Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Cykeltrafik – økonomi og baggrund.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Supported by / Supported by PRO.MOTION – Bæredygtig transport hjemme fra.
Advertisements

Til alle der kommer og besøger os I Grækenland Her er en lille guide så I nemt kan finde frem til huset.
Hvordan bliver toget bedre end sit rygte?
Sådan cykler du mest sikkert til og fra vores skole:
Ikke-motoriserede transport former
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
Finansieringsmekanismer på det specialiserede socialområde
Vi har købt en lille bjerghytte på fjellet, og tænkte på om du ville tage familien med eller nogle venner og komme en tur i julen for en lille julegløg.
Introduktion til NY SUNDHEDSPOLITIK 28. Februar 2012 kl –
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Supported by Ændring af borgernes transportvaner.
Hvordan sikre cykeltrafikken prioritet? - internationale erfaringer Nasjonal Sykkelkonferanse Drammen september 2002 Civilingeniør Thomas Krag.
Strategiplanen er fundament og retning.
Hvor der er fokus på klimaet.
Centrale initiativer vedr. stofbrugernes helbred Sundhedsministeriet by proxy.
Takstberegning RAMMEAFTALE 2015.
Grunddataprogrammet.
Koordinatsystemet Y-aksen 2. aksen X-aksen 1. aksen.
Infrastruktur som en vækstdriver for Danmark Københavns Lufthavne 9. marts 2011 Kan transportinfrastruktur skabe vækst? Niels Buus Kristensen 1.
Støj- og luftforurening i søgaderne
Mobility management og sundhed Mobility og Sundhed.
Opsamling og afrunding på konferencen “Den gode genoptræning” Landstingssalen, 22. september 2008 NB: Pga manglende tid blev hele oplægget ikke præsenteret.
Hvad handler det om og hvordan kan kommunerne samarbejde?
Cykling i Region Hovedstaden
Cost-benefit analyse af cykling og sundhed
Stiliseret cost-benefit som ”evalueringsmetode” Rasmus Højbjerg Jacobsen CEBR Copenhagen Business School.
Spørgsmål: 1 Hvad er en knallertansvarsforsikring? Svarmuligheder: Ja
En fast Kattegatforbindelse
Oplæg ved Aalborg Trafikdage, august 2003 Miljøtrafikugen 2002 – Kan vi lade bilen stå? Annette Egetoft, Københavns Kommune Carina Botoft, Hovedstadens.
KeyResearch Fakta och resultat från Stockholmförsöket Jens Peder Kristensen KeyResearch.
Oplæg om den danske kommunalreform v/ Ole Glahn, Det Radikale Venstre
Kørselsafgifter i København - Samfundsøkonomisk metode og resultater Uffe Nielsen, Seniorøkonom, Institut for Miljøvurdering, Otto Anker Nielsen, Professor,
Punkterne 15, 16 og 17 Status på cykelsuperstierne.
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Trafiksikkerhedspolitik Ringkøbing-Skjern Kommunes køretøjer Forsikringskonsulent Conny Høy – Forsikringskonsulent.
Mindre CO 2 fra transporten Et V-oplæg om reduktion af CO 2 udledningen fra transport – med omtanke.
Forslag til Kommuneplan 2009 Infrastruktur, transport og miljøbeskyttelse Veje og stier Trafiksikkerhed Havn og lufthavn Kollektiv trafik Tekniske anlæg.
Cykling, motion, miljø og sundhed
Anne-Mette Sørensen, Allerød Kommune
Regeringens Investeringsplan med fokus på transportområdet TØF-konference Industriens Hus, Civilingeniør Thomas Krag Thomas Krag Mobilitetsrådgivning.
Stedet som indgang til digital forvaltning
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Sekretariatet for Landdistriktsprogrammet November 2005 Den nye fælles landdistriktspolitik v/ Rita Munk.
Skandia koncernen Førende, uafhængig og kundeejet bank- og forsikringskoncern Tilbyder rådgivning og økonomisk tryghed gennem alle livets faser Højt.
Cykelkonference 2005 IDA, 14. oktober 2005 Thomas Krag Mobility Advice.
 Kommunalreformen, alle regioner og kommuner skal være medlem af et trafikselskab  Gl. Århus Amt og Gl. Ringkjøbing Amt havde ikke noget trafikselskab.
Hvad er trængslens karakter i dag? Otto Anker Nielsen, Professor
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
Cost-benefit analyse af cykling og sundhed Trafikdage Aalborg, 23 August 2005 Thomas Krag Mobility Advice.
Finansielle støjpartnerskaber Brian Kristensen Miljøstyrelsen, Miljøministeriet.
Samfundsmæssige betydning af klimaændringer indenfor landbruget Brian H. Jacobsen, FOI, KU (KVL)
KØBENHAVNERNE ELSKER AT CYKLE % af københavnerne cykler på arbejde De fleste af os i alle slags vejr.
IT og Telestyrelsens arbejde med offentlige kampagner Initiativtager til kampagnegruppe – både deltagere fra branchen og offentlige institutioner. - Formål.
” Godmorgen, Cykel ” I lyset af den nye skolereform: Undersøgelse af potentialer for implementering af målrettet cykelundervisning i Folkeskolen.
Cykelpuljen. Cykelpuljen baggrund Cyklen har i forhold til andre transport- former en række særlige fordele: Fylder mindre på vejene – reducerer trængsel.
Trafikcafé for seniorer November 2014 Flere og flere ældre i kommunen En trafikcafe er sjovere end et tilskud til kørekursus Opfyldelse af Hørsholm Cykelby.
KAMPAGNEN – I FORM PÅ FARTEN I FORM PÅ VEJEN – DET SUNDE BUSSTOPPESTED Forbedring af livskvaliteten ved at skabe bedre adgang.
Trafik & Byrum, Simon Wrisberg Kollektiv trafik i et helhedsperspektiv – d. 11. januar 2012 Kollektiv trafik i Helsingør.
Cykliststrategi Kampagner Uheldsstatistik Dræbte: 57 i i 1998 Alvorligt tilskadekomne: 550 i 2007 – 800 i 1998 Lettere tilskadekomne:
Decentral hjerterehabilitering
Anja Transportundersøgelser på virksomheder Anja Puggaard, Søren Fischer Jepsen Movia.
Unge i fokus - baggrund Langsigtet strategi – 3 hovedområder:
KLIMASPIL AARHUS Præsenter programmet:
Forhold for cyklister i Kalundborg 2
Baggrund for præsentationen
Trafikale og miljømæssige effekter
Tæt trafik.
Præsentationens transcript:

Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Cykeltrafik – økonomi og baggrund

Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Indhold Cykeltrafik Samfunds- (kommune) økonomi Noget om trafik og valg af cykel

Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Samfundsøkonomisk analyse Økologisk Råd, februar 2005 Beregninger på: udbygning af cykel-infrastruktur kampagner for mere gang og cykling.

Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Samfundsøkonomisk analyse Virkninger beregnet på: sundhed (færre sygedage, flere leveår) afgiftsprovenu brugergevinster udgifter til kørsel tidsforbrug luftforurening og andre eksterne omkostninger ulykker (men ikke sparede investeringer) Effekt på: gang cykling bilkørsel kollektiv trafik

Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Samfundsøkonomisk analyse Projektomkostninger (omregnet til Århus): 15 mio kr. pr. år i 12 år 5 mio kr. pr. år derefter Projekteffekter (efter 12 år) : gang+ 20 mio. pkm pr. år(+ 30%) cykling+ 100 mio. pkm pr. år(+ 50%) kollektiv trafik- 90 mio. pkm pr. år(- 12%) bilkørsel- 90 mio. pkm. pr. år(- 2%) nettoeffekt- 60 mio. pkm. pr. år(- 1%)

Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Samfundsøkonomisk analyse Brugergevinster: 170 mio. kr. pr. år (beregnet ud fra en række forudsætninger om frivillig ændring af transportmiddelvalg) Afgiftsprovenu: 43 mio. kr. mindre pr. år (som alene er statens problem) Driftsindtægter: 162 mio. kr. mindre pr. år (som også er kommunens problem)

Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Samfundsøkonomisk analyse Sundhedsomkostninger: 180 mio. kr. mindre pr. år (offentlig andel 40%, privat andel 60%) (Kilde: En række udenlandske undersøgelser – siden er en dansk kommet til – og nogle forsigtige forudsætninger)

Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Samfundsøkonomisk analyse Kommunalreformen betyder... 30% kommunalt bidrag ved indlæggelser 10-30% kommunalt bidrag til læge-, speciallæge og tandlægebesøg... så der er også sundhedspenge at spare lokalt (30% af 40% af 180 mio. kr. er 22 mio. kr.)

Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Samfundsøkonomisk analyse Nettoresultat: 2,3 mia. kr. Benefit-cost forhold: 1,35 Intern rente:66% (beregnet over 50 år og tilbagediskonteret til ”nutidskroner”)

Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Samfundsøkonomisk analyse Nettoresultat: 2,3 mia. kr. (over 50 år) At bemærke: kommunens primære udgifter er små det offentliges sekundære indtægtstab er forholdsvis stort kommunen både vinder og taber kommunens borgere vinder stort

Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Trafik og valg af cykel Grundkursus i trafik Trafikkens mængde er nogenlunde konstant (vel at mærke når man taler antal ture fra A til B) (taler man afstand er der sket en markant udvikling) (taler man transportmidler er der sket en stor motorisering) (taler man tid er der næsten ingenting sket) En tur er i reglen sammensat af flere transportmidler (gang, cykel, bil, bus, tog,...) Man kan kun bruge ét transportmiddel ad gangen Transportmiddelvalget er til dels rationelt (vaner, forventet kvalitet – tid, komfort, nærhed,...)

Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Trafik og valg af cykel Transportmiddelvalget er ikke konstant – pas på med begreberne ”bilister” og ”cyklister” (tal hellere om borgere, brugere, handlende,...)

Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Trafik og valg af cykel To argumenter for at cykle: Det er godt for dem, der cykler Det er godt for dem, der kører i bil

Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Trafik og valg af cykel Biltrafik Pendling Parkering Trængsel Kollektiv trafik Cykling Gang Afgift for parkering Trafik(problemer) i Århus Forurening

Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Trafik og valg af cykel Flere måder at angribe bil-problemer Skab mere plads (vej- og krydskapacitet, parkering) Få færre til at køre i bil (P-afgifter, bompenge, trængsel) Få flere til at cykle

Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Trafik og valg af cykel Hvor langt og hvordan køres der?

Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Trafik og valg af cykel Kører bilejere nogen sinde på cykel?

Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Trafik og valg af cykel Visse personer vil, selv om de har adgang til bil, frivilligt cykle, hvis cyklen er bilen markant overlegen på den konkrete tur, og hvis de pågældende er opmærksomme på dette.

Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Trafik og valg af cykel Brugsegenskabbilcykel Dør til dør ved god plads Dør til dør i tæt by Plads til flere personer Hurtighed, store afstande Hurtighed, små afstande Hurtighed, myldretid Regularitet Prisbillighed Beskyttelse mod vejrliget Tolerance overfor ujævnhed Sundhed

Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Trafik og valg af cykel ”Jeg cykler regelmæssigt” ”Jeg cykler nu og da” ”Jeg vil gerne prøve at cykle” ”Cykling er måske en mulighed” ”Cykling er ikke relevant for mig” Model for ændring af adfærd Målgrupper: Primært de ikke (endnu) cyklende Sekundært de allerede cyklende

Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Trafik og valg af cykel Visse personer vil, selv om de har adgang til bil, frivilligt cykle, hvis cyklen er bilen markant overlegen på den konkrete tur, og hvis de pågældende er opmærksomme på dette.

Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Trafik og valg af cykel

Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Trafik og valg af cykel

Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Trafik og valg af cykel

Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Trafik og valg af cykel (potentielle) cyklister er typisk århusianere moderne mennesker voksne og kræsne

Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Trafik og valg af cykel Hvordan gøre cyklen markant overlegen – og gøre århusianerne opmærksomme på det? gennemføre konkrete forbedringer af stier, veje, kryds og parkeringsmuligheder – detaljer inklusive udføre ”gimmicks”, der understøtter, at der virkelig gøres en indsats for dem, der vælger at cykle i Århus arbejde systematisk med kommunikation, der... - oplyser om cykeltrafik og initiativer - positivt vejleder de cyklende (hellere tilbud end forbud) - forbedrer cykeltrafikkens image.

Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Trafik og valg af cykel