Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Testmetoder.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
Advertisements

Kundebetjening Opgave med salgstrappen.
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
LinkedIn Intro.
Flickr.com – online billeddeling
Hvordan bruger jeg MinInstitution?
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Klik på Aktivér redigering på meddelelseslinjen.
SEO (Search Engine Optimization) - Hvordan bliver du mere synlig på nettet?
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
PC1 Lad os komme i gang…..
FOKUS! På vores udvikling.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Arbejdspladsudvikling
Klik på Aktivér redigering i meddelelseslinjen, Hvis videoerne i kurset ikke afspilles, skal du måske hente QuickTime eller blot skifte til PowerPoint.
Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Hvad er usability? - introduktion til kurset John Paulin Hansen (kursusansvarlig) Rune Michael Mejlvang.
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Computerens anatomi.
Backoffice præsentation
Gymnasielektionen screening i dansk
Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Fjernstyret og automatiseret usability John Paulin Hansen (7)
TERM modellen Introduktion til øvelse
Kommunikation / it.
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Kondenceret konceptudvikling DDK ITU F2007 John Paulin Hansen.
MÆRKK - Markedskommunikation & Æstetik: Kultur & Kognition 1 Åbne biblioteker – pilottests G ode forslag og metodeforslag v/ Rasmus Grøn.
Hjælp mig med at finde den !!! En stor belønning til dem, der SER bedst! Præsenterer Klik her for at starte JEG HARMISTET MIN MIS !! Red Bulls.
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Usability på Her fungerer det godt 1.Sitet imødekommer ifølge vores testpersoner et informationsbehov hos målgruppen. 2.Sprogbrug.
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Usability ITU, efterår Usability metoder 2. oktober 2008 Usability, IT-Universitetet Ole Gregersen.
Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Usability i organisationer 6. Forelæsning John Paulin Hansen.
Brugertestning 6. Forelæsning John Paulin Hansen.
Usability E2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Brugertestning 6. Forelæsning John Paulin Hansen.
Webdesign og informationsarkitektur BDMD 1. Sem. John Paulin Hansen Sept
Vejlederens kommunikation
Blog kommentar Åben arkivet ved at trykke på den lille sorte trekant der peger ind på et årstal (næste billede)
Digital aflevering? Elektronisk eksamensforløb?.
Projekt uge 40 Tradium Hobro. Udgangspunkt: Vi ville øve eleverne og os selv i den kreative platform Bruge et fælles udgangspunkt for innovation: lav.
Oversigt for © 2012 Microsoft Corporation. Alle rettigheder forbeholdes. Lync Web App Deltage i et Lync-møde ved brug af computerlyd Hvis du ikke har Lync.
Videregående pc-vejledning 60+Bornholm Velkommen til.
© due & partners Template 2: Telefonmodel for permission Introduktion til samtalen Salgsargumentationen samt ”call for action” Afslutning på samtalen.
Tests Prototype Åbent spørgeskema Test i usability laboratorium
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Usability metoder Usability Februar Empiriske metoder (1) Samtaler med et privat kamera Fælles udforskning Fokus-grupper Brugerworkshops Tænke-højt-protokoller.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Usability metoder Usability 14 september 05. Empiriske metoder (1) Samtaler med et privat kamera Fælles udforskning Fokus-grupper Brugerworkshops Tænke-højt-protokoller.
Usability ITU, efterår Brugervenlighedstest/usabilitytest 23. Oktober, IT-Universitetet E2008.
Usability metoder John Paulin Hansen. Empiriske metoder (1) Samtaler med et privat kamera Fælles udforskning Fokus-grupper Brugerworkshops Tænke-højt-protokoller.
Usability f2065, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Brugertestning John Paulin Hansen.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Usability – øvelse: Brugertest Arbejdet frem mod den endelige usability-rapport Forberedelser til brugertest Dagens øvelse.
Strategisk Usability John Paulin Hansen. Næste gang er sidste gang Hver gruppe fremlægger deres oplæg i 15 minutter Start 17:00 - Slut 20:00 Gruppe 1,2,3,pause,18:00.
25. Februar 2010 Usability, IT-Universitetet Ole Gregersen
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
Kvantitative metoder.
Usability ITU, forår Usability metoder. Usability ITU, forår 2008 Overvej undervejs ”- Hvilke metoder kunne være relevante at bruge ift. til de.
Usability F2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Klassiske usability test metoder 3. Forelæsning John Paulin Hansen.
Usability – øvelse 2: Heuristisk evaluering
Usability ITU, forår Informationsarkitektur ITU F2008.
Brugsglæde og æstetik (+repetitioner) Usability IT Universitetet John Paulin Hansen.
Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Spilleregler i en god gruppe Workshop, Den Sociale Højskole, 9. juni 2008.
+ Hjemmesider Kommunikation Opbygning Sprog. + Kommunikation på hjemmesider.
Metoder og produktion af data
Undgå falske beskeder Hackerne beder om dine personlige oplysninger i en mail eller sms. Det ville pengeinstitutter, virksomheder eller myndigheder aldrig.
eller bare brugerrvenlighedsevaluering
Præsentationens transcript:

Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Testmetoder

Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Hvorfor teste? Fordi aktiv glemsel er en psykologisk umulighed ! Designere kan ikke frigøre sig fra den viden, de har erhvervet sig under processen Fordi man ofte ikke selv er målgruppen for produktet. Fordi folks reaktioner ikke kan forudses fuldstændigt

Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Strategiske grunde til tests Bestyrelsen: ”Hvad kan vi forvente at få igen for alle de penge vi har brugt til at udvikle vores nye version?” Salgsafdelingen til webmasteren: ” Kan du ikke skaffe mig nogle gode kundeemner via vores hjemmeside?” Webmasteren: ”Vi har en stigende trafik, men de fleste er bare lige inde og kigge. Hvad kan jeg gøre for at holde på dem?” Salgschefen:”Hvordan får jeg overbevidst direktionen om, at det er nødvendigt at bruge tid og penge på udvikling af en ny grænseflade?”

Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Empiriske metoder (1) Samtaler med et privat kamera Fælles udforskning Fokus-grupper Brugerworkshops Tænke-højt-protokoller Hændelses-rapporter Brugsliste (feature checklists)

Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Empiriske metoder (2) Logning af systembrug Feltobservationer Spørgeskemaer Interviews Værdifastsættelse-metoden (validation method) Kontrollerede eksperimenter

Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Ikke-empiriske metoder Opgaveanalyse (task analysis) Property checkliste (mange overordnede lighedspunkter med heuristisk evaluering) Ekspertvurderinger (både domæne og HCI) Kognitive gennemgange

Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Timing af tests Fokusgrupper Spørgeskemaer - mailpushs Tidlig prototype-test Kontinuerlige brugerpaneler under udviklingsproces Brian tests Stress load test Post test efter log-analyser

Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Test af hjemmesider Heuristisk evaluering Brugertest (tænke-højt) Spørgeskema-undersøgelser Logfilanalyse

Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Brugertest (tænke højt) Rollefordeling: –A: Interviewer –B: Video/Lyd(!)-ansvarlig –C: Reflekterer over A - noterer gode og mindre gode spørgsmål - holder øje med tiden! –D: Noterer tidspunkter for interessante episoder m. overskrift –E: Noterer tidspunkt for interessante episoder m. overskrift

Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Interviewteknik Åbent: ”Hvordan bruger du internettet i dit arbejde?” Lukket: ”Har du set denne side før?” Lukkede og ledende spørgsmål har ofte stopklodsvirkning HV-spørgsmål kan være både åbne og lukkede Sammenfattende spørgsmål lukker af

Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Velegnede åbne promts ”Hvad nu?” ”Hvad tænker du på?” ”Hvad siger den?” Papegøjeteknikken

Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Velegnede lukkede promts ”Kan du finde søgefeltet/home- knappen/mål-link?” (evt efterfulgt af: ”Synes du den var nem at finde?”) ”Er det noget du normalt gør?” (”find på siden”, download af PDF, åbne i nyt vindue)

Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Velegnede sammenfatninger ”Er det logisk og overskueligt bygget op?” ”Kan du lide hjemmesidens udseende?” ”Er det noget du tror du vil kunne bruge til noget i det daglige?” ”Hvad synes du alt i alt om hjemmesiden?”

Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Uegnede promts ”Hvor er du havnet henne?” ”Hvad sidder du og leder efter?” ”Er du med på hvad der foregår?” ”Har du lagt mærke til at hjemmesiden ikke skifter farver ved visited links?”

Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Accelerator-spørgsmål ”Jeg vil gerne have lov til at vise dig, hvor du kan finde [informationen]/komme videre. Tryk på x. Tryk så på y. Og så på z. Der er den. (kort pause) Lad os lige gå tilbage til siden. Hvorfor tror du at mange brugere får problemer her?” Hold fingeren fra musen - peg på skærmen (undtagelse: ved systemnedbrud)

Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Opgaver Opstil en række typiske opgaver, som kommer omkring de 20 % af sitets informationer man forventer 80 % af brugerne vil gå efter. Simpel spørgsmål: Kan man betale med Visa-kort? Vurderings spørgsmål: Er det dyrt at handle i forretningen? Sammenlignings-spørgsmål: Hvilken model er det bedste køb efter din mening?

Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen

DONG´s konsekvens

Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Resultater i øvrigt Fakta Kontaktinformation på forsiden Pressemeddelelser, børsmeddelelser m.m. Personoplysninger - med CV og billeder på nøglepersoner Downloads til Excel og PDF Rettidig og aktuel nyhedstjeneste på og SMS Gode søgefunktioner - centralt placeret Ingen multimedier eller pynt Billed- og grafikarkiv til fri afbenyttelse

Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Etik Har forsøgspersonerne været skånet for fysisk og psykisk overlast? Er deres anonymitet bevaret? Er de frivillige ? Har de vidst hvad de gik ind til? Er der et rimeligt forhold mellem indsats og udbytte? Bliver forsøgspersonerne orienteret om resultatet af undersøgelserne?

Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Opgave Aftal rollefordeling i grupperne Udform en spørgeguide - alle i gruppen, A´s ansvar at afdække mulige veje og blindgyder mod svarene Tilrettelæg tidsplan for forsøg - B´s ansvar Formuler instruktion (eller brug eksemplet i det efterfølgende) - C´s ansvar Formuler en samtykke-erklæring (se evt. eksempel fra Ulrik Gades UA kursus F2001) - D´s ansvar (evt. C hvis ikke D findes)

Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Tekstforslag til instruktion "Vi gerne bede om din hjælp til at afprøve hjemmesiden for X. Vi skal finde ud af, om de er gode at bruge. Derfor vil vi om lidt bede dig om at finde nogle oplysninger på hjemmesiderne. Mens du leder efter oplysningerne, vil vi bede dig fortælleså meget som muligt om, hvad du synes om siderne. Vi har Y antal opgaver til hjemmesiden. Vi forventer at det vil tage ca. Z minutter.”