BackIIBasic En undervisningscase i entrepreneurship

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Gitte Rosholm Advice A/S
Advertisements

Målgrupper Målgruppe Hvem vil du ramme med jeres aktivitet på sociale medier? Hvad ved din målgruppe om jeres organisation? Hvilke tre nøglerelationer.
Etablering af virksomhed
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide.
IKV i den politiske kontekst
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Vi gennemførte en række interview ifm
Brug en bydel som dit bæredygtige show-room 28. oktober 2010.
Velkommen til workshoppen Blindgyde eller karrierevej - kundecentret som en integreret del af koncernen Drivsel – drift og trivsel i call centre konference.
1 DSB og Bibliotekerne Personlige interview foretaget 20. til 25. januar respondenter Holdning til evt. ny portal.
Den glade CEO og iværksætter!
Leise Passer Jensen Version EK Netværk Iværksætter og selvstændig - et forum for iværksætterkvinder i EK, der ønsker at imødekomme nogle.
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
Automatisering af tværorganisatoriske processer
Ledelse af innovative medarbejdere
Udvikling og styring af en virksomhed
SSP-Samrådet Værdier, mission og visioner
Program Velkomst og intro! Opdeling i arbejdsgrupper.
Floor Heating arketype processen
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Koordinatsystemet Y-aksen 2. aksen X-aksen 1. aksen.
Bente Bondebjerg, workshop - lokalt fortalerarbejde Side 1 Workhop: Lokalt fortalerarbejde Oplæg Bente Bondebjerg Årsmøde for frivillige d.28.september.
Ledelse i Praksis Domstolene i det sydlige Jylland 5. Lektion 3. Februar 2014.
FRA BIKS TIL BUSINESS Vækstmuligheder for kvindelige selvstændige - OPGAVER Århus september 2010.
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
Samarbejdet mellem kommuner og krisecentre
Procesværktøjer.
Disposition Indledning Hvad samarbejdes der om ?
Kodeks for offentlig topledelse
Glade Dage Undervisningscase i Entrepreneurship Faglig klipper/redaktør: Jesper Piihl Videoproduktion: Govisual Finansieret af:
Udarbejde af den fremtidige flow
Gruppeudviklingssamtaler
Henning Boddum Mobil tlf Kordegnenes Årsmøde Velkommen til Strategi og Social kapital.
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Et par tips til økonomi Regnskabsanalyse og økonomistyring (rentabilitet, indtjeningsevne, kapitaltilpasningsevne) + likviditet. Hvordan er økonomien sat.
E-handel og FM Program: Kl Introduktion
Udfordringer.
Skitur 2015 – fra den 15/2 – den 21/ Klub Roskilde Øst.
Randers Kommune. 2 Stabene i Randers Kommune - 2 Møde gruppen af stabsledere – Velkommen v. Klaus Christiansen - Introduktion til arbejdsprocessen.
Floor Heating arketype processen. Hvorfor skal vi dog se på værdierne? I 2003 køber Danfoss DEVI A/S. DEVI brand´et forandres fra et Corporate Brand til.
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
Grunde til at jeg elsker dig
Erhvervsservice Vækst og udvikling
Introduktion af forløbet. Forløbet sættes i gang gennem kickstart. Kickstart arbejder med de to første faser. De sidste to faser arbejder hver enkelt.
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
KREDS MIDT TRÆF VELKOMMEN 1. INDHOLDSSIDE MED PUNKTOPSTILLING Tekst med Punktopstilling PUNKTOPSTILLING For at skifte til Underoverskrift i Fed tekst.
Regionsrådsmøde 2. Maj
Strategi 2011 – x4 edsbjerg er et konsulenthus, der rådgiver og.
1 Lektion 26-repetition 5 1.Komplet? Noget I/jeg kan lære af det? 2.Udlevering af stedprøvesvar til de, der mangler 3.Siden sidst 4.Evaluering – råd til.
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Tommy Engedal Kronborg
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre virksomheder – Thomas Bøtker Mortensen – s. 1 Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre.
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
FORRETNINGSPLAN.
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
SUF - gevinstrealisering
Styrk rådgivningen over for eksportkunderne
Strategisk udvikling af landbrugsbedriften Torben Ulf Larsen
Strategi Juni 2013 Montanas Strategi
Mission, vision og forretningsidé
Fokuseret Værdikædesamarbejde – design for optimal ressourceanvendelse
Præsentation af forretningsplan
CØ SMV – Øget vækst gennem cirkulære forretningsmodeller i SMV’er
Præsentationens transcript:

BackIIBasic En undervisningscase i entrepreneurship Fortæller Jesper Kolind, BackIIBasic ”Instruktør og Faglig klipper”Jesper Piihl, Syddansk Universitet Produceret af GoVisual

Faser i casen Introduktion. Baggrunde og første ideer. Indledende økonomisk setup. Holder ideerne? Opbygning af vesteuropa. Afledte effekter af første projekt. Udfordringer i forbindelse med vækst. Overgang til driftsfase. Sourcingstrategien. Strategiske valg, der tegner sig i horisonten. Supplerende. Flow i ansættelser. Markedet og etik.

Baggrunde og første ideer Iværksætternes baggrunde Hvad er det for typer af iværksættere? Hvad har vi til at modeller til at klassificere? Hvad betyder deres baggrunde for deres overvejelser i forhold til at starte? Hvilke styrker og svagheder har disse typer af iværksættere?

Baggrunde og første ideer Mange forskellige ideer (3,45) Hvordan finder og udvikler man forretningsideer? Hvad søger de ved at starte op? Hvad forskelle er der i at være selvstændig i forhold til at være ansat?

Baggrunde og første ideer Deres grunde til at starte op (3,46) Hvad kan der blive af udfordringer i forhold til at overholde disse fire f’er? Hvad gør det af forskel for forretningen, om de vil bruge den til at opnå ny livsstil eller om de vil bygge den op med henblik på salg?

Baggrunde og første ideer Første forretningskoncept (4.54) Beskriv de to ideer. Hvordan komplementerer de hinanden? Er de gode? Hvordan evalueres forretningsideer? Er Jesper og Peter de rette til at udfolde disse ideer?

Indledende økonomisk setup. Projektets økonomiske og juridiske fundament (1.05) Hvad betyder selskabsformen? Hvad betyder det at der er 1.000.000 i likviditet? Hvordan skal de bruges? Kunne man starte med mindre kapital? Hvad betyder bootstrapping og burnrate? Hvordan holdes omkostningerne nede hos B11B?

Holder ideerne? Holder ideerne? (1.05) Østideens død! (4.33) Hvilken? Begge to? Hvorfor? Østideens død! (4.33)

Opbygning af Vesteuropa. Ny situationsbeskrivelse (1.05) De fleste af pengene er brugt! Den ene ide er død! Du sidder nu i stolen og skal ”komme ud til de her indkøbere”. Hvad vil du gøre nu? Hvordan vil du gribe opgaven an? Canvassalg (0.36) Resultatet af indsatsen (3.00) Første projekt er nu i hus. Hvad giver det af afledte udfordringer?

Afledte effekter: Lokalisering Nye medarbejdere (0.14) Hvad er der af muligheder for at lytte væk fra privatadressen? Hvor skal de flytte hen? Hvilke overvejelser kan der være i forbindelse med flytning i denne fase? J Jensen Gården (0.32) Hvad fordele giver denne løsning? Hvilke typer af sådanne huse finde der?

Afledte effekter: Køb af maskine? Skal vi købe en maskine? (3.09) Hvad siger det her om iværksætterne? Hvorfor gør de det? Hvordan giver udgangen på historien nye muligheder? Hvilke overvejelser bør man som virksomhed gøre sig i forbindelse med make/buy beslutninger?

Afledte effekter: Likviditet Første likviditetsudfordring (1.03) Hvori består udfordringen? Hvad er bankens overvejelser? Hvilke veje kan der være ud af situationen? Løsningen for Back11Basic (1.04)

Udfordringer i forbindelse med vækst. Flere nye projekter (1.08) Hvad giver vækst af konkrete udfordringer for organisationen?

Udfordringer i forbindelse med vækst. Hvad betyder væksten for behovet for antallet og typer af medarbejdere? Hvordan ændres behovet for kompetencer i takt med virksomhedens vækst? Nye typer af medarbejdere (2.08)

Udfordringer i forbindelse med vækst. Hvad sker der med processer og informationsflow på ledelsesniveau i en vækstfase? Reorganisering mellem Peter og Jesper (0.54) Hvad er der af konkrete udfordringer på lavere niveauer? Konkrete udfordringer i koordinering (0.47) Hvordan kan man håndtere disse udfordringer? Løsningen på koordineringsudfordringen (1.36)

Udfordringer i forbindelse med vækst – Supplerende Overvejelser omkring eget brand. (3.03) Hvilke fordele og ulemper vil det have givet? Hvad betyder det for virksomhedens værdi i en salgssituation? Oxydent i Rema1000 (0.56) Hvad har det af konsekvenser, at B11B ejer brandet?

Overgang til driftsfase Introduktion: Flytning til Tirsbæk Gods (1.45) Nye Likviditetsudfordringer: Problemstillingen (3.15) Nye likviditetsudfordringer: Løsningen (0.20 – sidste del af foregående klip)

Overgang til driftsfase Strategiprocessen hos Back11Basic (4.09) Hvordan kan man beskrive denne måde at arbejde med strategiprocessen? Er der andre måder at arbejde med strategi? Strategiens indhold (2.36) Er det gode missioner og visioner? Hvilken rolle skal mission og vision spille i virksomheden?

Sourcingstrategien Værdikæden hos Back11Basic (1.56) Hvilke fordele søger de at opnå ved dette setup? Hvad er de centrale udfordringer, der opstår i samspillet i netværket? Konkrete udfordringer (2.26) Hvad er der for kriterier, B11B lægger ned over leverandører? Hvilke mekanismer bringes i spil for at holde samarbejdet på plads? Kontrolmekanismer i samarbejdet (2.25) Hvornår kan hver af disse mekanismer – kontrakter og etik – have deres berettigelse? Hvilke fordele og ulemper knytter der sig til dem? Produktudvikling i netværket (2.21) Hvordan kan netværk og samarbejdspartnere bruges i produktudvikling?

Strategiske valg, der tegner sig i horisonten. Hvilke strategiske udfordringer står virksomheden overfor? Beskriv udfordringerne? Beskriv fordele/ulemper/konsekvenser? Beskriv hvordan I tror det går virksomheden i fremtiden?