©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk Til underviserne Temaet ADHD hos voksne og min egen ADHD, er et stort og vigtigt tema, som det godt kan betale sig at bruge.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

©Jenny Bohr – Til underviserne Mestring i stort og småt er ment som et inspirations- og arbejdstema. Det er vigtigt, at der er tid til, at.
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Tema: 6 Hvad kan jeg gøre når jeg har det dårligt_ Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
ADHD – Når helikopteren ikke kan lette
Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Læringsstile og lektier
I dag er temaet Visualisering
Coaching - det handler om at stille de rigtige spørgsmål…
Psykoedukation til unge i OPUS
Anette Schjødt Thorsen
Bokstav børn.
©Jenny Bohr – Til underviserne At arbejde med mål kan være udfordrende for voksne med ADHD, og selvom du tilrettelægger arbejdet med vægt.
Arbejdspladsudvikling
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
MIN skabelon MIN generalisering! MIN specielle virkelighed!
Kommunikation og relationer 9. januar v. Gitte Schrøder
©Jenny Bohr – Til underviserne Som en direkte konsekvens af deres vanskeligheder, lever mennesker med ADHD ofte med et meget højt stressniveau.
Mindre grimt, tak.
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Hjælp mig med at finde den !!! En stor belønning til dem, der SER bedst! Præsenterer Klik her for at starte JEG HARMISTET MIN MIS !! Red Bulls.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Session 13: Advarselssignaler på depression og blandingstilstand Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Projektlederens rolle(r)
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation til patienter med skizofreni
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Session 14: Struktur og risikosituationer Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
ADHD - Kendt eller ukendt diagnose - Brug for fokus på fastholdelse Jette Myglegaard, indehaver af PlusJob Formand for ADHD-foreningen.
Procesværktøjer.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Mestring af symptomer Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Vejlederens kommunikation
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
At tale om sexualitet.
Hvad vil det sige, at man har ADHD? Det vil sige, at man har problemer med at: være opmærksom opfatte fortolke huske planlægge orientere sig kunne styre.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Den gode tone Lse.
Stresshåndteringsgruppe
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Læringslokomotivets forældresamarbejde
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Den gode tone Lse.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Præsentationens transcript:

©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk Til underviserne Temaet ADHD hos voksne og min egen ADHD, er et stort og vigtigt tema, som det godt kan betale sig at bruge to kursusgange på, men lad farven være den samme. Vær anerkendende og husk, du står over for de virkelige eksperter. Det kan være godt at stoppe op en gang imellem og spørge om kursisternes egne erfaringer med eks. selektiv opmærksomhed eller impulsivitet. Pas på normalitetsbegrebet – tal i stedet for om gennemsnittet af mennesker – du kan bruge begrebet almen. Husk min egen ADHD bør have to sider både særlige udfordringer og særlige styrker ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

2. kursusgang, grøn Velkommen OBS: Lad gerne deltagerne kommentere tegningen Tegninger af Amalie Bohr Emne: ADHD hos voksne og min egen ADHD ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

Dagens program Emne og Kursusstruktur Siden sidst - har I gjort jer nogle overvejelser? Har noget været anderledes? 1 Introduktion til dagen i dag (10 min.) 3 Undervisning og spørgsmål (40 min.) 4 Pause (20 min.) 5 7 Afrunding og opsamling   ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

Har du mødt en person med ADHD, så har du mødt en person med ADHD ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

Mennesker med ADHD er lige så forskellige som alle andre… Noget ved ADHD er fælles, men meget er forskelligt. ADHD præges af individuelle træk og påvirkes af hvilke betingelser, en person har igennem livet. Kombinationen og graden af vanskeligheder er individuelle. ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

Notér, når noget passer i forhold til dig Når vi gennemgår de forskellige symptomer, så skriv ind i tabellen, hvis der er noget, du genkender. Skriv, hvad der falder dig ind. Der er ikke noget rigtigt eller forkert. Vi gennemgår dem senere. OBS: uddel skemaet til kursisterne ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk ADHD Attention Deficit Hyperactivity Disorder Det vil sige forstyrrelse eller ubalance af: Opmærksomhed Aktivitet Impulsivitet ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

Fire typer af opmærksomhed Fire områder hvor mennesker med ADHD kan have større eller mindre udfordringer: Selektiv opmærksomhed Fleksibel opmærksomhed Vedholdende opmærksomhed Samtidig opmærksomhed ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

Selektiv opmærksomhed At selektere er at udvælge, at si og sortere. Det handler om at finde det væsentlige i en given situation. At kunne filtrere indtryk. Mange voksne med ADHD bliver bombarderet med indtryk. Hjernen får ikke sorteret uvæsentlige indtryk fra. Hvis der er vanskeligheder med denne funktion, vil man let blive afledt af det, der forgår rundt omkring en og have svært ved at udvælge det væsentlige. Altid at være ”alert” – eller i alarmberedskab, at hjernen hele tiden er på vagt og modtager informationer uafbrudt. ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

Fleksibel opmærksomhed Denne opmærksomhed har med fleksibilitet og smidighed at gøre. Det er vigtigt at kunne fastholde fokus, men det er lige så vigtigt at kunne slippe fokus og skifte over til noget andet, når situationen kræver det. Nogle voksne med ADHD kan have svært ved at gå fra at gøre en slags ting til en anden. Det handler også om, at kunne blive afbrudt og være i stand til at vende tilbage til det, man var i gang med inden afbrydelsen. Nogle voksne med ADHD glemmer simpelthen, hvad de var i gang med ved afbrydelser. ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

Vedholdende opmærksomhed Dette er en proces, der gør, at man kan blive ved at koncentrere sig over længere tid. Mennesker, der har vanskeligheder på dette område, kan være hurtige til at klare de første opgaver, men når opgaverne bliver rutineprægede, kan de ikke bevare energien. De er ofte urolige og rastløse. Denne uro skal ses som et ubevidst forsøg på at hæve energiniveauet i hjernen. Vanskeligheder med vedholdenhed kan betyde, at man kan have svært ved at færdigøre daglige opgaver, eller fuldende uddannelse og fastholde arbejde. Vanskeligheder på dette område betyder, at man kan have svært ved at holde hjulene i gang, og at man har et stort behov for stimulation. ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

Samtidig opmærksomhed Handler om evnen til at kunne beskæftige sig med flere ting på samme tid, eller at kunne kapere flere forskellige informationer. Multi-tasking Mennesker med vanskeligheder på dette område kan have svært ved at gøre flere ting på samme tid fx modtage informationer, mens de spiser De kan let blive stressede, hvis der sker for meget ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

Opmærksomhedsforstyrrelse Der er tale om en kombination af vanskeligheder, ikke et ‘enten eller’. Nogle har store vanskeligheder med alle former for opmærksomhed, andre har større vanskeligheder på nogle områder end andre. Der er tale om en helt individuel kombination af vanskeligheder. ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

Opmærksomhedsforstyrrelse har stor indflydelse på Arbejdshukommelsen Arbejdshukommelsen holder de 2 sekunders information, der er nødvendig for at holde os på sporet. Gør, at vi løser den opgave, vi er gået i gang med. Arbejdshukommelsen er involveret i en række funktioner, som eksempelvis planlægning, at vurdere konsekvensen af sine handlinger og problemløsning. Vanskeligheder med arbejdshukommelsen kan betyde, at man glemmer, hvad man er i gang med, hvad man skal til at sige eller gøre m.m. ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

Aktivitetsforstyrrelse - To former for aktivitetsforstyrrelser - Hyperaktivitet - Hypoaktivitet Igen er der tale om en ubalance - for lidt eller for meget aktivitet. ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

To former for Hyperaktivitet Den omkringfarende Den rastløse Det samme menneske kan godt have begge former for hyperaktivitet. Men hos voksne vil hyperaktivitet oftest vise sig som indre uro, rastløshed, anspændthed. ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

Hypoaktivitet - For lidt aktivitet Sværere at få øje på. Initiativløse, stille, kan virke tunge, umotiverede, energiforladte. Kommer lige så meget i vejen for den enkelte. Det er ofte kvinder, der har denne form, men det kan lige så vel være mænd. ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

Mennesker med ADHD er Hyper - tolkende De bruger enorme mængder hjernemæssig energi ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

To former for Impulsivitet Den handlerettede Hvor man kommer til at handle uden at få tænkt over konsekvenserne. Den verbale Hvor man kommer til at sige ting uden at få tænkt over konsekvenserne Det samme menneske kan godt have begge former for impulsivitet Impulsiviteten har stor betydning for omgivelsernes forståelse af den enkelte, der ofte mødes med bebrejdelse ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk Forstår vi vanskelighederne som en undskyldning, så kan vi ikke gøre noget ved det. Forstår vi vanskelighederne som en forklaring, så kan vi gøre noget ved det. ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

Har du skrevet noget ind i skemaet? Vi tager et punkt ad gangen. Hvem har skrevet noget under - Selektiv opmærksomhed? - Fleksibel opmærksomhed? - etc. Er der nogen sammenhæng mellem de ønsker/mål, I opsatte i sidste uge, og de punkter I har skrevet i dag? ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

Fokusér på det du er god til, i stedet for det du ikke kan Du kan gøre denne lille øvelse: Luk øjnene og se/tænk på dig selv. Giv slip på alle dine ønsker om, hvordan du gerne ville være. Bare tænk på dine stærke sider. Hvad er det så for nogle styrker, du har? Hvad er det, du kan, som du kan bruge til at dyrke glæden og det positive i dit liv? ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

Nogle positive karaktertræk hos mennesker med ADHD Uendelig energi Hyperfokuseret Kombination af energi og hyperfokus Fantasifulde og gode til at finde alternative løsninger Kreative - ofte ubundne Humoristiske ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

Nogle positive karaktertræk hos mennesker med ADHD Opfindsomme og idérige – ikke kedelige Hurtige tænkere, kan tage hurtige beslutninger Spontane og bevægelige Passionerede når de er interesserede Kommer hurtigt videre – dvæler ikke ved tingene Kærlige og omsorgsfulde Humoristiske - humørspredende ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

Nogle positive karaktertræk hos mennesker med ADHD Eventyrlystne og modige – sprænger gerne grænser Altid hjælpsomme – vennernes ven Alert – opfanger flere ting end andre Tydelig og konkret kommunikation Gode i nødsituationer og kriser Aldrig kedelige Ikke bange for at sige, hvad de mener ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

Nogle kendte mennesker med ADHD Michael Phelps, Professionel Svømmer, har bl.a. vundet guldmedaljer i både VM og ved OL Anne Marie Geisler Andersen, tidligere MF for det Radikale Venstre Lykke May Andersen, Dansk Topmodel Anders Stjernholm, Journalist, Stand-up komiker og tv-vært ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

Opsamling og afrunding Er der spørgsmål? Er der løse ender, der skal samles op? Hvordan har dagen været? Næste kursusgang vil vi fortsætte emnet om ADHD hos voksne og jeres ADHD Til næste gang: Kig på nettet og se efter styrker hos mennesker med ADHD Tak for i dag ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk