Simon Heilesen, CBIT, Roskilde Universitet 7. december, 2009 Intern konference i Netværk for IT og læring Nye undervisnings- og formidlingsformer … eller hva’? Podcast eBog Web 2.0 fortælling
E-læring Comp. based instr. Net based instr. CSCL/W E-formidling lyd, billeder, video, animation, spil, net-events Literacy kontorværktøjer CMC-værktøjer forskningsværktøjer IKT-kompetenceudvikling på RUC
Ikke e-læring, men digitale kompetencer, tænkt i en helhed Kombination af servicecenter og forsknings- udviklingsmiljø Værksteder og opsøgende virksomhed snarere end kurser Udbredelse gennem eksempler
Politisk pres for fornyelse og åbning mod samfundet Konkurrenceparameter Studerendes krav om mere og bedre service Positiv effekt på undervisning og læring Hvorfor nu podcasts ? Typer af podcasts Antagelser om effekt Oplevet effekt Målbar effekt - bedømmelse Målbar effekt - undervisningsform
Typologi
CARVALHO, A. A., AGUIAR, C. & MACIEL, R. (2009) A taxonomy of podcasts and its application to higher education. ALT-C 2009 "In dreams begins responsibility" - choice, evidence and change. Manchester. Type (Informative, Feedback / Comments, Guidelines Authentic materials) Medium (audio, video) Length (Short, Moderate, Long) Author (Lecturer, Student, other) Style (Formal, Informal) Purpose = action verb (inform, analyze, develop, motivate, mediate for reflective learning, etc.) *n
Hew, K. F. (2009). Use of audio podcast in K-12 and higher education: a review of research topics and methodologies. Educational Technology Research and Development, 57(3 / June, 2009). Administrator created substitutional supplementary creative McGarr, O. (2009). A review of podcasting in higher education: Its influence on the traditional lecture. Australasian Journal of Educational Technology, 25(3), Service podcast
Afsender Underviser Studerende Administrator Modtager Underviser Studerende Offentlighed Kode Sprog Formsprog ”Kontekst” Erstatning Supplement Kreativ Budskab Eget mat. Andres mat. Medium Audio Video Efter Roman Jakobsons model
Proces Produkt Intern Ekstern Forelæsningsnoter Studenteropgaver Feedback Forelæsning Studievejledning PR-materiale Lecture capture På skitseplan
Mobilitet, fleksibilitet og bekvemmelighed, Mulighed for at afspille hvor og hvornår man vil, Mulighed for at multitaske, mens man bevæger sig, Let internetadgang når der er brug for det, Mulighed for at lytte igen og igen, Mulighed for at bestemme afspilningshastighed, Automatisk subskription ved hjælp af RSS, Frit, individuelt valg af, hvad man vil høre, Godt for de auditivt begavede, Forbedret service for fjernundervisnings- og online-studerende. Jowitt, A. (2008). Perceptions and usage of library instructional podcasts by staff and students at New Zealand's Universal College of Learning (UCOL). Reference Services Review, 36(3), (+) + - (+) ? + Antagelser om podcasting/podcasts
Anvendelse Supplerer undervisning, men erstatter ikke, Udfylder opmærksomheds-”udfald”, ”Livrem” ifm. fravær, Redskab til repetition. Mulig effekt Bedre studievaner, Bedre studiemiljø, Hjælp for fremmedspogede studerende. … Effektivisering og forbedret indlæring? Fornyelse af undervisningsformer
Effektivisering og forbedret indlæring?
Optage forelæsningen, bruge F2F til øvelser og diskussion Supplere forelæsningen: - Visualiseringer og cases, - Teoretisk og metodisk grundlag, facts. Engagere de studerende: - Indsamle eksempler, - Fremlæggelser, - Opgaveaflevering. Vejlede de studerende: - Audio/video feedback, - Studenterdiskussioner som grundlag for vejledning. Fornyelse af undervisningsformer
Administrative - PR - generel information - studievejledning Undervisning, lærerproduceret - forelæsninger - emne-gennemgang (foredrag, dialog, demo) - feedback til studerende Undervisning, studenterproduceret - projekter - opgaver - diskussioner Formidling - forskning - forsker RUCast – podcast-service
Nye værktøjer Forbedret studiemiljø Udfordring af traditionelle undervisningsformer Politisk pres for fornyelse og åbning mod samfundet Konkurrenceparameter Studerendes krav om mere og bedre service Positiv effekt på undervisning og læring Hvorfor nu podcasts ?
Lecture Capture: Innovation or Capitulation, Josh Baron, Mara Hancock, Jenn Stringer Educause, November 6, 2009
Vejer og fylder mindre Billigere bøger Leje af bøger mulig Kan integreres med LMS Nem, hurtig og 24/7 distribution Ensartet grænseflade eInk giver fin læsbarhed Søgbar tekst Unge lever med mobile enheder Tidsskrifter allerede normalt elektroniske E-BOOKS, E-TEXTBOOKS, AND E-READER Jon Rickman, Robin Schulze, Roger Von Holzen, Jim Kourmadas, Mike Hale, Darla Runyon Educause, eBog
Mangler stoflighed (bladre, æselører mm.) Uegnet til lærebogslæsning (dvs. til ikke-lineær læsning) Ikke interaktiv m. online-ressourcer Begrænset eller ingen multimedier Manglende standarder Sortiment for lille Tænkt på bogens præmisser – umodent medie Udgift pr. visning reelt højere end papirbøger PDF er for langsom, dårlig navigation, ikke interaktiv Konklusion fra flere forsøg: De studerende beder om at få papirbogen tilbage!
Web 2.0 storytelling Microcontent + social media Individuel Kollektiv Bryan Alexander B., & Levine, A. (2008). Web 2.0 Storytelling: Emergence of a New Genre. EDUCAUSE Review 43(6), < /Web20StorytellingEmergenceofaN/163262>
Intensitet Tid