Nationaløkonomisk forening 8. juni 2010.  11.12.2009 2 Indhold - Lidt om forhistorien – et par nuancer - Genopretningsaftalen - Konvergensprogrammet,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Introduktion til OK13. Det generelle resultat 2 årig overenskomstperiode Rammen:  1. år: 0,82 % - da reguleringsordning er i minus => ingen lønstigning.
Advertisements

DIO 2012 Gældskrisen.
NVF Organisation og marked Atkins Ørestad 8. Marts 2013
8. december 2010 på Egegård Skole
Hvordan gør man, hvis det skal gøres rigtigt
Titeldias (uden baggrundsfarve) Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg.
Den offentlige sektors økonomi - Kapitel 9 Hvor stor skal den offentlige sektor være? Hvordan skal skattepolitikken indrettes (efter Robin Hood principper.
mellem Miljøministeriet og KL
Oplæg til BRK: Udligningsreform og overvejelser vedr. anvendelser af CRT’s data og modeller Bjarne Madsen.
Miljøstyrelsen Høringsmøde:
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
Økonomi Budget 2008 & Budgetlægning Budget opfølgning pr •Tilbagemeldingerne fra aftaleholderne om forventet årsresultat, viser.
CO2-reduktioner gennem energibesparelser i erhvervslivet Christian Stege, Energistyrelsen IDA Energi den 26. januar 2010.
Jørgen Birk Mortensen Samfundsøkonomiske perspektiver på energiinvesteringer i byggeri og renoveringer. Oplæg ved Gate21 konference den 31. august 2010.
KTO-forlig / RLTN-området – 27. februar 2011
Budgetgrundlag i planteavlen
Hvad skal vi leve af? Et spørgsmål om pensioner og transparens.
Udfordringer for det danske velfærdssamfund
Målsætninger på klima- og energiområdet
Takstberegning RAMMEAFTALE 2015.
Danmark har behov for en anden skattepolitik
Den Europæiske Gældskrise Hans Martens. Var det en Euro krise?
Finanslovforslaget for august Finanslovforslaget for 2004 Rammerne for økonomien, konjunktursituationen og indsatsen mod ledigheden Nye.
Skattereformen Baggrunden for skattereformen. Den demografiske udvikling (færre personer i den arbejdsdygtige alder) Globaliseringen (større international.
Samfundsøkonomi-5 Uge 13.
Makro-2 uge 10 Skattereformen Repetition
Afløsningsopgave 2.
Strukturelle niveauer
Søg støtte til projekter… København, 8. februar 2008.
”KONFERENCE FOR HANDICAPRÅDENE I REGION HOVEDSTADEN” Nødvendigt med en politisk debat ”Nulvækst” kræver omtanke Handicapområdet er et vækstområde og må.
Pressen og Danmarks Statistik Statistisk Forening, marts 2006.
Procesindustrien - Klimakommissionen og teknologiudvikling Hans Jürgen Stehr sekretariatschef.
DER ER RÅD TIL VELFÆRD København 30/
Fremtidens sundhedsvæsen i et økonomisk perspektiv Jan Rose Skaksen 24. august, 2011.
1 Den græske tragedie og Euroen Claus Vastrup, Institut for Økonomi, Aarhus Universitet 2. Juni 2010.
1 Lektion 25, Repetition-3 1.Diverse 2.Stedprøven og herunder kurverepetition 3.Makroprøven, II (17-30)
1 Svar på repetitionsspørgsmål, lektion 25 1.Hvorfor spiller forventningerne en så stor rolle for den økonomiske aktivitet? Fordi fremtiden fundamentalt.
DI's syn på forslag til beslutning om national byrdefordeling for sektorer uden for ETS.
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
Finansloven og dagpengesystemet Oplæg på CEPOS’s Vækstkonference 2014 John Smidt Direktør for De Økonomiske Råds sekretariat 8. december 2014.
IS/LM Y Rente LM IS Modellen viser hvorledes ligevægten på henholdsvis varemarkedet og pengemarkedet kan illustreres i én model. Hvor IS og LM skærer hinanden.
De Keltiske løvinder Katrine, Caroline og Cecilie.
1 Budgetorientering 13. oktober 2010 v. Borgmester Flemming Eskildsen Kulturcenter Limfjord.
Oplæg UNGDOMSKONFERENCE REGERINGENS ”VELFÆRDSREFORM” - UNØDVENDIG OG USAMMENHÆNGENDE Økonom, cand. Scient. Adm., sekretariatschef Henrik.
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Makro-1 uge 9 Præsentation Undervisningsform Pauser hvornår hvor mange
Økonomiske begreber Samfundsfag.
Det økonomiske kredsløb
Resultatet af økonomiaftalen Per Grønbech
Økonomisk politik under højvækstperioden Baggrund i en vesteuropæisk højvækstperiode The golden Age of European Growth Der igen byggede.
Lektion 10b: Indkomstdannelsesmodellen
Velfærdskommissionens rapport med særligt henblik på sundhedsvæsenet
Den generelle økonomiske politik, her offentlige udgifter og indtægter I 1930’erne steg det samlede offentlige udgiftstryk målt som udgifternes andel af.
DA-forslag til en reform af kontanthjælp Den 22. februar 2013.
Chefanalytiker Har vi råd til velfærd? Lars Andersen Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
De danske sundhedsudgifter – en tikkende bombe under velfærdsstaten? Indlæg baseret på vismandsrapport om dansk økonomi, efterår 2009 Danske Regioners.
Fremtidens dagpengesystem og arbejdsudbuddet?. Nyt dagpengesystem Kommissorium: Tre hovedmål 1.Større tryghed for den enkelte Mindske opbrug af dagpengeret.
CEPOS Håndtering af udfordringer på arbejdsmarkedet ? Af cheføkonom Mads Lundby Hansen.
Beskæftigelsesregion Syddanmark Nyt i beskæftigelsespolitikken Jobcenterchefmøde d. 30. maj 2012 v. Karl Schmidt, regionsdirektør, Beskæftigelsesregion.
Dansk økonomi Økonomisk Redegørelse og Budgetoversigt 3 5. december 2005.
Maj 2017 Statens styring af kommunerne i dag - udvikling og dilemmaer frem mod 2027 Martin Præstegaard.
Stramning i VO Lovforslag L200 fremsat 11. juni 2014
Kendte Udfordringer Usikker Fremtid.
EUROENS ØKONOMISKE UDFORDRINGER
Kommunernes økonomistyring
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Orientering omkring Budget
Arbejdsmarkedskommissionen
Har ‘vi’ råd til flygtninge?
Ghanas graduation IDA arrangement 4. februar 2019
Præsentationens transcript:

Nationaløkonomisk forening 8. juni 2010

 Indhold - Lidt om forhistorien – et par nuancer - Genopretningsaftalen - Konvergensprogrammet, EDP-proceduren og de samlede udfordringer

 Overordnet omkring konklusioner/udfordringer - Konsolideringen påbegyndes i 2011 i et omfang svarende til i Konvergensprogrammet. Mindre stram politik kræver ”markante reformer der kan bidrage til en forbedring af den underliggende stilling på de offentlige finanser” - Store finanspolitiske udfordringer på længere sigt. Demografi, olieindtægter og svært udgangspunkt. Samlet er billedet nogenlunde som i Konvergensprogrammet, trods mange forskelle i modeltilgang og antagelser - Holdbar finanspolitik er nødvendigt men ikke tilstrækkeligt krav. Vigtigt også at fokusere på saldoprofil/niveau – strukturel saldo er primære mål - Central strukturel udfordring: udgiftsstyring - Central (gammel) erkendelse: Mulighed for realvækst i det offentlige forbrug afhænger af væksten i økonomien - Positivt at DØR bakker op om reglerne i stabilitets- og vækstpagten.

 Forhistorien (kort) – et par nuancer Frem til 2008 (efteråret…) Overskud på den strukturelle saldo var på niveau med eller over de målsætninger som var stillet op (selv om udgifter steg mere end planlagt) Gældsnedbringelsen var foran de mål, som blev lagt frem tilbage i 2001 (delvist konjunkturbetinget) Større overskud end samtlige andre EU-lande i de gode år ( ) Efter krisen (…siden efteråret 2008) Finanspolitikken lempet mere i 2009 og 2010 end i andre EU-lande (målene vedr. strukturel saldo blev fraveget). Pengepol. lempet. Meget stor svækkelse af de offentlige finanser (privatforbrug, automatiske stabilisatorer, diskretionær politik, offentligt forbrug) Konvergensprogram: fokus på de langsigtede finanspolitiske udfordringer og konsolidering fra 2011 (trække lempelser hjem igen)

 Konvergensprogram, februar 2010 Centrale finanspolitiske mål - Strukturel balance i Indebærer (godt og vel) holdbar finanspolitik. Kræver nye initiativer der styrker finanser med 31 mia. kr. (ift. hidtidige prioriteringer) - Delmål: indfri forventede henstillinger fra EU. Kræver initiativer der styrker finanserne med 24 mia. kr. (ift. hidtidige prioriteringer) KP09:”Målet om balance i 2015 dæmper gældsopbygningen og sikrer et bedre udgangspunkt for at håndtere disse mere langsigtede udfordringer. Der vil imidlertid fortsat i årene efter 2015 formentlig være pres på finanserne, som kræver yderligere initiativer.” Krav/beregningstekniske finanspolitiske antagelser  Uændret realt offentligt forbrug fra (13½ mia. kr.)  Uspecificerede tiltag/udgiftssiden (ca. 10½ mia. kr.)  Andre uspecificerede tiltag/reformbidrag (ca. 7 mia. kr.) 1) + 2). Indfrier EU-henstillingen. Håndterer ”regningen fra krisen”

 Danmark er i EDP (proceduren for uforholdsm. store underskud) EU-rapport af 12. maj: DK har uforholdsmæssigt stort underskud. Som udgangspunkt kommer man først ud af proceduren når det er konstateret at underskuddet er under 3 pct. af BNP – og EU vurderer at det også gælder fremover. Kræver budgetforbedringer på omkring 24 mia. kr. i – i forhold til hidtidige prioriteringer, jf. Konvergensprogrammet. Særligt finanspolitisk regime. Danmark vil få henstillinger om 1) at bringe underskuddet under 3 pct. af BNP inden for bestemt tidsrum og 2) strukturel saldo skal styrkes med (mindst) ½ pct. af BNP om året i gennemsnit i perioden: "In the recommendation, the Council shall request that the Member State achieves a minimum annual improvement of at least 0,5 % of GDP as a benchmark, in its cyclically adjusted balance net of one-off and temporary measures, in order to ensure the correction of the excessive deficit within the deadline set in the recommendation.” (Stabilitets- og Vækstpagtens forordning 1467/97, artikel 3, stk. 4) Danmark ventes (i juli) at få henstilling på ½ pct. af BNP i snit i årene Dvs. starte i 2011-slutte i Som Tyskland (mildeste!)

 Strukturel saldo og gæld i Konvergensprogram – med og uden tiltag Strukturel saldo ØMU-gæld

 Vurdering af holdbarheden (uden initiativer) FMDØRDØR* HBI (”grundforløb”)-1,3-1,4-1,2 Saldo i ½ [-7½?] HBI – inklusiv krav i KP0,20,3 *Med samme behandling af nominalprincippet i skattestoppet (+0.9) og uden indregning af uændret realt offentligt forbrug i (ca. -0.7) - FM: holdbarhed på -1,3 pct. af BNP og saldo på -7½ pct. af BNP i 2040 MEN vigtige forskelle i politikantagelser (bl.a.) - DØRs grundforløb antager nul-vækst i offentligt forbrug ( ) – mens nominalprincip er videreført til ”uendelig” ? Korrigeret herfor gælder 1) at holdbarhedsudfordringen er som i KP SAMT 2) at holdbarhedskravet er opfyldt hvis vi derefter indregner kravene fra i KP (DØR*) - DØR – på overfladen det samme – trods mange nuancer i underliggende antagelser/modelgrundlag

 Genopretningspakken mens DØR-rapporten var i trykken -Indfrier ventede EU-henstilling – de 24 mia. kr. (godt og vel) – sætter navn på de 10½ mia. kr. (skat, dagpengeref.), der var uspecificeret (og som derfor ikke indgår i DØRs grundforløb). -Knap 85 pct. af vejen mod strukturel balance i 2015 (manko på ca. 5 mia.kr. ud af de 31). -Næsten holdbarhed (FM-skøn: hbi=-0,1 pct. af BNP) -Øger arbejdsudbud med godt fuldtidspersoner på sigt -Reduktion af visse overførsler mv. finansierer udgifter inden for sundhed, uddannelse mv. => * Større sikkerhed for at det realiseres * Aktivitetsvirkning på 0 i 2011 (ift. KP/majgrundlag) -Realvækst i det offentlige forbrug på knap ½ pct. i og –¼ i 13. -Disponible indkomster reduceres med 1,6 pct. i 2013 ift. gældende regler (ved uændret adfærd).

 Genopretningspakken Udgiftsstyring: -Nyt udgiftspolitisk ”regime” ? Krone til krone finansiering ! -Betingede bloktilskud øges fra 1 til 3 mia. kr. Udbetales hvis budgetter flugter med aftaler. Men bloktilskuddet trækkes tilbage igen i det omfang regnskaberne ikke lever op til aftalerne -Styrket budgetopfølgning. Fx halvårsregnskaber, der skal ligge til grund for en obligatorisk politisk opfølgning. -……

 Aktivitetsvirkning af den økonomiske politik Et årig finanseffekt i 2011 mv. ØR maj 2010DØR forår 2010 Finanseffekt i alt-0,6 Offentligt forbrug-0,2 Offentlige investeringer-0,3 Indtægter-0,10,0 Genopretningspakke0,0- Vækstbidrag finanspolitik og renteudvikling efter 2008½-

 DØR: Inklusiv genopretningsaftale – finanspolitisk holdbarhed på -0,7 pct. af BNP - Men kun fordi nominalprincippet er videreført til uendelig… Tabel 2 Et DØR-forløb med Genopretningspakke og FM politik forudsætninger i øvrigt Pct. af BNPHoldbarhedsindikator DØR grundforløb – inklusiv genopretningsaftale-0,7 - Nominalprincip i skattestop til 2019 (som i KP) 0,9 I alt0,2 - Resterende reformkrav i KP (udover genopretningsaft. mv) ¼ - Offentligt forbrug: 27,2 pct. af BNP i 2020 (som i KP)+1 Forløb inkl. FM-politik forudsætninger+1½ DØRs minimumsforløb1,6 - Forskel-0,1 DØR og genopretningsaftalen - Hvis 1) offentligt forbrug kommer ned på 27,2 pct. af BNP i 2020 OG 2) resterende krav i KP indfris => samme holdbarhed som i DØRs ”minimumsforløb”

 Minimumsplan og genopretningsplan Forskelle og ligheder: DØRs minimumsplan og forløb med FM-politik forudsætninger DØRs minimumsplanForløb FM politikforuds. Virkning på HBI (pct. af BNP) Offentligt forbrug: 27 pct. af BNP i ,2 pct. af BNP i ,2 Dagpengeperiode på 2 årEr besluttet- Efterlønsperiode fra 5 til 3 år (9 mia. kr) Resterende reformkrav (5 mia. )-¼ Ophævelse af skattestoppets nominalprincip fra 2012 Skattestoppets nominalprincip finansieret og prioriteret til 2019-¼ Genopretningspakken: skat mv. (ud over DØR)0,6 Samlet forskel på HBI-0,1