Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Projektarbejde og kommunikation

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Projektarbejde og kommunikation"— Præsentationens transcript:

1 Projektarbejde og kommunikation
1. undervisningsgang

2 Dagens program Velkommen og gennemgang af dagens program Præsentation af underviserne Gennemgang af semesterplan Eksamen …og læringsmål Introduktion til læsningsteknik Øvelse: interview af sidemand Præsentation af sidemand Næste undervisningsgang

3 Claus Brabrand [ brabrand@itu.dk ]
[ ]

4 Uddannelse M.Sc., datalogi, Aarhus Uni., 1999
Université Louis Pasteur, Strasbourg, Frankrig ('95-'96) Ph.D., datalogi, Aarhus Uni., 2003 "Domain Specific Lang's for Interactive Web Services" (ved "The BRICS International Ph.D. School") Ansat på ITU: 1 år (idag!)

5 Forskningsområder Programmerings-SPROG: Tidligere arbejde:
Design, Analyse og Implementation Domain Specific Languages (DSL) Syntax & Transformation Web Teknologi Undervisning & Læring Tidligere arbejde: Tele Danmark Internet, Aarhus (1997) IBM T. J. Watson Research Center, New York (2001) INRIA Research Center, Bordeaux, Frankrig (2003) International Student Center, Board member (2005-'06)

6 Undervisning Aarhus Universitet (2003-’07):
Concurrency Semantik Programmeringssprog Web Teknologi Makro-sprog Aalborg Universitet (ekstern): Programmerings-paradigmer IT-Universitetet (2007-…): Projektarbejde & Kommunikation Program-analyse

7 Universitetspædagogik
Forskning, foredrag, seminarer, kurser, vejledning, ny karakterskala, ... Kort-film: "Teaching Teaching & Understanding Understanding"

8 Mathias Grüttner [ ] [ ]

9 Om Mathias Ejer af Rhetorica og ekstern lektor
Har seks medarbejdere i firmaet Cand.mag. i retorik fra KU Innovations- og projektleder fra CBS Hum-bas’er fra RUC Stud.mag. i sprogpsykologi Rådgiver vækstvirksomheder i Dansk Iværksætter Forening Har undervist på ITU i to år

10 Om Rhetorica Rhetorica arbejder med undervisning og konsulentarbejde indenfor formidling, præsentation, kommunikation og retorik. Vi er pt. otte tilknyttede. Alle har også andre formidlingsjobs ved siden af arbejdet i Rhetorica. Dette mener vi, er en af vores styrker – vi kender også til praktisk formidling og ikke kun teorier og analysemodeller. Vores slogan, ”retorik i praksis”, er netop et udtryk for dette – vi kender teorien, men arbejder med praksis.

11 Semesterplanen 11.-13. gang: Projektarbejde
11.: Gruppearbejde – hvem er du? 12.: Projektarbejde – sådan arbejder man sammen 13.: Bonus! 2.-7. gang: Retorik og formidling 2.: Introduktion til faget 3.: Retorikkens grundbegreber 4.: Retoriske arbejdsmetoder og forarbejdningsfaser 5.: Nonverbal kommunikation – krop og stemme 6.: Situationelle faktorer og argumentation : Masterclass og skriftlig analyse (både mandag og onsdag!) gang: Arbejdet som softwareudvikler 9.: Systemudvikling – sådan arbejder man med software i grupper 10.: It i organisationer – introduktion til at implementere software

12 Kursets hjemmeside På finder I information om kurset Her er også en opdateret semesterplan Fra siden vil kunne downloades tekster, opgaver og slides fra undervisningen

13 Eksamen For at deltage i eksamen, skal den skriftlige analyse være afleveret og godkendt. Eksamen tager 40 minutter inkl. votering og feedback – det vil sige cirka 25 minutter, hvor I er ”i ilden”. Eksamen falder i to dele: - 1) Først laver I en præsentation på cirka 5 minutter, som I har forberedt inden ) Herefter trækker I et teoretisk spørgsmål, som I skal svare på. I den forbindelse kan vi spørge rundt i pensum. (Alle læste tekster er pensum.)

14 Eksamen Træk emne/spørgsmål: 1a) hjemmeforberedt præsentation 5min
XX min forberedelse 1a) hjemmeforberedt præsentation min 1b) reflektion over "1a)" min 2) snak+diskussion om spørgsmål/emne 15min 3) gruppeproblem ( ~ løsning/forebyg.) min 4) votering og feedback min 40´ 25´ 30´ 10´ Præsentation Refleksion Votering & Feedback Gruppeproblem Snak og diskussion om spørgsmål

15 Læringsmål (retorik & formidling)
anvende teori mhp. at afholde et mundtligt oplæg om et fagligt emne over for en kendt målgruppe! disponere stoffet, så de centrale pointer formidles klart og tydeligt samt redegøre for den valgte disposition tale til målgruppen og anvende relevante sproglige virkemidler på en situationstilpasset og hensigtsmæssig måde beskrive stemmebrugens og kropssprogets effekt i mundtlig formidling analysere egen non-verbal fremstilling redegøre for styrker og svagheder i en tale samt for den overordnede argumentation og de konkrete metodiske valg, som er foretaget redegøre for argumentationsteori og analysere egne argumenter anvende metoder til at give kritik og feedback og beskrive teknikker til dette

16 Læringsmål (IT & organisationer)
beskrive de centrale elementer i et systemudviklingsprojekt, herunder de vigtigste projektfaser, aktiviteter og typer af dokumentation udarbejde interessentanalyser og redegøre for analysens betydning for projektet redegøre for hvilke typer af aktører der er i organisationer eksemplificere hvordan it kan påvirke en organisation og dens aktører reflektere over de muligheder (fx effektivisering, kvalitetssikring, forandring) og begrænsninger, indførelsen af nye it-systemer kan medføre

17 Læringsmål (gruppe-/projekt-arb.)
redegøre for gruppenormer (herunder eksemplificere specifikke normer samt generelle overordnede kategorier) beskrive og reflektere over gruppeproblemer (og egen rolle i en gruppe)! forebygge og resolvere gruppekonflikter! redegøre for personlighedstyper (herunder hvordan disse kan påvirke gruppedynamikken) etablere en gruppekonstitution beskrive relevante arbejdsdokumenter i projektarbejdet forklare arbejdsdokumenters rolle og formål i projektarbejdet (ift. organisering, koordinering og fremdrift)! beskrive faser i projektarbejdet

18 Læsningsteknik Inden du læser teksten, skal du orientere dig i den
Sørg for at tage noter undervejs – man kan ikke huske det bagefter Hvis du har tid, så læs først hurtigt igennem, så læs grundigere Et par af teksterne mangler lidt i kanten – det er desværre originalen, der har en fejl, så vi kan ikke gøre noget ved det.

19 Ting, du skal overveje om teksterne
Hvem har skrevet teksten? Hvornår er den skrevet? Hvad er formålet med teksten? Hvad vil den dig? Hvorfor er den en del af dette kursus? Hvad skal du lære af den? Hænger den sammen med andre af teksterne? Hvordan kan du forklare tekstens hovedpointer?

20 Interviewøvelse I har 15 minutter til hvert interview
I skal efterfølgende præsentere sidemanden for resten af holdet. I har et minut til præsentationen, så I skal udvælge det vigtigste. Til næste undervisningsgang skal I skrive en sides præsentation af sidemanden. Interviewet kan/bør både omhandle personens baggrund og forventninger til faget/gruppearbejde osv.

21 Spørgeteknik Spørg gerne den du taler med, hvad de ønsker at opnå med kurset Folk kan generelt godt lide at tale om sig selv Hvis man spørger, får man svar Hav forberedt spørgsmål inden et interview

22 Hvem? Hvad? Hvor? Hvornår? Hvordan? Hvorfor?
Spørg dig selv inden Hvem? Hvad? Hvor? Hvornår? Hvordan? Hvorfor?

23 Næste undervisningsgang
Omhandler retorikkens grundbegreber Skal I aflevere præsentation af sidemanden – gerne elektronisk. Den kan sendes til senest mandag klokken 8 eller medbringes. Husk også billede af den interviewede! I skal alle læse Søndergaard om retorikkens grundbegreber i kompendiet, som kan købes i boghandlen på ITU. Desuden skal første gruppe forberede oplæg til mandag.


Download ppt "Projektarbejde og kommunikation"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google