Danmarks Biblioteksforenings Årsmøde

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lovlig sagsbehandling
Advertisements

Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
Hvad er det der sker, når der ingenting sker?
Møde med KKR den 28. august 2012 Oplæg v/ Johannes Flensted-Jensen & Harald Mikkelsen.
Regionale kulturaftaler En frivillig aftale, der indgås mellem Kulturministeriet og en række kommuner; en ’kulturregion’
Når effektmåling rammer organisationen
Kommunale chefforventninger til en ny folkeoplysningslov Oplæg for Fritid og Samfund d. 25. april 2008 i Vissenbjerg v/ Børne- og Kulturdirektør Per B.
Date :31 1.
Visioner og strategier for Mariagerfjord Idrætsråd ??
Plan 2015 Vision: Y`s Men International Region Danmark er i 2015 en bevægelse, som lokalt, nationalt, internationalt og organisatorisk er klar til at engagere.
Idrætsorganisationernes ledelse og organisation
7 dogmer for offentlig styring
Tillid Temadag for AMIR
Resultatbaseret styring – hvordan kan det bruges i Danmark?
Ledelsesudfordringer i sociale institutioner
Nogle udgangspunkter, begreber og principper for at anerkende realkompetencer.
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Anbefalinger Udvalget vedr. Kvalitetsmåling,- Måle- og Sigtepunkter (KMSU) Lone Knakkergaard DB’s 2. næstformand.
- med nedslag i fremtiden Formandens beretning.
Børnekultur der dur, Børnekulturens netværk, d. 26. oktober i Kolding Per B. Christensen, formand for Børne- og Kulturchefforeningen og direktør i Næstved.
Opsamling og afrunding på konferencen “Den gode genoptræning” Landstingssalen, 22. september 2008 NB: Pga manglende tid blev hele oplægget ikke præsenteret.
Afbureaukratisering - Hvad, hvorfor, hvordan ? Henrik Hjortdal, FORUM for Fremtidens Offentlige Ledelse og Styring 7. Oktober 2009 COK - Århus.
Fremtidens offentlige ledelse og styring Henrik Hjortdal 8. november 2010 Enhed for Perioperativ Sygepleje Rigshospitalet.
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Kodeks for offentlig topledelse
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Oplæg til Strategi for kreds-FDF HB møde februar 2012, bilag 4.2 Status – februar 2012 Ver.2.5.
Konsulenternes kompetencebehov i et forskerblik
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
Biblioteket og kommunalreformen – bibliotekets roller
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Tænk før du måler Økonomistyringskonference 10. Juni 2008: Det fortrængte lederskab Klaus Majgaard.
DLO-konference i OCC d. 27. november 2006 Hvad driver kommunerne til markante strukturændringer? Oplæg ved børne- og kulturdirektør Per B. Christensen,
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Eva Sørensen Roskilde Universitet. Old Public AdministrationNew Public ManagementNew Public Governance.
KVIK Kvalitet og evaluering Centre selvevaulerer Dec. inst. i gang Centre forbedrer Øget fokus på resultater og dokumentation Centre selvevaulerer.
Hvad ser BKF som de vigtigste indsatsområder i den nærmeste fremtid på børne- og ungekultur området? Flemming Olsen, Børne- og Kulturdirektør Herlev Kommune.
Oplæg for BKF- Region Midt Udfordringer for børne- og kulturcheferne i kommunerne og for BKF lige nu. ”Hvad sysler vi med i bestyrelsen ?” Fredag d. 6.
Kulturkonference på Comwell Middelfart september 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Børneområdet blev kommunalt – åbner det for en spændende ny fortælling Socialrådgiverdage d. 25. september 2007 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Generelle udfordringer og perspektiver i kommunernes arbejde med kvalitet, effektivitet og styring  Oplæg ved Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen,
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Nye tider, ny kultur- og fritidspolitik Årsmøde i Biblioteksforeningen i region Syddanmark 25. februar 2008 Oplæg af Klaus Majgaard, administrerende direktør.
Faglige kvalitets- oplysninger 15. januar Faglige kvalitetsoplysninger - formål At udvikle og afprøve et katalog af syv redskaber for at Understøtte.
Internationalisering på SUND - strategi At styrke den internationale dimension i fakultetets uddannelser. Studerende skal tilegne sig et globalt perspektiv,
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Regionsrådsmøde 2. Maj
7. MARTS 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Hvordan samarbejder vi om kulturen?
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Ledelsesudfordringer i kommunerne – nu og i den nære fremtid Oplæg for FTF`s Tænketank om ledelse, d. 6. juni v/ Per B. Christensen, formand for.
95%- målsætningen og kommunerne Konference for vejlederne på erhvervsskolerne d. 8. maj i Odense v/ Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved.
Kommunernes behov for forskning AKF seminar 25. september 2007 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen og Børne- og kulturdirektør i Næstved Per.
Lederskab og organisering - Om at skabe dynamiske rammer Børnechef Kirsten Pamperin.
Kampagne 3 Tiltrække og anerkende frivillige Navn Navnesen.
Navn Navnesen Planlægning i DGI Udviklings- og strategimøde direktionen 16/
Glamsbjerg Fritidscenters fremtidshus
Vidensbaseret praksis i botilbud
Den pædagogiske læreplan
Politikernes og borgernes forventninger
Ungdomsskolen 2021 MISSION
Handlingsplan 2015.
Præsentationens transcript:

Danmarks Biblioteksforenings Årsmøde 7. marts 2008 Oplæg v/ Per B. Christensen, Næstved Kommune, Formand for Børne- og Kulturchefforeningen

Oplæggets indhold Generelle betragtninger om kvalitet og kvalitetsreform Pejlemærker på kulturområdet Anbefalinger fra Børne- og Kulturchefforeningen Et konkret eksempel på arbejdet med kvalitetsudvikling fra NæstvedBibliotekerne Udvikling af fælles strategi Fokus på mål og indsatsområder

Al den snak om kvalitet Kvalitet Kvalitetsudvikling Kvalitetsstyring og -koncepter Kvalitetsmåling og -vurdering Kvalitetskontrol Faktisk og oplevet kvalitet Kvalitetsinitiativer Kvalitetsreform Definition på kvalitet: Et handlingsparameter, som angiver de egenskaber ved produktet, der er afgørende for ”køberens” præferencer for produktet

Al den fokus på kvalitet Kommunalreformen Kvalitetsreformen Trepartsaftalen – kompetenceudvikling og ledelse Økonomiaftalen- ressourcestyring Nationale kvalitetskoncepter på biblioteksområdet Kommunernes egne kvalitetsprojekter Kulturinstitutionernes egne kvalitetsprojekter

Kvalitetsreformens dilemma Kvalitetsreformens formel: At betone, at kvalitet kræver fagligt frirum til mødet med borgeren, samtidig med at ville give omverdenen systematiske oplysninger om de opnåede resultater. Ikke desto mindre er det jo denne formel, vi skal have til at gå op ! Initiativer: Ledelsesrum, lederuddannelse, dokumen- tation, evaluering og akkreditering, kompetence- udvikling, fagligt råderum samt mål- og rammestyring Hvad bliver det til ?

Overvejelser om kvalitet - sammenhæng

Overvejelser om kvalitet – forskellige former Brugertilfredsheds-undersøgelser m.m. Selve ydelsen og uddannelse Faglig kvalitet Vurderes ud fra faglig viden om muligheder på området Oplevet kvalitet Brugernes oplevelse af kvaliteten Vi skal sikre, at vi taler om det samme! Organisatorisk kvalitet Udtryk for effektiv arbejdstilrettelæggelse, ledelse, ressource-udnyttelse o.s.v. Rammerne

Den gode kvalitetsproces Dialog Få og sigende målinger Fælles langsigtede pejlemærker Refleksions- skabende værktøjer

Der er rum for forbedringer i kommunerne Dokumentations og evalueringsmetoder Fælles sprog Styringskoncepter Redskaber til benchmarking på tværs af kommuner Forankringen i de faglige miljøer – hvordan spiller kommunernes styring, dokumentation og værdiorientering sammen? Den tid hvor man ikke lod sig inspirere af nabokommunen er forbi !

Fremtidens ledelse, styring og kvalitetsudvikling af kulturinstitutioner Respekt for kerneforretningen Fokuser på effekter og resultater Vær situationsbestemt Kompetent og ligeværdig dialog Find den rette snitflade og opgavefordeling Stimulér og beløn resultater, innovation og risikovillighed Sikre ansvar og konsekvens Kilde: Hjortdal & Nielsens syv ledelsesdogmer

Anbefalinger fra Børne- og Kulturchefforeningen

Nye tider Udfordringer: Nye fællesskaber Nye krav fra borgerne Binde kommunen sammen Alliancer med erhvervslivet Nye krav fra borgerne Miljøer for både klassisk, oplevelsesorienteret og underholdende kultur Nye målgrupper Nye organisations- former Nye foreningstyper Nye måder at løse opgaven Anbefalinger: Kultur som dannelse Kultur som aktivitet Kultur som viden Kultur og idræt Kultur og planlægning Kultur som oplevelse Kultur og kulturaftaler Netop udkommet: Ny kultur- og fritidspolitik Kommer senere på året: Ledelse, kvalitet og styring

Et eksempel fra NæstvedBibliotekerne

Mange biblioteker i ”ét” Det lærende bibliotek Det musiske bibliotek Vidensbiblioteket Børnenes bibliotek Det rekreative bibliotek Det lokalhistoriske bibliotek Samfundets bibliotek Servicebiblioteket

Projekt ”En fælles fremtid i balance” Formål: At lede en fusion og skabe bro mellem kulturer At udvikle et informations- og styringsredskab Metodetilgang: Principperne i et Balanced Scorecard Den ønskede kvalitet er defineret og indkredset ved: En mission En vision Fire strategiske temaer 21 fokusområder (2012) 41 indsatsområder (2012) 3 overordnede mål (2012) 107 delmål (2012)

Mission, vision og strategiske temaer NæstvedBibliotekerne giver alle fri og lige adgang til viden, informationer og kulturelle oplevelser. NæstvedBibliotekerne giver dig din fortid, nutid og fremtid Vision: NæstvedBibliotekerne er lokalområdets dynamo, som bidrager aktivt til at gøre Danmark til et førende vidensamfund. Vi skaber attraktive og visionære lærings- og oplevelsesrum for børn og voksne Vi er troværdige informationsspecialister og inspirerende kulturformidlere Vi er aktive og synlige i netværk – lokalt og globalt Strategiske temaer: Mangfoldighed Synlighed Service Informations- og kommunikationsteknologi

Når de overordnede målsætninger handler om ”kvalitet” og incitamentet er ”overlevelse” … ”… Så er med på rejsen”: De nuværende brugere Ikke-brugerne Medarbejderne Organiseringen og teknikken Status: Har igangsat de første 20 arbejds- grupper i dec. 07 / jan. 08 De første målinger er gennemført (målemetoder; konstateringer, registreringer, opgørelser, stik- prøver, tilfredshedsundersøgelser) Eksempler på kommende målinger: Borgerpanelundersøgelse mar. 08. Medarbejdertilfredshedsunder- søgelse sep. 08.

Det videre arbejde NæstvedBibliotekernes første Balanced Scorecard er et fælles udgangspunkt for en opfølgende og omfattende medarbejderinvolverende proces. Mission, vision, strategiske temaer, fokusområder, indsatsområder, kritiske aktiviteter og succesfaktorer samt mål, succesrater, målemetode m.m. er givet qua det forudgående udviklingsarbejde. Medarbejderne er i høj grad selv med til at organisere, metode- og redskabsudvikle samt skabe ny praksis for NæstvedBibliotekernes drift. – Og i sidste ende er det med til at kvalificere grundlaget for fremtidens bibliotek.

Vil du vide mere ? Uddrag af NæstvedBibliotekerne Grønspættebog: Kan downloades som pdf-fil på bibliotekets hjemmeside www.naesbib.dk For yderligere information: Kontakt Bibliotekschef Nanna D. Stryhn E-mail: nastr@naestved.dk Telefonnr.: 55 88 40 01