Vurdering af digitale læremidler

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Informationskompetence i praksis
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
”Intet” af Janne Teller
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Digitalisering og medialisering
Faglig læsning Dagsorden
IT i fagene - sprog vi gider ikke mere papir. -web 2
Vadesteder, ventetider og sorte huller
Læringsstile og lektier
Energi- & Vandværkstedet
Nåede vi målet? podcasts Evaluering - eleverne • 1. Giver det at podcaste boganmeldelser eleverne mere lyst til at læse bøger? – a. Samlet set.
Borgernes barrierer for brug af IT
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
Læringscentret og nye vejledningsformer
De sidste undervisningstimer
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Introduktion til Blackboard og netmedieret kommunika-tion
Anslag: ”Søgehistorier”.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Kommunikation / it.
Tjekliste Er din myndighed klar til Digital Post? Kan din myndighed modtage og besvare digital post? Test om det virker Sørg for at teste, om myndigheden.
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Karl Henrik Flyums model
Velkommen til Fællesskaber for Alle for Folkeoplysningsklubberne!
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
23. februar 2009 Dias 1 Studie- og Karrierevejledningen Humaniora Læsegrupper Mødeledelse og planlægning Studie- og karrierevejledningen Humaniora Ea Feldfos.
Lærermiddelkultur(er)?
Ressourcer og læremidler i et didaktisk perspektiv Læring og Læringsressourcer,
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Unge og undervisningens medialisering
BYOD - Løjtegårdsskolen ”It har meget lille betydning for forandringer på kort sigt. Men på lang er it medvirkende til store forandringer i vores måde.
Introduktion til Access (Access, del 1)
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Digitalisering og medialisering
Teknologi i undervisningen Antvorskov Skole
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Større Skriftlig opgave
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Planlægning, proces og evaluering
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Oplæg om lektier Data og overvejelser.
Læremidler til MADKAMP Kirsten Marie Pedersen UC Lillebælt/ Læreruddannelsen på Fyn.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
KNÆK KODEN SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 45.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Modul 3.3 – At arbejde med læring
Tidlig sprogstart i skolen- oplæg ved bogreception d. 14./
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Naturfag.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

Vurdering af digitale læremidler Vinnie Lerche vlc@ucsyd.dk

Hvad er et læremiddel? Hæfte - bøger - tavle/kridt ”alle de måder som midler indgår i strukturer, processer og symboler som lærere og elever deltager i og danner for at skabe mening og sammenhæng i en praksis, der har læring som mål” Hæfte - bøger - tavle/kridt avis – pc - pindsvin - sprog

Portfolio Krav til It-færdigheder – som fremgår af materialet i Bb Du skal vise, at du kan: - udvælge et eller flere digitale læremidler til brug i dit studie / en undervisningsmæssig sammenhæng. - begrunde dit valg fagligt, pædagogisk og didaktisk, dvs. udfra læringsmål, aktivitet / læreproces, elevforudsætninger m.v. - anvende og vurdere det eller de valgte læremidler på baggrund af dine udvalgskriterier.

Vurdering af læremidler Vurdering af digitale læremidler: Portfolio Vurdering af digitale læremidler: Skole

Skolen Hvordan er læremiddelkulturen på skolen (Hvad skal man undervise med) Hvilke it-lærer/elevtyper er der på skolen (hvem skal man arbejde sammen med, hvem skal man undervise) Hvilke rum stilles til rådighed – fysiske og virtuelle rum (Hvor foregår undervisningen?)

Læremiddelsituationen i dag (hvad) ”Ingen IT fremskridt trods milliard-investering i folkeskolen” Dream/Læremiddel.dk, 2009 -bøger og fotokopier er foretrukne læringsressourcer -digitale redskaber er supplement (ikke integreret i fagene) -skolerne mangler økonomiske ressourcer og pædagogiske incitamenter til at ændre på det (lærernes efter-/videreuddannelse, forlagenes fokus) IT i folkeskolen, Thomas Illum, Læremiddel.dk

Hvad: Analoge og Digitale læremidler 56% af lærerne foretrækker analoge læremidler – hvilke? 88% af lederne foretrækker analoge læremidler Kilde: Læremiddeldidaktik Nr. 2 Maj 2009 , Thomas Illum Hansen Hvad foretrækker eleverne? ”nogen gange får vi et papir med noget på andre gange læser vi i en bog, vi laver det som vores lærer synes vi skal og det kan jeg godt li’”. Hvad foretrækker kommende lærere? ”..det er klart at på sigt vil jeg lave mit eget materiale…”.

Hvem: Elever Drivkræfter En væsentlig drivkraft for eleverne i forhold til at anvende digitale læremidler er, at det muliggør medbestemmelse og aktiv deltagelse i forhold til valg af produkt, proces og ressourcer. Dét, at andre (lærere/læremidler/bøger) ikke bestemmer, hvilken viden de har adgang til, hvordan de skal løse opgaven, og hvordan deres produkt kommer til at se ud i sidste ende, har stor betydning for elevernes aktive deltagelse i undervisningen. Barrierer Der er samtidig også nogle væsentlige barrierer i den forbindelse. Elevernes tolerancetærskel i forhold til tid/spildtid, overskuelighed og brugervenlighed i de digitale læremidler er lav, og når de bliver udfordret her, mister de interessen for at deltage – f.eks. hvis teknikken svigter, hvis et program er for komplekst at navigere rundt i, eller hvis de skal huske mange koder og passwords for at kunne bruge et program.

Hvordan ser børn skolen?

Hvem: IT-lærertyper Positiv holdning til it-brug i skolen Negativ holdning til it-brug i skolen Overskud af it kompetencer Den rutinerede Den kritiske Underskud af it kompetencer Den habile Den usikre   

Hvor: Rum – fysiske og virtuelle rum

PAUSE

Eksempel på brug af og vurdering af digitalt kontekstuelt læremiddel Vi gider ikke mere papir! Web 2.0 skrivepædagogik -et eksperiment i engelsk med brug af ikke-didaktiserede digitale læremidler på Christiansfeld, Skole, 2009 Udgangspunkt for arbejdet: vi gider ikke mere papir: -mangler i den traditionelle skrivepædagogik i forhold til faget engelsk: -bedre samarbejdsmuligheder/kollaborativ skrivning -ægte formidlingsmuligheder -vejledningsmuligheder -fra knowledge telling til knowledge transforming -ressourcerige omgivelser og nem adgang til ressourcer -stabile arbejdsprocesser: open-access/no-excuse ´ Hvorfor vælger jeg at anvende et digitalt læremiddel?

Google.docs -en online platform med bl.a. et skriveprogram, et præsentationsprogram og et regnearkprogram. I modsætning til et traditionelt skriveprogram kan google.docs bruges som et samskrivningsværktøj hvor flere kan skrive på samme dokument på en gang og historikken gemmes. Programmet er således et godt værktøj i den procesorienterede skrivning hvor dét at samarbejde omkring alle faserne i processen er i fokus: ide-, skrive- og redigeringsfasen. Wikipedia -en wiki fungerer som en webside hvor enhver kan oprette og forfatte dokumenter og websider i samarbejde med andre. Wikien muliggør at man i grupper er i stand til at organisere og dele viden kollaborativt. Hvilke læremidler bruger jeg og hvad kan de?

Resultater: -formidlingskompetencer (genre-/modtagerbevidsthed) -skrivekompetencer (omfang, korrekthed) -samarbejdskompetencer (elev/elev, elev/lærer) -responskompetencer -knowledge telling/knowledge transforming -selvorganiseret læring (?) Hvilket udbytte/hvilken læringseffekt havde brugen af det digitale læremiddel?

Hej kære elever på Munkevængets skole Hej kære elever på Munkevængets skole. På denne hjemmeside kan i læse noget om Danmark's historie, altså I kan læse om de forvandlinger dette lille land har været igennem. Hvis I kigger på de nedstående billeder, kan i se nogle af de ting I kan læse om. Danmark's historie er meget lang, og har bredt sig over mange år, fordi selve landet har eksisteret i lang tid. Derfor har vi valgt at gøre det nemt for jer, ved at starte fra begyndelsen af. Hvis der er et bestemt ord i ikke forstår, skal i bare klikke på ordet og så får i det

Hvad er et ungdomsoprør ?   Et ungdomsoprør er en gruppe unge mennesker der er i mod de samme ting. De samles og demonstrere i mod samfundet, om de ting som de er meget uening i. Det kan være et eller flere ting, som de synes skal laves om på i selve samfundet. Og for at  prøve at ændre det, gør de alt for at få samfundets opmærksomhed. Foreksempel begynder de at ændre deres tøjstil, og nogle grupper begynder at gå i hippietøj, eller i emotøj. r også giver de op, og der bliver ikke demonstret om den ting eller flere, som de er i mod.   Hvad betyder ordet demonstrere ? Ordet demonstrere betyder, at man gerne vise et budskab eller fortælle noget. Det kan være en hel gruppe, som gerne vil ændre på noget i vores samfund. Det kan være de synes at det er helt urimeligt det der foregår, eller at der skal gøres noget ved et helt bestemt emne. Det kan være den gruppe der demonstrere gerne vil stoppe en bestemt ting, eller vil vise at der skal gøres mere ved en helt bestemt ting. Og for at prøve på at ændre på det begynder de at demonstrere, fordi de gerne vil vise det er urimeligt det der foregår, eller der skal gøres mere ved præcis den

Særlige fokusområder -tydelig stilladsering -informationskompetencer -ejerskab (alle faser i spil hele tiden) -kendskab til øvrige teknologier -teknik -ikke valideret informationsressourcer -ikke traditionel modtager (her en del af et brugergenereret netværk) Hvad skal jeg tage højde for som underviser når jeg anvender dette digitale læremiddel?

Opsummering Hvilken skole befinder jeg mig: -læremiddelkultur -lærer/elevtyper – drivkræfter/barrierer -hvilke rammer har jeg til rådighed (rum, it-infrastruktur mm) Hvilken berettigelse har det digitale læremiddel i min undervisning: -hvorfor vælger jeg at bruge et digitalt læremiddel? -hvilke digitale læremidler vælger jeg at bruge – hvad tilbyder de? -hvilke læringseffekter ser jeg efterfølgende hos eleverne? -hvad skal jeg som lærer tage højde for når jeg bruger det pågældende læremiddel?

Vurdering af Læremidler I studiegrupperne: -sæt fokus på et læremiddel I vil diskutere i jeres portfolio -på baggrund af de modultekster I har læst og på baggrund af mit oplæg, opstil nogle relevante kriterier for vurdering af digitale læremidler – lav jeres egen personlige tjekliste