Kommunikation med målgruppen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Sprogpakkens 6-dages kursus
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
At forholde sig professionelt Anne Skov
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Velkommen til 3 ugers kursus
F Forældremøder…. Forældremøder v. Birgitte Ravn Olesen.
Kundebetjening Opgave med salgstrappen.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
E-Læring Gruppe #3. Definition af E-læring Udgangspunktet med E-læring er, at læringsprocessen bliver individuel og der bliver taget højde for den enkeltes.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Arbejdspladsudvikling
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
Ledelse i Praksis – 4. aften
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
INFORMATIONSFORMIDLING KRÆVER EN PLAN SKANKOMP VIBORG LOUNGE TIRSDAG DEN 5. OKTOBER 2010.
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Kompleksitet, relevans og tillid.
Sprog/billeder på Internettet
Målgruppeanalyse
Om feedback og tilbagemeldinger
Kommunikation.
Kommunikation / it.
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske.
Titeldias (uden baggrundsfarve) Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg.
Konsensusprocessen.
Projektlederens rolle(r)
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
1 Kursus i BL: Beboerinformation – medievalg og kanaler oktober 2010 Paul R. Metelmann Havdrupvej 114b, 2720 Vanløse
Kommunikation med målgruppen
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Hvad er målgruppeanalyse
1 Kursus i Målgruppeanalyse 1.Kursusgang
Relationer – børn imellem
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Procesværktøjer.
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
5.lektion: Valg af identitet, imitation og rolleovertagelse
Problemformulering Indeholder:
Omgangstone og kollegialitet
Vejlederens kommunikation
Kommunikation med målgruppen
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Leder-seminar d november 2014 Hornstrup Kursuscenter.
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Børn og unges sociale liv online
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Kommunikation med målgruppen
2. Kursusgang Målgruppeteori.
Kommunikation med målgruppen
Kursus i Målgruppeanalyse
Øvelse 1: First Impressions
Humanistisk sundhedsforskning
SKABELON.
1 Målgruppeanalyse ITU forår 2011 Paul R. Metelmann.
Organisation & Kultur SOL3 september 2015 Elsebet Gjetting Cand.comm., konsulent.
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
99 ud af 100 trafikulykker skyldes vores adfærd i trafikken
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Hvad er en Feltrapportage?
Præsentationens transcript:

Kommunikation med målgruppen 2. Kursusgang Kommunikation med målgruppen

På programmet Fra sidst - en udvidet udgave En teaser om relevans, forforståelser, etc. Informationsprocessen Forhold ved modtager Begrebet relevans Modtagerens forforståelser Indledende projektforslag

Underviseren Paul Metelmann, 43, cand. comm. RUC Mange års erfaring med internet, kommunikation, blade, undervisning og ikke mindst måling og test af kommunikation Motto: teori og praksis spiller sammen Foredrag er godt - men øvelser, eksempler og dialog er endnu bedre Og jeg ved ikke alt, men.....

Den enkelte aften Ca. 1-1.30 times oplæg med øvelser Aftensmad ca. 30-45 min. med en øvelser/opgave til projektet Opsamling på øvelser - senere i forløbet er der gruppevejledning Slides - de officielle og de ”hemmelige”, men altid bagefter.. http://maalgruppe.wordpress.com

Miniprojektet - en oversigt

Miniprojekt En væsentlig del af kurset er et miniprojekt, der skal laves i grupper på min. fire. I miniprojektet skal I lave en målgruppe-analyse i praksis. Miniprojektet er grundlaget for eksamen og må maks. fylde fyrre sider eksklusiv bilag. Det afleveres den 21. maj 2008

Metelmanns pointer Man skal altid lave en grundig foranalyse - som målgruppeanalysen er en del af! Ingen mål uden målgruppe - ingen målgruppe uden mål - et smukt ideal! Man kan ikke lave noget til alle på en gang! Men et fokuseret produkt kan blive så godt at det kan bruges af flere! Kvalitativ og kvantitativ metode er ikke modsætninger - men støtter hinanden!

En film fra de gode gamle dage... og stamfar til Polle, Bruce Jensen og Eddie C. Den gik ind i sproget og vandt mange priser...

Nedtur for Kurt Kubik ...men havde ikke nogen effekt! I dag: Få procent af de unge er skyld i 100 dødsfald om året! Ud af ca. 300 dræbte pr. år.

Hvordan skal vi redde Kurt? Hvorfor tror du det gik galt? Hvad er din egen forforståelse af unge trafiksyndere? Summemøde med din sidemand 5 minutter

Tyve år efter Kurt Dead Man Walking Dropdet.nu Fra udødelige unge til unge med sociale netværk

Målgruppesegmentering Målgruppesegmentering er 1. skridt i en målgruppeanalyse Målgruppesegmentering Præcisering af målgruppen Afgrænsning Evt. inddeling i delmålgrupper

Meningsfuld segmentering Der kan være bred eller snæver: Gravide kvinder i 3. måned Unge mænd med dårlig trafikadfærd Unge ingeniører, der har problemer med at håndtere balancen imellem et stresset arbejdsliv og opretholdelsen af et privatliv, og som spiller computerspil Målgruppesegmenteringen skal være meningsfuld – ikke for snæver og ikke for bred.

Hvem er målgruppen? Målgruppen kan være kendt eller ubekendt Gravide 1. gangsfødende ved Gentofte hospital Brugerne af Skype Målgruppen kan være homogen (forholdsvis) eller sammensat Børnehaveklassebørn Hospitalsansatte

Hvor mange målgrupper er der? En målgruppe behøver ikke være én, men kan bestå af flere delmålgrupper. Man kan målrette sin kommunikation til de forskellige delmålgrupper: Fødevareministeriets hjemmeside Skat’s Det er igen vigtigt at lave meningsfulde kategorier.

Forskellige slags delmålgrupper Ens målgruppe er ikke nødvendigvis de samme, som modtagerne af ens produkt. Man kan skelne imellem Målgruppe  Modtagergruppe Modtagergruppen er den gruppe afsender ønsker skal modtage budskabet.

4 kombinationer af målgruppe og modtagergruppe Målgruppe og modtagergruppe er ens Den almindeligste antagelse at de er ens, f.eks. information til alle studerende før studiestart Modtagergruppen er del af målgruppen Afdelingsledere, der bliver informeret om organisationsændringer 3) Modtagergruppen er adskilt fra målgruppen Ernæringscd-rom til småbørnsforældre. Her gatekeepers være, ex. skolelærere, mellemledere. Målgruppen er del af modtagergruppen Hvis målgruppen er potentielle ludomaner af online poker.

Hvad kan man segmentere målgruppen udfra? Der er mange muligheder: Holdning Adfærd f.eks. trafik eller rygning Behov Interesser Ressourcer IT-kompetencer Alder Køn Livssituation Beskæftigelse Viden Klasse HUSK: Hvad er centralt og hvad er mindre vigtigt!

Øvelse: Red Kultur Brians r..! www.kulturkanon.kum.dk har kun haft tredive tusinde besøgende på et år Brian Mikkelsen og en internetekspert mener at hjemmesiden skal gøres mere lækker og søgemaskineoptimeres Hvem er den tænkte målgruppe - tror I? Hvem kunne være målgruppen? Lav en segmentering Hvordan kunne man lave en målgruppeanalyse af hjemmesiden? Tænk på relevans og forhåndsviden? Har eksperten og Brian ret i deres ideer til løsninger? 30 min inklusiv spisepause!

Sepstrups teori Sepstrups teori indeholder med 3 hoveddele: En grundforståelse af modtageren En grundforståelse af kommunikationsprocessen Væsentlige forhold der påvirker kommunikationsprocessen (Sepstrup 2006, s. 127)

Grundantagelse Grundantagelse om målgruppens brug af information: ”Det enkelte menneskes mål, behov, forudsætninger og begrænsninger er udgangspunktet for anvendelse af medierne og deres indhold og hænger sammen med personens livssituation forstået som erfaringer, psykologiske, sociale og demografiske karakteristika og af kulturen og de samfundsmæssige ressourcer. (Sepstrup 2006:129) ”Modellen opfatter grundlæggende mennesket som problemløsende, hvormed ikke er sagt, at det løser sine problemer – endsige løser dem bedst muligt.” (Sepstrup 1999-2002:44)

Kommunikationsprocessen Sepstrups model over informationsprocessen

Dimensioner i modtagerens adfærd De tre dimensioner: Inden for og uden for normalt medieforbrug Aktiv eller passiv opmærksomhed Nytteværdi og underholdningsværdi Film: Speedbandits.dk (Sepstrup (2006): ”Tilrettelæggelse af information, s.137-141)

Forhold ved modtageren,1 Livssituation Er en fællesbetegnelse for en række træk som: erfaring, viden, interesser, værdier, uddannelse, erhverv, alder, køn. To relevante grupper her er: Psykologiske karakteristika Er en samlebetegnelse for personlighedstræk som indadvendt, udadvendt, innovativ mm. En særlig rolle spiller målgruppens viden, holdning og adfærd. Sociale relationer De sociale relationer omhandler; hvilke, hvor mange og hvor hyppige kontakter en person har med andre mennesker. De har stor indflydelse på vores værdier og holdninger. Ex. hvorledes forholder organisationskulturen sig til indførelse af ny teknologi.

Forhold ved modtageren,2 Relevansopfattelse Relevans kan defineres subjektivt eller objektivt. Men det er mest virkningsfuldt, hvis der er tale om subjektiv relevans –altså relevans set fra målgruppens perspektiv. Informationsbehov Forskellen imellem, hvad man en person subjektivt mener at vide og gerne vil vide. Informationsbehovet er ikke nødvendigvis sagligt.

Forhold ved modtageren, 3 Informationsomkostning En persons besvær ved at få fat i og bruge et bestemt kommunikationsprodukt. Målt i penge, tid, udsættelse og psykiske ressourcer,f.eks. hvor kompliceret er intranettet at anvende? f.eks. ITU’s kursushjemmeside....:-( Informationsværdi Forventninger til udbyttet, brugbarheden, brugeroplevelsen ect.

Selvsegmentering Man henvender sig til dem med +relevans og +informationsbehov. Man deler informationen op i mindre dele målrettet bestemte målgrupper Målgruppen finder selv den information, der vedkommer den. Se f.eks. Foedevareministeriet Dette forudsætter, at afsender har en vis indsigt i målgruppen og forskelle her indenfor.

Lidt kritik af Sepstrup Sepstrups udgangspunkt er kommunikation information og ikke interaktion. Sepstrups begreb informationsbehov ville i et interaktionsperspektiv blive til interaktionsbehov, konkretiseret ved, ex: Informationsbehov Funktionalitetsbehov Fællesskabsbehov Underholdningsbehov/spilbehov

Begrebet relevans ”For at tilegne os informationer og omsætte dem til viden skal vi opleve dem som relevante for vores liv, dvs. at vi har behov for dem og kan bruge dem til noget.” (Becker Jensen, 2003: Den sproglige dåseåbner, s. 121) 2 centrale begreber når man forsøger at forstå sin målgruppe er forforståelse og relevans.

Relevansopfattelsens betydning ”Sandsynligheden for, at en person bliver eksponeret, indledende og fortsat opmærksom, påvirkes alene af den subjektive oplevelse af emnets relevans. Relevansopfattelsen er afgørende for om der etableres en informationsproces, og for hvordan den forløber.” (Sepstrup (2002): ”Tilrettelæggelse af information”, s. 60) Dette gælder, hvad enten der er tale om en bannerreklame, et computerspil eller et chatroom.

Definition af relevansbegrebet Sepstrups definition af relevans ”At noget er relevant betyder her som i almindeligt sprogbrug, at det er væsentligt, vedkommende og har betydning generelt eller i en bestemt sammenhæng.” (Sepstrup, 2006: ”Tilrettelæggelse af information”, s. 144)

Forforståelse "I og med at man har afgrænset en bestemt målgruppe for sit budskab har man sagt, at budskabet kommer denne gruppe ved; den bør interessere sig for det. Men måske gør den det ikke, eller måske gør den det på andre måder, af andre grunde, end man forestiller sig." (Cheesmann og Mortensen, 1987: ”Om målgrupper”, s. 11) Undersøg derfor målgruppens forforståelse inden I begynder at kommunikere til dem.

Øvelse Forskel på gymnastik og aerobic Sum 2 og 2 hvilke forforståelser der kan ligge bag den forskel.

Forhåndsinteresse Forhåndsinteresse for budskabet/ henvendelsen ”I forvejen enig – eller dette er relevant for mig” ”Måske enig – eller muligvis relevant” ”Uenig – irrelevant” (Poulsen 1996: Informationskampagner, s.24)

Forhåndsviden Forhåndsviden " Det kan være en alvorlig fejl at forudsætte at modtageren ved noget, som hun ikke ved; men det kan være lige så katastrofalt at forudsætte for stor uvidenhed." (Cheesmann og Mortensen, 1987: ”Om målgrupper”, s. 12)

Forhåndsholdninger Forhåndsholdninger Målgruppens selvopfattelse Holdninger til afsender Holdninger til budskabet/produktet/mediet Æstetiske holdninger Målgruppens selvopfattelse Betragter de sig selv som en del af målgruppen? F.eks. hardcore rygere

Hvilke forforståelser har I selv om målgruppen Man har ofte nogle forforståelser om hvem målgruppen er og hvorfor de kunne tænkes at være målgruppe.  Det er vigtigt at få klarlagt disse forforståelser, så man ikke blindt lader sig styre af dem. Brug jeres forforståelser konstruktivt

Eksempler på forforståelser Hvem er målgruppen for Iphones?   Hvornår begynder børn at spille computerspil? Bruger børn mest sms eller chat? Hvormange sms'er kan unge sende på en dag?    Hvem har tid og lyst til at deltage i en blogdebat?

Øvelse Hvilke målgrupper for en portal for indre Nørrebro? Portalen skal repræsentere ’cremen’ af Nørrebro, dvs. de spændende caféer, butikker, spillesteder, gallerier og begivenheder. Afsender er en sammenslutning af disse steder Formålet med at bruge sitet kan være at finde: tøjbutikker, caféer med flaskevarmer, deltage i cykeldemoer mm. Hvilke målgrupper kunne I forestille jer, at der ville være? Lav en målgruppesegmentering

Definition af relevansbegrebet, 2 Dahls definition af relevans udfra Schutz ”..begrebet relevans, der hos Schutz dækker over hele det problemkompleks, at ting kan blive tematiske eller ophøre med at være tematiske, og at det er bestemte aspekter ved disse ting, der bliver eller ophører med at være tematiske.” (Dahl, 1993: ”Har du overvejet at ændre hele dit liv?”, s. 26) Relevansopfattelsen er altså dynamisk. Poulsen beskriver at man både kan betragte relevans som et begreb (én relevans) og en proces (at temaer bliver relevante). (Poulsen, 1999: Kultur og betydning”, s.136)

Schutz terminologi, 1 Livsverden Horisont I følge Schutz står vi alle placeret i vores egen livsverden med centrum i vores opfattelse af 'Her og Nu'. Livsverdenen har en åben struktur - vi er ikke fastlåste. Og den kan derfor ændre sig bla. ved refleksion. Horisont Livsverdenen er afgrænset af en horisont - hvor indenfor, man er styret af et pragmatisk motiv:   "Man ved det, der er relevant og bekymrer sig ikke om resten." (Dahl, 1993: ”Har du overvejet at ændre hele dit liv?”, s. 26)

Schutz terminologi, 2 Temaer Indenfor denne horisont befinder vi os i forskellige situationer, karakteriseret ved forskellige temaer og planer for at realisere disse.

Schutz’s 3 typer af relevans, 1 Tematisk relevans Når man i mødet med noget fuldstændigt nyt og ukendt (ex. australske stammedanse) bliver nysgerrig og forsøger at forstå, hvad disse handler om. Og om de er relevante for en. Fortolkningsrelevans Med udgangspunkt i velkendt viden forsøger man at definere, hvorledes et nyerfaret objekt passer ind, ex. mail fra en ny kilde eller virus?

Schutz’s 3 typer af relevans, 2 Motivationsrelevans Mest almindelige form for relevans. Ting bliver relevante, fordi de passer ind i vores mål eller planer. Eks. at tjekke rejseplanen, fordi vi skal nå et tog. Der eksisterer en dynamik internt imellem disse relevansformer. Fra tematisk til motivationsrelevans, men også den anden vej.

Relevanssystem, 1 Disse relevansformer er nært forbundne og optræder grupperet i kategorier i forhold til forskellige temaer i et relevanssystem (Schutz, 1970: 43). Vores relevanssystem danner udgangspunkt for, hvorledes vores bevidsthed selekterer og fortolker påvirkningerne i vores livsverden.

Relevanssystem, 2 For vi er ikke lige interesseret i alle dele af den virkelighed, der omgiver os. Vores bevidsthed inddeler og strukturerer verden i områder af større eller mindre relevans, udfra en opfattelse af, hvad der er interessant eller væsentligt (Schutz, 1970).

Kontakt For at nå målgruppen med en uopfordret henvendelse (hvad mange former for kommunikation kan betragtes som) er det nødvendigt at skabe kontakt. Vel og mærke en kontakt, der opleves som relevant af den anden. ”Derfor skal nye emner rejses som relevante temaer indenfor en horisont, hvis de overhovedet skal gøres til genstand for diskussion.” (Dahl, 1993: ”Har du overvejet at ændre hele dit liv?”, s. 26)

Forskellige former for relevans Jørgen Poulsen undersøger i ”Måskelæser-projektet” årsagerne til, at folk læser avis. Poulsen finder forskellige motiver, der er styrende for relevansen: Viden Oplevelse Identitet (Poulsen 1998: ”Måskelæserne”, s. 42)

Øvelse IP-telefoni – Interview din sidemand Hvad ved vedkommende om IP-telefoni? Kan de beskrive hvad teknologien er – hvorledes den fungerer? Oplever du at IP-telefoni er relevant for dem?

Sigtekornsmodellen Anker Brink Lunds Sigtekornsmodel (Poulsen 1996: Informationskampagner)

Øvelse Diskuter i små grupper(25 min), hvor mange målgrupper der vil være for: Et site om hjemmefødsler Tænk over at det skal være meningsfulde kategorier.