PROJEKTARBEJDE OG KOMMUNIKATION 1. undervisningsgang.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Advertisements

Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Program – 10.00: opsamling på cases og innovationsdage - hvor er vi med vores cases? - hvad mangler vi for at komme videre? – 11.00: Innovation.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
IT i Byggeriet Semester kursusgang Introduktion til projektweb og html Kjeld Svidt Kjeld Svidt  Institut for Bygningsteknik  Aalborg.
Velkommen til temadag om Indholdskanalen. Program: : Indholdskanalens muligheder Baggrunden for Indholdskanalen : Leverandør-præsentationer.
Innovation og iværksætteri
Projektarbejde og kommunikation
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
Dagens program  Præsentation af os  Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)  Øvelse:
Fornavn Efternavn, Titel Evt. Arrangementsnavn Det rullende universitet A A R H U S U N I V E R S I T E T Kommunikationsafdelingen Line Holdt Rude, phd.
Lean Netværk AAU.
Velkommen til konsulentuddannelsesdagen 18. marts 2010.
Fagets Informations Teknologi Introduktion til Programmering i Java For Industri, Global Forretningsudvikling, samt fri studie aktivitet ved Bent Thomsen.
Projekt og kommunikation BPAK efterår lektion. Introduktion. 27. august 2012 Anne Hatting ITU
PROJEKTARBEJDE OG KOMMUNIKATION 1. undervisningsgang.
Projektledelse og produktion af digitalt indhold 1 undervisningsdag 29/8 –2002 IT-højskolen Undervisere Marie Christensen og Bettina Lamm 26 studerende.
Distribuerte Objekter Våren 2013 Professor II Eric Jul.
1 Samfundsfag og Politik & Administration. 2 Program Velkommen Lidt om uddannelserne Studieform En typisk dag! Beskæftigelse Studieliv.
Teori og metode Stine Heger, cand. mag
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Grundkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand.mag.
Store IT- innovationer (SITIN) TØ4. Dagens program Opsummering af evalueringen Overordnet feedback på OO1 Ugens opgave Individuel feedback Næste uge.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
FEN Diskret matematik/Seminar 11 Diplomuddannelsen i Softwarekonstruktion (Master-brobygning) Fagpakke: Formelle modeller for programmering Diskret.
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)
Store IT- innovationer (SITIN) TØ3. Dagens program Status på OO1 Næsten midtvejsevaluering Ugens opgave.
EKSAMEN BUSINESS TO IT ALIGNMENT 2013 Pensum: Curtis R Carlson and William W Wilmot: “Innovation The 5 disciplines for creating what customers want”, Crown.
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Kursus i udvikling af kliniske retningslinjer
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.) Præsentation.
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
Biblioteket som læringscenter
DREJEBOG: Titel på drejebog skrives her
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Introduktion til 6. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
1 Velkommen til IT-Universitetet 23. maj 2008 Jane Andersen Udviklingsleder
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Opfølgning på obligatorisk opgave 1 ONK1. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 14 Overordnet Generelt rigtigt fine opgaver –Mange fyldt med gode overvejelser.
Mød Aalborg Universitet
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
Mundtlig matematik eksamen
Usability – øvelse 1: Kortsortering
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 FORMÅL FORVENTNINGER FORMALIA 6/
VELKOMMEN TIL KURSET ”FORRETNING OG LEDELSE” Forretning og Ledelse – Lektion1.
Studiestartsprøve 2014 d. 18 September 2014.
 Jan Pries-Heje Slide no.: 1Introduktion til IT-platforme og organisation Introduktion til IT-platforme og Organisation Efteråret 2003 Underviserne: Rune.
EKSAMEN OG PRØVER.
IT i Byggeriet Semester kursusgang Introduktion til projektweb og html Kjeld Svidt Kjeld Svidt  Institut for Bygningsteknik.
Øvelser Usability Metoder. I dag Evaluering af opgaver.  Aflevering.  Strukturen – (se senere). Aftenens øvelse: Usability plan.
PROJEKTARBEJDE OG KOMMUNIKATION 2. undervisningsgang.
Kursus i Målgruppeanalyse
Dagens program – ugens program
TIBRGA Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum” er pensum.
Stormøde for økonomi på AU
ITNET2 Præsentation 22: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum”
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester kursusgang Introduktion til projektweb og html Kjeld.
Usability – 3. november: Tilgængelighedstests Vigtige deadlines! Dagens øvelse Tilgængelighedsrapport Usability-rapport Næste uge.
Projekter Fredag den 2. november 2007 Maria Baun Lauridsen.
En grundig gennemgang af Retorik & Formidling Af gruppe VII.
AARHUS UNIVERSITET VELKOMMEN TIL DET RULLENDE UNIVERSITET Velkomst og præsentation af Det rullende Universitet v. Stinne Jørgensen og Jeppe Bergh Torp.
Introduktion til øvelsen ”Bidrag til kerneopgaven” Formål med øvelsen Forberedelse Indledning Runde 1 Runde 2 Runde 3 Afslutning på øvelsen 2.
Dansk Hg 2X. Velkommen  Hvem er jeg?  Hvem er I?  Hvad skal vi lave?  Hvordan?  Hvornår har vi fri?
Gruppearbejde 1 Formål:
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Præsentationens transcript:

PROJEKTARBEJDE OG KOMMUNIKATION 1. undervisningsgang

Dagens program Velkommen og gennemgang af dagens program Præsentation af underviserne Gennemgang af semesterplan Eksamensgennemgang Undervisningsformalia Introduktion til læsningsteknik Øvelse: interview af sidemand Præsentation af sidemand Næste undervisningsgang

CLAUS BRABRAND [ ] [ ]

Uddannelse  M.Sc., datalogi, Aarhus Uni., 1999 Université Louis Pasteur, Strasbourg, Frankrig ('95-'96)  Ph.D., datalogi, Aarhus Uni., 2003 "Domain Specific Lang's for Interactive Web Services" ved "The BRICS International Ph.D. School"  Ansat på ITU siden...: 1. September 2007, kl. 09:00 Første arbejdsdag: idag! :)

Forskningsområder  Programmeringssprog: Design, Analyse og Implementation Domain Specific Languages (DSL) Syntax & Transformation Web Teknologi Concurrency  Arbejde: Tele Danmark Internet, Aarhus (1997) IBM T. J. Watson Research Center, New York (2001) INRIA Research Center, Bordeaux, Frankrig (2003) International Student Center, Board member (2005-'06)

Undervisning  Aarhus Universitet: Concurrency Semantik Programmeringssprog Web Teknologi Makro-sprog  Aalborg Universitet: Programmerings-paradigmer

Universitetspædagogik  Kort-film:  Foredrag, seminarer, kurser, publikationer, ny karakterskala,... "Teaching Teaching & Understanding Understanding"

MATHIAS GRÜTTNER [ ] [ ]

Om Mathias Ejer af Rhetorica og ekstern lektor Har seks medarbejdere i firmaet Cand.mag. i retorik fra KU Innovations- og projektleder fra CBS Hum-bas’er fra RUC Stud.mag. i sprogpsykologi Rådgiver vækstvirksomheder i Dansk Iværksætter Forening Har undervist på ITU i to år

Om Rhetorica Rhetorica arbejder med undervisning og konsulentarbejde indenfor formidling, præsentation, kommunikation og retorik. Vi er pt. otte tilknyttede – to ejere og seks deltidsansatte. Alle har også andre formidlingsjobs ved siden af arbejdet i Rhetorica. Dette mener vi, er en af vores styrker – vi kender også til praktisk formidling og ikke kun teorier og analysemodeller. Vores slogan, ”retorik i praksis”, er netop et udtryk for dette – vi kender teorien, men arbejder med praksis.

Semesterplanen gang: Projektarbejde 1.: Introduktion 2.: Gruppearbejde – hvem er du? 3.: Projektarbejde – sådan arbejder man sammen gang: Retorik og formidling 4.: Introduktion til retorik 5.: Retoriske arbejdsmetoder og forarbejdningsfaser 6.: Nonverbal kommunikation – krop og stemme 7.: Situationelle faktorer og argumentation 8.: Masterclass og skriftlig analyse 9.: Masterclass og skriftlig analyse gang: Arbejdet som softwareudvikler 10.: Systemudvikling – sådan arbejder man med software i grupper 11.: It i organisationer – introduktion til at implementere software 12.: Opfølgning, spørgsmål og eksamensforberedelse

Kursets hjemmeside  På finder I information om kursethttp://  Her er også en opdateret semesterplan  Fra siden vil kunne downloades tekster, opgaver og slides fra undervisningen

Eksamen  For at deltage i eksamen, skal den skriftlige analyse være afleveret og godkendt.  Eksamen tager 40 minutter inkl. votering og feedback – det vil sige cirka 25 minutter, hvor I er i ilden  Eksamen falder i to dele: Først laver I en præsentation på cirka 5 minutter, som I har forberedt inden. Case til oplæg kommer senere. Herefter trækker I et teoretisk spørgsmål, som I skal svare på. I den forbindelse kan vi spørge rundt i pensum. Alle læste tekster er pensum.

Undervisningsformalia  Kom til tiden – overhold pauserne  Ingen spisning i lokalet – drikkevarer er o.k.  Læs teksterne inden undervisningen  Spørg – ikke al litteraturen er let, så det er o.k. ikke at forstå det hele fra starten. Vi bliver kun irriterede, hvis vi kan høre, I ikke er forberedte.  Vær aktiv – deltag i diskussionerne – så får I mest ud af kurset.

Læsningsteknik  Kompendiet er alfabetisk opsat efter efternavnet på første forfatter.  Inden du læser teksten, skal du orientere dig i den  Sørg for at tage noter undervejs – man kan ikke huske det bagefter  Hvis du har tid, så læs først hurtigt igennem, så læs grundigere

Ting, du skal overveje om teksterne  Hvem har skrevet teksten?  Hvornår er den skrevet?  Hvad er formålet med teksten? Hvad vil den dig?  Hvorfor er den en del af dette kursus? Hvad skal du lære af den?  Hænger den sammen med andre af teksterne?  Hvordan kan du forklare tekstens hovedpointer?

Interviewøvelse  I har 15 minutter til hvert interview  I skal efterfølgende præsentere sidemanden for resten af holdet. I har et minut til præsentationen, så I skal udvælge det vigtigste.  Til næste undervisningsgang skal I skrive en sides præsentation af sidemanden.  Interviewet kan/bør både omhandle personens baggrund og forventninger til faget/gruppearbejde osv.

Spørgeteknik  Spørg gerne den du taler med, hvad de ønsker at opnå med kurset  Folk kan generelt godt lide at tale om sig selv  Hvis man spørger, får man svar  Hav forberedt spørgsmål inden et interview

Spørg dig selv inden Hvem? Hvad? Hvor? Hvornår? Hvordan? Hvorfor?

Næste undervisningsgang  Omhandler gruppearbejde  Skal I aflevere præsentation af sidemanden – gerne elektronisk. Den kan sendes til senest mandag klokken 8 eller  I skal måske læse en kort artikel. Hvis I skal, så modtager I den på jeres ITU-mail.