Forskningsperspektiver på læremidler

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Advertisements

Erfaringer med kollegavejledning i skolen
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Digitalisering og medialisering
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Design för lärande i en digital, multimodal lärmiljö
Mercantec NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Læringscentret og nye vejledningsformer
Lektor Rasmus Fink Lorentzen
Danskfaget – beholder eller genstand?
Læremidler i praktikken
iBøger og didaktisk design
Mediepædagogik – i et vejlederperspektiv
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Oplysningsforbund og folkebiblioteker må sammen finde nye veje Jens Thorhauge
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
Den nationale faggruppe Fagmoduler Matematik, 4. – 10. klassetrin.
Klasseledelse Lene Heckmann.
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Unge og undervisningens medialisering
Ny mediepædagogisk og didaktisk praksis
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
5. Mediepædagogisk vejledning - tre eksempler
Mediepædagogik og didaktik
Mediecentret som rum og funktion Skoleudvikling og skolebiblioteksudvikling – to sider af samme sag.
Ekspert i Undervisning 1. delrapport Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i Silkeborg Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i.
Lærerens didaktiske design Elevernes didaktiske design
Lærermiddelkultur(er)?
Mål og metoder i filmpædagogisk arbejde. Den filmpædagogiske trekant.
MÅL OG METODER I MEDIEPÆDAGOGISK ARBEJDE Kultur og mediekultur Medialisering: mediepædagogik og didaktik Receptionsteori: tekst og kontekst Æstetik og.
Kompetencematrix Digitale kompetencer
Ressourcer og læremidler i et didaktisk perspektiv Læring og Læringsressourcer,
Læring og læringsressourcer i en læringscenteroptik
Øget fokus på differen- tierede CL struktureres anvendelighed i forhold til en generel kønsspecifik indlæringsproblematik Nye arbejdsmetoder/nyt værktøj.
”Hvad skal man gøre. Hvordan skal man handle. Hvem skal man være
Unge og undervisningens medialisering
Undervisningens medialisering Hørsholm,
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Digitalisering og medialisering
- fra digitalt læremiddel til digitalt læringsforløb
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Lærerprofessionen.
Thomas Bjørnkilde, Manager, PLS RAMBØLL Management
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Mediepædagogik og didaktik – i teori og i en pædagogisk praksis 13. marts 2012.
Udvikling af det mediepædagogiske håndværk 13. marts 2012.
E-læring, sprog og integration DGI byen 22. marts 2006 Mads Bo-Kristensen.
Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler Læremiddel.dk – Nationalt videncenter for læremidler.
J. Schirmer 26. oktober 2007 Portfolio Undervisning Læring Evaluering Dokumentation Jørgen Schirmer Nielsen.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
PI-modellen: fra Projektidé til Innovation
Matematik i VØ KONFERENCE 5. MARTS Vi åbner døren for anvendelse af matematik August 2010 Revideret læreplan i vø Eleverne skal kunne udvælge og.
Alt er på hjemmesiden nyfolkeskole.wordpress.com.
”Blog som læringsplatform”
Indkøb af digitale læremidler - hvor skulle det ellers ske, hvis ikke på PLC? KARIN DYRENDOM.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
Flemming B. Olsen, Tornbjerg 1 Lektier - i ny didaktisk belysning.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Præsentation af Praktikvejlederuddannelsen. Praktikvejlederuddannelsen En basisuddannelse med muligheder!
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
TPACK-modellen Teknologisk viden Pædagogisk viden Fagfaglig viden
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Forskningsperspektiver på læremidler Tekst og kontekst 17. Marts 2010 Jens Jørgen Hansen

Forskningsperspektiver på læremidler procesorienteret forskning - fremstilling og valg af læremidler brugerorienteret forskning - lærer og elevers brug og vurdering af læremidler produktorienteret forskning - læremidlers udformning og kultur- og værdiformidling (Selander og Skjelbred 2004, 63 og Svensson (2000, 9)

Procesorienteret forskning Læremidlernes kvalitet bør styrkes, dels gennem undersøgelser af, hvorledes de anvendes i praksis, dels gennem diskussioner om vurderinger fra elev- og lærerside. Hele processen fra fremstilling til brug kan med fordel belyses, idet også forlagsfolk og forfattere kan inddrages. (Mortensen 2000, 75). Læremidlers fødekæde Læremidlers produktion Markedsføring Udvælgelsesprocesser og vurderingsinstanser Distribution Læremidlers rolle i uddannelsespolitikken

Skolepolitiske rammer Produktion og tilblivelse Skolepolitiske rammer Markedsføring Distribution Formidling og udvælgelse

Brugerorienteret forskning Læreres og elevers vurdering af læremidler, fx i forhold til læremidlets indhold, metoder og materialer, læringspotentiale, læremidlets funktion i forhold til undervisningens kontekst og lærerens planlægning, tilrettelæggelse, gennemførsel og evaluering af undervisningen.

Brugerorienteret forskning Hvilke funktioner har læremidler i forhold til forskellige processer i undervisningens formidling og kommunikation: undervisningens kontekst, indhold, metoder, materialer, læring, redskaber, evaluering Hvad understøtter læremidlernes læseplanens faglige og pædagogiske dimensioner? Hvilke potentialer og effekter har læremidler i forhold til elevernes læring? Hvordan fungerer læremidler som kompensatoriske værktøjer, metoder eller materialer, der gør det muligt for eleven at gøre ting eller tilegne sig færdigheder, hun ellers ikke havde mulighed for. Hvad er læremidlers roller og muligheder i forskellige kontekster og relationer: klasserumsundervisning, e-læring (netundervisning), blended learning-scenarier, skole-hjem samarbejde, som hjælpemidler til specialpædagogiske foranstaltninger

Produktorienteret forskning Læremidlers konkrete design og udformning: deres læringsressourcer, redskaber, medier og vidensteknologier og medierede læringsmiljøer.

Kundskabens tekster (Johnsen et al. 1998) Tekst og samfund. Undersøger, hvordan myndigheder, forlag og forfattere forvalter skolens kundskaber Tekst og fag. Undersøger, hvordan udviklingen af fagdidaktik og lærebøger belyser hinanden. Tekst og stil. Undersøger lærebogens genremæssige egenart og dens produktionsmæssige kriterier. Tekst og indlæring. Undersøger, hvilken pædagogisk indsigt udvælgelsen af lærebøger skal bygge på.