Byggesten til en (mere) inkluderende skole (2) DPU, Aarhus Universitet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Kollegavejledning i teori
Danehofskolens værdigrundlag
Det specialpædagogiske landskab i Danmark
Politisk mål: Færre i segregerede undervisningstilbud
Set i forældreperspektiv
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Salamancaerklæringen 1994
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Frøslev-Padborg skole
Fra integration til inklusion
Lærerprofessionen.
Møde for nye forældre på Åløkkeskolen d. 31/10 – 2013.
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.
Tofthøjskolen nu og i fremtiden Skoleplanarbejde 2011.
Et systematisk værktøj til Udvikling af Pædagogisk praksis
En god skole er en inkluderende skole.
for elever i komplicerede læringssituationer DPU, Aarhus Universitet
’Gode’ specialpædagogiske indsatser …
Inklusion i skole og samfund … nye tanker, muligheder og faldgruber
Hvem er vi?. En ganske almindelig folkeskole i Halsnæs Kommune, der ligger i et socialt belastet område 480 elever fra Bh-klasse til 10. Klasse Vi er.
Inkluderende pædagogik – intentioner og virkelighedens verden
- Hvad kan I forvente som forældre?
Dansen omkring handicapbegrebet
Susan Tetler, DPU & MAH & Delagtighedens didaktik i relation til børn med cerebral parese.
Udfordringen - faglighed - fællesskab i en ikke ekskluderende folkeskole Århus d. 23. maj 2011 Flemming Olsen.
Byggesten til en (mere) inkluderende skole DPU, Aarhus Universitet
Konference om styring af specialundervisning og inklusion, 4. oktober 2010.
Inkluderende undervisning: Dilemmaer, muligheder og udfordringer
 Hanne Schøn  Socialrådgiver  Landsforeningen Autisme  Mor til 22-årig dreng med ASF  Og så alt det andet :-D.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Læring og inklusion i skolen
Den inkluderende skole
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
Specialefterskoler … i et inklusionsperspektiv:
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Lærerprofessionen.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Inklusion Noget der sidder mellem ørerne. Alt er en del af noget større Inklusion er et fælles ansvar – ikke kun noget lærere og pædagoger skal beskæftige.
Skolen og den sociale arv
Inkluderet i skolens fællesskab?
Rejseholdets anbefalinger - overblik Tema 1 Kompetenceløft til lærere og ledere Anbefaling 1: Lærernes kompetencer skal styrkes Anbefaling 2: Hæv kompetencen.
Visualisering af den nuværende struktur for udvidet specialpædagogisk bistand i Silkeborg Kommune Tilbud uden for kommunen Elever med svære generelle indlæringsvanskeligheder.
Inklusion: Hvad fremmer og hindrer?
Inklusion i Aalborg.
Formidlingskursus 2014 Gymnasiepraktik og Det rullende Universitet Klasserumskultur og elevernes forskellighed Susanne Th. Jensen Vicerektor Odder Gymnasium.
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
Præsentation af forårs-sfo
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
Det pædagogisk upåagtede og dets inklusionsmuligheder
LÆRING, DER SES!.
Inklusion og Specialviden
”Inklusion er en vedvarende proces, der handler om at skabe åbne og udviklingsorienterede miljøer, hvor alle børn og unge oplever sig som aktive deltagere.
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
Program for Læringsledelse Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Inklusion Fokus: Udsatte unge og samarbejde med kommunerne Pædagogisk konsulent Maren Ottar Hessner
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Den pædagogiske læreplan
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
Dilemmaer i inkluderende pædagogik
Strategiske pejlemærker
Præsentationens transcript:

Byggesten til en (mere) inkluderende skole (2) DPU, Aarhus Universitet Susan Tetler tetler@dpu.dk DPU, Aarhus Universitet Maj 2011 1 1

Generalister vs. Specialister Er udviklingen udtryk for afspecialisering? Eller har ’specialviden’ fået en ny rolle? Og dermed eksperten/specialisten? 2

Videndeling som fremtidig udfordring (som den kommer til udtryk i Rejseholdets Rapport, 2010) Skolerne skal have tilført specialpædagogiske kompetencer Specialskolerne skal fungere som eksterne kompetencecentre for den specialpædagogiske bistand på skolerne Pædagogisk Psykologisk Rådgivning skal primært bistå lærerne på skolen; tilknyttes ressourcecentret på den enkelte skole. Oprettelse af et ressourcecenter på skolen, især med hensyn til skole/hjemsamarbejdet, de mest almindelige gennemgribende udviklingsforstyrrelser (ADHD, autisme). Bedre sammenhæng mellem specialpædagogikken og den almindelige undervisning. 3

Et inklusionsberedskab på skolen Skolens ledelse af inkluderende processer Ressourcecentret som distributør af viden En inkluderende skolekultur (værdigrundlag) 4

Et inklusionsberedskab i klassen En inkluderende klasserumskultur Viden om, hvor og hvem man kan hente råd fra Redskaber Klasseteamets samlede inklusionskompetencer 5

Inklusionskompetencer … i klasserummet Relations- Didaktiske Læringsledelses- Samarbejds-

Er det et inkluderende klasserum? (Et svensk feltstudie) Kriterier: Forskelligheder skal accepteres/helst ses som positivt Socialt tilhørsforhold til klassen Delagtig i klassens læringsprocesser Claes Nilholm, 2010

Et vellykket inkluderende skoleforløb (Malini, Nørgaard & Tetler, 2005) Udmøntningen af det pædagogiske grundlag Lærerens rolle Støtteressourcernes anvendelse Designet af kommunikationskulturen Det specialpædagogiske (specifikt faglige) beredskab

Inkluderende kultur, strategier og praksis Skabe en INKLUDERENDE KULTUR, dvs. at opbygge fællesskaber og inkluderende værdier: trygt, accepterende, samarbejdende, stimulerende fællesskab, hvor alle er værdsat som grundlag for personlig udvikling leg. Fælles inkluderende værdier udvikles og formidles til alt nyt personale, børn og forældre. De inkluderende principper og værdier er styrende for alle afgørelser, både når det gælder planlægning, daglig drift og processerne fra det ene øjeblik til det andet – dvs. i måden at være sammen på At udvikle INKLUDERENDE STRATEGIER, dvs. at udvikle fællesskaber for alle og at tilrettelægge hverdagen ud fra et mangfoldighedsperspektiv. Det handler om at sikre selve kernen i pædagogikken. Strategier der opmuntrer børn og medarbejdere til deltagelse fra det øjeblik de kommer ind i miljøet – måden hvorpå værdi omsættes til handling At udvikle INKLUDERENDE PRAKSIS, dvs. organisere institutionsmiljøet og aktiviteterne ud fra deltagelsesprincippet – alle kan deltage, og at mobilisere ressourcer. Det drejer sig om at reflektere den inkluderende kultur/værdier i al praksis og strategi

Inkluderet i skolens læringsfællesskab? EDP En fortløbende problemidentifikations- og problemløsningsstrategi