Implikationer, resultater og validitet Situationelle Metoder, F2012 Brit Ross Winthereik 8/24/20141.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Faglig læsning Dagsorden
Advertisements

Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Almen studieforberedelse
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Dagens program  Præsentation af os  Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)  Øvelse:
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Samfundsvidenskab Tirsdag den 29. september 2009.
The Love Shop Lawton/Webb 2003 Vores oplæg er delt i form og indhold, vel vidende om, at disse er gensidigt afhængige af hinanden – og derfor vil vi til.
Inquiry based science education
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Det etnografiske interview og deltagerobservation
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
At identificere resultater og skrive etnografi
At generalisere ud fra etnografisk feltarbejde og skrive etnografi
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Vt-9 kursus program 2. møde
Vt-speciale, 1. Møde program
1 Collaboration and Control Crisis Management and Multimedia Technology in London Underground Control Rooms Christian Heath and Paul Luff Journal of Computer.
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Agenda  Erfaringer med kvalitative interviews og deltagerobservation ifbm studier af teknologier for ældre (med reference til teksterne), v. Peter Lutz.
Konstruktioner af feltsites
Implikationer og validitet
How to publish as a PhD-student. Dagens program Præsentation Hvilken person er du selv? Forventninger til PhD-studerende fra instituttet Hvordan bruger.
Teori, metodologi og metode
Adgang til lyd: om informationsadfærd i relation til radioarkiver Præsentation af frit modul på kandidatuddannelsen, forår 2013 Mette Skov Sådan ændres.
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
Dahler-Larsen At fremstille kvalitative data Kapitel 3
Inquiry Based Science Education - IBSE
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Learning Objectives 5 Steps of a Significance Test Assumptions
Kursus i udvikling af kliniske retningslinjer
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
Workshop 1 d. 9/ Humaniora Gry Sandholm Jensen
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Skriftlighed i biologi
Kanondag – forberedelse og dokumentation. Plan for dagen optakt – hvem fortæller en historie? – 1. workshop workshop 12.
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Fra vejledning til biologi c
Studie rapport opbygning
Det udvidet læringsrum En tentitativ beskrivelse af situeret læring i IDEATION som praxisfællesskab Martin Hesseldahl PBA Design & Business IDEATION 13.
Celle.
Sæt jer ikke for godt til rette! I vil blive flyttet rundt på…
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Disposition Problematiske aspekter ved MUST IT-designere og etnografi.
Hvordan skriver man sin afsluttende opgave?
/ 30 ETNOGRAFIC FIELD METHODS - and their relation to design.
SKABELON.
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
SRO SKRIV!.
Sso SKRIV!.
Kvalitative metoder, forår kursusgang
Den naturvidenskabelige metode
Praktik. Censorformand: Niels Tange Lokaler: Århus: D2.02 Kbh: K5.18
Hvad er en Feltrapportage?
SRO SKRIV!.
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Journal Club Introduktion: Hvorfor er det et vigtigt emne?
Præsentationens transcript:

Implikationer, resultater og validitet Situationelle Metoder, F2012 Brit Ross Winthereik 8/24/20141

Fælles resumé Vigtigste punkter til kapitlerne til i dag – Writing – Ethics – Exits – Conclusion: The utility of organizational ethnography 8/24/20142

Overordnet om validitet i etnografiske studier Objektivitetens spøgelse. Lover at forklare hvad der ‘virkelig skete’ Etnografer har længe vidst at etnografiske undersøgelser ikke er ‘objektive’ i naturvidenskabelig forstand Validiteten ikke baseret på hypotese-testning og gentagelse af forsøg

Nogle af etnografiens kendetegn Fortolkende videnskab Forsøg kan ikke gentages Baseret på enkelte cases Ikke en men mange sandheder/delvise sandheder, som beskrives på lige fod Refleksivitet Mange forskellige datakilder

At skrive etnografi I den etnografiske tekst ligger ‘beviset’/her beskrives resultaterne og de sandsynliggøres Heri ligger validiteten Sanjek, R. (1990). On Ethnographic Validity. – Indeksering – Skrivning

Fra feltnoter til resultater Feltnoter og transskriptioner udgør ressourcen, analysen laver et ‘skelet’, den indekserer, den etnografiske historie præsenterer Viden ‘transporteres’ Hvordan kan læseren evaluere validiteten af denne viden?

Validitet (Sanjek) Teoretisk åbenhed Etnografens vej Dokumentation for feltarbejde Gør læseren I stand til at følge skiftet fra ‘the context of discovery’ til ‘the context of presentation’ 8/24/20147

Den etnografiske historie og situationelle metoder Antropologerne har ikke været gode til at vise deres indeksering Et umærkeligt skift mellem ‘the context of discovery’ til ‘the context of presentation’ Situationelle metoder er et opgør med dette skel Sit met sigter mod at arbejde kreativt med visualisering, vise værktøjer til dataanalyse, vise back-stage

Clarke om validitet [in grounded theory] “the data” often had a magical quality predicated on their being separate from the researcher and somehow sacred. (…) Clarke’s svar: Det er ikke nok at vente på at data taler til dig – der er analysearbejde, der skal gøres – du skal tager valg

Vidensproduktion, intervention og forandring 1.At undsige sig forandring som legitim konsekvens af/formål med etnografi 2.At forandre gennem forelæggelse af bestemte målsætninger (undervejs eller til slut) med det formål at opnå mere nuanceret (selv)forståelse blandt dem, der undersøges 3.At forandre gennem løbende at etablere og indgå i strategiske og varierende alliancer med andre deltagere og teknologier

8/24/201411

Øvelsestimerne Dave Randall – Fieldwork-for-design Fortæller i sin bog ‘Fieldwork for Design: Theory and Practice’ om hvordan CSCW brug af feltarbejde bygger på og adskiller sig fra klassisk etnografi. 8/24/201412

Randall and mess 8/24/201413

Eksamensopgave sider (inkl. bilag) Med udgangspunkt i gruppens dataindsamling og analyse forholder opgaven sig til den opnåede erfaring med situationelle metoder (etnografisk dataindsamling, særligt Neyland, og situationel analyse, særligt Clarke) Den gode opgave – Har et klart formuleret fokus og spørgsmål – Leverer selvstændig beskrivelse af hvad situationelle metoder er – Viser udvalgt empiri og reflekterer over udfordringerne ved at bruge situationelle metoder – Er velskrevet og bringer de læste tekster i spil Ingen plastikomslag, kun clips

Oplæg og opgave: Elementer Introduktion og baggrund (problemstilling) Forskningsspørgsmål (hvad undersøger du og hvordan bygger det på/er det inspireret af gruppeprojektet) Metodologi og metode (hvilken vidensforståelse bygger du på, hvilke konkrete dataindsamlingsmetoder og analysemetoder) Analyse (præsentation af data og diskussion af data ifht et eller flere begereber) Resultater (svaret på dit forskningsspørgsmål) Implikationer (betydning af undersøgelsen, for eksisterende akademisk viden, for praksis i det felt I har undersøgt) Konklusion