KONFERENCE : SAMARBEJDE SAMFUNDSFAG MATEMATIK
SamfundsfagA: Læreplan: Faglige mål – formidle og tydeliggøre faglige sammenhænge ved hjælp beregninger, tabeller, diagrammer Kernestof Metode – komparativ, kvalitativ og kvantitativ metode, herunder statistiske mål.
FORMLERS MAGI ELLER TALLENES DISKURSIVE TALE?
Mio kr 2001 Pct Pct 2009 Stigning Ulandsbistand136001, ,9934 Forsvar215741, ,4120 Undervisning , ,7031 Sundhedsvæsen911286, ,1244 Off. udgifter i alt , ,4128 BNP i løbende priser , ,0038 Ud fra vores statistik kan vi se, at alle punkter på nær sundhedsvæsenet er faldet. Dette kan forklares ud fra, at man har valgt at afskaffe ventelister til sygehuset og generelt forbedret sundhedsvæsenet. Vi kan også aflæse at BNP er steget med 38%, hvilket betyder at vi til dels har fået flere penge. Det viser også, at der har været god vækst i dansk økonomi. Camilla Pålsen og Gry Sørensen 3.c. (B-niveau) ELEVVIRKELIGHEDEN - et ex. Stx opg fællesdel
Prisstign: Real- vækst i pct ,68% Ulandsbistand Forsvar Undervisning Sundhedsvæsen Offentlige udgifter i alt BNP i løbende priser Stx opg: Tal deflateret med forbrugerprisindeks
TAL FRA BEA.GOV OM USA’s BNP
USA BNP Samme index, men i log. skala
FRA BEA.GOV OM USA’s BNP
For at finde ud af, hvornår Kina og USA’s BNP er lige store, definerer jeg funktionerne i mathcad, sætter dem lig med hinanden, og solver x (antal år efter 2006)
Samfundsfaglig kompetence: Finde fagligt interessante tal og sammenligne og kombinere i forhold til andre tal, dvs: Bevidsthed om, hvordan priser (og hvad er det?) spiller ind i forhold til de reale størrelser, - og se tallene som udsprunget af en socio-kulturel kontekst (socialkonstruktivisme)
Tendenslinje og ligning (finde eksponentialkvotient)
KINA OG USA - forlængelse af eksponentiel vækst
Hvornår er alle danskere folkepensionister?
BOLIGBOBLE I KØBENHAVN
Krisescenarier ud fra aktieindeks - Dow Jones
Samme i log skala
Tallenes diskursive tale
Med manipulation af 2. skalas startpunkt (start 5000)
Kilde: Tal fra Statistikbanken. DK BNP Kvartalstal fra Statistikbanken
HUSFINANSIERING ANNUITET
PAUSELÅN - FØRSTE TI ÅR AFDRAGSFRI
Efterspørgsel og udbud i økonomien - efter fm.dk C + I + X Y + M =
RADARDIAGRAM MED UDVIKLINGSDATA
RADARDIAGRAM MED DEMOKRATIINDEKS Dahl: Medbestemmelse, lighed i valg, opnåelse af begrundet indsigt, kontrol med dagsordenen, ingen udelukkelse af voksne
Videns-former Stimulerings- former Resultat- former Færdigheds- former Output- effekter 1. Ordens viden Direkte lærings- stimulering Konkret IT Kvalifika- tioner Beherske IT Faktuel viden Ex: Brug af regneark Proprotional effekt 2. Ordens viden Appropriation Projekt Kompetence analytisk kritisk Refleksivitet Kan tallene bruges? Eksponentiel effekt 3. Ordens viden Produktion Regnskaber Kalkuler Gevinst/tab Kreativitet Foucault: Magt i hverdag Tal som magt- instrument Meta- refleksivitet Overveje paradigmer i forhold til egen læring Konstruk- tivisme Kvantespring Tal er politik Aktionslæring IT VIDENS - OG LÆRINGSFORMER