Brædstrup skole Skolens handleplan for læsning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Læselyst Et læsetiltag på mellemtrinnet på Randersgades Skole, hvor eleverne læser 20 min. hver dag over en periode på to måneder. Randersgades Skole Randersgade.
Advertisements

Hadbjerg skole Handlingsplan for læsning
Oplæg om læsning - hvad kan man som forældre gøre for sit barns læseudvikling… Asgård skole jan
En læseindsats der virker!.
Læsning i danskfaget i Island
Læsning og skrivning i børnehaveklassen
Hjælp til integrering af IT i undervisningen
LÆSNING på Ahlmann - Skolen
Posterne vises på en ny måde En ”almindelig” post ser sådan ud – vi har flyttet bestil-knap og links ud til højre for posten Her kan finde de links der.
Bevidst undervisning i billeder
Nåede vi målet? podcasts Evaluering - eleverne • 1. Giver det at podcaste boganmeldelser eleverne mere lyst til at læse bøger? – a. Samlet set.
GÅ LÆSEVEJEN MED DIT SKOLEBIBLIOTEK! TYVE MINUTTER OM DAGEN….
Handleplan for læsning Tårnby Kommune
Tid Til Dansk Tid Til Dansk er et komplet dansksystem for klasse.
Læsning..
Læremiddelvurdering i skolen
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Opgaver og svarark – til individuel brug
LæseUdviklingsSkemaet
Kladde til informationsdias
Danida Verdensbilledlegat film – film – film
En læsepolitik Skolen på la Cours Vej.
Gruppe - Hvidovre. Information og kommunikation Formålet er at fremme informationen og kommunikationen mellem de to institutioner og gøre børnene og de.
Støttet af • Projektet set fra CFU – mål og rammer • Projektet set fra skolens side • Best practice eksempler • Nåede vi målet –formidling.
Engelsborgskolens Kompetencecenter
Ordblindhed Hvad er det?.
Undervisning Klasseundervisning Elevernes oplæg Fælles læsning
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Handleplan for læsning Tårnby Kommune
Inspiration til faglig læsning i danskundervisningen på ElevIntra
Kaptajn Karlsens skib Synlig læring med it Agerbæk Skole og
Juhu – nu skal jeg lære at læse….
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
FOLKESKOLENS AFGANGSPRØVER
SkoleIntra og klimaforandringerne - om hvordan forskellige værktøjer fra ElevIntra inddrages i undervisningen Jacob Kjær Hansen Lærer og pæd. IT vejleder.
NordagerskolenNordagerskolen 0. klasser 2010/2011 Jane Justesen & Anja Østergaard.
De gode værktøjer i ElevIntra
Faglig fordybelse i indskolingen
Læseforståelses-pædagogik i et dsa-perspektiv
Meningsfuld stavning Fag Niveauer Mål Software Beskrivelse Dansk 3.-4.kl. og indskolingen Projektet behandler en af danskfaget absolutte kerneområder ved.
Vejen mod at lære at læse
Souschef Britta Thomsen Matematikvejleder Stine Dunkan
Pædagogisk Center på Randersgades Skole
Hvorfor dette initiativ?
Sprogets legeplads Sprogudvikling Højtlæsning og billedbøger
Den forebyggende indsats
Sunds skole Evaluering
Når børn skriver sig til læsning
Årsplan – en kort en lang
Læseprojekt Dalgasskolen Læseoplevelser Læsevaner Læsekompetencer.
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
Kokkedal Skolens børnehaveklasse
3.A Dansk: Os fra Blomsterkvarteret EM
Bogkassen Michael Tillgaard 2/3 skoleleder 1/3 lærer
Skolebiblioteket Materialer Undervisning Informationer Oplevelser Viden Kultur Vejledning mv.
Modersmålsgruppen Klassematch A, B og C Tværgående temaer Almendidaktiske vurderinger.
SkoleIntras værktøjer til arbejdet med læseforståelse
Læsning.
ELEVINTRA På Skoleintratræf Hvad skal vi nå? Bruge Elevintra til at: Differentiere Dokumentere Evaluere Ved hjælp af billeder, lyd og tekst.
Sprogbaseret læring i naturfag
Nyt dansksystem til mellemtrinnet. d’dansk er et system til hele danskfaget alle danskfagets områder indgår i en meningsfuld og konsekvent pædagogisk.
Model for læsevejledning baseret på aktionslæring Formål med modellen:
Læsning på Højen skole.. Læsemål på Højen skole. Gennemgang af LUS. Videre og faglig læsning Modeller til læsning.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Børns sprog og læsning – i dagtilbuddet.
”Hvordan man kan få glæde af i engelskundervisningen”
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Strategier og værktøjer i sprogundervisningen
READ – sammen om læsning
Danmarks Biblioteksforening Opinionsmåling, juni 2014
Præsentationens transcript:

Brædstrup skole Skolens handleplan for læsning

Læsemål Lær at læse ved læse. Eleverne skal have tid og rum til at læse og tilbydes vedkommende og spændende bøger. Elevernes læsetekniske niveau skal automatiseres i en sådan grad, at det kan danne grundlag for læsning i alle fag. Elevernes læselyst og læseglæde skal fastholdes gennem udvikling af læseforståelsesstrategier og opnåelse af øget sikkerhed og øget hastighed i læsningen. Vil du vide mere om læsevejlederens funktion så klik her

Læsetiltag Der arbejdes med : bogstavernes lyd fonemtegn navn udseende børnestavning forskellige læsestrategier genrekendskab læseforståelse hastighed ordkendskab højtlæsning It-baserede programmer læsekontrakt læsemåder notatteknikker læsning af både skøn- og faglitt. ugentlige biblioteksbesøg læsebånd i 3 perioder Vil du vide mere om læsetiltag, klik på relevante link 0-3. klasse 4-6. klasse 7-9. klasse

Læselyst Elverne har en ugentlig udlånstid på 20 min. på skolebiblioteket. På biblioteket arrangeres inspirerende udstillinger af bøger, og ved nyindkøb lægges der vægt på et varieret og alsidigt udvalg af bøger til alle aldersgrupper. På skolebiblioteket gives læseoplevelser i form af oplæsning præsenteres nyindkøbte bøger gives eksempler på forskellige litterære genrer understøttes klassernes læseaftaler stimuleres læselysten ved at eleverne præsenterer og anmelder bøger for hinanden både skriftlig og mundtlig sættes fokus på materialer til mellemgruppens bogdroppere tilbydes kurser i fag - og skønlitteratur. Vil du vide mere om læse-lyst så klik her

IT og læsning. Dansk 2 - Center Læsning / faglig læsning Eleverne modtager danskundervisning i op til 2 skoleår. De kommer fra mange forskellige lande / kulturer med vidt forskellig skolebaggrund. Målet med læseundervisningen er, at eleverne skal nå til at kunne læse det danske sprog med FORSTÅELSE - både som højt - og indenadslæsning. Dette gælder såvel skønlitteratur som faglitteratur. Vil du vide mere om læseudvikling for Dansk 2 elever så klik her Skoleintra anvendes. Programmer i Elevintra: beskedsystem logbog arbejdsrum læsekontrakter boganmeldelser bogkassen samlemapper webaviser chat Vil du vide mere om IT og læsning så klik her

Test og evaluering. Børnehaveklasse KTI, IL - basis, LUS 1. klasse LUS, OS 64 2. klasse LUS, ST 2, OS 120 3. klasse LUS, SL 40, ST 3 4. klasse LUS, ST 4 5. klasse LUS, ST 5, LÆS 5 6. klasse ST 6, TL 1 7. klasse ST 7 8. klasse ST 8 9. klasse ST 9 Det er målet, at der en gang årligt holdes 1 læsekonference i hver klasse