INTRODUKTION TIL MEDIER OG KOMMUNIKATION

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUMOR ER NYTTIG… Medier og kommunikation F09 / lektion 6 / /
Advertisements

Metode i international økonomi
AT og faget Engelsk På de følgende dias får du nogle gode tips til, hvordan faget engelsk mest hensigtsmæssigt indgår i AT-eksamen.
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Metode i AT Religion.
Analyse af kvalitative data
Analyse af kvalitative data
Dataindsamling og kildebearbejdning
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Humaniora.
2.-generationsintranet på KU Internet, intranet, ekstranet eller "mit net"? Claus Qvistgaard It-strategichef
Formularer (Access, del 3)
Kvantitative metoder
DEN 3-delte prøve: Den skriftlige synopsis Den mundtlige fremlæggelse
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Kommunikation og Reception
2 Kvalitative og kvantitative metoder
MEDIER OG KOMMUNIKATION
TRIZ Formål: At kunne arbejde systematisk med at opfinde nye løsninger på konkrete problemstillinger gennem analogisk tænkning. 1 Hvad er TRIZ? 4 Værktøjer.
Videnskabsteori og faglige metoder
INTRO Foreløbig titel: ’Når vægttabet bliver virtuelt’ Slankedoktoren.dk –Vinder af E-handelsprisen – juryens specialpris – for med succes at have overført.
Kohorte og interventionsstudier
Almen sTudieforberedelse - AT
Vt-9 kursus program 2. møde
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Bloggerkultur Hvorfor blogger vi?.
Konference om Almen Studieforberedelse
INTRODUKTION TIL MEDIER OG KOMMUNIKATION
INTRODUKTION TIL MEDIER OG KOMMUNIKATION
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
A Review of Mobile HCI Research Methods Undersøger og review’er forskningsmetoder indenfor feltet ”Mobile HCI” Formål: At få overblik over nuværende praksis.
Udvikling af det mediepædagogisk håndværk
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Metode 4 Farer og fejlkilder.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
Økonometri 1: Dummy variable
Validitet og reliabilitet
Formalia ved opgaveskrivning
Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Subjektivitet, Teknologi Samfund P ROBLEMFORMULERING 2. Ø VELSESGANG.
Digital skriftlig- og mundtlighed
Validitet og reliabilitet
Validitet og reliabilitet
Matematikfaglighed i samfundsfag og EU
Computerspillet som kommunikationsform
Samfundsvidenskab /samfundsfag Introduktion i forbindelse med almen studieforberedelse.
Medier og kommunikation F08 / lektion 5 / /1
Videnskabsteori og metode
DKM - MedieNoter6 - KBJ1 Mediernes sprog. DKM - MedieNoter6 - KBJ2 Bakspejl Interaktivitet: 3 discipliner: datalogi, sociologi, medieforskning 3 typer:
1. INTRODUKTION Intro Uddannelsesinstitutionernes situation i den nye kapital Problemformulering Hvorledes udarbejdes en værdibaseret visuel identitet.
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 Medie- og kommunikations- videnskabelige metoder 27/
Mobil Usability , ITU. Spørgsmål jeg gerne vil høre: ”Det gik lidt hurtigt, kan du ikke gentage?” ”Kan du ikke snakke lidt langsommere?” ”Skruer.
Hvilke dominerende sociale elementer findes der i World of Warcraft, der gør det så populært og vanedannende eller ligefrem afhængigheds- skabende og.
Økonometri 1: Dummy variable1 Økonometri 1 Dummy variable 24. marts 2003.
Økonometri 1: F51 Økonometri 1 Den multiple regressionsmodel 22. september 2006.
Økonometri 1: Den simple regressionsmodel Økonometri 1 Den simple regressionsmodel 7. september 2004.
Kombinationer & tværfaglighed på datalogi & TIT Oplæg ved semesteropstarten September 2004 Niels Jørgensen.
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
Kvalitative metoder, forår kursusgang
Den naturvidenskabelige metode
Mixed methods.
Velkommen til Metode i DIO.
Analyseniveau og afgrænsning
Tværmedial Kommunikation 1 Intro
Evidenshierarki eller - typologi
Videnskabsteori og fagligt samspil Aarhus, januar 2018
Tværsektorielt samarbejde: Hvad virker integrativt, hvordan og hvorfor? Ninna Meier, Anne Lyngby Pedersen, Maja Boelsmand Østergaard og Janne Seemann Forskningsgruppen.
Præsentationens transcript:

INTRODUKTION TIL MEDIER OG KOMMUNIKATION 05.10.2009 Kvantitative metoder www.itu.dk

SIDSTE GANG George Gaskell. ”Individual and group interviewing” Bente Halkier ”Fokusgrupper i samfundsvidenskabelig forskning” Nancy Baym ”What constitutes quality in qualitative internet research?” 4. Øvelse – Kvalitative metoder Udlevering af obligatorisk opgave

DAGENS PROGRAM Aflevering af obligatorisk opgave! Stig Hjarvad. ”Forholdet mellem kvantitative metoder og kvalitative metoder i medieforskningen” (primær) Neil Spicer. ”Combining quantitative and qualitative methods” (sekundær) Kim Schrøder (gæsteunderviser) ”Generelle aspekter ved mediereception? – Et bud på multidimensional model for analyse af kvalitative receptions-interviews” (primær) 5. Øvelse – kvantitative metoder (surveymonkey)

SEKS METODER I EMPIRISK MEDIEFORSKNING Kvalitativ Kvantitativ Tale/verbalsprog Interview (individ og / eller gruppe Survey Handling / adfærd (Deltagende) observation Eksperiment Tekster / dokumenter Diskursanalyse og kildekritik Content analysis

CONTENT ANALYSIS Kvantitativ tilgang, hvis fremgangsmåde er at beskrive, optælle, og relatere elementerne i et større antal medietekster Diskursanalysens kvantitative modstykke Levere et systematisk karakteristisk af bestemte mediers indhold (f.eks. fiktionsseries fremstilling af forskellige etniske grupper i helte- og skurkeroller)

EKSPERIMENTER Har til formål at undersøge direkte årsags-virkningsforhold mellem medier og modtagere ved at undersøge deres samspil under veldefinerede og kontrollerede omstændigheder Eksperimental gruppe og kontrolgruppe; den første udsæt for voldelig tv-indhold og den sidste for ´neutralt´ indhold. Efterfølgende bliver disse grupper placeret i en situation, hvor der er mulighed for at optræde aggressivt

SURVEY Dokumentere publikums adfærd og holdninger i forhold til bestemte medier, genrer eller ´værker´, og at sammenholde de forskellige publikumsgruppers mediebrug med andre træk, f.eks. køn, alder og sociale status Hvem forbruger hvilke medier, hvornår og i hvilket omfang, og hvordan vurderer brugerne udbud og udbytte?

SURVEY En række faste bestanddele: Population og udvalg (sample) Instrument: Interviews pr. telefon, ansigt til ansigt, postomdelte spørgeskemaer, internettet Beskrivelse og analyse Tv-meter-systemer: Rating, share of viewing, reach Barrie Gunter ”The Quantitative Research Process”, KBJ ”Media Effects: Quantitative Traditions” i A Handbook of Media and Communication Research Henning Olsen ”Det mindst ringe spørgeskema?” i Dansk Sociologi 1/98

STIG HJARVAD: ”FORHOLDET MELLEM KVANTITATIVE OG KVALITATIVE METODER I MEDIEFORSKNINGEN” Skal man tælle eller tolke, når man bedriver empirisk analyse? I teksten præsenterer Hjarvad en teoretisk ramme, der gør det muligt at forstå kvantitative og kvalitative metoder inden for ét og samme videnskabssyn Har været en kvalitativ ”turn” der peger på at medietekster ikke har betydning ”i sig selv”, og at betydning må analyseres empirisk i forhold til den sociale interaktion, teksterne er en del af

DEN TRADITIONELLE DIKOTOMI Kvantitativ Kvalitativ Generelt Epistemologi Analyseform Social funktion Empirisk niveau Validitet Positivisme Beregning Administrativ Makro-forhold Repræsentativt Hermeneutik Fortolkning Kritisk Mikro-forhold Intern kohærens Indholdsanalyse Semantisk enhed Semantisk niveau Semantisk forståelse Semantisk relatering Enkelt-betydninger Denotation Atomistisk Simpel Betydningshelhed Konnotation Kontekstuel Kompleks

DE KVALITATIVE METODEBYGGERES ARGUMENT ”På det egentlige metodeniveau benytter den kvantitative analyse sig af tal til repræsentation af empiriske fænomener, og analyseproceduren har karakter af beregning, der informes af statistisk metode og teori. Til forskel herfra, lyder argumentet, betjener den kvalitative metode sig på dette niveau først og fremmest af sproglig fortolkning i alle dens forskellige metodiske afskygninger, f.eks. pragmatisk, narratologisk, lingvistisk analyse m.fl.” (66)

STRUKTUR-AGENTIVITET Tendens til at bruge kvalitative metoder på det mikro-sociale agency niveau …og kvantitative metoder på det makro-sociale struktur niveau Men man bliver nødt til at tænke på den sociale interaktion i konkret situation, og det kan ikke forstås uden at inddrage både struktur og agency, samt makro- og mikroforhold Derfor er kvantitative og kvalitative metoder ikke i modstrid med hinanden, men komplementerer hinanden

SAMMENFATNING Begge metoders epistemologi er hermeneutisk, dvs. fortolkende; analyseformen er derfor fortolkning samt tillige beregning for kvantitativ metode Kvalitative metoder interesserer sig for de genkomne træk på tværs af enkeltsituationer; afdækker for den enkelte situation unikke træk eller selve strukturen af de prototypiske træk

SAMMENFATNING Kvantitative metoder tilskriver talværdier til forskellige, definitorisk fastlagte kategorier for herved at kunne benytte matematikkens/statistikkens egenskaber til bearbejdning af data Belyser repræsentativitet, dvs. fordelingen og hyppigheden af fænomenernes forekomst inden for en given population eller institutionel sammenhæng

SAMMENFATNING Angående validitet, på resultaternes gyldighed, vil hverken kvantitativ eller kvalitativ tilgang, kunne gøre krav på objektivitet i absolut forstand Heller i pragmatisk forstand, dvs. hvad man inden for en given historisk horisonts eksisterende viden og metodologi vil godtage som gyldig De eksisterende metoder skal anvendes på det empiriske materiale på sammenhængende, og konsistent måde I sidste øjeblik fortolker man altid!

SAMMENFATNING Hjarvads model Kvantitativ Kvalitativ Generelt Epistemologi Analyseform Social funktion Empirisk niveau Validitet Hermeneutik Fortolkning og beregning Administrativ el. kritisk Regelmæssighed på tværs af situationer Repræsentativt samt intern og ekstern kohærens Fortolkning Specifik situation el. regelmæssighed på tværs af situationer Intern og ekstern kohærens Indholdsanalyse Semantisk niveau Semantisk forståelse Semantisk tid Semantisk relatering Kategorial bestemmelse af betydning Kontekstuel Synkron: Statisk Ekstern Betydningshelhed eller –aspekter Diakron: Proces Intern SAMMENFATNING

NEIL SPICER: ”COMBINING QUANTITATIVE AND QUALITATIVE METHODS” Meget det samme, men på engelsk! Utrolig tilgængelig med gode eksempler Kigger på ligheder/forskelle mellem kvantitative og kvalitative metoder; og foreslår Multiple Methods (best of both worlds) MM: ”to use qualitative appraoches to examine small-scale or micro-level phenomena that underly the large-scale or macro-level regulariteis that quantitative methods may reveal” (299)

DEDUCTIVE VS INDUCTIVE APPROACHES Deductive process: ”quantative research entails constructing hypotheses and subsequently testing them through empirical research” (295) Inductive process: ”Qualitative research … implies ad inductive process in which theory is derived from … empirical data” (295) ”All research involves both deduction and induction in the broad sense of those terms; in all research we move from ideas to data as well as from data to ideas” (295)

GÆSTEUNDERVISER KIM SCHRØDER Nu er vi eksperter i ”den gode indledning”, vi er gode til at skrive indledning, definere problemfelt og problemformulering, vi er gode til at designe vores undersøgelse, vi har teoretisk forståelse og er knaldgode til metode… …og nu får vi et fantastisk praktisk analyseredskab præsenteret af selveste Kim Schrøder, professor i kommunikation på CBIT, RUC

ØVELSE …kvantitative metoder…

NÆSTE GANG: WEB 2.0 SEMINAR!!!! Husk – 19. okt, Heldagsseminar – Fra 8-16 Formiddag: 4 forelæsninger, Bjarki Valtysson (Introduktion), Lisbeth Klastrup (Blogging-Chatting), Lisbeth Thorlacius (Webanalyse – Visuel kommunikation), Gitte Stald (Mobilitet) Eftermiddag: Feedback på obligatorisk øvelse, evaluering, idé bazaar, opdeling i eksamensopgavegrupper

NÆSTE GANG: WEB 2.0 SEMINAR!!!! Bjarki (Tim O’Reilly ”What is Web 2.0” og Danah Boyd – Nicole B. Ellison ”Social network sites: Definiton, history, and scholarship”, Nancy Baym ”The Emergence of Online Community”) Klastrup (”Forsker og blogger: Webloggen som forsknings- og fællesskabsværktøj”) Stald (”Mobile Identity: Youth, Identity, and Mobile Communication Media”) Thorlacius (”Visuel kommunikation på WWW”)