Folkeskolereformen - et overblik
Et fagligt løft af folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater. Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis. Vision for GK Børn og unge lærer uden grænser – de udnytter og udvikler deres ressourcer og potentialer maksimalt Voksne indretter strukturer og organisation, så de til enhver tid fremmer børns læring
3 overordnede indsatsområder En længere og varieret skoledag med mere og bedre undervisning og læring Et kompetenceløft af lærere, pædagoger og skoleledere Få klare mål og regelforenklinger
Ny tid til understøttende undervisning. Mere idræt, motion og bevægelse svarende til 45 minutter i gennemsnit om dagen. Pædagoger og andre medarbejdere med relevante kompetencer vil kunne varetage den understøttende undervisning. I indskolingen vil pædagoger også kunne varetage afgrænsede undervisningsopgaver. Trin 1 – fra august 14 (2)
En række regelforenklinger, der skal øge kommunernes og skolernes frihed og fleksibilitet. For eksempel lempelse af holddannelsesreglerne, enklere timestyringsmodel, præcisering af Fælles Mål med videre. Mål om fuld kompetencedækning i 2020: Samtlige lærere skal i 2020 have undervisningskompetence (svarende til linjefag) i de fag, de underviser i. Trin 1 – fra august 14 (3)
En skoleuge på: 30 timer fra børnehaveklassen til 3. klasse 33 timer i klasse 35 timer i klasse. Faglig fordybelse og lektiehjælp obligatorisk i skoletiden Trin 2 – efter næste folketingsvalg
Nye elementer Lektiecafé Mere matematik Engelsk fra 1. klasse – tysk/fransk fra 5. klasse Understøttende undervisning Åben skole – entreprenørskab Valgfag fra 7. årgang Håndværk og design, madkundskab Partnerskaber – Ungdomsskolen og kunst-, kultur - og musikskolen 9. klasses prøver og idræt som prøvefag skolebestyrelsen kan give to pladser til erhvervsliv, ungdomsuddannelser etc.
Baggrund: Ordrup Skole Faglighed og Fællesskab Bedst for børnene, en attraktiv arbejdsplads Ordrup Skoles læringsgrundlag 2013 Relationspsykologi – ICDP/Tønnesvang Det er i relationen læring sker. Synlig læring - Tankesættet Det er kvaliteten af det pædagogiske arbejde, der gør hele forskellen.
Pointer i planlægningen: Mødestruktur om det nære. Højeste prioritet - Trio, duo, årgangsfagteam, afdelingsfagteam. Lavere prioritet – Årgangsteam, Afdelings- og sporteam Triodage, duodage, tværfaglige dage. Jule- og sommerafslutning, motionsdag korte dage. Parallellægning. 4 – 5 uddannelsesdage + 5 studiedage En pulje timer til forberedelse, særligt opståede udfordringer etc. Ferier fastholdes – efterårsferie, juleferie, vinterferie, påskeferie, Kr. Himmelfart
30 MIN 75 MIN+10MIN 30 MIN+30MIN 75MIN+5MIN 60MIN 07:00 08:00 08:30 11:20 12:20 14:00 14: :00 16:00 17:00 BASISTID FAGBLOK M&M FAGBLOK STUDIETID Elevernes dage 187 dage FAGBLOK
07:00 08:00 08:30 11:20 12:20 14:00 15:00 16:00 17:00 Elevernes dage 15 dage 08:00 – 13:00 14:30 15:00 08:00 – 11:20 08:00 – 12:30 12 dage Tværfagl.dage, camps, fagfaglig e dage… Alle 2 dage Jul/som mer Alle 1 dag: Motions dag Alle Valgfag 12:30 – 15:00
Hvordan ser skolen ud i fremtiden?
Forældremøder: Tematiseres. Samarbejde KF og lærere Forældresamtaler: Indskoling: Trioen, torsdage 15 – 17 X4X2 Dynamisk efter behov. Udskoling: Alle, torsdage X 4X 2 Dynamisk efter behov