Det gode liv? Møde d.11.9.2012 Forældre Odense Kommnune skoleafdeling Professor Niels Egelund fra DPU.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Pårørende og efterladte
Advertisements

Lovlig sagsbehandling
Hvad er behovene i Danmark?
Udkast til rammeaftale på det specialiserede socialområde for Specialkonsulent, Hilde E. Thun Holst Politiske visioner Faglig udviklingsstrategi.
Introduktion til projekt ”Aktivt Liv”
Dagsorden Velkomst v. ordstyrer Palle Woss, direktør i LDD
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Birgit Bang, Beskæftigelsesrådgiver Tina Krohn, Beskæftigelsesrådgiver
Depressionsforenings fødselsdagskonference Odense, onsdag den 23. oktober 2013 Din sygdom er ikke dig – Borgeren i centrum Oplæg ved Poul Nyrup Rasmussen.
- Fælles børn - Fælles mål - Forskellige opgaver og kompetencer
direktør for Ældre- og Handicapforvaltningen, Aalborg kommune
Temadag 16. august 2010 Projekt ”Sæt viden i bevægelse”
S AMMEN KAN VI MERE – N Y BROBYGNING TIL ERHVERVSUDDANNELSE OG ERHVERVSLIV UU Vestsjælland v. Helle Jacobsen Overordnet fokus: Implementering af brugbare.
Rehabilitering i Svendborg Kommune ”Nye veje til aktivt liv”
Introduktion til NY SUNDHEDSPOLITIK 28. Februar 2012 kl –
Samlet årsrapport for Gårdhaven 2012 SIP-socialpsykiatri
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Tværprofessionelt samarbejde om børn og forældre
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
Fælles forældremøde Thurø
Serviceloven Serviceloven er en rammelov
4. maj 2011Ordrup skolebestyrelse - Årsberetning1 Årsberetning Ordrup Skole Ved Pierre Vernet, Bestryelsesformand.
4. maj 2011Ordrup skolebestyrelse - Årsberetning1 Årsberetning Ordrup Skole Ved Pierre Vernet, Bestryelsesformand.
VISION Det bedste til vore børn! Oplæg til Pædagogisk Råd.
Sammenhæng: Reduktion af det daglige energiforbrug. Energiforbruget i den enkelte kontraktstyrede enhed skal nedbringes med 2% om året. Mål: Aktiviteter.
En ambition for skolerne i Hillerød SB formændene i Hillerød Materiale fra mødet
V/ Vibeke Mygind Horsens kommunes biblioteker – Ung og digital et tværgående projekt i Horsens kommune
30. maj 2013Ordrup skolebestyrelse - Årsberetning1 Årsberetning Ordrup Skole V/ Pierre Vernet, Bestyrelsesformand.
Klostermarksskolen Strategi og visioner Visionsseminar 2008: 1)Værdianalyse 2)Visioner 3)6 Fokusområder 4) Prioritering 5) Arbejdsplaner Bestyrelsens.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
BRO Kompetenceudvikling Brugerinddragelse, Relationelle kompetencer og Overgange Winnie Lund BRO Nord Navn (Sidehoved/fod)
Velkommen Forældremøde 10. juni 2014.
”Hvordan giver vi Sønderborgs børn gode grønne vaner som fremtidige borgere?”
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Den inkluderende skole
Det gode liv? Møde d Forældre Odense Kommnune skoleafdeling Professor Niels Egelund fra DPU.
Unge-støttecenter Lemvig ungdomsgård.
Elementer i ”Forebyggelsespakken om Tobak”, der i særlig grad kan løfte kommunernes indsats Tobakstemagruppemøde i Sund By Netværket 17. juni 2013 Chefkonsulent.
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Syddanmark 18. marts 2010 Klaus Majgaard.
Etablering af partnerskaber på anbringelsesområdet En opdagelsesrejse.
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Børnehavens og skolens samarbejde er godt.
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Midtjylland 5. marts 2010 Klaus Majgaard.
KL´s visioner for kroniske patienter
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Borgermøde om Udviklingsstrategien Byrådet har givet sin vurdering af udviklingen og forslag til hvilke visioner, strategier og indsatser, som skal sikre.
Det gode liv? Møde d Forældre Odense Kommnune skoleafdeling Professor Niels Egelund fra DPU.
Handleplaner Odsherred Kommune. Indledning Hvem er vi Kort præsentation.
1 Sigtelinjer for arbejdet På baggrund af budgetmaterialet (inkl. bagvedliggende notater og viden i øvrigt): Udarbejde formuleringer til sigtelinjer for.
Værdipapir - for skolebestyrelsernes samarbejde med børn- og ungeforvaltningen samt det politiske udvalg  Målet  Tre centrale værdier for samarbejdet.
Tema 2 Præsentation af kommunen og dens tilbud Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
”Det Nære Sundhedsvæsen” Jan Trøjborg KKR Syddanmark, Januar 2012.
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Præsentation af resultaterne fra workshop 1 1. Workshop 1- hvad gjorde vi? Spor: Unge, uddannelse og beskæftigelse Tema 1 - Forebyggelse og sammenhæng.
Borgerinddragelse Projekt Vejen til Uddannelse og Beskæftigelse Torsdag den 10.april 2014.
KAN MAN GAMBLE SIT LIV VÆK? - En præsentation om gambling og ludomani Selvmord Arbejdsløshed Skilsmisse Løgn Sygdom Kriminalitet.
FÆLLES OM FRITIDEN Oplæg på temadagen ‘Veje til deltagelse’ Cecilie Friis / projektmedarbejder SUMH – Sammenslutningen af Unge Med Handicap.
Lige muligheder i livet Strategi for børn og unge i udsatte positioner.
Hvad er Velfærds-LAB? 1. Leder- og medarbejderønsker til BV Medinddragelse og medindflydelse Fælles tilgang til arbejdet med borgeren Understøttelse til.
S SEK, DH Socialområdet - Januar s Disposition Handicapplan - Strategigrundlaget §118S - Samskabelsesprojekter Bruger- og Pårørendeundersøgelser.
Voksenansvar for anbragte børn og unge Børn og unges rettigheder
Kvalitet i plejen.
Når alle er forskellige er ingen anderledes
Ungeenheden Frederikshavn Kommune – helhed og samspil
25. december 2018 Nationale retningslinjer til forebyggelse af voldsomme episoder på botilbud samt på bosteder for hjemløse ”Først og fremmest handler.
Inspirationsworkshop med fokus på
Rammesætning Aftaler om indhold Jeg taler ud fra en faglig position
Præsentationens transcript:

Det gode liv? Møde d Forældre Odense Kommnune skoleafdeling Professor Niels Egelund fra DPU

Tidslinie og proces Store besparelser på Nørrebjerg- og Enghave- skolerne Manglende politisk vision for og dialog omkring specialområdet skaber utilfredse bestyrelser og forældre Rådmand Stina Willumsen tilbyder sig som dialogpartner Første diskussioner omkring forældreinddrage lse i forhold til nytænkning på specialområdet Kommisorium for forældre-drevet og politisk støttet proces aftales Målet er en forældreskabt vision for børn og unge i alderen 0-25år, som både forældre og politikere kan motiveres af og samles om Forældre workshop omkring “Det gode liv?” Skoleafdeling ved Bent Stokholm og Kurt Buchgraitz + ekstern konsulent professor Niels Egelund facilitering og involvering Vision og principper for “Det gode liv?” præsenteres til Børn-og Unge rådmand Videre forløb aftales - Forældre arbejde I dybden ? - Processer - Snitflader - Roller og ansvar Vision og principper for ”Det gode liv?” præsenteres til børn- og unge udvalget Børn- og unge udvalg bruger forældreskabt vision og principper som del af grundlag for 2015 handleplan JAN AUGNOV JAN FrustrationKick offDialogProcesResultat Politisk handleplan

Vision – ”små smil skaber gode liv!” Kompetencecenter der understøtter principper - Lærer, pædagog, sagsbehandler, fys / ergo, psykolog, læger, etc. Individuel handlingsplan Principper 1. Sammenhæng 2. Læring 3. Sociale dimensioner 4. Selvforvaltning stolt tilpas veltilfreds sjov Maksimal livsglæde

Vision – ”små smil skaber gode liv!” 2. Livslang læring - undervisning - træning - hjælpemidler - fysiske rammer 1. Sammenhæng - masterplan - overgange - børnehave / skole / fritid / heldags tilbud / sygehus - samarbejde - én sagsbehandler - tryghed - overblik - større enheder 3. Sociale dimensioner - deltage og forholde sig aktivt til sig selv og omverden - fritidstilbud / legeaftaler / venner - myndighed 4. Selvforvaltning - ”én pose penge” - at være en myndig borger - medbestemmelse - selvbestemmelse

Baggrund og situation Specialområdet under det tidligere Fyns Amt overgik ved amternes nedlæggelse til Odense Kommune og i overgangen fra Amt til Kommune har der fra brugerside ofte været et oplevelsesskift; fra amtets høje faglighed og holistiske vurderinger til kommunens mere kortsigtede dispositioner Kommunerne har været presset økonomisk, og det er i høj grad gået ud over specialområdet, der har været ramt (og stadig er truet) af nedskæringer jo større nedskæringer – jo mere kassetænkning. Kassetænkning, som bestemt ikke virker befordrende til at tænke i helheder på tværs af grænser (skoleafdeling – børn & unge handikap / kommunegrænser / faggrænser (lærere, pædagoger, fys- ergo-terapeuter, social- og sundhedsassistenter, etc.)

Principper for ”Det gode liv?” – hvad er godt for vores børn ? Livskvalitet i dagligdagen –Læring - Træning- Udvikling –Behandling- Pleje- Undervisning Odense Kommune som kompetence- kraft-center for specialområdet – Fyn / Region Syddanmark / Danmark

Den røde tråd Sammenhænge / helheder / overgange vuggestue Børnehave skole fritidstilbud tandlæge Aflastning / døgninstitution Tabt arbejds- fortjeneste sagsbehandler Sygehus / behandling Fys / ergo Søskende- problematik Botilbud pension Værge spørgsmål kørselHjælpemidler CSV handikapbil 0 25 Job? ? ? ? ?

Tænk ”ud af boksen” – hvad nu hvis ? One stop shopping ? EN konsulent til det hele Sponsorater –Fonde / puljer som integreret del af ledelses/ bestyrelsesarbejde –Øge forældre involvering til at optimere indkøb / nærhedsprincip Et ekstra år i børnehave og så komme ud af CSV et år senere ? - livslang læring / nedbryd kassetænkning – se på helheden - tidlig indsats + 3 fys / - lærer/pædagog Familiebudget, som familien har indflydelse på ? Eks. + hjælper / – taxa ? ? ?

Planen Vision – vær åben og ærlig og sig hvad du mener hvad er målet – hvad er det vi vil og hvorfor – hvordan kan vi gøre det Læs og prioriter opsamlingsdokument –Skriv de 5 vigtigste ting på 5 lapper papir i prioriteret rækkefølge –Principper fra første møde Diskussion og indsnævring Formulering