Biologi C Planlægning Indhold Didaktiske overvejelser

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
En ny skole.
Advertisements

Læringens fundamentale processer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
5 IT-didaktiske principper
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Science in Action en studieretning med Matematik A, Kemi A, Fysik B.
De 5 knapper DriftEventTværfagligtEnkelt fag Kort tidLang tidGruppeIndividuelInduktivDeduktiv.
Måling af effekt af undervisningsforløb med ’Hvad er økologi?’
TEMA Undervisningspraksis med og i digitale medier
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Tilsyn Aabenraa Friskole 2010
Udvikling af informationskompetencer hos folkeskoleelever i 9. klasse
Science Class Juelsminde Skole
Fremtidens tekniske gymnasium
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Oplæg om problemorienteret projektarbejde
Et uformelt læringsmiljø
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Økologi.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Orientering om A-niveau 3 timer i 2. semester 5 timer i 3. semester 6 timer i 4. semester 5 timer i 5. semester 5 timer i 6. semester Altså 2½ år i.
Orientering om B A-niveau 5 timer i 5. semester 5 timer i 6. semester Altså 1 år mere.
Bio B/Kemi B Bioteknologi
Uge 7 Unge og seksualitet.
Celle. Arvemateriale Ukøn formering alkohol Det vil sige det handler om Dagligdags sprog Begyndende fagsprogfagsprog.
Fremtidens tekniske gymnasium
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
Fagdidaktisk kursus i biologi
Biologi B Overvejelser vedr. organisering og tværfaglighed/samspil
Skriftlighed i biologi
Biologi C Planlægning Indhold Didaktiske overvejelser Studieretning: Samf A, mat B, idræt B.
Innovation og fagligt samspil i biologi
Skoven Feltbiologi 8.klasse.
Matematikfaglighed i samfundsfag og EU
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Årsplan – en kort en lang
Celle.
Udeskolekursus Tårnby Kommune, august 2011
Biologi C Planlægning Indhold Didaktiske overvejelser
Innovation Fredericia Gymnasium. De to spor:  Innovation i AT frem mod årsprøve i maj  Muligheder for innovation i studieretninger og afdækning.
Celle. Arvemateriale Ukøn formering alkohol Det vil sige det handler om Dagligdags sprog Begyndende fagsprogfagsprog.
Øvelse 1: First Impressions
Biologi A Matematik B Idræt B Naturvidenskabelig studieretning
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Studieområdet på hhx Præsentation af EVA’s følgeprojekt vedr. studieområdet på hhx og htx og almen studieforberedelse på stx Konference om Studieretningsprojektet.
Studietid på Sankt Annæ Jeppe Struve Larsen, pædagogisk leder Julie Debois, lektor (dansk, religion) Steffen Samsøe, lektor (matematik, fysik)
1 Velkommen til Teknisk Gymnasium Hillerød. Obligatoriske fag 2 Dansk A Engelsk B Kemi B Matematik B Fysik B Kommunikation og IT C Biologi C Samfundsfag.
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Tema 2: Sundhed Leg og Læring SOSU FYN JAN CHRISITANSEN.
Overblik Mål Målet med udviklingsprojektet: At skabe et konkret undervisningsforløb, der i fremtiden kan tilbydes ungdomsuddannelser. Målet med selve.
Evaluering af Aktiv rundt i Danmark lærernes observationer Følgende resultater er på baggrund af 1215 lærerbesvarelser af vores elektroniske spørgeskema.
Innovation i biologi og AT Trine Iversen Gl. Hellerup Gymnasium.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Sæsonplanlægning   Mål: Diskussion og redskaber i forhold til sæsonplanlægning. Ramme: Mandag – Oplæg om metoder og tanker –
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Fagdidaktisk kursus i biologi
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Elevernes evaluering af grundforløbet
Tematisk undervisning og progression c-B-A
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Velkommen til fagligt samspil
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Biologi, geografi og kemi på HF
Præsentationens transcript:

Biologi C Planlægning Indhold Didaktiske overvejelser Tværfagligt samarbejde Studieretning: Samf A, mat B, idræt B

Temaer Sundhed Sex og seje børn Genetiske sygdomme Naturen

Ting der skal være opfyldt Læreplanens kernestof Læreplanens faglige mål Vigtige interne bindinger Bindinger i faggruppen Bindinger til AT

Årets temaer og læreplanens kernestof Sundhed menneskets fysiologi, herunder oversigt over kroppens organsystemer og et udvalgt organsystems opbygning og funktion overordnet opbygning og biologisk betydning af proteiner, kulhydrater og fedtstoffer pro- og eukaryote cellers generelle opbygning, funktion og evolution Sex og seje børn kønshormonreguleringen hos mennesket Genetiske sygdomme overordnet opbygning og biologisk betydning af DNA eksempler på nedarvningsprincipper, herunder eksempler på arvelige sygdomme hos mennesket eksempler på bioteknologiske metoder og deres anvendelse. Naturen økologi med udgangspunkt i et konkret økosystem og med fokus på forskellige organismers tilpasninger og deres livsytringer, herunder fotosyntese og respiration

Lærerrollen Bedstemors 1. lov: Den der laver noget, Variation Motivation Praksisnært – tæt på elevernes hverdag Elevaktiverende – fysisk! Bedstemors 1. lov: Den der laver noget, er den der lærer noget

Indhold

Forløbsplan Sundhed Modul Indhold Fokus Læsning 1 Kort intro til forløbets endelige mål: Repetitionscafé for B-niveau. Holdet deles i to: -Artikel om motion og læring -Øvelse med fedtprocentmåling og BMI Motivation Appetizer til emnet via artikel Måling af fedtprocent på egen krop Vurdering af biologisk viden Artikel i modulet: ”Teenagere kan løbe sig til højere IQ” fra Videnskab.dk 2 Åndedrætssystemet og diffusion Introøvelse: åndedrætsfrekvens i hvile og under arbejde L.A. Egebo m.fl.: Biologi til tiden s.40 3 Cellens opbygning og evolution. Cellespil Fagtermer og begrebslæring L.A. Egebo m.fl.: Biologi til tiden s. 13-15

Hvad er det sværeste i biologi? oOrdene!

Gentagelse er en god ting! Cellespil Struktur i cellen, der er vigtig i forbindelse med dannelse af protein. Heri ligger cellens arvemateriale Fællesskab Individuelt Konkurrence Leg med overskud Tyktflydende væske, der omgiver strukturerne i cellen A-brik Mindre DNA-ringe, der findes i bakterier A-brik A-brik A-brik A-brik A-brik Mitokondrie B-brik Her skabes cellens energi ved respiration

Forløbsplan Sundhed Modul Indhold Fokus Læsning 4 Kredsløbet og respiration. Find 7 ord, du gerne vil have defineret Afslutning - hutigskriv, der afleveres Figurforståelse Hurtigskriveøvelsen bruges til evaluering af forståelsen L.A. Egebo m.fl.: Biologi til tiden s. 35-39 5 Blod og blodtryk Planlæg blodtryksøvelse (skriv øvelsesvejledning) Induktiv forsøgstilgang L.A. Egebo m.fl.: Biologi til tiden s. 41+ 43-44 6 Blodtryksøvelse. Gennemføre eksperimenter

Design et forsøg Blodtryksbestemmelse Næste gang skal I undersøge jeres blodtryk i fire forskellige delforsøg: Hvile Under stresspåvirkning I forbindelse med motion Efter at have indtaget føde/ drikke

Skriftlighed Begræns arbejdet – hold fokus Rapport - ingen teori, ingen konklusion Fokus på metode, resultater og diskussion Ideer til resultatpræsentation laves i grupper Der skal IKKE sænkes slagskibe – vær præcis med hvad der ønskes!

Forløbsplan Sundhed Modul Indhold Fokus Læsning 7 Sygdomme knyttet til blodtryk Matrix-gruppearbejde Fortolke biologiske data. Formidle biologisk viden L.A. Egebo m.fl.: Biologi til tiden s. 43-44+ Artikler 8 Kondition CL-strukturer/spil Gennemgang af figurer L.A. Egebo m.fl.: Biologi til tiden s. 44-49 (- EPO) 9 Konditest Konditallet beregnes i timen Gennemføre eksperimenter 10 Opsamling på kondition Brainstorm på repetitionscafé for B-niveau – grupperne vælger emne og formidlingsform Skriftlighedsøvelse med peer feedback L.A. Egebo m.fl.: Biologi til tiden s. 47-50

Energizer

Repetitionscafé for B-niveau Elevstyret Opsamling på teori Udvælge tema Eksternt

Ud-af-huset Foredrag – ….måske det virker for din klasse Øvelser (Universitetet, Farma, Life, Zoologisk Museum, Zoologisk have, DTU) Ekskursioner – brug evt. en naturvejleder Camps, konkurrencer Besøg hinandens gymnasier Undervis en lillebrors folkeskoleklasse

Tværfagligt samarbejde Growing up – engelsk Stråling og mutationer – fysik TV-reportage om sundhed – engelsk, dansk og samfundsfag Natursyn (digte i Botanisk have) – dansk Museum for de unge – AT-forløb med dansk Body bygninger i Berlin – studietur med fysik Innovativ elevevent - dansk

Museum for de unge Produkt: Konceptbeskrivelse Teksteksempel Arbejdsrapport

Løven – et kærligt dyr Ligesom i Disneys animationsfilm ”Løvernes konge”, optræder løven som et af savannens stærkeste dyr. Den er øverst i fødekæden, og det gør den til et frygtet dyr på savannen. Hvis du tror, at løven kun er farlig, og altid ude og jage, tager du helt fejl. Løven er faktisk et meget kærligt dyr. Den bruger meget tid på at ligge sammen med sin flok, hvor de tager sig af hinanden. Den er et flokdyr, som altid passer på sine medløver - det ses også tydeligt i filmklippet. Faktisk bruger løven så lidt tid på jagt, at den kan sove op til 20 timer i døgnet