- Et arbejdsredskab til videndannelse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

At forholde sig professionelt Anne Skov
Set i forældreperspektiv
Om nærhed og distance mellem uddannelsesinstitution og praksisfelt
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Lederens kommunikation og værktøjer
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Anerkendende refleksion
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Fra integration til inklusion
Inklusion af personer med psykosocialt handicap - Det er logik Stig Langvad, Formand for DH 2. oktober 2010.
Børn, bevægelse og motivation
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Anvendelsesorienteret undervisning i Region Syddanmark
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Videndeling i det hyperkomplekse samfund Trine Schreiber
Helhed og sammenhæng i arbejdet med børn og unge Fra ord til handling
Bedste praksis i vandplanarbejdet Irene Wiborg Projektchef Det siger EU – Guideline nr. 8 om involvering.
Mad, Måltider og Pædagogik
Undersøgende. Indkredser situationen: Hvem gjorde hvad, hvor, hvornår, hvordan.? Hvad skete der? Hvem gjorde hvad? Hvad sagde hun? Var alle der? Hvem var.
Kvalitet i arbejdet med anbragte børn og unge
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
ViTSi Oplæg til gruppedannelse. ViTSi vidensskabende gruppe 2 1. Vidensskabende gruppe 2. Vidensskabende gruppe 3. Vidensskabende gruppe Det vidensskabende,
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Den anerkendende interviewform
Hvad vej skal vi?. Unge Med Anden Etnisk Baggrund End Dansk UMAEBED.
Valhalla, integreret daginstitution Nyborg
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
Den ideelle talentudvikler - en refleksiv praktiker?
Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet
Nu nærmer foråret sig. Som bedsteforælder skal man selvfølgelig have børnebørnene med i ZOO.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
STUDIETEKNIK EUX - REBSLAGERVEJ.
Gode Skole-Elever Kjeld Poulsen Forskningsleder, PhD, Speciallæge Steno Center for Sundhedsfremme Afd for Forebyggelse Tlf.:
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Børn og pædagoger i en digital verden
Fællesskab og relAtioner i fdf
Forandringsteorier som kortlægning af fælles praksis
Velkommen til Ny Nordisk Skole akademidag 2015 #nynordiskskole.
LANDSBYHAVEN OG KORNING SKOLE
Inklusion og inkluderende processer
AKT på Dybbøl Skolen.
Analyse af noveller.
Pædagogens univers.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
Den dynamiske årsplan - Elevprofil
Mærk dig selv.
Rekruttering og fastholdelse af frivillige Brønden, Brøndby kommune 2. oktober 2010 Anders Jacobsen Konsulent Center for frivilligt socialt arbejde 1.Motiver.
SSP Køge Rene Christensen Jesper Snitgaard
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Godkendt af bestyrelsen den 5. november 2015 Barnets perspektiv EGMONT FONDENS STRATEGI FOR BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE.
Randers Kommune Jalousi Temadag om menneskets følelser v. Cand. Scient og Sundhedskoordinator Mie Reihs.
…………Skal blive så dygtige som de kan
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Den naturvidenskabelige metode
Nationale strategier | Folkeskolen | Vingsted 15. marts 2015
Vidensbaseret praksis i botilbud
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Udviklingsdag Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Lad os gå på opdagelse.
Inspirationsworkshop med fokus på
Præsentationens transcript:

- Et arbejdsredskab til videndannelse Arbejdshypotesen - Et arbejdsredskab til videndannelse

Arbejdshypotese Arbejdshypotesens højeste formål er at skabe viden til gavn for barnet/den unge og for det tværfaglige netværk Skabe viden til gavn for barnet/den unges trivsel, læring og udvikling, som kan anvendes i det ydre og det indre netværk Det er i praksisfeltet viden produceres, og det første skridt til produktion af viden er hypotesedannelsen Det er i praksisfeltet viden om børn og unges ressourcer og kompetencer findes

Arbejdshypotese Hvad er viden: Videnskab er undersøgelse præget af systematik, åbenhed og tvivl. Viden set som beskrivelse af den anden: f.eks. Alder, køn, handicap, familieforhold, m.v. Vi opnår viden på baggrund af tidligere iagttagelser, egne erfaringer og undersøgelser. Viden om den anden er en forudsætning for at kunne sikre kvaliteten af de indsatser, vi sætter i gang Viden er altid foreløbig og vi skal altid være parate til at revurdere og ændre eksisterende viden, hvis ny viden opstår 3. Egne erfaringer/egen livsverden 4. Drengen med hættetrøjen 5. Det dobbelte læringsperspektiv

Arbejdshypotese Hvad er en hypotese: En hypotese er udtryk for, hvordan vi tror/synes to faktorer hænger sammen. Vi tror, der er en sammenhæng mellem A og B Brugen af hypotesen er noget vi gør hele tiden. Det er en måde, vi organiserer vores verden og vores oplevelser ud fra Vi bruger vores erfaringer og tidligere oplevelser og læring som baggrund for at ”ordne” verden og danne hypoteser Vi mærker hypotesens kraft, når vi bliver overraskede: ”Hov, jeg troede, at det hang anderledes sammen…” En hypotese er et værktøj til at frembringe ny viden og er dermed første skridt på vej til viden Arbejdshypotesen løfter synsninger op til viden. Organiserer verden ud fra de erfaringer vi selv har i livet (livsverden)

Arbejdshypotese Hvad er en arbejdshypotese: Arbejdshypotesen understreger, at pædagogen/læreren altid arbejder ud fra en hypotese om barnet/den unge, og det er den hypotese, som ”gemmer sig” bag de handlinger, som pædagogen/læreren spontant udfører. At arbejde med arbejdshypoteser gør os i stand til at ændre viden og at bortkaste viden. Arbejdshypotesen er en bevidstgørelse og italesættelse af de formodninger , vi har. Det betyder, at det bliver muligt at undersøge om formodningerne holder vand. En hypotese kan verificeres (den holder vand) eller falsificeres (den holder ikke vand). Begge udfald er skabelse af ny viden. 1. Det er den ubevidste, ubeskrevne hypotese, der er bag vore handlinger. 2. En falcificeret arbejdshypotese er også ny viden.

Arbejdshypotese Undersøgelse af arbejdshypotesen: Den konkrete arbejdsproces frem mod ny viden Undersøge, belyse og udfordre hypotesen gennem systematisk iagttagelse over tid og i forskellig kontekst Vær kritisk i forhold til din egen arbejdshypotese. Det skaber den mest gyldige viden til gavn for barnet/den unge Hvis arbejdshypotesen afkræftes, er det ikke dig, der afkræftes, men kun din formodning – det er også viden