1. 2 Den Danske Kvalitetsmodel Henrik Kristiansen Kvalitetskonsulent.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den Danske Kvalitetsmodel
Advertisements

Kursus for akkrediteringskonsulenter
Sprogvurdering & Sprogindsatser
Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Den Danske Kvalitetsmodel
Fortsat kvalitetsudvikling indenfor sundhedsvæsenet
Udviklingsplaner Sønderborg
Date :31 1.
Den Danske Kvalitetsmodel
Intern survey uge 45.
Illustration fra Kort om kræft figur 4.1.
DSKL – Odense – Udfordringer til klinisk ledelse ved indførelse af Den Danske Kvalitetsmodel Carsten Engel, afd.leder akkrediteringsafdelingen.
Ekspertdage 2014 Velkommen. PROGRAM ›Tirsdag den 3. juni Kl View over program for Ekspertdage 2014 Ved Trine Sick Kl Milepæle på kronikerområdet.
Læringsseminar 1 Storyboard fra Sygehus Vendsyssel
Nov J.J. O-3 Kvalitet i sygeplejen i det accelererede forløb ved hofte- og knæalloplastik Trine Kruse Helle Bergstedt Marianne Lundegaard.
Vi ved, at - Ekstern survey afholdes i uge 13.. Vi ved, at - Planen for besøgene på matriklerne er: Mandag 28. marts 2011 Herning Tirsdag 29. marts 2011.
Usability – øvelse 2: Heuristisk inspektion
Kvalitetskonsulent Helle Lorentzen
Den Danske Kvalitetsmodel
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Tværfaglig regional workshop Tidlig opsporing af kritisk sygdom
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
UDVIKLINGSFORLØB FOR LEDERE Kriminalforsorgen Midt- og Nordjylland Modul 1 Ved brug af materialet og yderligere information kontakt: Jens Linder, Chefkonsulent,
VEJLEDERNES FORHÅBNINGER FRA BRANDMAND TIL ARKITEKT AFKLARING AF EGEN VIDEN: HVAD KAN JEG? AFKLARING OG AFGRÆNSNING AF ROLLEN KONTRAKT : DIALOG OMKRING.
Forældremøde FBT Den 6. november Agenda Træningstider Formålet med træningen Muligheder i klubben Sociale arrangementer Turneringer minitennis-tour.
Kursus i tilgængelighed for webmastere, informationsmedarbejdere, redaktører, indkøbere og it-chefer.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Lederseminar 2014 Varde Kommune
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Hvad er det gode skolelederliv? - Et selvevalueringsforløb.
Intro til TAK Aulum den 26. august Hvad er TAK? IT-system der understøtter den: Tværgående Akkreditering og Kvalitetsudvikling i sundhedssektoren.
Den nye overenskomst for praktiserende læger. Nye muligheder og udfordringer Regionsældreråd. Hovedstaden.
sammen om sundhed Sundhedsforum
Kursus i tilgængelighed. Praktisk Sensus Undervisere –Lars Ballieu Christensen –Jacob Nielsen –Magnus Kjøller Lou Praktiske information –vand, toiletter,
Kursus i tilgængelighed for webmastere, informationsmedarbejdere, redaktører, indkøbere og it-chefer.
Akkreditering - af Regionshospitalet, Region Midtjylland
Patientsikkerhed, kvalitet og akkreditering
”Sår-i-Syd”s årlige temadag Comwell konferencecenter, Kolding.
Tidsplan for implementering af DDKM
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
Den Danske Kvalitetsmodel
Den Danske Kvalitetsmodel
D OKUMENTERER VI NOK ? V. K VALITETSKONSULENT T OVE S ALTING S YGEHUS S ØNDERJYLLAND.
Resultat af Tønder rapporten 2009 dagklinik Tilstedeværelse af sygeplejerske til mhp overflytning. undersøgelsesklinik ( elektiv og.
Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet september 2016 Den Danske Kvalitetsmodel Speciallægepraksis.
Introduktion til audit. Udfordringer Studier fra USA og Holland viser, at 30% - 40% af patienterne ikke modtager behandling, der er baseret på evidens.
Rapportering, afslutning og opfølgning Indhold: Evaluering af det objektive bevis Afslutningsmødet Rapportering og opfølgning Lektion 8.
Vejledning til telemedicinsk ambulant forløb. KOL - TeleCare Nord. Patient udskrives fra sengeafsnit med ilt Ilt seponeres efter ca. 5 uger via telemedicin.
Konkrete erfaringer fra KVIS 22. september 2009 Henrik Jørgensen Kliniske Retningslinier.
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel Indhold: Formål Omfang og temaer Opbygning af standarder Sammenhæng til PDSA og processer Lektion 5.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Velkommen til Intern Surveyor Uddannelse Indledning Indhold: Hvorfor intern survey? Kursets formål & indhold Kursets form og materiale Lektion.
FREMTIDENS INDSATS FOR ÆLDRE MEDICINSKE PATIENTER EMNE:FREMSKUDT VISITATION.
DAK-E Hvad er det? Kvalitetsudvikling Indikatorudvikling IT delen ICPC klassifikationen Datafangst / Sentinel Dansk Almen Medicinsk Database DAMD Kvalitetsrapporter.
Akkreditering i speciallægepraksis
Facilitering af survey-processen
Rapportskrivning og fund
Lektion 5 Afslutningsmødet
Akkreditering opstartsmøde Almen praksis
Audit som metode til kvalitetsudvikling
Den danske kvalitetsmodel og kliniske retningslinier
Den Danske Kvalitetsmodel
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Genbesøg på Amager og Hvidovre Hospitaler
Intern Surveyor Uddannelse i Psykiatrien
Interne survey som ledelsesværktøj
Program d. 19. aug Audit som metode til kvalitetsudvikling v. Lars Oberländer Kaffe – Planlægning,
Interne survey som ledelsesværktøj
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Den Danske Kvalitetsmodel
Præsentationens transcript:

1

2 Den Danske Kvalitetsmodel Henrik Kristiansen Kvalitetskonsulent

33 Agenda  Survey  Spørgsmål

4 Survey

5 Akkrediteringsprocessen – 3 år Uge

6 Indhold af survey  Surveymetoder –Dokumentgennemgang –Interviews om standarder –Tracer –Observationer 6

77 Dokumentgennemgang  Gennemgå relevante dokumenter –Lever dokumenterne op til kravene i standarderne?  Overordnet vurdere sygehusets system til kvalitetsovervågning –Auditrapport –Handleplaner  Skal understøtte efterfølgende interviews og observationer

8 Interview om standarder  Interview sessioner, fx ’Interview om overvågning af medicinering’ –Indlagt i surveyplanen –Tager udgangspunkt i på forhånd fastlagte akkrediteringsstandarder –Tilstedeværelse af relevante personer  Formål –Belyse alle 4 trin i standarderne –Indsamle relevante ’data’ i forhold til standarder og indikatorer –Anvende ’data’ i vurderingen af standarder og indikatorer 8

99 Tracer  Systemtracer –Følger en proces, fx medicinering eller apparatur, og kobler dertil relevante standarder –Består af et interview og herefter observation  Patienttracer –Følger en patient og kobler dertil relevante standarder

10 Observationer  Surveyorne observationer –Observerer fra de træder ind ad døren –Observerer med udgangspunkt i akkrediteringsstandarderne –Observerer når der interviewes –Bruger observationer til at krydstjekke –Fx håndhygiejne 10

11 Før survey  Surveyplanen –Udarbejdes i samarbejde med sygehuset  Surveyteam –Sammensættes med udgangspunkt i sygehusets ydelser –Én ledende surveyor  Surveyens længde og antal surveyors i teamet bestemmes ud fra sygehusets størrelse: –Antal patienter og sengepladser –Ydelser –Matrikler 11

12 Eksempel på surveyplan Kl.Aktiviteter Surveyor nr Daglig tilbagemelding til sygehuset Interview om sygehusets overvågning af medicinering Interview om sygehusets overvågning af koordinering og kontinuitet Interview om medicoteknik Systemtracer: MedicineringPatienttracer: Patient med kronisk sygdom Systemtracer: Medicoteknik Frokost og teammøde (koordinering) Patienttracer: Hjertepatient Patienttracer: Barselsforløb Patienttracer: Medicinsk patient Interview om sygehu- sets overvågning af politik for ansættelse, arbejdstilrettelæggelse og kompetence- udvikling Teammøde: Udvælgelse af patientforløb og patienttracer til næste dag 12

13 Tilbagemelding  Daglig tilbagemelding –Hver morgen resumeres den foregående dags fund og eventuelle mønstre i fundene – hvad har surveyorne læst, set og hørt?  Den afsluttende tilbagemelding –Fund og eventuelle mønstre for sygehuset –Hvordan har sygehuset klaret sig som helhed? –Surveyteamets anbefaling om akkrediteringsstatus 13

14 Vurdering  Surveyteamet bruger hinandens ’dataindsamling’  Surveyteamet kobler: –Dokumentgennemgang –Interview om standarder –Tracer –Observationer  Konsensus om vurdering af de enkelte akkrediteringsstandarder på institutionsniveau 14

15 Rapportens indhold  Surveyteamets vurderinger af akkrediteringstandarder og indikatorer  Begrundelse for opfyldelsesgraden –Henviser direkte til en indikator eller en akkrediteringsstandard –Bygger på interviews og observationer –Direkte fra kilden - ingen andenhåndsberetninger –Giver mulighed for kvalitetsudvikling  Surveyteamets anbefaling til akkrediteringsstatus 15

16 Akkrediteringsstatus  Akkrediteringsnævnet tildeler den endelige akkrediteringsstatus

17 Offentliggørelse  Surveyrapporten og akkrediteringsstatus offentliggøres på 17

18 Spørgsmål