KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Børne- og Ungdomstandplejen TANDPLEJETEAMET OG OPGAVEGLIDNING LIF-TEMADAG
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Børne- og Ungdomstandplejen MIN PÅSTAND Højere kvalitet samtidig med Økonomisk gevinst ? En utopi eller mulighed ?
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Børne- og Ungdomstandplejen
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Børne- og Ungdomstandplejen DISPOSITION Regelsæt omsat til københavnermodel –Medarbejderne og opgaverne –Uddannelse –Kvalitetssikring gennem udvælgelse og tilsyn Højere kvalitet af –Ydelsen –Klinikdriften og arbejdets tilrettelæggelse –Medarbejdertilfredshed Ressourceudnyttelsen
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Børne- og Ungdomstandplejen Fra REGELSÆT til KØBENHAVNERMODEL Regelsæt for delegation af forbeholdt sundhedsfaglig virksomhed -Rammedelegation/ konkret delegation -Opgaver/ situationer, omfattet af delegationen -Relevant instruks -Uddannelse og oplæring -Udvælgelse -Tilsyn -Information og samtykke
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Børne- og Ungdomstandplejen MEDARBEJDERNE og OPGAVERNE
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Børne- og Ungdomstandplejen MEDARBEJDERNE og OPGAVERNE I. Klinikassistenter, generel sektor: Klinikassistenterne og de 0-2årige (Ikke omfattet af reglerne for delegation)
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Børne- og Ungdomstandplejen MEDARBEJDERNE og OPGAVERNE
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Børne- og Ungdomstandplejen MEDARBEJDERNE og OPGAVERNE I. Klinikassistenter, generel sektor: Klinikassistenterne og de 0-2årige Rammedelegation vedr. de 3-5årige –klinisk undersøgelse –tilvænning til tandpleje og tandbehandling –forebyggende ydelser, fissurforsegling –risikovurdering og opfølgning
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Børne- og Ungdomstandplejen MEDARBEJDERNE og OPGAVERNE II. Tandplejere, generel sektor Rammedelegation af Nødbehandling, herunder mindre alvorlige traumer på primære og permanente tænder Extraktion fysiologisk løsnede primære tænder Henholdende behandlinger Konkret delegation Extraktion primære tænder, let inficerede Cariesbehandling primære tænder, enkelt flade
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Børne- og Ungdomstandplejen MEDARBEJDERNE og OPGAVERNE
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Børne- og Ungdomstandplejen MEDARBEJDERNE og OPGAVERNE III. Tandregulering Rammedelegation til klinikassistenter: Ortodontiske behandlingsdele jf. individuelt delegeringsskema Konkret delegation til klinikassistenter Konkret delegation til tandplejere
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Børne- og Ungdomstandplejen MEDARBEJDERNE og OPGAVERNE
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Børne- og Ungdomstandplejen UDDANNELSE - OPLÆRING Teoretisk uddannelse – afsluttes med kursusbevis Sidemandsoplæring under supervision – praktiske øvelser dokumenteret i arbejdsbog – afsluttende skriftlig evaluering
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Børne- og Ungdomstandplejen KVALITETSSIKRING Udvælgelse Tilsyn –Skemasat kalibrering, klinisk og røntgen –Diskussion af tvivlstilfælde –Dokumentation ved logbog
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Børne- og Ungdomstandplejen DISPOSITION Regelsæt omsat til københavnermodel –Medarbejdere og opgaverne –Uddannelse –Kvalitetssikring gennem udvælgelse og tilsyn Højere kvalitet af –Ydelsen –Klinikdriften og arbejdets tilrettelæggelse –Medarbejdertilfredshed Ressourceudnyttelsen
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Børne- og Ungdomstandplejen YDELSEN => DEN FAGLIGE KVALITET Muligheder Kvalitetsløft af ydelsen/ service Placere opgaverne, hvor kompetencerne er bedst - Anvende kompetencerne til grænserne Forudsætninger Relevant instruks Uddannelse teoretisk uddannelse praktisk oplæring Kvalitetssikring: udvælgelse og tilsyn
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Børne- og Ungdomstandplejen KVALITET - KLINIKDRIFT Muligheder Fleksibilitet i opgavevaretagelsen v. personalemangel/ spidsbelastninger Forudsætning Klinikstruktur/ klinikstørrelse Ledelseskvalitet, uddannelse af kliniklederen Arbejdstilrettelæggelsen Teamsamarbejde med kvalitet Investering af tid i opstartfasen
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Børne- og Ungdomstandplejen KVALITET - MEDARBEJDERE Muligheder Kompetenceudvikling – nye udfordringer Psykisk arbejdsmiljø –> mere indflydelse, meningsfuldhed, ansvar, anerkendelse, værdsættelse, udvikling Forudsætninger Tilrettelæggelse af proces Medarbejderinddragelse Opbakning i teamet
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Børne- og Ungdomstandplejen DISPOSITION Regelsæt omsat til københavnermodel –Medarbejdere og opgaverne –Uddannelse –Kvalitetssikring gennem udvælgelse og tilsyn Højere kvalitet af –Ydelsen –Klinikdriften og arbejdets tilrettelæggelse –Medarbejdertilfredshed Ressourceudnyttelsen
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Børne- og Ungdomstandplejen
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Børne- og Ungdomstandplejen RESOURCEUDNYTTELSEN Muligheder Bruge kompetencerne til grænsen (LEON- princippet) Færre dyre – flere billige ressourcer Forudsætninger Teams til behandlingsopgaven - tandsundhed/ befolkningssammensætning Proces og medarbejderaccept
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Børne- og Ungdomstandplejen RESSOURCEUDNYTTELSEN Generel sektor 1 tandlæge, ½ tandplejer, 2½ klinikassistent Tandlæge – klinikassistent Tandplejer – klinikassistent Klinisk klinikassistent børnetallet/ klientellets sammensætning forudsætter fleksibilitet, v. behov for hjælp Orto 1 specialtandlæge, 1 tandplejer, 3 klinikassistenter Klinikassistenter til kontor og røntgen
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Børne- og Ungdomstandplejen MIN PÅSTAND Højere kvalitet samtidig med Økonomisk gevinst En realistisk mulighed
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Børne- og Ungdomstandplejen
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Børne- og Ungdomstandplejen Tak for opmærksomheden Indbydelse til debat