Det gode liv? Møde d Forældre Odense Kommnune skoleafdeling Professor Niels Egelund fra DPU
Tidslinie og proces Store besparelser på Nørrebjerg- og Enghave- skolerne Manglende politisk vision for og dialog omkring specialområdet skaber utilfredse bestyrelser og forældre Rådmand Stina Willumsen tilbyder sig som dialogpartner Første diskussioner omkring forældreinddrage lse i forhold til nytænkning på specialområdet Kommisorium for forældre-drevet og politisk støttet proces aftales Målet er en forældreskabt vision for børn og unge i alderen 0-25år, som både forældre og politikere kan motiveres af og samles om Forældre workshop omkring “Det gode liv?” Skoleafdeling ved Bent Stokholm og Kurt Buchgraitz + ekstern konsulent professor Niels Egelund facilitering og involvering Vision og principper for “Det gode liv?” præsenteres til Børn-og Unge rådmand Videre forløb aftales - Forældre arbejde I dybden ? - Processer - Snitflader - Roller og ansvar Vision og principper for ”Det gode liv?” præsenteres til børn- og unge udvalget Børn- og unge udvalg bruger forældreskabt vision og principper som del af grundlag for 2015 handleplan JAN AUGNOV JAN FrustrationKick offDialogProcesResultat Politisk handleplan
Vision – ”små smil skaber gode liv!” Kompetencecenter der understøtter principper - Lærer, pædagog, sagsbehandler, fys / ergo, psykolog, læger, etc. Individuel handlingsplan Principper 1. Sammenhæng 2. Læring 3. Sociale dimensioner 4. Selvforvaltning stolt tilpas veltilfreds sjov Maksimal livsglæde
Vision – ”små smil skaber gode liv!” 2. Livslang læring - undervisning - træning - hjælpemidler - fysiske rammer 1. Sammenhæng - masterplan - overgange - børnehave / skole / fritid / heldags tilbud / sygehus - samarbejde - én sagsbehandler - tryghed - overblik - større enheder 3. Sociale dimensioner - deltage og forholde sig aktivt til sig selv og omverden - fritidstilbud / legeaftaler / venner - myndighed 4. Selvforvaltning - ”én pose penge” - at være en myndig borger - medbestemmelse - selvbestemmelse
Baggrund og situation Specialområdet under det tidligere Fyns Amt overgik ved amternes nedlæggelse til Odense Kommune og i overgangen fra Amt til Kommune har der fra brugerside ofte været et oplevelsesskift; fra amtets høje faglighed og holistiske vurderinger til kommunens mere kortsigtede dispositioner Kommunerne har været presset økonomisk, og det er i høj grad gået ud over specialområdet, der har været ramt (og stadig er truet) af nedskæringer jo større nedskæringer – jo mere kassetænkning. Kassetænkning, som bestemt ikke virker befordrende til at tænke i helheder på tværs af grænser (skoleafdeling – børn & unge handikap / kommunegrænser / faggrænser (lærere, pædagoger, fys- ergo-terapeuter, social- og sundhedsassistenter, etc.)
Principper for ”Det gode liv?” – hvad er godt for vores børn ? Livskvalitet i dagligdagen –Læring - Træning- Udvikling –Behandling- Pleje- Undervisning Odense Kommune som kompetence- kraft-center for specialområdet – Fyn / Region Syddanmark / Danmark
Den røde tråd Sammenhænge / helheder / overgange vuggestue Børnehave skole fritidstilbud tandlæge Aflastning / døgninstitution Tabt arbejds- fortjeneste sagsbehandler Sygehus / behandling Fys / ergo Søskende- problematik Botilbud pension Værge spørgsmål kørselHjælpemidler CSV handikapbil 0 25 Job? ? ? ? ?
Tænk ”ud af boksen” – hvad nu hvis ? One stop shopping ? EN konsulent til det hele Sponsorater –Fonde / puljer som integreret del af ledelses/ bestyrelsesarbejde –Øge forældre involvering til at optimere indkøb / nærhedsprincip Et ekstra år i børnehave og så komme ud af CSV et år senere ? - livslang læring / nedbryd kassetænkning – se på helheden - tidlig indsats + 3 fys / - lærer/pædagog Familiebudget, som familien har indflydelse på ? Eks. + hjælper / – taxa ? ? ?
Planen Vision – vær åben og ærlig og sig hvad du mener hvad er målet – hvad er det vi vil og hvorfor – hvordan kan vi gøre det Læs og prioriter opsamlingsdokument –Skriv de 5 vigtigste ting på 5 lapper papir i prioriteret rækkefølge –Principper fra første møde Diskussion og indsnævring Formulering