A Review of Mobile HCI Research Methods Undersøger og review’er forskningsmetoder indenfor feltet ”Mobile HCI” Formål: At få overblik over nuværende praksis.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forsøgsskoleprojekt – med inspiration fra John Dewey
Advertisements

Øvelse fra Klik for at redigere undertiteltypografien i masteren - Diskuter og beskriv faserne og ’workstages’ Fase 1 – Preproduktion Forberedelse.
Dataindsamling og kildebearbejdning
Dag 1: Tilstede: AV, MH • – Introduktion, præsentation af undervisere og kursister samt projekttitler • – 09.45Hvorfor er det vigtigt.
Situationelle Metoder til Digitale Studier
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
Interaktive test - Karakteristika & Nyskabelser
Almen studieforberedelse
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Lektion 4 – Fordybelses- og fornyelsesfasen
Kvantitative metoder
MÆRKK - Markedskommunikation & Æstetik: Kultur & Kognition 1 Åbne biblioteker – pilottests G ode forslag og metodeforslag v/ Rasmus Grøn.
Inquiry based science education
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Videnskabsteori og faglige metoder
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
I-Space Niels Henrik Helms, Knowledge Lab SDU. Projektet: Udfordringer i forhold til velfærdsteknologi: Hvordan skaber vi løsninger som både giver mening.
Brug af progressionstræ i fagteam og netværk Martin K. Sillasen
Mere end blot forberedelsen til en fest En intro til en temadag & en undersøgelse.
At identificere resultater og skrive etnografi
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.
”A review of CASE research methods”. Optik: ”Forskningsmetode” og ”forskningens formål” Redegørelse for forskningsmetoder og –formålene Klassifikationsskema.
1 FM4 Feltstudier og etnografi – Lars Michael Kjeldskov, J. and Stage, J. (2003) The Process of Developing a Mobile Device for Communication in a Safety-Critical.
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Teori, metodologi og metode
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
Vejlederens kommunikation
Inquiry Based Science Education - IBSE
IMODUS Faser og nøglebegreber Karsten Gynther Leder af Educationlab Forskningsprogram for TEKNOLOGI, UDDANNELSE og VELFÆRD Forskning og Innovation University.
GNU - projektet projektmetode og design
1 Det Videnskabelige Råd ved Center for Kliniske retningslinjer Hvilke problemstillinger arbejdes der med?
11.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Processer Oversigt, principper og teknikker Kapitel 11.
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? GRUPPEOPGAVE 1: HVAD ER KVALITETEN AF REDEGØRELSEN? Miljøvurderingsdag
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Fra vejledning til biologi c
Sæt jer ikke for godt til rette! I vil blive flyttet rundt på…
Tests Prototype Åbent spørgeskema Test i usability laboratorium
Skemaet er lavet som felter til indtastning af tekst
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
© (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.1 Usability Engineering 1. INTRODUKTION l Menneske-maskin interaktion (HCI) l Oversigt l Mål for design.
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 Medie- og kommunikations- videnskabelige metoder 27/
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
IT-Produkt til læring php. ”Graf editor”
Kvantitative metoder.
Humanistisk sundhedsforskning
Collaborative Practice Research Lars Mathiassen eCommerce Institute, Georgia State University.
Hvordan skriver man sin afsluttende opgave?
/ 30 ETNOGRAFIC FIELD METHODS - and their relation to design.
Flemming B. Olsen, Tornbjerg 1 Lektier - i ny didaktisk belysning.
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
-En undersøgelse, hvor mange personer stilles de samme spørgsmål med et standardiseret spørgeskema. -Respondenterne er typisk udvalgt som en stikprøve,
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
UNIVERSITY OF COPENHAGEN
Kvalitative metoder, forår kursusgang
Den naturvidenskabelige metode
Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Naturfag.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
- Brugerindsigt og fleksible løsninger
1. Trin – Problemstilling
Karakterer og læring.
Præsentationens transcript:

A Review of Mobile HCI Research Methods Undersøger og review’er forskningsmetoder indenfor feltet ”Mobile HCI” Formål: At få overblik over nuværende praksis og for at identificere mangler -> forbedre fremtidig forskning Undersøgt 102 forskningsartikler Opdelt i otte forskningskategorier og fem årsager til forskning (Wynecoop og Conger).

Case studies Kan anvendes til afdækning af procesforståelse, eller til beskrivelse og forklaring af et specifikt fænomen. Ofte indsamles data, kan ske kvalitativt, kvantitativt eller observation. Der er ingen kontrol med opsætningen (naturlig/tilfældig). Kan ikke gentages Tidskrævende og generalisering er svær Indenfor Mobil HCI: Kan anvendes til at forklare fænomenet mobilitet eller hvorledes brugen af mobile enheder er i konteksten.

Field Studies Er ofte karaktiseret ved at blive udført i den ”virkelige verden”. Kontrollerbar – kan gentages. Data indsamles ved observationer og/eller interviews. Der kan indsamles en stor mængde data på forholdsvis kort tid. Igen garanti for at data er repræsentative. Indenfor mobile HCI: til evaluering af design og teori ved afprøvning i realistiske brugssituationer.

Action Research Forskeren deltager praktisk i ”situationen” samtidig med at denne evaluere resultatet. Omsætter teori til praksis. Førstehåndsviden. Mindsker objektets følelse af at blive iagttaget. Tidskrævende. Svært for forsker at være objektiv. Indenfor mobil HCI: Forsker kan opleve den ”rigtige verden”, hvorved fænomenets effekt kan evalueres.

Laboratory Experiments Kontrolleret miljø, opsat til formålet. Behøver dog ikke være i lab., blot skal omgivelserne være kontrolleret. Opsamling af forskellige data ved brug af forskellige antal eksperimentelle tilgange. Mulighed for at gentage sammen eksperiment. Giver god dataindsamling. Dog manglende lighed med den virkelige verden. Indenfor mobil HCI: evaluering af designideer, specificere produkter eller teorier om design. Evaluering af interaktion i kontrolleret miljø.

Survey Research Indsamling af data ved fx spørgeskemaer og/eller interviews. Store datamængder kan indsamles med forholdsvis lille indsats. Mulighed for at udlede en bred generalisering. Rimelighed sikkerhed for deltagernes objektivitet. Indenfor mobil HCI: indsamle generelle data omkring brugernes behov og/eller brugernes erfaring med et produkt eller design.

Applied Resaerch Bygger på ”test og fejlretning”. Man prøver sig frem igennem egne forestillinger. Den er meget målbevidst Der produceres et resultat, som kan måles med udgangspunktet. Indenfor mobil HCI: relevant til design og implementering af systemer, interfaces og teknik, hvor der er krav til performance, brugerinteraktion og brugertilfredshed.

Basic Research Udvikling af nye teorier eller studere velkendte problemer for hvilke hverken løsninger eller metoder er kendte. Altså man kender A og B – hvordan findes vejen fra A til B. Kan være dyr/tidskrævende og der er ingen garanti for en løsning Indenfor mobil HCI: afdække teoretiske områder, fx den basale forståelse for mobilitet. Til identificering af nye problemer eller mulige løsninger indenfor området.

Normative Writings Ikke-forsknings publikationer omkring et emne. Indeholder ideer, begreber og forslag, som er intuitive korrekte. Kan være subjektive beskrivelser af en situation, samt hvorledes denne virkede for forskeren. Kræver en lille indsats at producere. Begrænset teoretisk og refleksion og begrænset generalisering. Indenfor mobil HCI: kan anvendes til at beskrive hvad der gik godt og hvad ikke. Kan give inspiration til kommende forskning eller design.

Hvorfor forskning? Forståelse: fokusere på at finde meningen med det studerede fænomen f.eks. igennem afgrænsninger eller teorier udvikles fra opsamlet data. Udvikling: Forskning henimod udvikling af nye systemer. Videreudvikling: beskriver formålet af forskning der fokusere på forbedringer af eksisterende systemer.

Hvorfor forskning? Evaluering: Formålet er vurdere og validere produkter, teorier eller metoder. Beskrive: Fokusere på afgørende ønskelige egenskaber hos et produkt fx mobilitet.

Klassificering Udvalgt fra i alt otte konferencer og tidsskrifter fra år De 102 artikler klassificeret af Kjeldskov 20 udtaget som stikprøve, klassificeret af Graham Alle 102 klassificeret og diskuteret af begge

Klassificering Case studies Field studies Action research Lab eks- periment Survey research Applied research Basic research Normative writings I alt Forståelse Udvikling Videreudv Evaluering Beskrive I alt

Klassificering Mangel i forhold til Feltstudier. Tilbøjelighed mod lab. studier ved evaluering – lette og billigere end feltstudier. Mobil HCI har rødder i CS og HCI. Kun lille fokus på hvad der er brugbart og hvad der opfattes som problematisk af brugerne. Kun lille fokus på den virkelige kontekst og den ”virkelige verden”. Der fokuseres ikke meget på metoderne = metoderne ingen betydning. Dette har senere betydning for forskningen indenfor området.

Klassificering At felt studer anvendes til evaluering viser at denne også kan anvendes til udvikling. Mobilitet er svært at afprøve i et lab., da konteksten ikke skifter, skulle hellere være felt studier. Mangle på case og survey giver muligheder for ny forskning her. Kan med fordel anvendes til at indsamle data fra fx slutbrugere. Kan håndtere store mængde data. Grundlag for forskning indenfor metoder.