Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Fjernstyret og automatiseret usability John Paulin Hansen (7)

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Fjernstyret og automatiseret usability John Paulin Hansen (7)"— Præsentationens transcript:

1 Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Fjernstyret og automatiseret usability John Paulin Hansen (7)

2 Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Hvorfor automatisere UA? •Reducerer omkostninger •Mere fuldstændig af-testning •Muliggør anvendelse af rigtig mange forsøgspersoner •Muliggør sammenligning mellem mange produkter

3 Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Vigtige distinktioner •WIMP (windows, icons, pointer and mouse) versus WEB: •WIMP er mere funktionelt orienteret - web er orienteret mod at bibringe informationer •Prædiktive metoder (eg. Kognitiv gennemgang) versus deskriptive metoder (brugertests)

4 Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Taksonomi for metoder •Testning •Inspektion •Interview •Analytisk modellering •Simulering

5 Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Metodeoverblik •67 % af UA metoder anvender ikke automatisering •13% bruger auto-data-fangst metoder •18 % bruger auto-analysemetoder •2 % bruger auto-kritik-metoder

6 Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Auto-data-fangst metoder •WIMP: Pc-Anywhere & Timbukto •Web: Server log og klient side logs –Mere information om web event logging metoden (WET) på: http://zing.ncsl.nist.gov/hfweb/proceedings/etgen- cantor/

7 Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Auto-analyse metoder •Log fil analyser: –Arbejdssekvenser - opgave-tider –Hyppige rutiner –Ventetider –Forskelle mellem nybegyndere og eksperter –Ofte forekommende aktiveringer af samme kommandoer eller fejlmeddelelser –Sammenligninger mellem brugernes veje (”task flow”) og designernes antagelser –Statistiske analyser og visualiseringer

8 Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Trafik-analyse årsbasis

9 Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Trafikanalyse døgnbasis (2) • Hvordan fordeler web-trafikken sig over et døgn? • Er der forskel på trafikmønstret blandt forskellige brugergrupper? • www.visualinsights. com www.visualinsights. com

10 Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Grupperinger • Hvilke sider bliver set mest? • Hvilke sider bliver set efter hinanden?

11 Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Enkelte klikstrømme • Hvordan bevæger brugerne sig typisk rundt i butikken?

12 Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Realtids-monitorering • Har vi nogle trofaste rejse-kunder inde lige nu, som vi kan tilbyde 50% rabat på vores restpladser i morgen? (Og som ellers ikke ville have bestilt en rejse!)

13 Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen 10 minutters par-opgave •A) Hvis jeg var ansat af Dansk Supermarked til at analysere kundernes adfærd, ville jeg gerne vide.... •B) Hvis jeg var ansat af Københavns Kommune til at analysere trafikadfærd, ville jeg gerne vide..... •C) Hvis jeg var ansat af Jubii til at analysere web-adfærd ville jeg gerne vide....

14 Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Auto-inspektionsmetoder •Visuelt (WIMP): –Layout kompleksitet –Balance, symmetri, orden –Størrelser (eg på dialogbokse) –Konsistens-tjek (Sidder knapperne ens?) - giver op til 25 % hastighedsøgning i brug

15 Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Auto-inspektionsmetoder •Strukturel analyse (WEB): –Word-to-link-ratio –Bredde-dybde-analyse (dybde<3 ) –Tjekker for ALT-tags –Lix-tjek af sprog –Opmærksomhedsfordelinger (scan paths) - knibeøvelsen

16 Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Begrænsninger ved auto- inspektionsmetoderne •Man kan ikke tjekke det, der ikke kan operationaliseres (eksempelvis OM brugerne vil kunne forstå en knap-betegnelse) •I bedste fald kan 78% af et sæt guidelines operationaliseres - i værste fald kun 44% •Ikke altid empirisk valideret •Stadig under udvikling (Ivory (2002) har selv forfinet metoderne, så hun nu kan fange de bedste og dårligste websider med mere end 90 % nøjagtighed) -[ litteratur følger pr mail]

17 Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Automatisk kritikker-støtte •Svært at følge guidelines •Finder de rigtige spørgsmål frem til hvert interface-element •Tjekker html-syntaksen (eg. ”w3 validator” og ”Bobby”)

18 Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Automatiske spørge-metoder •Se slides fra Ib Konrad Jensen

19 Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Modellering og simulering •GOMS: –Komplekse og tidskrævende –Modellerer som regel kun fejl-fri eksperters præstationsmønstre •”Simulating the less-than-perfect user” •Kontinuerlige test af billet-bestillinger •Web-spiders er en form for simulatorer, der kan efterligne brugermønstre (eg. følge samme klikstrøm ved enkle regler som: ”Klik fortrinsvis på links der ikke står omgivet af tekst”)

20 Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Hjemmeopgave •Tjek jeres opgave-site med ”Bobby” og ”W3- validator”, og sammenlign med resultaterne af jeres heuristiske evaluering og brugertest: –Fanger automaterne de fejl, I har identificeret? –Er der forskel på, hvad de to fanger? –Hvor nemt er det at lære at bruge dem? •Fremlægges næste gang for gruppen •http://www.cast.org/bobbyhttp://www.cast.org/bobby •http://validator.w3.org/http://validator.w3.org/


Download ppt "Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Fjernstyret og automatiseret usability John Paulin Hansen (7)"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google