Konference for skolerepræsentanter i de Lokale Uddannelsesudvalg.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Præsentation af resultater for projekt ”Analyse af samarbejdet mellem kommunerne og Region Midtjylland, Jord og Råstoffer” Jord-ERFA-Midt,
Advertisements

PR KAMPAGNE.
Analyse af rejsekortet for
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
Status for de lokale uddannelsesudvalgs rolle efter lovforslag om VEU-centre på Konference for Lokale Uddannelsesudvalg og repræsentanter fra udbydere.
Århus Kommune Undersøgelse på tilsynsområdet Telefonundersøgelse foretaget november respondenter.
Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide.
Børns indflydelse på familiens købsbeslutninger
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
NemID og Fællesskema 2014 v/Signe Hansen Blegmand
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Erfaringer fra netværkssamarbejde
Mette Andersen SDE Ansættelse af elev. Mette Andersen SDE
Fælles lokal uddannelses udvalgskonference på Syddansk Erhvervsskole d. 8. oktober i Odense.
Samlet årsrapport for Gårdhaven 2012 SIP-socialpsykiatri
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Hvem er vi? •Vi er organiseret i KBH Amts behandlingscenter for stofbrugere. •Vi er 3 år gamle. •Hjulpet i gang af fokus på Ecstasy. •Hjulpet i gang af.
ØSTERVANGSSKOLEN Møde for Trivselsambassadører (og andre trivsels-interesserede) 23/ Kl. 19:00-20:30 Dagsorden 19:00Velkomst 19:10Kort oplæg om.
Konference for gaffeltruckfaglærere Hotel Faaborg Fjord 25. og 26 august 2011 Velkommen!
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
SAMARBEJDE OG MEDINDFLYDELSE. Overordnede bestemmelser Ledelse og medarbejdere skal i samarbejde føre de af kommunalbestyrelsen fastsatte mål ud i livet.
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Kristelig Arbejdsgiver- forening – Den Danske Model August 2012.
Hvad er AMU’s placering i uddannelsessystemet? Hvem laver AMU?
Det lokale uddannelsesudvalg - LUU Opgaver for LUU på en skole med transport- uddannelser LUU har en central rolle i styringen af de offentlige uddannelsestilbud.
Nanna Højlund, FOA, formand for PASS
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
AMU evaluering Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete Giehm-Reese, Region Midtjylland.
Afrapportering AEM Medarbejdere Den 2. september 2009.
Februar 2008 GENERALFORSAMLING 2008 side 1 af 4 Vi har hermed fornøjelsen at indkalde til den Ordinære Generalforsamling i DIN Grundejerforening I år fremlægger.
RegionsMEDudvalget Seminar juni 2010 Resultater fra evalueringen af MEDaftalen 2010.
Representations for Path Finding in Planar Environments.
Kvalitetstest af Palles Gavebod Spørgeskemaundersøgelse November 2010 – januar 2011 Center for Playware DPU.
HUSKESPIL – den lille tabel
Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011.
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Skovengen Skovengen.
Survey Organisering og styregruppehåndtering. Spørgsmål 1 62,5 % mener de har stor indflydelse på tilpasning af egen projektorganisation! Hvis projektorganisationen.
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Velkommen til Grundkursus Tema 1
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
 2 3  3 =  83  43  53  63  73  93  10 4.
1 Temadag den 25. marts Lokale uddannelsesudvalg Rolle og opgavefordeling mellem Fagligt udvalg Skoler.
Oplæg til Nofa4 i Trondheim d maj 2013 Ved Lektor Rune Christiansen
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Region Midtjyllands tilbud 2013
1 Formandsmøde / 26. august 2010 PROCESSEN. Hvordan vurderer du forhandlingsforløbet for ”den ny grundlønsindplacering”?: 27% a. Processen er forløbet.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Lederforeningen for VUC:
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
 Kommunalreformen, alle regioner og kommuner skal være medlem af et trafikselskab  Gl. Århus Amt og Gl. Ringkjøbing Amt havde ikke noget trafikselskab.
Matematik B 1.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
Mød Aalborg Universitet
1 Tråde 2 Plan Trådbegrebet Synkronisering Koordinering Eksempel: et flertrådet spil.
Grunde til at jeg elsker dig
Fundamentale datastrukturer
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Rammeaftale om samarbejde og medindflydelse. Formål: …at styrke medarbejdernes interesse for effektivitet i kommunens forvaltning og i dennes institutioner.
LUU konference d. 20. oktober 2009 Oplæg v. Gitte Vind, formand for EPOS Samarbejdet mellem EPOS og de lokale uddannelsesudvalg.
Overordnede bestemmelser
Præsentationens transcript:

Konference for skolerepræsentanter i de Lokale Uddannelsesudvalg

Velkommen!

LUU Formålet med TURs kampagne: En forstærket indsats i forhold til de lokale uddannelsesudvalg!

LUU kampagnen: Hvad var formålet? Transporterhvervets Uddannelser (TUR) har besluttet, at der skal iværksættes en række særlige tiltag over for de lokale uddannelsesudvalg (LUU) med henblik på at styrke udvalgenes indsats og indflydelse i forhold til deres arbejdsopgaver. Baggrunden for denne beslutning ligger i, at der fra TURs side ligger et ønske om, at de lokale uddannelsesudvalg fremadrettet spiller en mere aktiv og direkte rolle i forhold til samarbejdet med TUR og i forhold til udvalgenes funktion som parternes ”forlængede arm” ud i skolesystemet. TUR ønsker således, at de lokale uddannelsesudvalg i højere grad involveres i det arbejde, som er nødvendig for at skabe et kvalificeret grundlag for de uddannelsespolitiske beslutninger, som TUR skal tage i sin egenskab af fagligt udvalg og efteruddannelsesudvalg inden for EUD og AMU på transportområdet. Helt konkret ønsker TUR, at udvalgene i højere grad bidrager til arbejdet med uddannelsesudbuddet, etableringen af VEU-centrene samt udvalgte udviklingsopgaver.

LUU kampagnen: Hvad var baggrunden? Undersøgelser og erfaring peger på, at de lokale uddannelsesudvalg arbejder meget forskelligt. En række udvalg spiller en meget aktiv rolle i forhold til de lokale arbejdsopgaver og i samarbejdet med det faglige udvalg. Andre udvalg fungerer mindre optimalt. Årsagerne til dette er mangeartede: Mangel på fastlagte procedurer, kommunikation og informationsudveksling mellem LUU og TUR er nogle af de områder, som undersøgelserne peger på. Dertil peges der i TURs sekretariat på, at registrering og udpegning af udvalgsmedlemmer samt procedure for nedsættelse og afvikling af LUU ofte fungerer uensartet, hvorfor det har vist sig problematisk at vedligeholde og administrere informationer om de enkelte udvalg.

LUU kampagnen: Indsatsområder Etablering af en bedre og gensidig kommunikation mellem TUR og LUU Der skal udarbejdes konkrete værktøjer til brug i LUU, som kan vejlede, motivere og give inspiration til, hvordan LUU kan tilrettelægge deres arbejde fordelagtigt, samt medvirke til, at udvalgene udnytter deres kompetencer og indflydelse til at sikre kvalitet i uddannelsesudbuddet på skolerne. Der skal fastsættes procedurer og forretningsgange for registrering og administration af LUU for at sikre opdaterede oplysninger og kontaktinformationer til de enkelte LUU-medlemmer.

LUU kampagnen: Kampagnen indeholder flg. projektopgaver: Online spørgeskemaundersøgelse Videreformidling af god praksis Håndbog for arbejdet i LUU Velkomstpakke LUU på tur.dk Procedure for registrering af LUU Landsdækkende konference for medlemmer af LUU

LUU kampagnen: Hvordan kan skolerne og TUR i fællesskab bidrage? Hvem kan bidrage til en styrkelse af LUU? De enkelte LUU Skolerne TUR og organisationerne

LUU: Resultaterne af en gennemført undersøgelse blandt medlemmerne af LUU! Hvad siger medlemmerne om deres ønsker og behov?

LUU: Online undersøgelse

Projekt LUU TURs indsats i forhold til arbejdet i de lokale uddannelsesudvalg LUU:

Projekt LUU TURs indsats i forhold til arbejdet i de lokale uddannelsesudvalg Online spørgeskemaundersøgelse af partsudpegede LUU medlemmer inden for TURs område Gennemført april – maj 2011

Projekt LUU TURs indsats i forhold til arbejdet i de lokale uddannelsesudvalg Fakta om undersøgelsen

Projekt LUU TURs indsats i forhold til arbejdet i de lokale uddannelsesudvalg Fakta om undersøgelsen Udsendt:171 Ikke leveret: 18 Ikke i LUU: 4 Reel population:149 Ønsker ikke at deltage: 12 Ufuldstændige besvarelser: 9 Gennemførte interviews: 69 Respons: 90

Projekt LUU TURs indsats i forhold til arbejdet i de lokale uddannelsesudvalg Fakta om undersøgelsen Responsprocent: 60 % Gennemførselsprocent: 46 %

Projekt LUU TURs indsats i forhold til arbejdet i de lokale uddannelsesudvalg Om respondenterne (spørgsmål 1 – 5)

Projekt LUU TURs indsats i forhold til arbejdet i de lokale uddannelsesudvalg 46 % har været LUU-medlem i mere end 4 år 13 % har været medlem i mindre end 1 år 0 % har været medlem i under 6 måneder Hvor lang tid har du været medlem af et LUU?

Projekt LUU TURs indsats i forhold til arbejdet i de lokale uddannelsesudvalg 82 % har deltaget på ud af 4 møder 12 % har deltaget på 2 ud af 4 møder 7 % har kun deltaget på 1 møde Hvor mange af de sidste fire møder har du deltaget i?

Projekt LUU TURs indsats i forhold til arbejdet i de lokale uddannelsesudvalg 26 % er medlem af et brancheudvalg i TUR 7 % er medlem af skolen bestyrelse

Projekt LUU TURs indsats i forhold til arbejdet i de lokale uddannelsesudvalg Om udvalget (spørgsmål 6 – 8)

Projekt LUU TURs indsats i forhold til arbejdet i de lokale uddannelsesudvalg TEC Landtransport: 10 AMU Syd: 8 AMU Nordjylland: 6 Erhvervsskolen Nordsjælland og UC Holstebro: 5 EUC Lillebælt, EUC Sjælland, Aarhus Tech: 4 22 /23 udvalg er repræsenteret i undersøgelsen

Projekt LUU TURs indsats i forhold til arbejdet i de lokale uddannelsesudvalg Arbejdsmarkedsuddannelser:19 % Erhvervsuddannelser : 19 % Både AMU og EUD:57 % Hvilke typer uddannelser dækker dit LUU?

Projekt LUU TURs indsats i forhold til arbejdet i de lokale uddannelsesudvalg Godstransport:77 % Lager: 64 % Personbefordring:62 % Redder:19 % Havn:12 % Lufthavn: 7 % Hvilke uddannelsesområder dækker dit LUU?

Projekt LUU TURs indsats i forhold til arbejdet i de lokale uddannelsesudvalg Fordeling af opgaver (spørgsmål 9 – 10)

Projekt LUU TURs indsats i forhold til arbejdet i de lokale uddannelsesudvalg Formandskabet i LUU: 35 % Leder fra skolen:35 % Sekretær fra skolen:20 % Udarbejdelse af dagsorden

Projekt LUU TURs indsats i forhold til arbejdet i de lokale uddannelsesudvalg Formandskabet i LUU: 65 % Leder fra skolen:22 % Andre LUU-medlemmer: 6 % Ordstyrer ved møderne

Projekt LUU TURs indsats i forhold til arbejdet i de lokale uddannelsesudvalg Godkender formandskabet referatet? Ja: 30 % Nej:33 % Ved ikke:36 %

Projekt LUU TURs indsats i forhold til arbejdet i de lokale uddannelsesudvalg Arbejdsopgaver i det seneste års tid (spm. 11) Udvikling af undervisningsplan: 59 % Markedsføring af uddannelser:58 % Afdækning af lokale kompetencebehov: 54 % Elevklager:30 % Udvikling af svendeprøver:29 % Kvalitetssikring af skolepraktik: 28 % Arrangering af aktiviteter som tema-dag:22 %

Projekt LUU TURs indsats i forhold til arbejdet i de lokale uddannelsesudvalg Tilfredshedsmålinger (kvalitetssikring):22 % Ansøgning om AER/FOU:17 % Ingen aktiviteter: 14 % Arbejdsopgaver i det seneste års tid (spm. 11)

Projekt LUU TURs indsats i forhold til arbejdet i de lokale uddannelsesudvalg Udvalgene og skolen (spørgsmål 13 – 15)

Projekt LUU TURs indsats i forhold til arbejdet i de lokale uddannelsesudvalg Har dit LUU indflydelse på skolens beslutninger? I høj grad:33 % I nogen grad:52 % I ringe grad: 6 % Slet ikke: 6 % Ved ikke: 3 %

Projekt LUU TURs indsats i forhold til arbejdet i de lokale uddannelsesudvalg Hvor tilfreds er du med samarbejdet med skolen? Meget tilfreds:42 % Tilfreds:38 % Hverken tilfreds eller utilfreds: 14 % Mindre tilfreds: 1 % Ikke tilfreds: 4 %

Projekt LUU TURs indsats i forhold til arbejdet i de lokale uddannelsesudvalg Kommentarer til samarbejdet m skolen (spm. 15) ”Et meget aktivt LUU med stor gensidig respekt og lydhørhed. Det er en fornøjelse at deltage i arbejdet” ”Selv med de bedste intentioner er det svært at få tingene til at virke” ”Jeg føler ikke der er kobling imellem LUU og skolebestyrelsen andet end når der tales om besparelser”

Projekt LUU TURs indsats i forhold til arbejdet i de lokale uddannelsesudvalg Introduktion af nye medlemmer (spørgsmål 16 – 18)

Projekt LUU TURs indsats i forhold til arbejdet i de lokale uddannelsesudvalg Hvem introducerede dig til udvalgets opgaver? Min organisation:49 % Skolen:29 % Andre LUU-medlemmer:17 % Jeg blev ikke introduceret:13 % Kollegaer i egen virksomhed:10 % TUR: 10 %

Projekt LUU TURs indsats i forhold til arbejdet i de lokale uddannelsesudvalg Hvor tilfreds er du med den introduktion? Meget tilfreds:14 % Tilfreds:52 % Hverken tilfreds eller utilfreds:20 % Mindre tilfreds 7 % Ikke tilfreds:10 % TUR: 6 %

Projekt LUU TURs indsats i forhold til arbejdet i de lokale uddannelsesudvalg Kommentarer til introduktion (spm. 18) ”Kursus, seminar, undervisning for nye medlemmer” (5) ”Skriftlig ensartet introduktion til alle nye medlemmer” ” Invitere dem ud på skolen før første møde, hvor formandskabet og skolelederen introducerer LUU og viser rundt”

Projekt LUU TURs indsats i forhold til arbejdet i de lokale uddannelsesudvalg Informationsniveauet (spørgsmål 20 )

Projekt LUU TURs indsats i forhold til arbejdet i de lokale uddannelsesudvalg Vurdér følgende udsagn: ”Vi får nok information til at træffe beslutninger” - 14 % ”mindre enige” eller ”ikke enige” ”Vi kan overskue de uddannelser vores udvalg omfatter” - 22 % ”mindre enige” eller ”ikke enige” ” Arbejdet i vores LUU skaber handlinger og resultater” - 9 % mindre enige, 9 % ikke enige, 10 % ved ikke

Projekt LUU TURs indsats i forhold til arbejdet i de lokale uddannelsesudvalg ”Vi har et godt kendskab til uddannelsessystemet” - 17 mindre enige, 3 % ikke enige, 4 % ved ikke ”Vi er bekendte med vores kompetenceområder ” - 25 % mindre enige, 3 % ikke enige, 4 % ved ikke Vurdér følgende udsagn:

Projekt LUU TURs indsats i forhold til arbejdet i de lokale uddannelsesudvalg Udvalgene og TUR (spørgsmål )

Projekt LUU TURs indsats i forhold til arbejdet i de lokale uddannelsesudvalg Hvor tilfreds er du med informationsniveauet fra TUR? Meget tilfreds:14 % Tilfreds:39 % Hverken tilfreds eller utilfreds:30 % Ikke tilfreds:12 %

Projekt LUU TURs indsats i forhold til arbejdet i de lokale uddannelsesudvalg Hvor ofte besøger du TURs hjemmeside? Ofte (ca. en gang om ugen):9 % Jævnligt (ca. en gang om måneden):41% Sjældent (ca. hver halve år):38% Aldrig:13 %

Projekt LUU TURs indsats i forhold til arbejdet i de lokale uddannelsesudvalg Ja:33 % Nej:51 % Ved ikke:16 % Tilmeldt TUR Forlags nyhedsbrev:13 % Er du tilmeldt TURs nyhedsbrev?

Projekt LUU TURs indsats i forhold til arbejdet i de lokale uddannelsesudvalg Nye bekendtgørelser:58 % Nye uddannelsesordninger:51 % Nye uddannelsesmål:47 % Generelle nyheder fra TUR:46 % Regler og rammer for uddannelsesafvikling:42 % Nye FKB’er:27 % Vi behøver ikke mere information:15 % Hvad ønsker udvalgene at TUR informerer om?

Projekt LUU TURs indsats i forhold til arbejdet i de lokale uddannelsesudvalg Afsluttende kommentarer og forslag ”Evt. besøg (måske én gang årligt) af en fra TUR” ”Jeg kunne godt tænke mig, at der blev udarbejdet en tjekliste til det konkrete arbejde i udvalget” ”Der er for få møder til at det kan få væsentlig betydning”

LUU: God praksis – hvordan fungerer LUU? Hvad kan gøres bedre?

LUU: Hvilke værktøjer kan skolen anvende ved betjeningen af udvalget? Hvordan registreres medlemmer af LUU korrekt? Et årshjul for LUU - terminer for opgaver igennem året.

LUU: LUU forum på

LUU: Kommunikation og informationsveje

LUU: Nyhedsbreve – fire gange om året

LUU: Nyhedsbreve

LUU: Årshjul

LUU: Registrering af LUU medlemmer

LUU: God praksis – hvordan fungerer LUU? Hvad kan gøres bedre?