Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
E-Læring Gruppe #3. Definition af E-læring Udgangspunktet med E-læring er, at læringsprocessen bliver individuel og der bliver taget højde for den enkeltes.
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
Undervisningsplanlægning
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Grundlæggende IT, niveau G
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Udvikling af informationskompetencer hos folkeskoleelever i 9. klasse
Projektledelse IT-projektledelse (ITP)
Informationsteknologi: Tema & faglige mål. Informationsteknologi: Temaer Læreplan: Undervisningen organiseres omkring et eller flere temaer, hvor der.
DIGITAL DESIGN OG KOMMUNIKATION Åbent hus, 31/
Dagens program  Præsentation af os  Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)  Øvelse:
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Vidensmedier i kultur og samfund Konstituerende modul 2013 Hans Jørn Nielsen Lars Konzack.
Kulturteori og videns- og oplevelsessamfundets kulturinstitutioner Præsentation d Underviser: Jan Graulund (og evt. NN)
Velkommen til Bacheloropgaven! Dagens korte program: 1.Valg af linjefag og linjefagsvejleder 2.Opgavens rammer og prøveform 3.Temaer v. plenumkonferencer.
Virtuelle verdener og rum VIII: 3. april Virtuelle verdener som spil Primærlitteratur: Aarseth, Espen, “Allegories of Space: The Question.
Fysik B : Omfang 5 timer pr. uge
BA-projekt 2014 Krav før I går i gang Tidsfrister Eksamensbestemmelser
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Tekstformidling på Internettet E 2003
Praktisk om opgave og oplæg
Virtuelle Verdener I4.september 2000 Dagens program Hvem er vi? Oplæg om kurset: format, indhold, begreber ca : besøg af journalist Abelone Glahn.
PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER MIDTVEJSMØDE
Insidere og outsidere – den danske models rækkevidde Eksamensform og tips til eksamen og opgaver Steen E. Navrbjerg Dias 1.
Adgang til lyd: om informationsadfærd i relation til radioarkiver Præsentation af frit modul på kandidatuddannelsen, forår 2013 Mette Skov Sådan ændres.
Grundkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand.mag.
Generel introduktion til EC
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Virtuelle verdener og rum III. 20. februar Konstruktion af 3D-verdener Primærlitteratur: Peter Anders: ”Cybrids” med reference til hans bog, ”Envisioning.
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)
EKSAMEN BUSINESS TO IT ALIGNMENT 2013 Pensum: Curtis R Carlson and William W Wilmot: “Innovation The 5 disciplines for creating what customers want”, Crown.
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.) Præsentation.
Formalia ved opgaveskrivning
Introduktionsmøde om bacheloropgaven 5. september 2007.
Digitale biblioteker og web 2.0
Fysik B : Omfang 5/8 timer pr. uge 5/8 timer pr. uge Gennemgang af stof, demonstrationsforsøg, journaløvelser, rapportøvelser, EDB Gennemgang.
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
L Synkront net-baseret samarbejde - kursus ved Morten Knudsen og Thomas Ryberg.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
: 2KSS Lærerroller i det virtuelle læringsmiljø Robin Cheesman 17. juni 2002 Københavns Socialpædagogiske Seminarium.
Mød Aalborg Universitet
IT-højskolen – E-Buss Knowledge Management Session 4 Miniprojektet Organisatorisk læring.
Birgit Mikkelsen FC FIRST CLASS. Birgit Mikkelsen FC Hvad? Hvordan?
Usability – øvelse 1: Kortsortering
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Medier og kommunikation F08 / lektion 5 / /1
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 FORMÅL FORVENTNINGER FORMALIA 6/
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
 Jan Pries-Heje Slide no.: 1Introduktion til IT-platforme og organisation Introduktion til IT-platforme og Organisation Efteråret 2003 Underviserne: Rune.
1 Algoritmedesign med internetanvendelser ved Keld Helsgaun.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Medier og kommunikation IX Eksamen :o)=. Eksamensform Intern censur, 13-skala, B4: Mundtlig eksamen med skriftlige arbejder men uden forberedelsestid.
Projekter Fredag den 2. november 2007 Maria Baun Lauridsen.
Institut for Socialt Arbejde, onsdag den 6. maj 2015
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Mette Vedelsby & Leif Vejbæk Haslevseminarium 2008 Hvad er et matematikprojekt i.flg. studieordningen I studieordningen for matematik på Haslev Seminarium.
Studieretningsprojektet Anette Lind. Hhx-bekendtgørelsen § 22 Studieretningsprojektet skrives i 2 eller 3 fag med udgangspunkt i et studieretningsfag,
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
”Global sundhed, civilsamfundsstøtte og bæredygtig udvikling”
Undervisere: Mikael Bergholz Knudsen mail: Kontor: 328E (Edison) &
Målgrupper, genrer & medier
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
”Global sundhed, civilsamfundsstøtte og bæredygtig udvikling”
Målgrupper, genrer & medier
Præsentationens transcript:

Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier

Forudsætninger Ingen. Kendskab til chat, MUDs, 3D verdener og online spil kan være en fordel. Kurset bygger bro til kurser som Interaktiv 3D-begynder, Internettets rum og geografi samt Computerspil I og II.

Målsætninger Den studerende skal være i stand til at analysere, problematisere og diskutere såvel teoretiske som praktiske og designmæssige aspekter af internetrum og virtuelle verdener.

Fagligt indhold Kurset starter med en gennemgang og diskussion af begreber som cyberspace, "virtual reality" og virtuelle verdener og siden gennemgås temaer som: arkitektur og rumlighed i cyberspace, tid og rum i online kommunikation, identitet og socialitet, interaktivitet og fortællinger i virtuelle verdener (MUDs, MOOs, 3D-worlds og Massive Multiplayer spil).

Fagligt indhold - arbejdsform De tematiske oplæg vil typisk gå på skift mellem de to kursusansvarlige og der vil, hvor det er relevant, blive inddraget gæsteforelæsere med specialistviden. De tematiske oplæg vil basere sig på teoretisk og empirisk litteratur og suppleres med besøg i og studier af specifikke virtuelle verdener og rum.

Gæsteforelæsere Maria Minard, Danmarks Designskole Gitte Stald, medieforsker, KU Stine Gotved, cybersociolog, KU, live fra Boston Frank Schaap, cybersociolog, MUD-ekspert fra Amsterdam Rune Nielsen, arkitekt og designer af Karlskrona2

Kursusform Ligelig vægtning af teori, analyse og design: - teori - - analyse - - design -

Kursusform Forelæsninger Studenteroplæg Analytisk gennemgang/”anmeldelser” af medier og designspørgsmål Løsning af designopgave gennem kursus-projekt eller opgave i projektperioden (L- eller 4- ugersprojekt).

Kursusform Arbejdsformen vil basere sig på: 1) Indledende forløb med forelæsning ved de kursusansvarlige og gæsteforelæsere, studenteroplæg og diskussion baseret på udvalgte, teoretiske værker, 2) gennemgang af eksemplariske verdener og rum samt en gennemgang af muligheder for design/konceptudvikling inden for f.eks. multi- user online verdener og spil.

Kursusform … samt til sidst 3) en opgavefase, hvor deltageren på baggrund af en problemformulering skaber en mindre egenproduktion med produktionsrapport, der skal danne udgangspunkt for analyse og evaluering ved eksamen (alternativt: skriftlig opgave).

Kursusform – NB! NB! Nogle gæsteforelæsninger vil foregå online og da nogle af disse inddrager folk i andre tidszoner, vil de blive lagt på det tidspunkt, hvor der typisk er "øvelsestimer” (typisk om eftermiddagen).

Litteratur En litteraturliste forefindes på kursets hjemmeside. Der vil blive udarbejdet et kompendium, der kan købes ved kursusstart.

Eksamensform Eksamen i produkt og rapport gennemført i kursusperioden, evt. også projektperioden som 16 ugers projet. Ekstern censur efter 13-skalaen Kurset lægger op til individuelt valg af eksamens- form: Den enkelte kan vælge den prøveform, der passer vedkommende bedst i forhold til speciale- forberedelsen og studiet som helhed. NB: opgaver gennemført i projekt-perioden skal i følge de generelle bestemmelser skal være gennemført i gruppe.

Eksamensform Der kan altså vælges mellem: Almindelig mundtlig eksamen i produkt med rapport afleveret ved kursusperiodens udløb (7½ ECTS) Almindelig mundtlig eksamen i "L-projekt" gennemført i kursus- og projektperioden, dvs. projekt baseret på produkt og skriftlig opgave inkl. produktionsrapport (15 ECTS)

Spørgsmål? Skriv en mail til os eller kig forbi på vore kontorer: Listbeth Klastrup (2.46) Troels Degn Johansson (1.14)