Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Introduktionsmøde for nyindskrevne ph.d.- studerende 8.2.2008, kl. 10-15.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Pligt til uddannelse for unge under 25 år Ved lovændring pr. 1/4-06 er der indført en pligt til uddannelse for unge under 25 år, der modtager kontanthjælp.
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Skolebestyrelsesvalg 2012
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Orientering til kommende speciale-kandidatstuderende
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Grundlæggende IT, niveau G
Introduktion til forårets kandidatmoduler d Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
ErhvervsPhD initiativet
Afgangsprojekter Diplom Bygning
SAMARBEJDE OG MEDINDFLYDELSE. Overordnede bestemmelser Ledelse og medarbejdere skal i samarbejde føre de af kommunalbestyrelsen fastsatte mål ud i livet.
SVS intro 7. december 2010 v/LH Dias 1 Specialeseminarer på Institut for Statskundskab, KU Henrik Jensen Professor, Dr.Scient.Pol. & Ph.D. Department of.
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Ph.d.-studium: i udlandet, i det offentlige eller i en virksomhed? , kl
Ph.d. Club - Sammenskrivning og forsvar
Velkommen til Bacheloropgaven! Dagens korte program: 1.Valg af linjefag og linjefagsvejleder 2.Opgavens rammer og prøveform 3.Temaer v. plenumkonferencer.
Optagelse på kandidatuddannelsen i medicin – du skal gøre noget!
Hvordan søger man om optagelse?
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
BA-projekt 2014 Krav før I går i gang Tidsfrister Eksamensbestemmelser
7. Semester – det erhvervsrelaterede projekt
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Oplæg om sygedagpengereformen d. 1. oktober 2014 for Viborg kommune
Klassifikation af indskrivningskategorier Fuldt finansieret af fakultetet Samfinansieret med ekstern partner Privatist Privatist PSV Studieadjunkt/-lektor.
Konference Hotel Legoland, den 21. april 2010 De merkantile erhvervsuddannelser aktuelt nyt uddannelsesaftalens længde kæde-/koncerngodkendelser.
9. klasse Ranum Efterskole Formål med opgaven Du skal arbejde med et tværgående emne med en problemstilling. I får et overordnet emne. Herunder.
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Den statslige tillidsrepræsentantaftale Temamøde den 18/ om tillidsrepræsentanters arbejdsvilkår på KU professor, dr. jur. Jens Kristiansen.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
En opfølgning Herlev Sygepleje- og Radiografuddannelse 9.Marts 2006
NYE MULIGHEDER FRA JULI 2008 UDLANDSSTIPENDIET. KORT FORTALT SU-bekendtgørelsens §§ Penge til at betale studieafgift i udlandet i op til 2 år.
PÆDAGOGIKUM-KONFERENCE MARTS 2010
Introduktionsmøde om bacheloropgaven 5. september 2007.
Skolebestyrelsesvalg 2014 Bekendtgørelse nr. 28 af Kommunale regler for valgprocedure.
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Dokumentation og ankesager Jannie Dyring Ph.-d.-stipendiat.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
Arbejdstidsaftale 08 - indholdet Disposition Central – lokal aftale Gennemgang af de vigtigste bestemmelser og bilag.
PKL seminar 2011 nye skabeloner for målbeskrivelser og uddannelsesprogrammer.
Ph. d. -Skolen ved SDU-SUND sdu
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Forældremøde 8. klasse Orientering om Vejledning & UEA-undervisning.
A A R H U S U N I V E R S I T E T STUDIEFORVALTNINGEN Optagelse på kandidatuddannelser Aarhus Universitet Studieforvaltningen 16. november 2007.
Ph.d-studiet ved ASB Informationsmøde 11. november 2008.
Øvelser Usability Metoder. I dag Evaluering af opgaver.  Aflevering.  Strukturen – (se senere). Aftenens øvelse: Usability plan.
A A R H U S U N I V E R S I T E T STUDIEFORVALTNINGEN Optagelse på kandidatuddannelser Aarhus Universitet Studieforvaltningen 9. februar 2010.
 Karakterfastsættelsen sker på baggrund af en samlet vurdering af, i hvilken grad præstationen eller standpunktet opfylder de mål, som skal.
Forskningstræning for HU-læger i Anæstesiologi
Titeldias Logo blå Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg ‘Layout’ –
Sanktioner – manglende medvirken LAS §§ 69 a-69I Fradrag i, nedsættelse af, eller ophør af ressourceforløbsydelsen er betinget af, at kommunen samtidig.
Aftale om ansættelsesvilkår Aftale om ansættelsesvilkår for ansatte der overgår til staten mv. i forbindelse med kommunalreformen. Aftalen gælder både.
Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder 1.Højre klik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Studieretningsprojektet Anette Lind. Hhx-bekendtgørelsen § 22 Studieretningsprojektet skrives i 2 eller 3 fag med udgangspunkt i et studieretningsfag,
Rammeaftale om samarbejde og medindflydelse. Formål: …at styrke medarbejdernes interesse for effektivitet i kommunens forvaltning og i dennes institutioner.
Natur- og Miljøklagenævnet. Nævnet er den centrale klageinstans på hele natur-, plan- og miljøområdet. Vi har til opgave at tage hensyn til borgernes.
Nye arbejdsmiljøregler - fra sikkerhed til arbejdsmiljø august 2010.
Evaluering.
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
”Global sundhed, civilsamfundsstøtte og bæredygtig udvikling”
Overordnede bestemmelser
Alle typer døgninstitutioner Private opholdssteder
Tirsdag den 18. november 2014 kl. 11:00-12:15
”Global sundhed, civilsamfundsstøtte og bæredygtig udvikling”
Studieretningsprojektet
TR-kursus IA Afskedigelse - lærere ved VUC 14. September 2018
Infomøde om synteseopgaven
Præsentationens transcript:

Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Introduktionsmøde for nyindskrevne ph.d.- studerende , kl

Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 2 Program Den ph.d.-studerendes organisatorisk placering i krydsfeltet mellem Ph.d.-skolen, forskerskolen, vejleder og institut Fra studerende på SU til ansat forskerstuderende på stipendium: forpligtelser og rettigheder Ph.d.-udvalgets arbejdsopgaver Livet som ph.d.-studerende: hvordan får du det bedste ud af de tre år? Frokost Besøg forskerskolerepræsentanternes boder og hør om deres kursusprogram Den gode arbejdsform Deltagerne præsenterer kort deres ph.d.-projekter Inspiration til formuleringen af en ph.d.-plan Afslutning ved Mette Thunø

Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 3 Ny forskeruddannelsesstruktur på HUM Det Humanistiske Fakultets Ph.d.-skole Ph.d.-skoleleder Mette Thunø Ph.d.-center Leder Dorthe Vejen Hansen Ph.d.-udvalg - Forskerskolen i Kultur, Litteratur og Kunst - Forskerskolen i Medier, Kommunikation og Journalistik - Forskerskolen Religion og Samfund - Forskerskole Øst - Georg Brandes Skolen - Danmarks Forskerskole i Historie - Dansk Arkæologisk Forskerskole - Dansk Forskerskole i Filosofi, Idé- og Videnskabshistorie - Den Danske Forskerskole i Antropologi og Etnografi - Kulturarvens Forskerskole -Forskeruddannelsesprogram i uddannelsesforskning -Forskerskole i Tværkulturelle Studier Ph.d.-skoleråd institutter koordinatorer

Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 4 Ph.d.-uddannelsen (jf. bkg. § 7) 1.Gennemførelse af et selvstændigt forskningsarbejde under vejledning (ph.d.-projekt) (vejledning på 60 timer i året) 2. Gennemførelse af ph.d.-kurser af et samlet omfang svarende til ca. 30 ECTS-point 3. Deltagelse i andre aktive forskningsmiljøer, herunder ophold på andre, primært udenlandske forskningsinstitutioner 4. Opnåelse af erfaring med undervisningsvirksomhed eller anden form for videnformidling, der så vidt muligt er direkte relateret til den pågældendes ph.d.-projekt

Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 5 Kursusdeltagelse Et ECTS-point svarer til ca. 28 timers arbejde. Omfatter tilstedeværelse ved kurserne, forberedelse, udarbejdelse af indlæg, rapportskrivning, besvarelse af opgaver, fremlæggelse osv. Kursuspoint i detaljer på hjemmesiden Kurserne kan være af specifik faglig karakter eller af generel, forskningsrelevant karakter, fx artikelskrivning på engelsk, forskningsetik eller formidling (jf. bkg. § 8, stk. 3). Den ph.d.-studerende har ret til at få udstedt et bevis, der kort beskriver kursets indhold og omfang samt attesterer den ph.d.-studerendes tilfredsstillende deltagelse. KU er ifølge ph.d.-bekendtgørelsen forpligtet til at tilbyde alle ph.d.-studerende et formidlingskursus samt vejledning i undervisning (jf. bkg. § 8, stk. 3 & 4).

Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 6 Deltagelse i andre forskningsmiljøer Ph.d.-studerende skal deltage i aktive forskningsmiljøer, herunder ved ophold på andre, primært udenlandske forskningsinstitutioner (jf. bkg. § 7, stk. 2, 3. pkt.). Bekendtgørelsen stiller ikke noget krav om et bestemt omfang af denne aktivitet Hovedvejleder har et særligt ansvar for, at den ph.d.-studerende får mulighed for at skabe kontakter til aktive forskere udenfor KU. Udenlandsophold er ikke et krav, men bør så vidt muligt tilstræbes. Ophold ved en anden forskningsinstitution tilrettelægges således at forskningsarbejde, kurser,vidensformidling osv. også kan gennemføres under opholdet. De aktiviteter der gennemføres under ophold ved en anden forskningsinstitution, skal normalt være godkendt af hovedvejleder på forhånd. Fakultetet kan søges om rejsekompensation

Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 7 Undervisningsvirksomhed og vidensformidling Alle ph.d.-studerende skal opnå erfaring med undervisningsvirksomhed eller anden form for videnformidling, der så vidt muligt er direkte relateret til den studerendes ph.d.-projekt (jf. bkg. § 7, stk. 2, 4. pkt.). undervisning sammen med erfarne lærere videnformidling sammen med erfarne formidlere Ingen krav til omfang for ikke-ansatte ph.d.-studerende. Ansatte ph.d.-stipendiaters overenskomstmæssigt fastsatte arbejdsforpligtelse på 840 timer. 1 konfrontationstime til 6,5 timers forberedelse

Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 8 Halvårsvurdering Hvert halve år vurderer ph.d.-skolen om den ph.d.-studerende følger ph.d.-planen. Vurderingen baseres på en halvårlig skriftlig udtalelse fra hovedvejleder. Skema på hjemmesiden Forud skal der have fundet en samtale sted mellem vejleder og den ph.d.-studerende om ph.d.-forløbet og ph.d.-planen skal opdateres. Planen skal dokumentere: hvilke dele af uddannelsen, der er afviklet hvilke dele der mangler godkendte justeringer i den pågældende plan eventuelle mangler ved vurderingen skal der fuldt ud tages hensyn til dokumenteret sygdom, barsel samt anden godkendt orlov. Kopi af vurderingen til den ph.d.-studerende. Ph.d.-studerende har mulighed for inden for en frist på 2 uger (14 dage) at komme med bemærkninger til vurderingen. Høring af den ph.d.-studerende kan undlades, hvis vejleder såvel som den ph.d.- studerende har underskrevet en ubetinget positiv vurdering.

Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 9 Genopretning og udskrivning Vurderer ph.d.-skolelederen at den ph.d.-studerende ikke følger ph.d.-planen: 1. ph.d.-studerende får et skriftligt tilbud på 3 måneder til at rette op på dette. De 3 måneder må ikke i sig selv føre til en forlængelse af ph.d.-uddannelsen (jf. bkg. § 10, stk. 2). 2. Snarest efter udløbet af de 3 måneder foretager ph.d.- skolelederen en ny vurdering på baggrund af en ny udtalelse fra vejleder. Den ph.d.-studerende har mulighed for at kommentere vejlederens udtalelse med en frist på 2 uger (14 dage). 3. Er vurderingen fortsat negativ bringes indskrivningen til ophør (Jf. bkg. § 10, stk. 3 & 4).

Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 10 Deltid, orlov og forlænget indskrivning Deltid Ph.d.-uddannelsen tilrettelægges normalt som et heltidsstudium kan efter begrundet ansøgning i særlige tilfælde gennemføres som deltidsstudium. Deltidsstudium bevilges kun en gang. Ph.d.-udvalget træffer afgørelse herom. Fakultetet kan fastsætte nærmere regler om deltid, herunder om overgang fra heltid til deltid under studiet, men ph.d.-studiet skal altid udgøre mindst 75% Orlov (uden løn) Det er muligt at søge orlov fra ph.d.-studiet både af faglige og personlige grunde. Ansøgning om orlov skal være skriftlig, begrundet og vedlagt en udtalelse fra hovedvejlederen. Orlov bevilges af ph.d.-udvalget ud fra en individuel vurdering og under hensyntagen til ph.d.-studiets videre gennemførelse. Orlov bevilges normalt ikke for mere end 12 måneder i alt, heri dog ikke medregnet lovreguleret orlov i forbindelse med barsel/adoption/militær udstationering m.m. Ved orlov forlænges indskrivningen tilsvarende. Orlov bevilges kun en gang. Orlov indebærer, at man ikke er studerende i orlovsperioden. Forlængelse af indskrivning Studerende, der er blevet forsinket i deres studium, har mulighed for at søge ph.d.- udvalget om forlængelse af indskrivningen. Ansøgningen skal være skriftlig og begrundet, og der skal foreligge en udtalelse fra hovedvejleder. Indskrivningen kan forlænges med op til 3 måneder ad gangen og højst to gang.

Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 11 Tilfredsstillende gennemførsel Sidste vurdering ved aflevering af ph.d.-afhandlingen: Hovedvejleder afleverer en udtalelse om det samlede ph.d.-forløb. Med udtalelsen skal følge en oversigt over de enkelte studieelementer herunder undervisning og vidensformidling, tilknytning til andre forskningsmiljøer, deltagelse i kurser inkl. ECTS-angivelse mv. Indstiller hovedvejlederen i sin udtalelse, at ph.d.-uddannelsen ikke er tilfredsstillende gennemført får den ph.d.-studerende mulighed for inden for en frist på 2 uger (14 dage) at komme med bemærkninger til vurderingen (jf. bkg. §14, stk. 2). Ph.d.-skolelederen vurderer på grundlag af hovedvejlederens udtalelse, den ph.d.-studerendes eventuelle bemærkninger samt de halvårlige vurderinger om den samlede ph.d.-uddannelse er tilfredsstillende gennemført. Vurderer ph.d.-skolelederen, at forløbet ikke er tilfredsstillende gennemført, gives den ph.d.-studerende op til 3 måneder til at rette op på forløbet jf. afsnit 4.1. Hvis den ph.d.-studerende tager imod tilbuddet forlænges indskrivningen tilsvarende. Der skal herefter foretages en fornyet vurdering. Er ph.d.-uddannelsen ikke tilfredsstillende gennemført udskrives den ph.d.-studerende.

Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 12 Ph.d.-plan Alle ph.d.-studerende skal senest 3 måneder efter at ph.d.-uddannelsen er påbegyndt have godkendt en ph.d.-plan Ph.d.-planen skal som minimum indeholde (jf. bkg. § 9): 1. Tidsplan 2. Aftale om vejledningens omfang og form. 3. Plan for ph.d.-projektet 4. Plan for ph.d.-kurser 5. Plan for deltagelse i andre aktive forskningsmiljøer 6. Plan for undervisningsvirksomhed eller anden form for vidensformidling 7. Eventuelle aftaler om immaterielle rettigheder 8. En finansieringsplan (budget) Det er hovedvejleders forpligtelse at planen udarbejdes og vedligeholdes. Planen skal være skriftlig og underskrives af vejleder og den ph.d.-studerende samt godkendes af ph.d.-skolelederen. Planen skal fungere som projektstyrings- værktøj og have en sådan detaljeringsgrad og karakter at den kan danne grundlag for de halvårlige evalueringer. Planen er dynamisk og skal løbende ajourføres fx ved større ændringer af projektet, ændringer i relation til ophold ved andre forskningsmiljøer/-institutioner, orlov osv. Indrapportering til ph.d.-skolen om ændringerne sker senest i forbindelse med førstkommende indsendelse af halvårsevaluering. Aflevering til ph.d.-skolelederen gennem ph.d.-sekretariatet: 7. april, 2008