Lektiehjælp og faglig fordybelse Lektiehjælp og faglig fordybelse frem til næste folketingsvalg: - Skolen skal tilbyde børnene lektiehjælp og faglig fordybelse.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvor er vi nu? En levende skole – hele dagen Viden og ikke vaner
Advertisements

Skolereform august 2014………………
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Forældreorientering Skolereformen.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Skolereformen på Peder Syv Skolen
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Skolereformen - mål Ambitiøst løft af folkeskolen: •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder for at tage.
Program: Overblik over fagfordelingen Velkomst Skolereformen generelt
Et væksthus for børn og voksne
Skolereformen 2014 Herningsholmskolen 8. August 2013
På vej mod folkeskolereformen
Reformmesse på Sofiendalskolen
Skolereform august 2014………………
Dyssegårdsskolens kommende organisering
Informationsmøde, onsdag d. 14. maj kl – 18.00
Ordblindhed Hvad er det?.
Folkeskolereform på Mølleskolen 2014
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Folkeskolereform pr. 1. aug Ambitiøst løft af folkeskolen •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder.
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereformen på Kirkebakkeskolen Anette Leonhard
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
Vestre Skole og Åløkkeskolen 2014
Rosenlundskolen - på vej ind i folkeskolereformen
Folkeskolereformen2014.
FOLKESKOLEREFORMEN VELKOMMEN TIL INFORMATIONAFTEN
Folkeskolereformen - generel information
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Folkeskolereformen – på Bakkeskolen
Fælles forældremøde klasse om 2014 Mål: At forældrene går fra mødet med et klart billede af deres børns skole- og fritidsdag fra skoleåret 14/15.
Folkeskolereformen - et overblik. Et fagligt løft af folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal.
Folkeskolereform 2014 Fynslundskolen
Folkeskolereform Version 1.0
Den ny Folkeskolereform. MÅL 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Folkeskolereform på Sortedamskolen
Folkeskolereformen Esbjerg kommune
Faglig fordybelse i indskolingen
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Skolereformen, Hattingskolen
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 12. juni 2014.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Folkeskolereform Camilla: Velkomst.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Folkeskolereformen Informationsmøde d. 7. maj 2014 Sorring skole.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Læringsreform i Hillerød. Tre overordnede mål: 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen.
Kildeskolen Kildeskolens struktur. Skolens formål skabe et alsidigt og udfordrende læringsmiljø danne grupper af en størrelse som præges af mangfoldighed.
Program Velkomst Digital indskrivning Forårssfo på Holluf Pile Skole
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
PRÆSENTATION AF PROJEKT V/AFDELINGSRÅDET, BYGADEN TORSDAG, DEN 3. APRIL 2014.
Læringsreformen Hvad er formålet med reformen? – Formålet er: – at alle elever skal blive så dygtige, som de kan blive – at mindske betydningen af den.
Den Sammenhængende Skoledag På Holluf Pile Skole Odense.
 Hvad er formålet med reformen?  Formålet er:  at alle elever skal blive så dygtige, som de kan blive  at mindske betydningen af den sociale arv 
Velkommen til Vestervangsskolen
Alle elever i den danske folkeskole, skal blive så dygtige, som de kan En længere skoledag Flere timer i dansk og matematik Tidligere fremmedsprog Lektiehjælp.
Præsentationens transcript:

Lektiehjælp og faglig fordybelse Lektiehjælp og faglig fordybelse frem til næste folketingsvalg: - Skolen skal tilbyde børnene lektiehjælp og faglig fordybelse. - Der er afsat to timer ugentligt til indskolingen. - Der er afsat tre timer ugentligt til mellemtrinnet. - Timerne skal ligge i slutningen af skoledagen. -Vi har et ønske om at tilbuddet skal være for alle skolens børn til næste år, -men forældrene bestemmer selv på daglig basis, om barnet skal benytte tilbuddet om lektiehjælp og faglig fordybelse. - Hvis tilbuddet ikke benyttes vil skoledagen således være 2 eller 3 timer kortere.

Efter næste folketingsvalg: - Kravene til organiseringen af lektiehjælp og faglig fordybelse ophæves. - Der vil ikke være afsat et særligt antal ugentlige timer til faglig fordybelse og lektiehjælp. Det er op til den enkelte skole at vurdere behovet for antallet af timer til faglig fordybelse og lektiehjælp.

Lektiehjælp og faglig fordybelse Den nye, længere og varierede skoledag giver ekstra tid til faglig fordybelse, hvor alle børn får faglige udfordringer eller hjælp i løbet af skoledagen. Den faglige fordybelse og lektiehjælpen skal målrettes både de fagligt stærke og de fagligt mindre stærke børn, så alle lærer mere. Tilbuddet om lektiehjælp og faglig fordybelse skal styrke børnenes faglige niveau ved blandt andet at tilbyde børnene faglig træning, faglige udfordringer eller turboforløb, som er tilpasset deres niveau og behov.

Faglig træning Den faglige træning har fokus på at gentage og træne de kundskaber og færdigheder, som børnene har lært i løbet af undervisningen, så de bliver fortrolige med de nye færdigheder og får dem indarbejdet som et naturligt redskab til brug i den videre læring. Faglige udfordringer Faglige udfordringer er aktiviteter for de børn, som har tilegnet sig færdighederne på eget niveau eller klassetrin. Her tilbydes børnene opgaver, tekster mv., der udvider og højner deres niveau i det pågældende fag. Målet er at udvide børnenes kundskaber og færdigheder og at motivere deres lyst til at lære.

Turboforløb Børnene kan desuden tilbydes intensive fag- eller opgavespecifikke turboforløb også i Ugle-regi. (Uglen er vores kompetencecenter)

-Vi vil gerne finde et godt navn til vores lektiehjælp og faglige fordybelse. -Nu kalder vi det LÆRINGSCAFÉ -Et café hvor der dels er fokus på det fagfaglige dels på forudsætningerne for læring. Fra lektiecafé til læringscafé

-Læringscaféen vil være delt i 2 afdelinger: indskoling og mellemtrin -Inden for hver afdeling vil caféen ikke være delt efter klassetrin men efter fag: dansklæreren i ét lokale, matematiklæreren i et andet lokale etc. -Et 3. sted vil der være en mulighed for at arbejde med nogle af børnenes undervisningsparathed, koncentration (f.eks. vha. skak og puslespil), hjælp til at tilrettelæggelse af en arbejdsproces, etc. -Et 4. sted vil der måske blive mulighed for at nogle børn laver ”lektiehjælp on-line” – en for de ældste velkendt platform, hvor unge hjælper unge. -På sigt kan vi bl.a. forestille os små ”valgfagsforløb” som fransk, et bogslugerhold etc. Læringscaféens struktur

-Klasseteamet bestemmer for én periode ad gangen, hvor det enkelte barn skal være i lektiehjælpstiden. Hvem, hvor

-JA, børnene vil fortsat have lektier for hjemme. -Hvilke? -Træning, vedligeholdelse og ”tekstlæsning til næste gang”. -Læsetræning 15 min. hver dag. -Større opgaveskrivning/stil etc. -Hvorfor? -For at vi i skoletiden har nok tid til faglig fordybelse. -For at give jer forældre en reel chance for at følge med i jeres barns skolehverdag og faglige udvikling. Lektier hjemme