Simon Heilesen, CBIT, Roskilde Universitet 7. december, 2009 Intern konference i Netværk for IT og læring Nye undervisnings- og formidlingsformer.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
E-læremiddeler til brug for differentiering Undervisnings-
Advertisements

Hvad vi taler om i Danmark … In the wake of the Bologna Process Studerende, Google og biblioteker Lærer de studerende noget? Annette Skov
Lidt om vejleder rollen
Multimodalitet i danskfaget med hjemmesider som eksempel
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
E-learning Toolbox – hjælp til it-støttet undervisning på DTU
Interaktiv kommunikation - strømninger indenfor kommunikation
Kort om baggrunden for ”Bedst på Nettet”
MOOCs Tendenser og Potentialer
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Læring og læringsressourcer i en læringscenteroptik
Elevmotiverende arbejdsformer Kompetenceudvikling for lærere i Gymnasiefællesskabet Moodle Fra it-teknik til pædagogik Fra pædagogik til.
E-Læring Gruppe #3. Definition af E-læring Udgangspunktet med E-læring er, at læringsprocessen bliver individuel og der bliver taget højde for den enkeltes.
Studieteknik i studievejledningen Ved Katrine Berke, decentral studievejleder på Det Samfundsvidenskabelige Basisår.
Midtvejskursus i biologi efteråret 2001 Teknologistøttet undervisning - Pædagogik og værktøjer.
Udvikling af beboerdemokratiet
Anvendt medialisering ved Fredda Galea
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
Materialeplatform cases materialeplatform.emu.dk
BioCentrum DTU …for life and technology BiC Innovation Hvordan gøres universitetsforskning profitabel Per Væggemose Nielsen
Hvorfor involvere forskere i forretningsudvikling? Alexandra Instituttet A/S.
Introduktion til Blackboard og netmedieret kommunika-tion
2.-generationsintranet på KU Internet, intranet, ekstranet eller "mit net"? Claus Qvistgaard It-strategichef
E- undervisning Videreuddannelse for fysioterapeuter Diplomuddannelse.
Evaluering af mobil e-læring
Dagsorden 1) Hvad er et netlæringselement 2) Analyse 3) Design 4) Det praktiske arbejde.
Innovativ undervisning med it Rasmus Fink Lorentzen, cand.pæd.
Bibliotekets performative rum - hvorfor og hvordan? Henrik Jochumsen Det Informationsvidenskabelige Akademi Københavns Universitet.
Netbaserede uddannelser – erfaringer fra RUC Robin Cheesman Oplæg til Danmarks Forskningsbiblioteksforening
Netbaseret uddannelse ved IT-højskolen i København
Otg.dk – CSL Drenge: It redskaber som motivationsfaktor Metoder: ”Det elektroniske klasseværelse” ”One-on-one coaching”/vejledning Design af digitale.
Udvikling af det mediepædagogisk håndværk
Adgang til lyd: om informationsadfærd i relation til radioarkiver Præsentation af frit modul på kandidatuddannelsen, forår 2013 Mette Skov Sådan ændres.
: 2CBS LL "Hvad bliver man kastet ud i når man forsøger at planlægge og køre virtuel undervisning" Robin Cheesman
Læreanstalternes Fælles Formidlingskursus 25. November 2001 Faglig formidling gennem netmedier Computer-supported Collaborative Work i reflektionsbaseret,
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Undervisningsorganisering,-former og -medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser Slutkonference for 3. runde af Forsknings-, udviklings-
Highlights fra Københavns Bibliotekers digitale strategi Den 4
Digitale biblioteker og web 2.0
Tilgængelighed og registering. Helt fra bunden ICA - Universal Declaration on Archives Siger bl.a. Beskytte folkets rettigheder, Etablere individuelle.
Digital skriftlig- og mundtlighed
: 2KSS Lærerroller i det virtuelle læringsmiljø Robin Cheesman 17. juni 2002 Københavns Socialpædagogiske Seminarium.
Informationsforsyning, publicering og læring nye arbejdsopgaver for bibliotekerne Jakob Heide Petersen Sekretariatschef Biblioteksstyrelsen/DEFF.
Hva' kan vi bruge vores uddannelse til i:
Strategikort for MEF Samfunds- værdi (eksempler)
Robin Cheesman Hvad er fleksibel uddannelse? Overblik over undervisningsformer Fleksibel Uddannelse på Bornholm Bornholms Akademi 20. januar 2003.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Birgit Mikkelsen FC FIRST CLASS. Birgit Mikkelsen FC Hvad? Hvordan?
ENTER The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
Medier og kommunikation F08 / lektion 5 / /1
Mobil video-læring erfaringer og perspektiver Lisa Gjedde Lektor, ph.d. Institut for Curriculumforskning - DPU ved Projektleder, Niels Tougaard - VisioGuide.
Medier og kommunikation V
1 Aarhus Universitet Afrunding 28. November 2011 Undervisningsorganisering, - former og - medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser.
Usability – 3. november: Tilgængelighedstests Vigtige deadlines! Dagens øvelse Tilgængelighedsrapport Usability-rapport Næste uge.
NanOpinion En portal om nanoundervisning The work presented in this document/ workshop is supported by the European Commission’s FP7 programme – project.
Uddannelse på nettet: undervisning // aktiv læring Robin Cheesman Kommunikation, RUC Postbox 260, 4000 Roskilde ~ robin
Rikke Teglskov UCL og Lise D. Møller UCC
Podcasting – hvad er det og hvilke muligheder giver det? Thomas Ryberg (Ph.d. stud.) E-Learning Lab, institut for kommunikation Hum.fak, Aalborg Universitet.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?. Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen,
S YNKRON VIRTUEL UNDERVISNING. H VORFOR MSN. Let tilgængeligt chat program, gratis Elever bruger / kender det. Mulighed for kamera, lyd. Mulighed for.
Ikke alle fødes som digitalt indfødte Klaus Kvorning Hansen Dansk IT’s udvalg for digitale kompetencer.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
This project has been funded with support from the European Commission
Bachelorprojektvejledning?
Problem- and play- based Learning
Tips til videoproduktion i stor skala
Remixkultur 2 Kommunikation/IT.
Præsentationens transcript:

Simon Heilesen, CBIT, Roskilde Universitet 7. december, 2009 Intern konference i Netværk for IT og læring Nye undervisnings- og formidlingsformer … eller hva’? Podcast eBog Web 2.0 fortælling

E-læring Comp. based instr. Net based instr. CSCL/W E-formidling lyd, billeder, video, animation, spil, net-events Literacy kontorværktøjer CMC-værktøjer forskningsværktøjer IKT-kompetenceudvikling på RUC

Ikke e-læring, men digitale kompetencer, tænkt i en helhed Kombination af servicecenter og forsknings- udviklingsmiljø Værksteder og opsøgende virksomhed snarere end kurser Udbredelse gennem eksempler

Politisk pres for fornyelse og åbning mod samfundet Konkurrenceparameter Studerendes krav om mere og bedre service Positiv effekt på undervisning og læring Hvorfor nu podcasts ? Typer af podcasts Antagelser om effekt Oplevet effekt Målbar effekt - bedømmelse Målbar effekt - undervisningsform

Typologi

CARVALHO, A. A., AGUIAR, C. & MACIEL, R. (2009) A taxonomy of podcasts and its application to higher education. ALT-C 2009 "In dreams begins responsibility" - choice, evidence and change. Manchester. Type (Informative, Feedback / Comments, Guidelines Authentic materials) Medium (audio, video) Length (Short, Moderate, Long) Author (Lecturer, Student, other) Style (Formal, Informal) Purpose = action verb (inform, analyze, develop, motivate, mediate for reflective learning, etc.) *n

Hew, K. F. (2009). Use of audio podcast in K-12 and higher education: a review of research topics and methodologies. Educational Technology Research and Development, 57(3 / June, 2009). Administrator created substitutional supplementary creative McGarr, O. (2009). A review of podcasting in higher education: Its influence on the traditional lecture. Australasian Journal of Educational Technology, 25(3), Service podcast

Afsender Underviser Studerende Administrator Modtager Underviser Studerende Offentlighed Kode Sprog Formsprog ”Kontekst” Erstatning Supplement Kreativ Budskab Eget mat. Andres mat. Medium Audio Video Efter Roman Jakobsons model

Proces Produkt Intern Ekstern Forelæsningsnoter Studenteropgaver Feedback Forelæsning Studievejledning PR-materiale Lecture capture På skitseplan

Mobilitet, fleksibilitet og bekvemmelighed, Mulighed for at afspille hvor og hvornår man vil, Mulighed for at multitaske, mens man bevæger sig, Let internetadgang når der er brug for det, Mulighed for at lytte igen og igen, Mulighed for at bestemme afspilningshastighed, Automatisk subskription ved hjælp af RSS, Frit, individuelt valg af, hvad man vil høre, Godt for de auditivt begavede, Forbedret service for fjernundervisnings- og online-studerende. Jowitt, A. (2008). Perceptions and usage of library instructional podcasts by staff and students at New Zealand's Universal College of Learning (UCOL). Reference Services Review, 36(3), (+) + - (+) ? + Antagelser om podcasting/podcasts

Anvendelse Supplerer undervisning, men erstatter ikke, Udfylder opmærksomheds-”udfald”, ”Livrem” ifm. fravær, Redskab til repetition. Mulig effekt Bedre studievaner, Bedre studiemiljø, Hjælp for fremmedspogede studerende. … Effektivisering og forbedret indlæring? Fornyelse af undervisningsformer

Effektivisering og forbedret indlæring?

Optage forelæsningen, bruge F2F til øvelser og diskussion Supplere forelæsningen: - Visualiseringer og cases, - Teoretisk og metodisk grundlag, facts. Engagere de studerende: - Indsamle eksempler, - Fremlæggelser, - Opgaveaflevering. Vejlede de studerende: - Audio/video feedback, - Studenterdiskussioner som grundlag for vejledning. Fornyelse af undervisningsformer

Administrative - PR - generel information - studievejledning Undervisning, lærerproduceret - forelæsninger - emne-gennemgang (foredrag, dialog, demo) - feedback til studerende Undervisning, studenterproduceret - projekter - opgaver - diskussioner Formidling - forskning - forsker RUCast – podcast-service

Nye værktøjer Forbedret studiemiljø Udfordring af traditionelle undervisningsformer Politisk pres for fornyelse og åbning mod samfundet Konkurrenceparameter Studerendes krav om mere og bedre service Positiv effekt på undervisning og læring Hvorfor nu podcasts ?

Lecture Capture: Innovation or Capitulation, Josh Baron, Mara Hancock, Jenn Stringer Educause, November 6, 2009

Vejer og fylder mindre Billigere bøger Leje af bøger mulig Kan integreres med LMS Nem, hurtig og 24/7 distribution Ensartet grænseflade eInk giver fin læsbarhed Søgbar tekst Unge lever med mobile enheder Tidsskrifter allerede normalt elektroniske E-BOOKS, E-TEXTBOOKS, AND E-READER Jon Rickman, Robin Schulze, Roger Von Holzen, Jim Kourmadas, Mike Hale, Darla Runyon Educause, eBog

Mangler stoflighed (bladre, æselører mm.) Uegnet til lærebogslæsning (dvs. til ikke-lineær læsning) Ikke interaktiv m. online-ressourcer Begrænset eller ingen multimedier Manglende standarder Sortiment for lille Tænkt på bogens præmisser – umodent medie Udgift pr. visning reelt højere end papirbøger PDF er for langsom, dårlig navigation, ikke interaktiv Konklusion fra flere forsøg: De studerende beder om at få papirbogen tilbage!

Web 2.0 storytelling Microcontent + social media Individuel Kollektiv Bryan Alexander B., & Levine, A. (2008). Web 2.0 Storytelling: Emergence of a New Genre. EDUCAUSE Review 43(6), < /Web20StorytellingEmergenceofaN/163262>

Intensitet Tid