Inspiration til reformarbejdet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolereform august 2014………………
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Fremtidens folkeskole i Aalborg
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Ny folkeskolelov Ikrafttrædelse August Overordnede rammer En længere og varieret skoledag • 30 timer for børnehaveklassen til 3. klasse, • 33 timer.
Et væksthus for børn og voksne
Folkeskole-reformen August 2014.
På vej mod folkeskolereformen
DE TRE KLARE MÅL - REFORMEN  Folkeskolen skal udfordre alle eleverne, så de bliver så dygtige de kan.  Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Skolereformen Overordnede mål:
Reformmesse på Sofiendalskolen
Skolereform august 2014………………
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
Velkommen til valgmøde
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Opsamling på gruppearbejde på SIP2. Tema SIP 3: ”At skolerne udvikler deres undervisningspraksis, undervisningsorganisering og årsplanlægning med henblik.
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Vestre Skole og Åløkkeskolen 2014
Rosenlundskolen - på vej ind i folkeskolereformen
Arbejdsgruppe Mariagerfjord kommune
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Vibeholmskolen august 2014 Den nye skolereform Indskolingen.
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Folkeskolereform Version 1.0
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Den ny Folkeskolereform. MÅL 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Folkeskolereformen Esbjerg kommune
Alle børn er alles ansvar
Folkeskolereformen Malling Skole - så langt er vi nu 14. maj 2014.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Folkeskolereform 2014.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Formålet med mødet 1.Drøfte vores motivation for at stille skarpt på skole-hjem samarbejdet 1.Lægge en tidsplan for dialogprocessen 2.Forberede, hvordan.
”Styrkelse af overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse” Garantiskolen i Silkeborg Scandic den 28. oktober 2013.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
 Andelen af elever i den almindelige undervisning skal i 2015 være 96% af det samlede elevtal i FSK – mod 94,4% i dag.  Det svarer til ca elever,
Hva er god klasseledelse ?
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. kl. Type Navn
Et fagligt løft af folkeskolen.
Læringsreform i Hillerød. Tre overordnede mål: 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen.
Samarbejdet mellem medarbejderne i skolen. Petersmindeskolen
Ny nordisk skole Mandag den 2. februar 2015
Informationsaften på den nye distriktsskole i Skovlunde.
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
Skolereform … og valgmøde Højgårdskolen april 2014.
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Synlig læring i praksis Workshop på konference Lise Mayland, Impact Uddannelse.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.
Skolelederforeningens årsmøde 24. oktober 2013 v/adjungeret professor, tidl.kommunaldirektør Jens Christian Birch Hvor går ledelsen hen? fri agent Jens.
S KOVBYSKOLEN – DEN NYE SKOLE - FORMANDSBERETNING Skolebestyrelsen årsmøde Skovbyskolen 18. marts 2015.
Skolebestyrelsens arbejde Præsentation til forældremøde.
Program for dagen Intro ved Eva og Mette 5 min Den didaktisk ramme og erfaring fra Canada Nikolaj Schnurre. 15 min Den didaktiske model og rundtur på EMU.
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV Type Navn
Nationale strategier | Folkeskolen | Vingsted 15. marts 2015
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Præsentationens transcript:

Inspiration til reformarbejdet

Målet for i dag At genopfriske centrale områder i den nye folkeskolereform: Mål Centrale pædagogiske overvejelser At tydeliggøre forventningerne til arbejdsgrupperne: I dag Det følgende forløb Hovedopgaven for arbejdsgrupperne i dag er Hvad er det centrale mål for arbejdsgruppe? Hvilke behov har arbejdsgruppen for informationer og ideer? Hvor og hvem kan arbejdsgruppen få hjælp til dette?

Ny folkeskolereform Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis Mindset – kulturforandring? Nye strukturer og samarbejdsformer Tydelige opgaver Målstyret undervisning Tydelig pædagogiske ledelse

Det handler om elevernes læringsudbytte UVM – Ny reform – 3 overordnede mål Uddannelse og Læring – 6 principper for Skolen i Bevægelse Skoleledelse Teamsamarbejde Undervisning malene@impactuddannelse.dk lise@impactuddannelse.dk

Refleksionsopgave Hvad tror du har den største betydning for elevernes læring? Relationer mellem den voksne og barnet Lektier Lærernes fag-faglige viden Forældrestøtte Formativ evaluering (færdighedstest) Summativ evaluering (på kompetencer) Tydelighed og struktur i undervisningen Skolens økonomi Feed-back (tilbagemelding fra læreren på elevens indsats) Selvevaluering

malene@impactuddannelse.dk lise@impactuddannelse.dk Påvirkningsfaktor Effektstørrelse Effektvurdering Selvevaluering 1,44 Stor effekt Formativ evaluering 0,90 Tydelighed og struktur i undervisningen 0.75 Feedback 0.73 Relationen mellem den voksne og barnet 0,72 Forældrestøtte 0,51 Middel effekt Tests 0,34 Lille effekt Lektier 0,29 Skolens økonomi 0,23 Lærerens fag-faglige viden (ud over mindste krav) 0,09 Ingen effekt malene@impactuddannelse.dk lise@impactuddannelse.dk

Det handler om elevernes læringsudbytte UVM – Ny reform – 3 overordnede mål Uddannelse og Læring – 6 principper for Skolen i Bevægelse Selv-vurdering Skoleledelse Teamsamarbejde Undervisning Synlige læringsmål Klasse-ledelse Relationer Feedback malene@impactuddannelse.dk lise@impactuddannelse.dk

Tydelige mål for elevernes læring Reformen: Fælles mål præciseres og forenkles med henblik på at sikre læringsmål, som sætter elevernes læringsudbytte i centrum Mål skal være Synlige – visuelle stilladser Kendte – afstemt med eleverne Fokusere på læring (ikke handling) Kunne iagttages og samtales om Jo tydeligere målene er, desto bedre vil eleverne gøre det Clarke og Sutton, 2006 Mindsæt malene@impactuddannelse.dk lise@impactuddannelse.dk

Måltaksonomier som differentieringsredskab Reformen: Tydelige mål for elevernes læring skal bidrage til at øge det faglige niveau for både fagligt stærke og svage elever. Differentiere læringen Vi kan godt deltage i den samme undervisning uden at lære det samme Bevidsthed for den enkelte elev: Hvad skal JEG lære? Mindsæt malene@impactuddannelse.dk lise@impactuddannelse.dk

malene@impactuddannelse.dk lise@impactuddannelse.dk Klasseledelse Citat reformen: Der iværksættes en national indsats for at styrke klasseledelse og mindske den undervisningsforstyrrende uro Tydelige forventninger Faste rutiner, normer og regler Tydelige konsekvenser Justering af undervisningen ” Børn gør det rigtige, hvis de kan” Mindsæt malene@impactuddannelse.dk lise@impactuddannelse.dk

Teamets arbejde med elevernes læring 06-04-2017 Feedback Synliggøre målene (Feed-up) – hvor skal vi hen? Status af den enkelte elev (Feedback) – hvor er jeg nu? Fremadrettet (Feed-forward) – hvad er næste skridt? Synliggøre målene (Feed-up) – hvor skal vi hen? Status af den enkelte elev (Feed-back) – hvor er jeg nu? Fremadrettet (Feed-forward) – hvad er næste skridt? malene@impactuddannelse.dk lise@impactuddannelse.dk Impact Uddannelse

malene@impactuddannelse.dk lise@impactuddannelse.dk Relationer Citat reformen: Der arbejdes med en lang række elementer, der har betydning for elevernes faglige færdigheder, læring og trivsel. Tro på egne evner ” Børn gør det rigtige, hvis de kan” Anerkende miljø Voksen vigtig rollemodel Motivation- brug af positiv opmærksomhed Det faglige niveau skal forbedres. Fælles skolekode. Forældre, skole team. Hvad er vi enige om malene@impactuddannelse.dk lise@impactuddannelse.dk

malene@impactuddannelse.dk lise@impactuddannelse.dk Selvvurdering Reformen: Målene skal være så præcise, at eleverne kan forstå dem godt nok til at være aktive medspillere i forhold til egen læring Eleverne vurderer sig selv ud fra tydelige mål og kriterier Eleverne arbejder med at finde tegn på læring i deres produkter Eleverne vurderer løbende over deres egen læreproces Hvad er vi enige om? Fælles sprog Fælles handlinger Det faglige niveau skal forbedres. Fælles skolekode. Forældre, skole team. Hvad er vi enige om malene@impactuddannelse.dk lise@impactuddannelse.dk

Forløb af arbejdsgrupper 10/12 Fokus på elevmål Klargøre gruppens centrale opgaver undersøge hvilke viden det kræver 8/1 Fokus på understøttende undervisning Bearbejde indsamlede informationer – Begynde at udarbejde forslag 29/1 Bearbejdning af forslagene 26/2 Endelig fremlæggelse 12/3 Kan benyttes som ekstradag – alternativt at vi bruger lærermødet den 19/3

Arbejdsgruppernglen til læring Hovedopgaven for arbejdsgrupperne i dag er Hvad er det centrale mål for arbejdsgruppe? Hvilke behov har arbejdsgruppen for informationer og ideer? Hvor og hvem kan arbejdsgruppen få hjælp til dette?

James Nottingham: Nøglen til læring Har særlig fokus på elevernes indstilling Kompetencer: Intellektuelle Sociale Kommunikative Fysiske Viden Fakta Tal Sammenhænge Teorier Indstillinger Nysgerrighed Ønske om at lykkedes Åbent sind Gå på mod

malene@impactuddannelse.dk lise@impactuddannelse.dk