SFO – mellem skole- og fritidspædagogik

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

Inklusion Fællesskab Faglige mål Rumlighed.
Hjerterum og opsøgende funktion
”Vi tager børns fritid alvorligt"
Svend Gønge-skolens værdier...
Set i forældreperspektiv
Forældresamarbejde på Gjøl Skole
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Dansborgskolen – vi udvikler hele mennesker
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Læringsstile og lektier
Nye krav og besparelser – hvordan sikrer vi kvaliteten v/ Dorte Bloch
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
Hierarki for styringsredskaber
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Forædremøde den
Et væksthus for børn og voksne
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Forældremøde X årgang.
Skolereformen Overordnede mål:
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Skolereform august 2014………………
Del projekt i Inklusionsprojektet Aktivitetscenter Kernen Projektet er gennemført i samarbejde mellem: Helene Hansen (pædagog) Kernen Jeanette Sanderhoff.
SFO Den enkelte oplever sig som en værdifuld del af en større helhed Firkløverskolen Give.
Mad, Måltider og Pædagogik
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Den ny Folkeskolereform. MÅL 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Skolereform 2014 Hodsager Skole.
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
GRUPPEDRØFTELSER En af forældrene bedes lave notater på det omdelte papir. Vælg eventuelt en ordstyrer blandt forældrene.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Fritidshjemmet Villaen Per Schultz Jørgensen 10. Oktober 2012
INDSKRIVNINGSMØDE.
Læringsreform i Hillerød. Tre overordnede mål: 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen.
O RIENTERINGSMØDE FOR KOMMENDE 0. KLASSE. D AGSORDEN Præsentation af Langsøskolen Fra børnehave til skole Ny på en skole Forventninger til forældresamarbejdet.
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
Samarbejdet mellem medarbejderne i skolen. Petersmindeskolen
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
Præsentation af forårs-sfo
Velkommen til Regnbuen Her finder du kort fortalt lidt om institutionen.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
Sanne Lorentzen NLS Ledertræf, Island september 2012.
Svendborg Sløjfen Barnet I Centrum HVAD ER UDFORDRINGEN. Hvor vil du gerne hen. Udfordringer med et barn – børnegruppe – forældre – kollegaer.
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Hvilken professionalisering ønsker vi? Den upåagtede faglighed i vuggestuer Annegrethe Ahrenkiel, Birger Steen Nielsen, Camilla Schmidt, Finn Sommer og.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Læring gennem registrering og indberetning
Den pædagogiske læreplan
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Nye muligheder og potentialer
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

SFO – mellem skole- og fritidspædagogik Katja Munch Thorsen og Trine Danø Danmarks Evalueringsinstitut Oplæg for Køge Kommune, 13. december 2007

Hvorfor undersøge SFO? SFO har eksisteret siden 1984 og er siden da vokset eksplosivt i antal Op mod 200.000 danske børn tilbringer 1-6 timer i SFO hver dag SFO en helt central arena for børns dannelse, udvikling og læring Men ingen fælles beskrivelse af SFO´s formål og indhold Og kun ringe samlet viden om pædagogiske mål og praksis i landets SFO´er

Undersøgelsen fokuserede på: Nationale og kommunale mål, rammer og vilkår Pædagogiske mål i den enkelte SFO Hverdag i SFO og sammenhæng mellem pædagogiske mål og praksis SFO som en del af skolen Samarbejde mellem lærere og pædagoger SFO´s bidrag til lærings- og kompetenceudvikling i børns liv

Hvad fylder i SFO´s hverdag Kilde: Spørgeskemaundersøgelse

Vigtigste opgaver i SFO Kilde: Spørgeskemaundersøgelse

Venskaber og fri leg Spørgeskemaundersøgelsen viser at: lege og spil børnene selv sætter i gang fylder mest SFO´s vigtigste opgave er at støtte børns sociale udvikling Interviewene forklarer at: I leg og venskaber træner børnene sociale kompetencer (”det meste af tiden går med at organisere”) og de får mulighed for at fordybe sig og for at give sig hen til nuet Om formiddagen er børnene med til at give strukturen indhold. Om eftermiddagen er de selv med til at bygge strukturer op

Det handler om at se børnene (også de stille…) Spørgeskemaundersøgelsen viser at: samtaler med børnene fylder meget i hverdagen et trygt og afslappende miljø uden for undervisningen og omsorg har høj prioritet Interviewene forklarer at: børn har brug for nærværende voksne der ser dem – så lærer de også at se (og forstå) andre børn skal holdes fast i deres valg så de forstår at der er nogen der regner med dem, at de betyder noget for at give børnene lige muligheder må man behandle dem forskelligt

Valgfrihed og medbestemmelse (1) Spørgeskemaundersøgelsen viser at: størstedelen af medarbejderne (77 %) og lederne (70 %) prioriterer børns valgfrihed over at tilskynde dem til aktiviteter de har behov for opdragelse i demokratiske omgangsformer spiller en vigtig rolle og prioriteres af mange blandt de 3 vigtigste opgaver for SFO

Valgfrihed og medbestemmelse (2) Interviewene forklarer: deltagelse i demokratiske fora træner demokratisk forståelse og handlekompetencer medbestemmelse om adfærdsregler fremmer viljen til at efterleve dem at vælge aktiviteter til og fra styrker børnenes deltagelse i at bygge strukturer op men valgfrihed (og løse strukturer) giver også risiko for at børn bliver overset

Pædagogiske læreplaner i SFO? Lidt over 60 % mener det er muligt at udforme skriftlige pædagogiske læreplaner for SFO, og lidt færre (men stadig over halvdelen) mener også at det er hensigtsmæssigt Positiv indstilling synes at hænge sammen med: grundlæggende pædagogiske holdninger (fx til valgfrihed), anciennitet og uddannelse Pædagogiske læreplaner kan dokumentere SFO´s bidrag til børns læring og kompetenceudvikling – og styrke pædagogernes faglige position!

Indhold i pædagogiske læreplaner for SFO Kilde: Spørgeskemaundersøgelse

SFO som del af skolen I 80 % af SFO´erne har medarbejderne timer i undervisningen (44 % har over 7 timer om ugen), og 70 % af SFO-lederne indgår i ledelse og planlægning vedrørende hele skolen Men undervisning og fritid er oftere ’parallelle’ end komplementære universer Graden af sammenhæng afhænger ikke kun af helhedsskole, pædagogernes deltagelse i undervisningen osv.

Samarbejde mellem lærere og pædagoger: Den svære begyndelse Ingen definition af samarbejdets formål og genstand Ikke viden og respekt for faglighed og kompetencer Kulturforskelle Manglende afklaring af opgaver og roller

Pædagogerne bidrager med: Blik for de sociale aspekter Kompetencer ift. leg-og-læring Kan observere børnene både i faste og løse strukturer / forskellige læringsmiljøer Hyppigere og mindre formel kontakt til forældre Men det er vigtigt at afklare rollefordelingen

Lektiehjælp i SFO? 7 % har systematiseret lektiehjælp, mens 42 % giver lektiehjælp når forældre eller børn beder om det men meget forskellige holdninger til om lektier hører til i SFO og hvilken form det skal tage lektiehjælp på ”mor-basis” og som en omsorg for børnene? lektiehjælp som et ”fagligt” tilbud til de svageste?

Merværdi i skolen – det der virker: At pædagoger inddrages i arbejdet med Fælles Mål for elevens alsidige, personlige udvikling At pædagogerne observerer børnene i faste og løsere strukturer, og lærere og pædagoger har mulighed for at drøfte observationer At pædagogernes kompetencer i forhold til leg-og-læring udnyttes fuldt ud At pædagogerne involveres aktivt i skole-hjem samarbejdet.

Udvikling og trivsel i fritiden – det der virker: Rum til lege/aktiviteter hvor organisering og dannelse af strukturer er kernen Organisering af arbejdet i SFO mhp ro, opmærksomhed og fordybelse Medbestemmelse og øvelse i demokratisk forståelse og kompetencer Nuancering af valgfrihed så: Børnene fastholdes i deres valg og ser det har en betydning for andre Børnene deltager i aktiviteter der svarer til deres behov

Spørgsmål til debat Hvad er SFO´s vigtigste opgave i dag? – er det anderledes end før, og hvad betyder det for indholdet og arbejdet i SFO? Hvad mener I om pædagogiske læreplaner? – hvad skal de indeholde og hvordan skal man følge op? Har SFO noget særligt at tilbyde for nogle grupper af børn? – hvordan kan det udnyttes bedst? Er I tilfredse med jeres samarbejde med lærerne, hvad kunne I udvikle og hvordan skulle det ske?