Udfordringen - faglighed - fællesskab i en ikke ekskluderende folkeskole Århus d. 23. maj 2011 Flemming Olsen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Politisk mål: Færre i segregerede undervisningstilbud
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Folkeskole-reformen August 2014.
Ungdomsskole – mellem reform af folkeskolen, erhvervsuddannelserne og vejledningsindsatsen Storbynetværk den 12. september 2013 Direktør Per B. Christensen,
PPRs roller og kunsten at inkludere
Fokus LedelsenBestyrelsen Klar til skolelivet Andelen af skolestartere, der ikke har behov for særlige sprogstøttende foranstaltninger (herunder modtageklasser)
Inklusion i Børneinstitution Højme
Workshop om inklusion DH’s sommerskole d
En god skole er en inkluderende skole.
Opsamling på gruppearbejde på SIP2. Tema SIP 3: ”At skolerne udvikler deres undervisningspraksis, undervisningsorganisering og årsplanlægning med henblik.
Hvem er vi?. En ganske almindelig folkeskole i Halsnæs Kommune, der ligger i et socialt belastet område 480 elever fra Bh-klasse til 10. Klasse Vi er.
Inklusion i folkeskolen: Vision og byggesten
Spor for et samlet skolevæsen i Odsherred Kommune Budgetseminar 20. April 2012.
Konference om styring af specialundervisning og inklusion den 4
- Hvad kan I forvente som forældre?
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
De mange muligheders skole Oplæg for skoleledere i Nordjylland 29. sept 2010 Klaus Majgaard.
Lokalsamfundet som læringsrum Ledelsesseminar i Gribskov Kommune 10. oktober 2012.
Strategier for uddannelsesparathed Dialogmøde for UUO Tirsdag 11. januar Klaus Majgaard.
Hvordan lykkes det at få de unge fra folkeskolen videre til en ungdomsuddannelse og til at gennemføre en ungdomsuddannelse? Hvordan sikrer vi, at de unge.
Konference om styring af specialundervisning og inklusion, 4. oktober 2010.
Udmøntning af reform på specialområdet BUU 30
Inkluderende undervisning: Dilemmaer, muligheder og udfordringer
 Hanne Schøn  Socialrådgiver  Landsforeningen Autisme  Mor til 22-årig dreng med ASF  Og så alt det andet :-D.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Læring og inklusion i skolen
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Den inkluderende skole
Status på specialundervisningen SIKON Odense 28. april 2009 Niels Egelund Professor i specialpædagogik Medlem af Skolerådets formandskab, Børnerådet og.
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Faglig inklusion. De politiske vinde Ca elever af de ca elever modtog specialundervisning i specialklasser og specialskoler, svarende.
Uddannelsesparathed som målestok for skolens resultater EVA’s repræsentantskab 24. januar Klaus Majgaard.
Lærerprofessionen.
Er den ikke-ekskluderende skole en mulighed ?
INKLUSION - at arbejde for givende og bæredygtige fællesskaber
Et fagligt løft af folkeskolen.
Inklusion ”Hvad skal der til for at det lykkes?”
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
Den koordinerede ungeindsats Silkeborg Kommune 21. marts Klaus Majgaard.
Odense tirsdag d. 8. december 2009 Workshop
Skolestruktur på dagsordenen Direktør for SFI, formand for Rejseholdet og Skolerådet Jørgen Søndergaard.
Visualisering af den nuværende struktur for udvidet specialpædagogisk bistand i Silkeborg Kommune Tilbud uden for kommunen Elever med svære generelle indlæringsvanskeligheder.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Lokalsamfundet som læringsmiljø Klog på den fede måde Horsens 24. november 2010 Klaus Majgaard.
Vi slipper ikke nogen! Om at få alle med gennem skolen og ind i ungdomsuddannelserne Task Force, Frederikshavns Kommune 24. januar Klaus Majgaard.
Sociale netværk og ledelsesmæssig opbakning Dialogdag d. 23. maj 2011.
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Inklusionens arkitekter PPR i en ny kontekst Århus 20. juni 2012.
Ledelse af inkluderende læringsmiljøer Nyborg Strand 8. juni 2012
Fremtidens folkeskole i et ledelsesperspektiv Forum Anders-Peter Østergaard Børne- og ungedirektør Lolland Kommune
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
På vej mod de 95% UURS Kongres 4. maj Klaus Majgaard.
Inklusion – også et forældreanliggende
Indsatser i København ifm. Inklusion/specialreformen,
Inklusion og Specialviden
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Det forpligtende fællesskab – inklusion i efterskolen Om inklusionstilbud og – tilskud pr. februar 2014 v. Konsulent Ole Bjerring Inklusionstilbud.
Mangfoldighed og Inklusion i efterskolen Pædagogisk konsulent Maren Ottar Hessner
Skoleleders rolle og kompetence, når det gælder inklusion i folkeskolen KL 2011.
Skoledagens indhold: Helstøbt kompetencebegreb, mange læringsrum SFO Tænketank Danmark Landsmøde 5. april 2013.
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik.
KLF - konference om chancelighed
Vision Børn og unge oplever glæden ved at deltage i fællesskaber   Værdigrundlag Fællesskaber er en styrke – Forskellighed er et potentiale Målsætning.
Budgetmodel - grundlaget
Rammesætning Aftaler om indhold Jeg taler ud fra en faglig position
Præsentationens transcript:

Udfordringen - faglighed - fællesskab i en ikke ekskluderende folkeskole Århus d. 23. maj 2011 Flemming Olsen

Indhold Den segregerede skole? Segregeringens tankesæt Inklusionens forudsætninger PPR’s rolle og virkemidler

Den segregerede skole? Status: I alt 14,3 % af alle elever får specialundervisning 5,6% af alle elever får specialundervisning i segregerede tilbud Specialundervisningen og tilknyttede funktioner beslaglægger ca. 30% af udgifterne til folkeskolen De segregerede tilbud optager 62% af udgifterne til specialundervisning Vi ved kun lidt om effekterne

Den segregerede skole? Forklaringer – hypoteser: Biologiske forklaringer: antallet af for tidligt fødte, alkohol under graviditet etc. Samfundsforklaringer: mere komplekse kompetencekrav og en mere individualiseret uddannelseskultur Professionsforklaringer: mere finmasket diagnosticering og selvopretholdelsesdrift i specialtilbuddene

Segregeringens tankesæt Diagnosticeringsspiralen –Væksten i antallet af diagnoser og diagnosticerede –Diagnoser som kapital –Forældrenes pres –Klagenævnets praksis og vanetænkning

Inklusionens forudsætninger 1.Målsætninger 2.Udvikling af læringsmiljøer 3.Lærerkompetencer 4.Specialressourcerne tæt på 5.Inklusionsfremmende ressourcemodeller 6.En anden type specialtilbud

Inklusionens forudsætninger Målsætninger Overordnet målestok: At få alle kvalificeret til at gennemføre en ungdomsuddannelse Kæde af indikatorer Andel, der gennemfører en ungdomsuddannelse Andel, der gennemfører første år af en ungdomsuddannelse Andel, der er uddannelsesparate ved udgangen af folkeskolen Andelen, der følger målene for faglig progression gennem skolen Andel, der er inkluderet i den almindelige, differentierede undervisning Andelen, som er glade for at gå i skole Andel, der er skoleparate ved overgangen fra dagtilbud Andelen, som dagtilbuddene løfter

Inklusionens forudsætninger Udvikling af læringsmiljøer Ufravigelige faglige krav, men massiv støtte Fokus på fællesskabet Børne- og ungemiljøer Undervisningsdifferentiering – herunder målrettet holddeling Struktur og klasserumsledelse Samspil mellem faggrupper: pædagoger, lærere, sundhedsplejersker, socialrådgiver etc. Autentiske voksne

Inklusionens forudsætninger Lærerkompetencer Brug for styrket efteruddanelsesindsats: Klasserumsledelse Relationskompetencer/konfliktløsnig Fagdidaktik Specialpædagogik

Inklusionens forudsætninger Specialressourcer tæt på Den enkelte lærer og pædagog skal kunne hjælpes hurtigt og konkret – og beskyttes mod afmagtssituationer Supervision og sparring AKT Konsultative modeller Ressourcecentre (Rejseholdets anbefaling) Skolesocialrådgivere

Inklusionens forudsætninger Inklusionsfremmende ressourcemodeller Princip: Diagnosticering og udskillelse må ikke være adgangsbilletten til øgede ressourcer Læg ressourcerne ud, så de kan arbejde fleksibelt og inklusionsfremmende Vanskeligheder: Behov for midler, der ikke er bundne i individuelle foranstaltninger, men kan investeres i udvikling af læringsmiljøer Skolernes sårbarhed ved decentrale budgetmodeller

Inklusionens forudsætninger En ny type af specialtilbud Specialtilbuddene er vigtige som videnscentre Koncentration af specialviden behøver ikke at kræve en koncentration af børn i specialtilbuddene Kan specialtilbuddene i højere grad arbejde som entreprenører, der udvikler inkluderende tilbud i de almene læringsmiljøer

PPR’s rolle At være VIDENSCENTER og ENTREPRENØR i udviklingen af inkluderende læringsmiljøer Kræver på én gang SPECIALISERING og NÆRHED TIL ALMENOMRÅDET