Skolereform - Egholmskolen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvor er vi nu? En levende skole – hele dagen Viden og ikke vaner
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Skolereformen på Peder Syv Skolen
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Folkeskolereformen på Dronninggårdskolen Version 1 Skoleåret
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen 11. november 2013.
Skolereformen - mål Ambitiøst løft af folkeskolen: •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder for at tage.
Et væksthus for børn og voksne
Skolereform 2014.
Folkeskole-reformen August 2014.
Skolereformen 2014 Herningsholmskolen 8. August 2013
På vej mod folkeskolereformen
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Information om den ændrede skoledag Komme- og gåtider m.m. for elever Juni 2014.
Skolereformen Overordnede mål:
Folkeskolereform 3 overordnede mål:
Velkommen til valgmøde
Skolereformen – og vejen dertil…
Skolereformen kort fortalt - reformens mål
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Folkeskolereformen på Kirkebakkeskolen Anette Leonhard
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
Stormøde om reformen Gjøl skole
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Informationsmøde om skolereform Vallensbæk Skole 11. juni 2014
Skolereform. Ambitionerne i folkeskoleaftalen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal mindske betydningen.
Folkeskolereformen - generel information
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Fælles forældremøde klasse om 2014 Mål: At forældrene går fra mødet med et klart billede af deres børns skole- og fritidsdag fra skoleåret 14/15.
Folkeskolereformen - et overblik. Et fagligt løft af folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal.
Folkeskolereform Version 1.0
Folkeskolereformen Esbjerg kommune
Vibeholmskolen august 2014 Den nye skolereform Udskolingen.
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
Folkeskolereform 2014.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 12. juni 2014.
Informationsmøde om skolereformen 17. Juni 2014 Nordals Skolen.
Folkeskolereform 1.August Overordnede mål for folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever så de bliver så dygtige som de kan. Folkeskolen.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Skolereform – Fourfeldtskolen 2014 Steffen Lawaetz
Folkeskolereform Politiske mål
Skolereform … og valgmøde Højgårdskolen april 2014.
Velkommen til Fyraftensmøde 26.marts 2014 på Rosendalskolen
Folkeskolereform Politiske mål at udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan at mindske betydningen af social baggrund at øge elevernes trivsel.
Skolebestyrelsens forældremøde tirsdag d. 4.marts Den nye skolereform - rammen Ved Kirsten Brønd 2. Fremtiden for Høsterkøb Skole Ved bestyrelsen.
Sædding/Ådalens lokalskole
Læringsreformen Hvad er formålet med reformen? – Formålet er: – at alle elever skal blive så dygtige, som de kan blive – at mindske betydningen af den.
FOLKESKOLEREFORM FELDBORG SKOLE JUNI TRE MÅL  FOLKESKOLEN SKAL UDFORDRE ALLE ELEVER, SÅ DE BLIVER SÅ DYGTIGE, DE KAN  FOLKESKOLEN SKAL MINDSKE.
SKOLE- REFORM En ny retning – en ny skolevej. De gode intentioner Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen.
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
Præsentationens transcript:

Skolereform - Egholmskolen

Skolereform Læringsmålet for i aften er, at når I går herfra har I: Indsigt i reformens overordnede nye tiltag + Indblik i, hvorledes reformen vil kunne ses på Egholmskolen + forståelse for de tanker, der ligger bag den lokale udmøntning af reformen + kunne se og videreformidle nye ideer i forlængelse af reformen

Skolereform Pr. august 2014 implementeres to nye elementer Folkeskolereform Lov 409 (lærernes arbejdstid) Vi arbejder sideløbende med Synlig læring inklusion

Skolereform Reformen har tre overordnede mål: Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater. Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis. Reformens mange initiativer skal bidrage til, at skoler og kommuner kan realisere disse mål. Reformen bygger på den aftale, regeringen indgik i juni 2013 med Venstre og Dansk Folkeparti og den aftale parterne efterfølgende indgik med Konservative om et fagligt løft af folkeskolen. Den nye folkeskole åbner med skolestart 2014

Skolereform Skift fra undervisningsmål til læringsmål Ikke fokus på hvad vi skal gennemgå, men hvad eleverne skal få ud af undervisningen.

Skolereform Skift fra at tale/tælle i lektioner til at tælle timer – og alt inkl. (pauser) 0. – 3. klasse skal være i skole i 30/28 timer 4.-6. klasse skal være i skole i 33/30 timer 7.-9. klasse skal være i skole i 35/33 timer Til sammenligning så har 3. årgang i år haft 29 lektioner + mulighed for lektiecafe i 4 lektioner (33*45 minutter=24,75 timer + pauser (55 min. pr. dag). Samlet tid til stede i skolen bliver 29,33 timer)

Skolereform 8. klasserne har haft 30 lektioner + mulighed for 2 lektioner valgfag Lektiecafe i ungdomsskole regi (4 timer) I alt (24 + 4,58 + 4) = 32,58 timer

Skolereform Nye elementer Engelsk fra 1. klasse Tysk/fransk fra 5. klasse Sløjd og håndarbejde ændres til ”håndværk og design” Natur/teknik ændrer navn til natur/teknologi Hjemkundskab ændres til madkundskab Flere idrætstimer på mellemtrinnet Valgfag bliver obligatorisk fra 7. klasse USU/understøttende undervisning 45 min. motion/bevægelse i gennemsnit pr. dag

Skolereform Hvad er USU på Egholmskolen? Læsebånd om morgenen (indskoling/mellemtrin) Fulgt op af morgensamling og morgensang Klassemøder – herunder opfølgning på elevernes læringsmål Musikskoleundervisning på 1. og 3. årgang Job & uddannelse Hvad der i øvrigt giver god mening i forhold til indlæring USU er ikke ”mere af det samme”

Skolereform Dagens organisering kan være således (med forbehold for tidsangivelserne): 8-8:20 Læsebånd, morgensang 8:20-10:00 Fag med fleksibel pause 10:00- 11:30 Fagblok 11:30 -12:00 Spisepause 12:00-12:50 Fagblok 1 (evt. pause) 12:50-13:40 Fagblok 2 (evt. pause) 13:40-14:40 Lektiecafe

Skolereform Semesteropdeling Holddeling Morgenbåndet Læsebånd Morgensamling/morgensang – med afsæt i den musikalske fødekædestrategi.

Skolereform Klassemødet/trivselsarbejdet Afholdes med supervision fra ressourceteamet (udgangspunktet er systemisk tænkning). Mentorordning Alle elever har tilknyttet en mentor, som tager vare om den enkelte elevs læring, trivsel mm.

Skolereform Motion og bevægelse På de fleste klassetrin indgår motionen som en del af undervisningen (særlig i de yngste klasser) Tidspunkt for svømmeundervisning er ændret

Skolereform Hvem varetager undervisningen mm. Som udgangspunkt varetages undervisning af læreruddannede USU varetages indenfor en samlet ramme på 50/50 – dvs. at 50 % af timerne skal læses af lærere og 50% af pædagoger eller andre (fx Musikskolen eller Ungdomsskolen eller …)

Årgangsstruktur For at få størst mulig fleksibilitet organiseres team i årgange Ideelt er en lærer kun i én afdeling og kun på én årgang

SFO SFO´en får kortere åbningstid og fremtidens SFO i Vallensbæk, vil fra august 2014 kun være for 0. - 4. klasse. 5. og 6. klasses tilbuddet kommer efter sommerferien til at ligge i ungdomsskole regi.   Skole og SFO bliver fremover mere sammenhængende. Pædagogerne vil have trivselstimer fra 0. – 3. klasse, samt deltage i den understøttende undervisning på alle årgange, i pauserne i løbet af skoledagen, lektiecafe o.a. Pædagoger vil fra august 2014 indgå i årgangsteam med lærerne, og dermed være med til at sikre en mere sammenhængende hverdag. De overordnede målsætninger for SFO´erne i Vallensbæk er: SFO´en skal være et fritidstilbud, som arbejder i sammenhæng med den tilknyttede skoles værdigrundlag. SFO´en skal være et fritidstilbud, der samarbejder med skolen om at opfylde folkeskolens formålsparagraf. SFO´en skal være et tilbud, som er trygt og udviklende for barnet.

Lov 409 Loven der rammesætter lærernes arbejdstid Normalisering Fast arbejdstid skal lægges ml. 7 og 17 – og lærerne kan kontaktes på skolen dagligt. De enkelte lærerteam melder ud, hvornår de kan kontaktes/har telefontid. Lærerne skal være på skolen hele dagen, hvilket betyder, at de bl.a. skal forberede sig på skolen - vi har aftalt en fleks-mulighed. Lærerne har mulighed for at afholde 6. ferieuge

Fik vi opfyldt vores læringsmål? Indsigt i reformens overordnede nye tiltag + Indblik i, hvorledes reformen vil kunne ses på Egholmskolen + forståelse for de tanker, der ligger bag den lokale udmøntning af reformen + kunne se og videreformidle nye ideer i forlængelse af reformen