Juhu – nu skal jeg lære at læse….

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Advertisements

Oplæg om læsning - hvad kan man som forældre gøre for sit barns læseudvikling… Asgård skole jan
Læsning i danskfaget i Island
Læsning og skrivning i børnehaveklassen
Læring i bevægelse - hvorfor?
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Bevidst undervisning i billeder
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Læsning og læseprocesser
Læringsstile og lektier
GÅ LÆSEVEJEN MED DIT SKOLEBIBLIOTEK! TYVE MINUTTER OM DAGEN….
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Læsning..
Læremiddelvurdering i skolen
kultur, indvandring og det danske uddannelsessystem
Lærerprofessionen.
LæseUdviklingsSkemaet
Kladde til informationsdias
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
Sprogtilegnelse i teori og praksis
Gruppe - Hvidovre. Information og kommunikation Formålet er at fremme informationen og kommunikationen mellem de to institutioner og gøre børnene og de.
Gymnasielektionen screening i dansk
Fakta om Bakkeskolen en moderne klyngeopdelt skole ca. 600 elever
Lærerprofessionen - en definition.
Dansk 1. klasse.
Sprogtilegnelse d Ida Marie Holm.
Folkeskolen, forældrene og deres børn! 
SKOLE – HJEM samarbejde
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Kaptajn Karlsens skib Synlig læring med it Agerbæk Skole og
En kompleks opgave for dansklæreren
ER-diagrammer (databaser, del 4)
Brædstrup skole Skolens handleplan for læsning
FOLKESKOLENS AFGANGSPRØVER
Bæredygtig udvikling genbrug, hvorfor?
Læseforståelses-pædagogik i et dsa-perspektiv
Meningsfuld stavning Fag Niveauer Mål Software Beskrivelse Dansk 3.-4.kl. og indskolingen Projektet behandler en af danskfaget absolutte kerneområder ved.
Vejen mod at lære at læse
UUO – dialogmøde 10. januar 2012 Skole- og dagtilbudschef Esben Krægpøth UUO Dialogmøde den 10. Januar 2012.
Skolereformen og ”FUF”
Agenda Lærerprofession Professionsidealet Lovgivning
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Lærerprofessionen.
Dialogisk læsning Fokuseret indsats.
Informationsmøde på Byvangskolen
Ordklasser.
Sprogets legeplads Sprogudvikling Højtlæsning og billedbøger
ved læsevejleder Dorthe Clausen
Den forebyggende indsats
Oplæg: Formål, mål og målsætninger.  § 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til.
Et mærkeligt skib.
Skoleparathed Sunds skole.
Når børn skriver sig til læsning
Læseprojekt Dalgasskolen Læseoplevelser Læsevaner Læsekompetencer.
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Konfliktforebyggelse
Ordklasser.
SkoleIntras værktøjer til arbejdet med læseforståelse
Læsning.
Formål Struktur/organisering Fysiske rammer Indhold/pædagogik/læringssyn Samarbejdspartnere Handleplan.
Skolestart Program Velkomst Lovgrundlag og trinmål for 0. klasse
Præsentation af forårs-sfo
De seks bedste billeder fra gruppen
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Lærer professionen Pecha kucha Maja Søgaard
Lav en fugle-folde-bog
Strategier og værktøjer i sprogundervisningen
Formåls §§ / Allerød Kommunes Børne-læringssyn.
Præsentationens transcript:

Juhu – nu skal jeg lære at læse…. Læsevejleder Berit Fomsgaard Lynderup

Afkodning x forståelse = læsning Hvad er læsning? Afkodning x forståelse = læsning Vores mål er at hjælpe eleverne til at blive gode begynderlæsere, der afkoder flydende og fejlfrit og samtidig forstår ordenes betydning, både isoleret og i tekstens sammenhæng

Afkodning Bogstaverne har et navn, et udseende og en lyd S-k-i-b Lydmetoden - /skib/ At kunne høre og bruge bogstavernes lyde At kunne rime og remse

Forståelse Have et stort ordforråd Viden om verden Viden om sprog og tekster Kunne danne indre fore stillingsbilleder

Sprogscreening i 0. klasse

Vores fælles opgave Folkeskolens formål § 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der forbereder dem til videre uddannelse og giver dem lyst til at lære mere, gør dem fortrolige med dansk kultur og historie, giver dem forståelse for andre lande og kulturer, bidrager til deres forståelse for menneskets samspil med naturen og fremmer den enkelte elevs alsidige udvikling.

Hvad kan forældre gøre? Gøre læse- og lektiestunder til en hyggestund Læse historier Tale om det I oplever Rime og remse på bilturen, mens der tømmes opvasker osv. Snakke ”stavelses-snak” – ”vrøvlesnak” Tage på biblioteket Selv læse – og være rollemodeller? Skrive små sedler til madpakken Lege med bogstaver og lyde