Dansk Sygeplejeråd Workshop Kvalitet, faglighed og patienterne i fokus på private hospitaler og klinikker.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

Hvad er behovene i Danmark?
Firmaaftale med Fysioterapien Provstegade Randers
”Kan ledelse kurere sygdom?” Masterclass, tirsdag den 21. juni 2011
Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Validering af spørgeskemaet til Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP) November 2009 Evalueringskonsulent Mette Foged.
Ansættelsesprocedurer
Sådan kommer I i gang med digital signatur
Etablering af enstrenget og visiteret akutsystem Pr. 1. januar 2014
Hvordan kan resultaterne fra Sundhedsprofil 2010 bruges i den regionale folkesundhedsstrategi? Bente Lauridsen Regionsrådets 1. næstformand og medlem af.
Når du har været udsat for en fejl Patientsikkerhed for patienter.
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Skole- og Kulturforvaltningen Centralbibliotek.dk - det gode arbejdsredskab.
Servicemål i Region Midtjylland
Fra inkontinensproblem til bevilling
Ret til hurtig udredning og differentieret ret til behandling
Introduktion ved Anne Reuss
Vurdering af sygehusplaner baseret på:
Rådgiverpuljen Mette Thybo. Hvem kan søge puljen? Det er en forudsætning for at opnå tilskud til køb af privat rådgivning, at:  virksomheden er registreret.
– Sådan virker det! Dit elektroniske postsystem Ved Arne Crown Rasmussen
ScanSleep Privat søvnmedicinsk klinik Stiftet i 2001 af Jan Ovesen og Søren Berg Plan/vision 2011: Nordens førende søvnmedicinske klinik Diagnostik og.
Forbrugerkøb kap. 17 Af: Pia Hansen.
Visitation til børne-ungdomspsykiatrisk afd.
Dansk Selskab for Medicinsk Prioritering, 6-7 maj 2009 Privathospitalerne i fremtidens sygehusvæsen ved Nis Alstrup, formand for Brancheforeningen for.
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Psykoedukation for unge i OPUS-behandling
ORIENTERING OM LEDELSESEVALUERING – til medarbejdere
Regionale Kontaktfora på handicapområdet Møde med repræsentanter fra DH Stig Langvad, formand, DH.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Osmohale Mannitoltest
Digital Post til foreninger Kommunikation mellem det offentlige og din forening.
Hvordan kan regionerne udfører misbrugsbehandling i praksis
Facilitatorordningen: - Hvordan kan du bedst muligt udvikle kronikeromsorgen i din klinik? Store Praksisdag 3. februar 2011 Facilitatorer Bjarne Jørgensen.
Tværfaglig regional workshop Tidlig opsporing af kritisk sygdom
Konference Hotel Legoland, den 21. april 2010 De merkantile erhvervsuddannelser aktuelt nyt uddannelsesaftalens længde kæde-/koncerngodkendelser.
Udredningsret Implementering af registreringer
Region Midtjyllands tilbud 2013
Lederforeningen for VUC:
For at få en postkasse på borger.dk, så du kan kommunikere digitalt med det offentlige, skal du være logget på med din digitale signatur. Du klikker nu.
Lægedage Sammenhængende patientforløb – hvad skal der til? Oplevelser fra en kommunal hverdag og en hjemmesygeplejerskes beretninger Kommunalt perspektiv.
Intro til TAK Aulum den 26. august Hvad er TAK? IT-system der understøtter den: Tværgående Akkreditering og Kvalitetsudvikling i sundhedssektoren.
KØBENHAVNS KOMMUNE Socialforvaltningen 26. Maj 2009 Behandlingsretten set fra en kommunal synsvinkel v. direktør Jens Elmelund.
6. maj Henning Nilausen, vicekommunaldirektør, Gribskov Kommune Kommunernes rolle og udfordringer i forhold til sygehus- og specialeplanlægning.
KOL prævalens, opsporing og udredning
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
Hospitalsenheden VEST
Sygehus perspektiv Afgiftning og motivation af misbrugere.
Lægefaglig prioritering og driftsøkonomiske hensyn
Offentlig privat partnerskab og Konkurrenceudsættelse af sundhedsydelser Erfaringer fra Sundhedssektoren.
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
Grundaftale for hjælpemidler i et overordnet perspektiv
Patientsikkerhed, kvalitet og akkreditering
Patientforløb for onkologiske patienter
Regelgrundlag Patienters ret til befordringsgodtgørelse reguleres af:
Pakkeforløb for kræftpatienter
Nationale initiativer på stråleområdet Lars Dahl Pedersen Kræfttemamøde 23. januar 2007.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former for teknologiunderstøttelse ved etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former at teknologiunderstøtte etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette er:
Kvalitetsarbejdet i speciallægepraksis - Hvorfor du’r DDKM? FAS Årsmøde Munkebjerg
Koordinator på børneområdet Henvendelse til handi- caprådgiver på baggrund af bekymring 2 2 Øvrige afdelinger/ forvaltninger el. eksterne samarbejds- partnere.
Region Nordjyllands anbefalinger og tiltag på baggrund af STM lægesagen Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse 17. september 2015.
Ansættelsesk-ontrakt og løn
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
Thomas Feveile, hospicechef siden 2007 Sankt Lukas Hospice, Hellerup
Udredning - Behandling
Praksiskøb - specialeuddannelsen
Kvalitetsudvikling hvordan
Dorthe Olsen, Risikomanager, Socialforvaltningen.
Task Force for udredningsret Møde i Sundhedsudvalget d. 28
Det regionale område Udviklingen i fordelingen af ansatte, årsværk og lønsum, 4. kvartal 2008 til 4. kvartal 2018 Kilde: Egne udtræk fra KRL.
Præsentationens transcript:

Dansk Sygeplejeråd Workshop Kvalitet, faglighed og patienterne i fokus på private hospitaler og klinikker

Fordomme?? Privathospitalerne er overbetalte Lægerne opererer alt hvad der kommer ind ad døren Privathospitalerne laver kun store bryster og store læber.. Privathospitalerne tager sig ikke af komplikationer

BPK sekretariatet: SekretariatschefFaglig konsulentStudentermedhjælp Rasmus HyllebergHanne JensenCamilla Theil På barsel: Nanna Vestgård Sørensen- afløser forventes..

BPK arbejder for at sikre bedst mulige rammer for private hospitaler og klinikker i Danmark. Hvordan?

Der arbejdes bl.a. med Forhandler med Danske Regioner på vegne af den samlede branche om takster, rammer for samarbejde, faglige rammer og så videre.. Samarbejder med alle øvrige aktører; Sundhedsministeriet, Politikere, Sundhedsstyrelsen, IKAS, Regionerne, Patientforsikringen, Forsikringsselskaber, Patientombuddet og mange andre Er repræsenteret i diverse udvalg hos samarbejdspartnere Presse på vegne af branchen. Er høringspart Tilbyder patientvejledning

Kvalitet og kontroller på private sygehuse og klinikker BPK’s retningslinjerretningslinjer Akkrediteres efter sygehusstandarderne i DDKMsygehusstandarderne i DDKM Modtage tilsyn fra Sundhedsstyrelsen- både somatisk og evt. Kosmetisk Regionernes Kvalitetstilsyn Forsikringsselskabernes egne tilsyn LUP tal Egne tilfredshedsundersøgelser

Sådan hjælper du din patient til hurtigst mulige behandling

 Sørg for, at der skrives en meget fyldig henvisning til behandling i offentligt regi, gerne med SKS kode  Den skal sendes til patientens egen region  Husk patienten på, at der højest må gå 8 hverdage inden der modtages brev med besked om hvor og hvornår der kan tilbydes behandling.  Hvis behandling inden for to(eller én) måned(er) ikke kan tilbydes på sygehuset, eller et af regionens egne sygehuse, så får patienten ret til DUFS  Instruer patienten i at ringe til patientkontorerne- eller få samtykke til at gøre det for patienten.  Følg op med patientkontorer/afdelinger på planer om tilbagemeldinger  Bed evt. patientkontoret hjælpe med at indhente SKS kode, hvis patienten er udredt.

Patienten tilbydes behandling efter følgende principper Kan det sygehus patienten er henvist til, tilbyde behandling inden for to måneder? Kan et andet sygehus i regionen? Kan et samarbejdssygehus? Hvis ingen af ovenstående gives patienten ret til at anvende Det Udvidede Frie Sygehusvalg Patienten har altid frit sygehusvalg!

»§ 87. En person, som er henvist til sygehusbehandling og udredt, kan vælge at blive behandlet på et af de sygehuse, en af de klinikker m.v., som regionsrådene har indgået aftale med efter stk. 4 (aftalesygehuse), hvis regionsrådet i bopælsregionen ikke inden for 2 måneder kan tilbyde behandling ved egne sygehuse eller et af de i § 79 nævnte sygehuse, som regionsrådet samarbejder med eller sædvanligvis benytter, jf. dog stk. 2. Fristen regnes fra det tidspunkt, hvor patienten er udredt, jf. § 82 b. I de tilfælde, hvor patienten ved henvisningen er udredt, regnes fristen fra modtagelse af henvisningen på regionsrådets sygehus.

Stk. 2. Når personen er henvist til behandling af alvorlig sygdom, er fristen, jf. stk. 1, dog 1 måned. Stk. 3. En person, som har fået tilbudt en dato for kirurgisk behandling på et regionalt sygehus, kan vælge at blive behandlet på et aftalesygehus, hvis regionsrådet ændrer datoen

Udredningsretten- start Giver patienterne en rettighed til at blive udredt inden for én måned på regionernes sygehuse, hvis det fagligt er muligt Hvis det af faglige årsager ikke er muligt skal patienten have en udredningsplan Regionerne kan selv vælge hvor og hvordan de evt. vil sikre ekstra kapacitet, herunder udbud Patienten har ingen garanti eller ret til at gå et andet sted hen Hver region sætter regler for hvordan udredningsretten skal opfyldes, f.eks. servicemål i forhold til indkaldelse, tid mellem undersøgelser osv.

Udredningsretten- BPK mener! At regionerne imellem bør tænke i at sikre ens vilkår for patienterne At regionerne bør sætte servicemål for tidsgrænser i forhold til indkaldelse af patienter og tidsfrister mellem undersøgelser At regionerne bør sikre en meget tydelig definition af hvornår udredningen er afsluttet, og behandlingsgarantien starter At regionerne bør sikre servicemål for længden af udredning i de tilfælde, hvor patienten af lægefaglige årsager gives en udredningsplan, herunder tidsfrister mellem undersøgelser At regionerne allerede fra udredningsrettens start skal have et klart billede af, hvor de ikke selv har kapacitet til udredning, og have truffet de nødvendige foranstaltninger

Sygeplejersker ansat på private hospitaler og klinikker ”Privatansatte har en høj arbejdsglæde, mens statsansatte har en lavere arbejdsglæde” (Dansk Sundhedsinstitut, og Dansk Sygeplejeråd i rapport fra 2011 ”Hvad giver sygeplejersker arbejdsglæde”. Læs rapporten eller SammenfatningenLæs rapportenSammenfatningen

MEN: Ikke det samme faglige miljø som på store enheder, med kursusmulighed, netværk m.m. Vigtigt, at den enkelte sygeplejerske selv tager ansvar, og udvikler faglighed og søger fællesskab med andre sygeplejersker Bør søge kursusaktivitet og fagudvikling, f.eks. I BPK, DSR, medicinalfirmaer eller oprette lokale netværk Kurser i BPK Faglige netværk i BPK

Nyttige links og telefon numre Region Hovedstaden, Enheden For Sygehusvalg: Region Nordjylland, Enheden For Sygehusvalg: Region Midtjylland, Patientkontoret: (Omvisiteringen foregår via afdelingerne) Region Syddanmark, Den Regionale Visitation: Region Sjælland, patientkontoret: (Omvisiteringen foregår på afdelingerne) Hanne Jensen, BPK, ,

Samarbejdssygehuse Region Nord Samarbejdssygehuse Region Midt Samarbejdssygehuse Region Syd Samarbejdssygehuse Region Sjælland Samarbejdssygehuse Region H