Ledelsesperspektiver

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fortolkning af AMO reformen
Advertisements

Tvivl om naturalistisk metodologi
Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Kært barn har mange navne -
En grundlæggende introduktion
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Kreativitet og innovation i ALT
Analyse af kvalitative data
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Hallo…. her kommer lige noget, der helt sikkert vil fascinerer dig!
Program for dagen  Så´n lidt hygge med kaffe og de runde  Hvorfor GRUS?  Spilleregler for dagen  Lederens visioner og mål for afdelingen  Kan vi lære.
Sygeplejerskens virksomhedsfelt
htx-hverdagen set med videnskabernes briller
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
Udfordringer set fra en kommunikatørs vinkel Lars Elmsted Formand for K-Gruppen i Dansk Journalistsforbund.
Reservatet Kapitel 1: Reservatet - Virksomheden som et reservat
Organisationsteoriens
Faglig læsning 2.
Chris Argyris f
Ledelse af medarbejdere
Samfundsvidenskab Tirsdag den 29. september 2009.
Nu er vi ved DEL 3 Flere tegn og signaler et tegn (fx et symbol) kan godt bruges som et signal: fx kan dannebrog signalere at at vi nu er i Danmark og.
Filosofi – Almen Studieforberedelse
(Social) Konstruktionisme
”Du skulle jo gerne ville være derhjemme” Ansvarlighed som nøglen til patientinddragelse Mari Holen Post.doc. ved Center for sundhedsfremmeforskning, RUC.
Videnskabsteori og faglige metoder
Helhedssyn i et postmoderne samfund
Personlighed vs. selv´er Roller vs. positioner
Forstyrrelser og forskelle
Strategisk Safari To be perfectly frank, I’m not nearly as smart as you seem to think I am.
Hvad er forandring?.
Teori, metodologi og metode
i det senmoderne Danmark med fokus på kristendom.
Begrebsafklaring og et blik på sprogets betydning for tosprogede børn
v/ Anne Marie Olesen Brandbjerg Højskole 10. sept. 2011
Konstruktivisme versus realisme – en falsk modstilling?
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Atomer Atomer betyder udelelig på græsk
Hvad vej skal vi?. Unge Med Anden Etnisk Baggrund End Dansk UMAEBED.
Niveauer for læring i organisationen
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Reservatet Ledelsesperspektiverne og erkendelsesteori Erik Staunstrup
Dramaturgi Det her fag er jo ikke et decideret filmkursus, men uanset hvilke produktioner I kommer til at lave, så kan det være godt at vide noget om dramaturgi.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Robusthed Læge Poul Lundgaard Bak
Personligheden og selvet
ELEV-RELATIONER OG KROPPEN I LÆRINGSRUMMET. HVAD HAR VI GJORT?
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Reservatet Kapitel 2: Erkendelse og perspektiver Erik Staunstrup
Moderne og Postmoderne Perspektiver Erik Staunstrup
Videnledelse i projekter
Forestilling/Ide/Oplevelse Eksternalisering af ide/Forestilling Kommunikation om og vurdering af resultat. (Begrebsliggørelse) Udvikling af nye forestillinger.
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
Systemudvikling i organisationer Systemudvikling som organisation af Keld Bødker Lars Bogetoft Pedersen Præsenteret af Maibritt Peter Gert Forundersøgelse.
Forstyrrelser og forskelle
Videnskabsteori og metode pkp september 2006
Videnskabsteori & metode
Atomer Atomer betyder udelelig på græsk. De gamle grækere lavede et tanke eksperiment der gik ud på, at alt i verden er opbygget af små dele som ikke.
Læreren som læringsleder
12. oktober 07strategi - semiotik1 Semiotik Et grundlag for en alternativ tilgang til organisationer og adfærd i organisationer.
Humanistisk videnskabsteori
SKABELON.
Relations kompetencer
Socialisering Kapitel 5.
Skriv hver især jeres tanker på post it… Hvad tænker du om Innovation? I har 5 min.
UNIVERSET Om stjerner, galakser og Big-Bang.
Naturvidenskabelig metode
Præsentationens transcript:

Ledelsesperspektiver Set med videnskabsteoretiske ”briller” Diplomuddannelsen i Ledelse Erik Staunstrup

Tankeobjekt af første grad Udgangspunkt i common sense Gøre ”påfund” på baggrund af hverdagserfaringer - dvs. begreber og mønstre, der ”…bygger bro mellem den flydende ubestemthed af sansningen og den eksakte definition af tanken.” Diplomuddannelsen i Ledelse Erik Staunstrup

Skabelse af ”påfund”/mønster Molekyler, atomer og elektroner: Kan ikke erkendes umiddelbart, men: Kendskab til mønsteret for planeternes kredsen om solen Bliver til et ”påfund”/mønster for atomer – altså er tanken at elektroner sikkert også kredser omkring atomets kerne! Dvs. fra ”den flydende ubestemthed af sansningen - til den eksakte definition af tanken.” Diplomuddannelsen i Ledelse Erik Staunstrup

Skabelse af ”påfund”/mønster MEN, vi kan stadig ikke erkende atomers opbygning, så nu arbejder vi med to mønstre: Solsystemmodel Bølgemodel I stedet for dette både/og viser det sig måske engang at være noget helt tredje! Diplomuddannelsen i Ledelse Erik Staunstrup

Tankeobjekter af anden grad Ligheden med atom-eksemplet er, at der skal skabes et ”påfund”, der kan give et billede af adfærden. Forskellen er, at der på samme tid foregår et samspil mellem aktørerne, hvor der er tale om, at den enkelte aktør skaber sit eget tankeobjekt (af første grad), som vedkommende handler efter i forhold til de andre aktører, der ligeledes skaber egne tankeobjekter (af første grad) Diplomuddannelsen i Ledelse Erik Staunstrup

Tankeobjekt af anden grad Disse fire ser ud på OS! Ser de det samme? De skaber ihvertfald umiddelbart et tankeobjekt af første grad i deres hjerner, der gør det muligt for dem at handle hver især! Hvis/når de begynder at diskutere hvad de ser (nemlig OS) så vil der skabes et tankeobjekt af anden grad Diplomuddannelsen i Ledelse Erik Staunstrup

Diplomuddannelsen i Ledelse Erik Staunstrup Videnskabelighed Alt andet lige er det rent videnskabeligt vanskeligere at efterprøve tankeobjekter af anden grad, som f.eks. samspillet mellem mennesker Der bliver tale om en fortolkning af aktørernes fortolkning, hvor naturvidenskaben har at gøre med en fortolkning af et fysisk forekommende objekt. Diplomuddannelsen i Ledelse Erik Staunstrup

Human/social videnskab Common sense: Belønning fører til bedre præstationer Første grads tankeobjekt: Den der får belønningen, gør sine egne tanker om sine handlinger Anden grads tankeobjekter: Begreber og mønstre: Betinget læring (Pavlovs hunde) Tilfredsstillelse af behov (Maslow) Gruppepres Autoritativ magt Diplomuddannelsen i Ledelse Erik Staunstrup

3 ledelsesperspektiver Første ordens Anden ordens tankeobjekter tankeobjekter Rationel ledelse Aktørstyring Kommunikativ ledelse Diskursstyring Ledelse i kaos Diplomuddannelsen i Ledelse Erik Staunstrup

Udviklingen af organisationsteorierne Selvorganisering Kreativitet Innovation Teorier om komplekse processer Kommunikationsteori Sprogteori Kulturteori Postmoderne teorier Strategisk analyse Beslutningsteori Systemteori Moderne Organisationsteori Human Relations teori Den humanistiske skole Motivationsteori Trivselsteori Klassisk Organisa- tionsteori Bureaukratisk skole Administrativ skole Videnskabelig Skole År Starten af 1900-tallet 1930´erne 1950´erne 1980´erne 2000 Fig. 2.1: Udviklingen i organisationsteorierne Kilde: Delvis baseret på Mary Jo Hatch: Organization Theory, Oxford University Press, 1997 og Ralph D. Stacey: Strategic Management & Organisational Dynamics – The Challenge of Complexity, Prentice Hall, 2000 Diplomuddannelsen i Ledelse Erik Staunstrup

Udviklingen af organisationsteorierne - og Morgans metaforer Selvorganisering Kreativitet Innovation Teorier om komplekse processer Kommunikationsteori Sprogteori Kulturteori Hjerne Postmoderne teorier Strategisk analyse Beslutningsteori Systemteori Moderne Organisationsteori Organisme Human Relations teori Den humanistiske skole Motivationsteori Trivselsteori Klassisk Organisa- tionsteori Bureaukratisk skole Administrativ skole Videnskabelig Skole Maskine År Starten af 1900-tallet 1930´erne 1950´erne 1980´erne 2000 Fig. 2.1: Udviklingen i organisationsteorierne Kilde: Delvis baseret på Mary Jo Hatch: Organization Theory, Oxford University Press, 1997 og Ralph D. Stacey: Strategic Management & Organisational Dynamics – The Challenge of Complexity, Prentice Hall, 2000 Diplomuddannelsen i Ledelse Erik Staunstrup

Ledelsesperspektiv af første grad (1. ordens iagttagelse) Strategisk analyse Beslutningsteori Systemteori Modern Organisationsteori Organisme Human Relations teori Den humanistiske skole Motivationsteori Trivselsteori Klassisk Organisa- tionsteori Bureaukratisk skole Administrativ skole Videnskabelig Skole Maskine Rationel ledelse Aktørstyring Diplomuddannelsen i Ledelse Erik Staunstrup

Ledelsesperspektiv af anden grad (2. ordens iagttagelse) Kommunikationsteori Sprogteori Kulturteori Hjerne Postmoderne teorier Strategisk analyse Beslutningsteori Systemteori Moderne Organisationsteori Human Relations teori Den humanistiske skole Motivationsteori Trivselsteori Klassisk Organisa- tionsteori Bureaukratisk skole Administrativ skole Videnskabelig Skole Rationel ledelse Aktørstyring Kommunikativ ledelse Diskursstyring Diplomuddannelsen i Ledelse Erik Staunstrup

Det komplekse ledelsesperspektiv Selvorganisering Kreativitet Innovation Teorier om komplekse processer Kommunikationsteori Sprogteori Kulturteori Postmoderne teorier Strategisk analyse Beslutningsteori Systemteori Moderne Organisationsteori Human Relations teori Den humanistiske skole Motivationsteori Trivselsteori Klassisk Organisa- tionsteori Bureaukratisk skole Administrativ skole Videnskabelig Skole Rationel ledelse Aktørstyring Kommunikativ ledelse Diskursstyring Ledelse i kaos Diplomuddannelsen i Ledelse Erik Staunstrup