KONFERENCE 17.9.2009: SAMARBEJDE SAMFUNDSFAG MATEMATIK.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
“Forlægget ved den mundtlige prøve er eksaminandens synopsis, som er udarbejdet på baggrund af et problemområde, der er fundet egnet af læreren som eksaminationsgrundlag.
Advertisements

16-64 årige på arbejdsmarkedet
Undervisningsevaluering i matematik
Hvorfor er det offentlige marked interessant?
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Videnskabsteori & metode
Progression i samfundsfag
Rente- og annuitetsregning
Beregning af a og b Når man kender to forskellige punkter (x1;y1) og (x2;y2), så gælder:
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten (flere niveauer findes), brug forøg listeniveau For at få venstrestillet tekst.
Underoverskrift 17 pkt bold hvid Maks. 4 linjer Skift farve på forside >Højreklik på slidet >Layout >Vælg forsidelayout Overskrift her Størrelse 49 pkt.
Logaritmefunktioner (skal bruges til at løse ligninger)
Demonstration og evt. egen løsning samtidig med Tegn og find den lineære funktion f(x), der går gennem punkterne A(3, 2) og B(5, 1). Find f(1.5) og f(8).
Det Internationale Område
Præsentation af Samfundsfag Næstved Gymnasium og HF
Samfundsvidenskab Tirsdag den 29. september 2009.
Samfundsvidenskabelig metode
Infrastruktur som en vækstdriver for Danmark Københavns Lufthavne 9. marts 2011 Kan transportinfrastruktur skabe vækst? Niels Buus Kristensen 1.
nye læreplaner Samfundsfag A, B, C
Samfundsøkonomi-5 Uge 13.
Afløsningsopgave 2.
Intelligent energi – intelligente markedsmuligheder
Forskellige former for magt
Obligatorisk Ungdomsuddannelse SFU 5/3-11 Vejle Lars Andersen Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Pressen og Danmarks Statistik Statistisk Forening, marts 2006.
Brugerne i centrum for træfsikre løsninger
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
DEKS brugermøde Den nationale database for parallelanalyse mellem almen praksis og laboratorier knyttet til regionernes laboratoriemedicinske.
Gratisprogrammer i matematikundervisningen
Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012
Videnskabsteori & metode
1 Lektion 25, Repetition-3 1.Diverse 2.Stedprøven og herunder kurverepetition 3.Makroprøven, II (17-30)
4. Lektion: Ligestilling med økonomiske briller 4.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen.
Samfundsvidenskabelig metode og videnskabsteori i AT Bent Fischer-Nielsen
Introduktion og eksempler
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
OPERATE A/S – JESPER BROCHMANDS GADE 10 – 2200 KØBENHAVN N – TLF – Forandringer i kommunerne KL kommunikationsdøgn 2013.
Bobler og finanskrise - danske konjunkturudsving
Matematikfaglighed i samfundsfag og EU
Samarbejde samfundsfag - matematik
Lægefaglig prioritering og driftsøkonomiske hensyn
Spørgsmål: Kan man få Excel til at lave en fremskrivning af et sæt af data? Altså at lave en prognose på baggrund af de pågældende data… Eksempel: Jeg.
Varemarked åben økonomi
Samfundsvidenskab /samfundsfag Introduktion i forbindelse med almen studieforberedelse.
Fremtidens sundhedsvæsen - hvad har vi råd til?
Matematik A på hhx v/fagkonsulent Marit Hvalsøe Schou.
Økonomiske begreber Samfundsfag.
Det økonomiske kredsløb
Rasmus Nørlem Sørensen Langebjergskolen 17. januar 2013
Den økonomiske krise i EU Rasmus Nørlem Sørensen Gefion Gymnasium 27. januar 2012.
Hvordan skabes samfundsfaglig viden?
Samfundsfag Frisholm. Indhold Økonomi Sociologi Politik.
Jeopardy Del 2: Makroøkonomi. BeskæftigelseInflationVækstStatens budget og velfærd Betalingsbalancen
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område Opgaveformulering 4 – Danmark i en globaliseret verden.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
Studiepraktik på polit Økonomiske Principper B 23. oktober, 2015 Kamilla Holmgaard.
Aktuelt billede af arbejdsmarkedet v. Karl Schmidt, direktør, Beskæftigelsesregion Syddanmark.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 3 – Det danske arbejdsmarked.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 – Demografi og velfærd
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område
Frankrigs Europapolitik under Hollande – holder den fransk-tyske akse?
Udvikling i psykiatrien
50 års jubilæum 2016 Reformnyt – en fest for faget?
Eksamen i psykologi Camilla McCuiston.
Mundtlig prøve og mindstekrav på matematik B
Velkommen til fagligt samspil
Linjensligning Lars A. Clark.
Præsentationens transcript:

KONFERENCE : SAMARBEJDE SAMFUNDSFAG MATEMATIK

SamfundsfagA: Læreplan: Faglige mål – formidle og tydeliggøre faglige sammenhænge ved hjælp beregninger, tabeller, diagrammer Kernestof Metode – komparativ, kvalitativ og kvantitativ metode, herunder statistiske mål.

FORMLERS MAGI ELLER TALLENES DISKURSIVE TALE?

Mio kr 2001 Pct Pct 2009 Stigning Ulandsbistand136001, ,9934 Forsvar215741, ,4120 Undervisning , ,7031 Sundhedsvæsen911286, ,1244 Off. udgifter i alt , ,4128 BNP i løbende priser , ,0038 Ud fra vores statistik kan vi se, at alle punkter på nær sundhedsvæsenet er faldet. Dette kan forklares ud fra, at man har valgt at afskaffe ventelister til sygehuset og generelt forbedret sundhedsvæsenet. Vi kan også aflæse at BNP er steget med 38%, hvilket betyder at vi til dels har fået flere penge. Det viser også, at der har været god vækst i dansk økonomi. Camilla Pålsen og Gry Sørensen 3.c. (B-niveau) ELEVVIRKELIGHEDEN - et ex. Stx opg fællesdel

Prisstign: Real- vækst i pct ,68% Ulandsbistand Forsvar Undervisning Sundhedsvæsen Offentlige udgifter i alt BNP i løbende priser Stx opg: Tal deflateret med forbrugerprisindeks

TAL FRA BEA.GOV OM USA’s BNP

USA BNP Samme index, men i log. skala

FRA BEA.GOV OM USA’s BNP

For at finde ud af, hvornår Kina og USA’s BNP er lige store, definerer jeg funktionerne i mathcad, sætter dem lig med hinanden, og solver x (antal år efter 2006)

Samfundsfaglig kompetence: Finde fagligt interessante tal og sammenligne og kombinere i forhold til andre tal, dvs: Bevidsthed om, hvordan priser (og hvad er det?) spiller ind i forhold til de reale størrelser, - og se tallene som udsprunget af en socio-kulturel kontekst (socialkonstruktivisme)

Tendenslinje og ligning (finde eksponentialkvotient)

KINA OG USA - forlængelse af eksponentiel vækst

Hvornår er alle danskere folkepensionister?

BOLIGBOBLE I KØBENHAVN

Krisescenarier ud fra aktieindeks - Dow Jones

Samme i log skala

Tallenes diskursive tale

Med manipulation af 2. skalas startpunkt (start 5000)

Kilde: Tal fra Statistikbanken. DK BNP Kvartalstal fra Statistikbanken

HUSFINANSIERING ANNUITET

PAUSELÅN - FØRSTE TI ÅR AFDRAGSFRI

Efterspørgsel og udbud i økonomien - efter fm.dk C + I + X Y + M =

RADARDIAGRAM MED UDVIKLINGSDATA

RADARDIAGRAM MED DEMOKRATIINDEKS Dahl: Medbestemmelse, lighed i valg, opnåelse af begrundet indsigt, kontrol med dagsordenen, ingen udelukkelse af voksne

Videns-former Stimulerings- former Resultat- former Færdigheds- former Output- effekter 1. Ordens viden Direkte lærings- stimulering Konkret IT Kvalifika- tioner Beherske IT Faktuel viden Ex: Brug af regneark Proprotional effekt 2. Ordens viden Appropriation Projekt Kompetence analytisk kritisk Refleksivitet Kan tallene bruges? Eksponentiel effekt 3. Ordens viden Produktion Regnskaber Kalkuler Gevinst/tab Kreativitet Foucault: Magt i hverdag Tal som magt- instrument Meta- refleksivitet Overveje paradigmer i forhold til egen læring Konstruk- tivisme Kvantespring Tal er politik Aktionslæring IT VIDENS - OG LÆRINGSFORMER