Mindfulness og mental sundhed

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogpakkens 6-dages kursus
Advertisements

Verden ind i undervisningen
Sundhedsfremme på arbejdspladsen i et etisk perspektiv
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Social kreativitet 10 billeder Dømmekraft Midtens fylde Balancegang
John Dewey: Pragmatisme, pædagogik og erfaring
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Samarbejde med private – tabu eller virkelighed? Ved Byggedirektør Rolf Andersson, KAB.
Fra integration til inklusion
Pædagogik og kommunikation * 12. september 2013
Lærerprofessionen.
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Recovery gennem lokalsamfundsdeltagelse
Sundhedspædagogisk indsats
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
At skabe den livsnære samtale David Viftrup. Kristne venner Relation til præst Kristne aktiviteterBibelenÆgtefælle BørnForældre Resarch by John Finney,
de sundhedsøkonomiske perspektiver
Mental sundhed i skolen
Lena Mossberg At skabe oplevelser ved hjælp af storytelling
Sundhedspædagogik som ledelsestilgang
Ledelse i fremtiden Konstruktionisme Relationelt lederskab
”Du skulle jo gerne ville være derhjemme” Ansvarlighed som nøglen til patientinddragelse Mari Holen Post.doc. ved Center for sundhedsfremmeforskning, RUC.
O STED FRISKOLE - ET VÆRDIBASERET KLARSYN Et værdibaseret debatoplæg til skolens daglige arbejdsområder, særlige fokusområder, forpligtigelser samt fremtidsvisioner.
det evidensbaserede og det politisk styrede sundhedsvæsen?
Forbrugsgenetik - Etiske aspekter Mickey Gjerris Lektor, Ph.d. Medlem af Det Etiske Råd.
Nye mad- og bevægelsesvaner i klassen
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Konference om Almen Studieforberedelse
Teknologiudvikling Litteratur Bruhn Jensen (1993): One Person: One Computer Kling (1991): Computers as Tools and Social Systems Williams (1974): The Technology.
Modulbaseret efteruddannelseskursus i sundhedspædagogik
København Dias 1 Hvad er meningen med behandling? KABS konference ’Stofmisbrug 2008’ Steffen Jöhncke Seniorrådgiver Antropologisk Analyse.
Sundhedsfremme i skolehaver?
Involvering i det sundhedsfremmede og forebyggende arbejde
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Styrkebaseret pædagogik Psykolog Anne Linder
Virksomheders hverdagsstrategier Jørgen Gulddahl Rasmussen FIRM gruppen Institut for Erhvervsstudier Aalborg Universitet.
Fritidshjemmet Villaen Per Schultz Jørgensen 10. Oktober 2012
Meditation er… Bl.a. baseret på bogen »Meditation« af Mette Kold. Kapitel 1.
Fremme af unges mentale sundhed
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Et kritisk perspektiv på helhedssyn Lars Uggerhøj, Aalborg Universitet
.. efter organisatorisk læring? Magne Kolstad Ph.d.-Stipendiat.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Sundhedspædagogik - sundhedsbegreber og kompetencer
Sundhedsfremme og forebyggelse i kommunen
Skolen som ballast for livet som ung Livslang læring? Hans Siggaard Jensen Professor, Pro-dekan DPU/Aarhus Universitet KL Ungespot.
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
Søren Kierkegaard 2. Eksistentialisme.
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Om at spørge.
Sociologisk Grundkursus. Hovedtemaer og klassikere
KAN MAN GAMBLE SIT LIV VÆK? - En præsentation om gambling og ludomani Selvmord Arbejdsløshed Skilsmisse Løgn Sygdom Kriminalitet.
Sundhedspædagogik og kommunikation
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
Konflikthåndterende kultur på SOSU-Silkeborg. Educating Tommorrow´s Professionals Find ro og styr dig selv med meditation Den indre og ydre verden Det.
Slide no 1 Sundhedspædagogik - og de vigtigste kernebegreber Skolens rolle i sundhedsfremme Region Nordjylland, 27. marts 2012 Bjarne Bruun Jensen
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
Længsel Temadag om menneskets følelser
Mental sundhedsfremme i skolen
Innovation.
Sundhedspædagogik og værdier
Læringsglemsel – en vejledningsopgave
Tag snakken – bryd vanerne
Sundhedspædagogiske settings
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Nye muligheder og potentialer
Præsentationens transcript:

Mindfulness og mental sundhed Karen Wistoft lektor ph.d. Institut for uddannelse og pædagogik (DPU)

Artiklens udgangspunkt Hvorvidt kan mindfulness være svar på, hvordan man kan fremme et mentalt sundt liv? Er mindfulness-metoder alene egnede til at imødegå særlige livsstilsmæssige udfordringer fx stress, depression, håbløshed, magtesløshed… Eller kan praktiseringen af mindfulness få betydning for menneskers muligheder for at forandre deres liv i en mentalt sundhedsfremmende retning?

Formålet Afklare på hvilken måde mindfulness udfordrer etablerede sundhedspædagogiske forståelser af mental sundhed Beskrive, hvad vi kan forvente, at mindfulness kan bidrage med ift. mental sundhedsfremme hvad enten man tænker bredt i menneskers muligheder for læring og personlig udvikling, der fremmer deres egen og andres mentale sundhed eller man tænker mere snævert i det enkelte menneskes mentale helbredsmuligheder

A. Mental sundhed Tre perspektiver på mental sundhed, der præger den sundhedspædagogiske arena: WHO’s definition af mental sundhed: selvrealisering og produktiv tilpasning Den salutogenetiske idé: coping- og mestringsstrategier – hvad holder folk raske og friske (godt helbred) selv under svære livsbetingelser (Antonovsky) ’Well-being’ perspektivet – fokus på menneskers potentiale i forhold til at lykkes (Haidt; Nussbaum). Alle hviler på en grundlæggende forestilling om, at menneskets mental sundhed kan fremmes ved at udnytte dets handlepotentialitet.

B. Historisk afsæt: W. James (1902) William James’ banebrydende empiriske studier af religiøse erfaringer The Varieties of Religious Experience – A study in human nature (James,1902) Det ’følelsesfulde temperament’ og det ’åndelige ophav’ er vejen til meditative og religiøse erfaringer, der baner vejen for en sundere liv Følelsesfuldhed og erfaringer med transcendens bliver analytiske redskaber og nye videnskabelige fremstillingsformer ’Healthy-mindedness’ eller ’mind-cure’

C. Mindfulness’ bidrag til mental sundhed Tre (nutidige) eksempler Fænomenologiske betydningselementer: hvordan det giver mening for folk, der praktiserer mindfulness-meditation (Mace, 2008) Værdigrundlaget i et bestemt mindfulness-træningsprogram (Shapiro, Schwartz, & Bonner, 1998) Grundtræk i en bestemt klinisk psykologisk model for sundhed og velvære, der er koblet til mindfulness (Cloninger, 2004) Illustration af nogle styrende principperne for mindfulness – citater fra forskellige ’mindfulness-guruer’ En række karakteristika og dokumenterede effekter af nutidige buddhistisk psykologisk eller meditativt inspirerede praktiseringer af mindfulness.

Erkendelsesteoretisk brud Mindfulness repræsenterer et skift fra handling til oplevelse Og ikke kun et skift i forhold til kendsgerninger men også i forhold til transcendens Mindfulness åbner for mental sundhedsfremme, der inkluderer oplevelser, der transcenderer egen handling, dvs. noget, der i princippet ligger uden for den empiriske erfaring, noget man måske ikke helt forstår…

Kan det lade sig gøre at forholde sig ikke-dømmende? Er det muligt at gå forudsætningsløst til verden? Al oplevelse er baseret på tidligere oplevelser, som udgør den meningshorisont, oplevelsen indgår i - man kan ikke opleve uden allerede erkendte oplevelser eller ’mentale domme’ Men med mindfulness skal man tilsyneladende acceptere det, man oplever, uden at dømme – i hvert fald kun ud fra noget, der svarer til accept…? Er der blot tale om moralske domme, som man ikke må foretage, fx intolerance, racisme eller foragt …?  Mennesket kan ikke gå forudsætningsløst til verden, men kan muligvis træne sig selv i at acceptere de fleste oplevelser!

Konkluderende pointe Når man er handlingsorienteret som i den etablerede sundhedspædagogik, tager ens mening farve af fremtiden – med blik for succes’er og fiaskoer fra fortiden Med handlingspotentialitet flytter man sig ud i fremtiden! Når man er oplevelsesorienteret som i mindfulness, sættes fortid og fremtid ud af drift, og væren i nuet bliver det centrale Hvis man virkelig orienterer sig ud fra oplevelse, får nuet så megen fylde, at man orienterer sin mening ud fra ’evighedens synsvinkel’.