PROJEKTARBEJDE OG KOMMUNIKATION 1. undervisningsgang
Dagens program Velkommen og gennemgang af dagens program Præsentation af underviserne Gennemgang af semesterplan Eksamensgennemgang Undervisningsformalia Introduktion til læsningsteknik Øvelse: interview af sidemand Præsentation af sidemand Næste undervisningsgang
CLAUS BRABRAND [ ] [ ]
Uddannelse M.Sc., datalogi, Aarhus Uni., 1999 Université Louis Pasteur, Strasbourg, Frankrig ('95-'96) Ph.D., datalogi, Aarhus Uni., 2003 "Domain Specific Lang's for Interactive Web Services" ved "The BRICS International Ph.D. School" Ansat på ITU siden...: 1. September 2007, kl. 09:00 Første arbejdsdag: idag! :)
Forskningsområder Programmeringssprog: Design, Analyse og Implementation Domain Specific Languages (DSL) Syntax & Transformation Web Teknologi Concurrency Arbejde: Tele Danmark Internet, Aarhus (1997) IBM T. J. Watson Research Center, New York (2001) INRIA Research Center, Bordeaux, Frankrig (2003) International Student Center, Board member (2005-'06)
Undervisning Aarhus Universitet: Concurrency Semantik Programmeringssprog Web Teknologi Makro-sprog Aalborg Universitet: Programmerings-paradigmer
Universitetspædagogik Kort-film: Foredrag, seminarer, kurser, publikationer, ny karakterskala,... "Teaching Teaching & Understanding Understanding"
MATHIAS GRÜTTNER [ ] [ ]
Om Mathias Ejer af Rhetorica og ekstern lektor Har seks medarbejdere i firmaet Cand.mag. i retorik fra KU Innovations- og projektleder fra CBS Hum-bas’er fra RUC Stud.mag. i sprogpsykologi Rådgiver vækstvirksomheder i Dansk Iværksætter Forening Har undervist på ITU i to år
Om Rhetorica Rhetorica arbejder med undervisning og konsulentarbejde indenfor formidling, præsentation, kommunikation og retorik. Vi er pt. otte tilknyttede – to ejere og seks deltidsansatte. Alle har også andre formidlingsjobs ved siden af arbejdet i Rhetorica. Dette mener vi, er en af vores styrker – vi kender også til praktisk formidling og ikke kun teorier og analysemodeller. Vores slogan, ”retorik i praksis”, er netop et udtryk for dette – vi kender teorien, men arbejder med praksis.
Semesterplanen gang: Projektarbejde 1.: Introduktion 2.: Gruppearbejde – hvem er du? 3.: Projektarbejde – sådan arbejder man sammen gang: Retorik og formidling 4.: Introduktion til retorik 5.: Retoriske arbejdsmetoder og forarbejdningsfaser 6.: Nonverbal kommunikation – krop og stemme 7.: Situationelle faktorer og argumentation 8.: Masterclass og skriftlig analyse 9.: Masterclass og skriftlig analyse gang: Arbejdet som softwareudvikler 10.: Systemudvikling – sådan arbejder man med software i grupper 11.: It i organisationer – introduktion til at implementere software 12.: Opfølgning, spørgsmål og eksamensforberedelse
Kursets hjemmeside På finder I information om kursethttp:// Her er også en opdateret semesterplan Fra siden vil kunne downloades tekster, opgaver og slides fra undervisningen
Eksamen For at deltage i eksamen, skal den skriftlige analyse være afleveret og godkendt. Eksamen tager 40 minutter inkl. votering og feedback – det vil sige cirka 25 minutter, hvor I er i ilden Eksamen falder i to dele: Først laver I en præsentation på cirka 5 minutter, som I har forberedt inden. Case til oplæg kommer senere. Herefter trækker I et teoretisk spørgsmål, som I skal svare på. I den forbindelse kan vi spørge rundt i pensum. Alle læste tekster er pensum.
Undervisningsformalia Kom til tiden – overhold pauserne Ingen spisning i lokalet – drikkevarer er o.k. Læs teksterne inden undervisningen Spørg – ikke al litteraturen er let, så det er o.k. ikke at forstå det hele fra starten. Vi bliver kun irriterede, hvis vi kan høre, I ikke er forberedte. Vær aktiv – deltag i diskussionerne – så får I mest ud af kurset.
Læsningsteknik Kompendiet er alfabetisk opsat efter efternavnet på første forfatter. Inden du læser teksten, skal du orientere dig i den Sørg for at tage noter undervejs – man kan ikke huske det bagefter Hvis du har tid, så læs først hurtigt igennem, så læs grundigere
Ting, du skal overveje om teksterne Hvem har skrevet teksten? Hvornår er den skrevet? Hvad er formålet med teksten? Hvad vil den dig? Hvorfor er den en del af dette kursus? Hvad skal du lære af den? Hænger den sammen med andre af teksterne? Hvordan kan du forklare tekstens hovedpointer?
Interviewøvelse I har 15 minutter til hvert interview I skal efterfølgende præsentere sidemanden for resten af holdet. I har et minut til præsentationen, så I skal udvælge det vigtigste. Til næste undervisningsgang skal I skrive en sides præsentation af sidemanden. Interviewet kan/bør både omhandle personens baggrund og forventninger til faget/gruppearbejde osv.
Spørgeteknik Spørg gerne den du taler med, hvad de ønsker at opnå med kurset Folk kan generelt godt lide at tale om sig selv Hvis man spørger, får man svar Hav forberedt spørgsmål inden et interview
Spørg dig selv inden Hvem? Hvad? Hvor? Hvornår? Hvordan? Hvorfor?
Næste undervisningsgang Omhandler gruppearbejde Skal I aflevere præsentation af sidemanden – gerne elektronisk. Den kan sendes til senest mandag klokken 8 eller I skal måske læse en kort artikel. Hvis I skal, så modtager I den på jeres ITU-mail.