Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Advertisements

Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Ny folkeskolelov Ikrafttrædelse August Overordnede rammer En længere og varieret skoledag • 30 timer for børnehaveklassen til 3. klasse, • 33 timer.
Et væksthus for børn og voksne
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Udskoling Informationsmøder 30. januar og 3. februar 2014.
Juelsminde Skole 2. juni 2014 Skolereform 2014.
Folkeskole-reformen August 2014.
Randers Kommune Folkeskolereform 2013 Ungdomsskoleforeningens efterårskonference 2013.
På vej mod folkeskolereformen
DE TRE KLARE MÅL - REFORMEN  Folkeskolen skal udfordre alle eleverne, så de bliver så dygtige de kan.  Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Information om den ændrede skoledag Komme- og gåtider m.m. for elever Juni 2014.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Skolereformen Overordnede mål:
Reformmesse på Sofiendalskolen
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereform 3 overordnede mål:
Velkommen til valgmøde
Skolereformen kort fortalt - reformens mål
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Folkeskolereformen på Kirkebakkeskolen Anette Leonhard
Skemamøde 2014 den på Katrinebjergskolen.
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
En længere og mere varieret skoledag
Rosenlundskolen - på vej ind i folkeskolereformen
Folkeskolereformen - generel information
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Folkeskolereform Version 1.0
- Hvad kan I forvente som forældre?
Skolereform 2014 Hodsager Skole.
Reformmøde på Skovlyskolen Velkommen v. Ole Stavngaard Præsentation af aftenens program og De mange spørgsmål Rammer, pædagogik og personal Hvordan ser.
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
Folkeskolereform 2014.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 12. juni 2014.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Folkeskolereform Camilla: Velkomst.
Læringsreform i Hillerød. Tre overordnede mål: 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen.
Skolereform – Fourfeldtskolen 2014 Steffen Lawaetz
Program Velkomst Digital indskrivning Forårssfo på Holluf Pile Skole
Velkommen til Fyraftensmøde 26.marts 2014 på Rosendalskolen
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
SKOLE- REFORM En ny retning – en ny skolevej. De gode intentioner Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen.
Velkommen til Vestervangsskolen
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
Skolebestyrelsens arbejde Præsentation til forældremøde.
Præsentationens transcript:

Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1 Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1. maj 2014 En ny skole fra august 2014

Fokus i arbejdet med skolereformen er reformens 3 klare mål: Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1. maj 2014 En ny skole fra august 2014 Fokus i arbejdet med skolereformen er reformens 3 klare mål: folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan det betyder at mindst 80% af eleverne skal være gode til at læse og regne i nationale test andelen af de allerdygtigste elever i dansk og matematik skal stige år for år   Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater andelen af elever med dårlige resultater i nationale test for læsning og matematik skal reduceres år for år Tilliden til og trivselen i folkeskolen skal styrkes, blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis elevernes trivsel skal øges

Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1 Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1. maj 2014 En ny skole fra august 2014 Målet er, at skabe En længere og mere varieret skoledag med mere og bedre undervisning og læring. Det betyder 30 timer (på Herningvej Skole 0.-3. årgang) 33 timer (på Herningvej Skole 4.-6. årgang) 35 timer (på Herningvej Skole 7.-9. årgang) årgang) fag-opdelt undervisning i længere og mere sammenhængende forløb   Understøttende undervisning der kan styrke faglighed (og trivsel). Det betyder mere tid til differentierende læringsformer, bevægelse, faglig fordybelse, lektiecafeer

være innovative og entreprenante, udvikle og iværksætte Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1. maj 2014 En ny skole fra august 2014 Vi skal inddrage ny viden være innovative og entreprenante, udvikle og iværksætte øge anvendelsen af it lave ny og bedre udskoling med linjer etablere et nyt ressourcecenter  

Fra august 2014 gælder, at der Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1. maj 2014 En ny skole fra august 2014 Fra august 2014 gælder, at der kun er klokketimer, ingen lektionsopdelinger ikke ringes ind og ud, ”pause-klokker” afskaffes, ligesom pauser varieres og differentieres … indføres særlige forløb for (de yngste) elever omkring de gode klassevaner og en god start på dagen, da vi er forpligtet på øget trivsel og fællesskaber (klasseledelse og forudsigelighed) kan arbejdes med fag over flere timer, eller flere dage, der er fag-timer med plads til faglig fordybelse, eller tværfaglige forløb, i hold, grupper eller årgange, alt efter mål med forløbet f.eks. faglige, sociale … overvejes en model for morgenmadscafe, da god ernæring skal i fokus, da det er betydende for udvikling og læring

Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1 Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1. maj 2014 En ny skole fra august 2014 Fra august 2014 gælder at der skabes øget læring hos alle elever, faglighed – og læring – skal være centralt, i alle fag at relationer styrkes lærer/pædagog og elev imellem at der skal være særlig fokus på læsning, i alle fag at der arbejdes efter nye – forenklede – Fælles Mål, og der skal være individuelle læringsmål for alle elever i alle fag, der løbende evalueres og udvikles at der indføres fag-timer, hvor der indarbejdes praksis med bevægelse og pauser efter behov at der dagligt er min. 45 min. bevægelse, koncentration mm. at der tilknyttes pædagoger i alle team 0.-9. årgang, med størst vægt i de første år af skoleforløbet. Det betyder bl.a. at lærere og pædagoger i 0.-3. klasse dækker hele dagens aktiviteter, uanset om det MA, FBP eller FBFA at der er kontaktpersoner (lærer eller pædagog)  

Vi opererer med følgende betegnelser for fag og aktiviteter Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1. maj 2014 En ny skole fra august 2014   Vi opererer med følgende betegnelser for fag og aktiviteter FBP: Fagtime-Bevægelse-Pause MMC: Morgen-Mad-Café MA: Morgen-Aktivitet FT: Fællesskaber-Trivsel FBFA:Fag-Baseret-Fritids-Aktivitet

… en helt ny skole fra august … Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1. maj 2014 En ny skole fra august 2014 … en helt ny skole fra august … Nyt læringssyn og helhedstænkning En skole, én institution … ikke længere skole og DUS! Aktiviteter, bevægelse, læring, trivsel og høj faglighed

Herningvej Skole er stadig skolen hvor Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1. maj 2014 En ny skole fra august 2014 Herningvej Skole er stadig skolen hvor Vi har en anerkendende tilgang ”Vi har en lav tolerance i forhold til ikke acceptabelt sprog og adfærd og en høj tolerance i forhold til forskelligheder” ”Elevernes ansvar er, at overholde regler, udvise omsorg og møde undervisningsparate” ”Vi forventer, alle taler pænt til hinanden, til voksne og at konflikter løses ved samtale” Et værdigrundlag der indeholder Demokrati (fællesskab, ansvarlighed, ligeværdighed og respekt Åbenhed, tillid, omsorg og glæde (tryghed) Motivation og faglighed Kultur og traditioner (verdensborger) En ny hjemmeside er underudarbejdelse

Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1 Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1. maj 2014 En ny skole fra august 2014 På Herningvej Skole forventer vi også efter fra august 2014 at vores forældre er - engagerede, interesserede og positive - medvirker til hjælp til selvhjælp, sender skole- og undervisningsparate elever - understøtter forskellen på voksen/barn - konstant arbejder på, at vi skaber tillid til hinanden - skole-forældre - forældre-forældre - elev/elev - støtter op om ”Den gode klasse” - taler med skolen (men ikke om morgenen )

Se eksempel på et ugeskema … Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1. maj 2014 En ny skole fra august 2014 Se eksempel på et ugeskema … 0.-1. årgang 2.-3. årgang 4.-6. årgang 7.-9. årgang

Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1 Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1. maj 2014 En ny skole fra august 2014 Fra august 2014 gælder Når alle er forskellige … elever, forældre og medarbejdere Nye teamdannelser, nye lærere og pædagoger allerede fra august 2014 og måske igen fra 2015 Medarbejdere har fast arbejdstid på skolen, træffetid ... Forældremøder og kontaktgrupper Dialog mellem skole-forældre sidste tirsdag i måneden kl. 16.00-18.00

På gensyn til en ny skole! Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1. maj 2014 En ny skole fra august 2014 På gensyn til en ny skole!  www.herningvej-skole.dk

Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1 Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1. maj 2014 En ny skole fra august 2014 www.herningvej-skole.dk