Øget overgangsfrekvens til de videregående uddannelser

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Køge Handelsskole Thomas Nielsen og Anders Klosterman
Advertisements

VEJLEDNING PÅ GYMNASIERNE
Unge på tværs flasher København, 31. marts Når uddannelsespålæg bliver et godt tilbud Uddannelsesstart - Til dig, der er på vej i en erhvervsuddannelse.
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
Uddannelse med perspektiv Fredericia Gymnasium Mandag den 7
S AMMEN KAN VI MERE – N Y BROBYGNING TIL ERHVERVSUDDANNELSE OG ERHVERVSLIV UU Vestsjælland v. Helle Jacobsen Overordnet fokus: Implementering af brugbare.
Talentvejen, hvad? Før start på ungdomsuddannelsen – prioritere brobygning og introforløb endnu højere. Styrket samarbejde med UU og folkeskole. Undervejs.
Talentudvikling gennem transferspor
Talentvejen Selandia CEU, Mercantec, Aalborg Tech i samarbejde med
Praktikpladsdialog Formål 1.At øge effektiviteten af det lokale opsøgende praktikpladsarbejde over for virksomheder med ubesatte praktikpladser gennem.
”Sammenhængskraft som dynamo i klasserummet” August 2010 – September 2012.
Hold Fast Konsortiemedlemmer i UU Ringkøbing Fjords område: Deltagere:
KOMpetenceMål i PraksIS
Grønt Flag – Grøn Læreruddannelse
UU Center Kolding Mentorprojekt i UU Kolding •Ide og finansiering •Ungepakke II •Samarbejdspartnere Taxameter - institutionsuafhængig.
’Afklaring om valg af erhvervsuddannelse via frivillig brobygning’
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Talentvejen på EUC Vest Marts Deltagende indgange 2 undervisere 6 virksomheder Produktion & udvikling 4 undervisere 2 virksomheder Bygge & Anlæg.
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Rammeforsøg på TEC-HTX Studietid Formål At skabe større sammenhæng mellem uddannelsestid og elevtid At øge lærertilstedeværelsen sammen med eleverne At.
Informationssøgning for ungdomsuddannelserne
Hhx – Handelsgymnasium Htx – Teknisk gymnasium
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Kort statusopgørelse til styregruppen Efterår 2013 Praksisnær offentlig ledelse i Syddanmark Erhvervsakademi Sydvest, Esbjerg og Sønderborg.
Fakta om unge Alle skal have en uddannelse 96% starter
Overvejelser om institutionsstrukturen i Region Midtjylland Styrelseschef Lars Mortensen Institutionsstyrelsen, Undervisningsministeriet.
Projekt Uddannelsesstart Aabenraa Kommune. Projekt Uddannelsesstart Sammenhæng mellem uddannelse, uddannelsesplaner og uddannelsespålæg Samarbejdspartner:
Susanne Minds Evaluator VIA University College
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Evaluering Brobygning / Tilmelding. Før brobygning. Efterskoler. For dårlig vejledning af UU i 9. kl. Manglende ønsker på uddannelsesplaner.
Præsentation til opstartsmøde for projektledere 12. oktober 2010.
- et bedre sted at lære Velkommen …..vi glæder os til en spændende dag med jer.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
UNGE OG UDDANNELSE. Et væld af muligheder…. Som ungt menneske i Danmark har man et væld af muligheder for uddannelse, job og afklaring. Regeringens mål.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Bekymringsmærker og kontaktvejleder.
IMODUS konference Campus Roskilde 20. Marts Lene Smith, EUC Norvestsjælland1.
UUO – dialogmøde 10. januar 2012 Skole- og dagtilbudschef Esben Krægpøth UUO Dialogmøde den 10. Januar 2012.
Valg af introduktionskursus. 8. Klasse efterår/vinter.
Fælleskommunal arbejdsgruppe nedsat af UUVs styregruppe 4 møder i alt = beskrivelse af indhold og forslag til organisation UUVs styregruppe tager den endelige.
ETU: Elevtilfredshedsundersøgelse 2008 Undersøgelsens resultater leder til følgende anbefalinger for UCR: Prioriter elevernes opfattelse af skolens Planlægning.
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
Projekter og netværksdannelse på FG Fredericia Gymnasium 7. februar 2015 Orienteringsmøde om Udviklingsplanen fase 2.
Fra erhvervsuddannelse til videregående uddannelse
UU Ringkøbing Fjord Ungdommens Uddannelsesvejledning
LINK Camp 2012 Helle Karina Pedersen Uddannelseschef EAL.
Helle Karina Pedersen Uddannelseschef EAL
Grænseløs læring Virtuelle valgfag. Hvem deltager? Undervisere og elever på valgfag i to uddannelser: Pædagogisk assistent (PAU) Social- og sundhedshjælper.
Studievalg.dk DEN FEMTE VEJ Hvad gør Studievalg ift. EUD-vejen? Med forbehold for regionale forskelle! Konference 14. september 2010.
Uddannelse – dit barns fremtid
Digital vidensdeling på DE´s årsmøde 2014
Broforløbet – Esbjerg, Varde og Vejen Lars Katzmann - Projektejer Marianne Kirk Nielsen – Projektleder Tina Nielsen – Beskæftigelsesrådgiver Jobcenter.
UP 2U UP2U-forløb for frafaldstruede unge
Talentspotning og talentudvikling på grundforløbet Workshop Den 23. maj og den 25. maj 2016.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
1 Erhvervsuddannelserne som mål for brobygningsforløb Beskæftigelsesregion - Syd, Nord, Midt, Hovedstaden og Sjælland, Hovedstaden.
VEU Center Syd. Udfordringer Ny Erhvervsuddannelsesreform ufaglærte vil i 2020 være uden job! Vi vil mangle faglærte i 2020! Vi mangler.
Grundlaget  Hvad skal der til? Eleven i centrum Vejlederviden og ledelseskompetence Fællesskab, tillid – og pengene gider vi ikke tænke på Samarbejdsaftaler.
Bedre overgangsvejledning gennem øget aktørinddragelse på Djursland workshop A4 Et projekt med: Viden Djurs – Lead partner UU-Djursland Ørum Skole Auning.
OPLÆG TIL PRAKTIKVEJLEDERTRÆF SOSU NORD, EFTERÅR 2016.
Hvordan fungerer erhvervsuddannelsesreformen? Følgeforskningsprojekt - design og resultater 1. november 2016.
Erfaringer med karrierelæring SIP 1b - HF v/ projektleder Caroline Vogelius Wiener og vicerektor Anders Wind, Gentofte HF.
Projekt X – Udvikling af undervisning i et krydsfelt
Hvad er der sket siden juni 2015?
i VIA University College og University College Nordjylland
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
DEN GODE OVERGANG SKIVE SYDDANMARK/ MIDTJYLLAND FREDERIKSHAVN HORSENS
Hvordan skaber vi rammen for kvalitet?
Præsentationens transcript:

Øget overgangsfrekvens til de videregående uddannelser Et projekt finansieret af Region Syddanmark

Projektets organisering Svendborg Gymnasium er projektholder I projektet indgår desuden: SOSU Fyn Grindsted Erhvervsskole EUC Syd Projektet ledes af Studievalg Sydjylland i tæt samarbejde med Studievalg Fyn Der er etableret en styregruppe med repræsentanter fra ovenstående organisationer

Projektets to spor Spor 1: At udvikle og afprøve brobygningsmodeller for elever på erhvervsuddannelserne til de videregående uddannelser Spor 2: Gennem understøttende aktiviteter på udvalgte gymnasier at øge udbyttet af den traditionelle brobygning til de videregående uddannelser

Gennemførte forløb SOSU området: Efteråret 2009 – SOSU Fyn Foråret 2010 – SOSU Fyn Merkantilt forløb for seks vestjyske handelsskoler til Erhvervsakademi SydVest i Esbjerg EUD Study, Esbjerg til Erhvervsakademi SydVest i Esbjerg

Planlagte forløb SOSU området: Efteråret 2010 – SOSU Fyn Efteråret 2010 – SOSU Syd, Aabenraa 2011 – SOSU Esbjerg og SOSU Fredericia Gentagelse af forbedret HG forløb for seks vestjyske erhvervsskoler til Erhvervsakademi SydVest i Esbjerg i 2011 Udvikling af nye HG forløb i Sønderjylland, Trekantområdet og på Fyn – vinteren 2011/2012 Udvikling af tekniske forløb i Trekantområdet og på Fyn i efteråret 2011

Evaluering SOSU Meget stor elevtilfredshed Større afklaring af fremtidsmuligheder (14 ud af 20 vil fortsætte med videregående uddannelse) Øget selvtillid, undervisningen blev afdramatiseret og mange havde en oplevelse af stor faglig ballast fra SOSU uddannelsen - større tilfredshed med egen uddannelse og dagligdag Indblik i andre undervisningsformer og større tilfredshed med undervisningen på SOSU uddannelsen Øget motivation til videregående uddannelse efter endt SOSU uddannelse

Projektets udfordringer - SOSU At få den tidsmæssige koordinering mellem erhvervsskolerne og de videregående uddannelser til at matche Det er et valgfag – hvad vælges fra? Det ligger meget tidligt på uddannelsen Det matcher ikke de videregående uddannelser planlægning At skaffe praktikpladser i praksis – vigtigt Rent praktisk at koordinere tilmeldingerne

Evaluering merkantilt Meget svært at se uddannelsesmulighederne – for langt fra HG via elevtid til afsluttet EUD og ind i de videregående uddannelser Den lange udsigt vil betyde, at de mister interessen for at tage en videregående uddannelse For få uddannelser at vælge imellem OK at opleve uddannelserne For nogle var niveauet (for) højt, andre kunne fint følge med, seriøst, mere gruppearbejde, lærerne vidste hvad de talte om 

Projektets udfordringer – merkantilt At skabe et relevant forløb hvor eleverne kan få et indblik i uddannelserne Den tidsmæssige forskydning – der er meget langt fra HG til videregående uddannelse HG’erne har ikke valgt et speciale endnu – svært at vælge mellem de forskellige uddannelser – ufokuseret Svært at få et tilstrækkeligt udbud af brobygningsforløb – geografiske udfordringer

Projektets udfordringer - teknisk At finde et tidspunkt på hovedforløbet for flere grupper af elever (uddannelsestyper, uddannelsessteder) der kan skabe volumen At skabe et bredt nok brobygningstilbud/-udbud uden at få for store transportudfordringer At anskueliggøre at uddannelsesmulighederne er mange og ikke kun de lokale

Et spændende forløb – EUD Study En del af det forløb alle elever skal igennem Oplæg fra Studievalg om uddannelsesmuligheder – herunder forventningsafstemning 2 dage på erhvervsakademiet med direkte relevante uddannelser Opfølgende gruppevejledning/opsamling med skolens vejledere og Studievalg Mulighed for yderligere individuelle forløb med brobygning på ingeniøruddannelserne eller i praktik i virksomhed Afklaring af om eleven skal fortsætte i en erhvervsuddannelse eller på htx

Betingelser for succes At både erhvervsuddannelserne, de videregående uddannelser og Studievalg vil det og prioriterer det (både ledelser, vejledere og undervisere) Integration i elevernes dagligdag på erhvervsuddannelserne Grundig forberedelse forud for forløbet Oplæg fra studerende/ambassadører Oplæg/gruppevejledningerne med Studievalg – forventningsafstemning Understøttende aktiviteter fra skolens side Efterbehandling/evaluering (skolen og/eller Studievalg) At det forankres hos de nuværende aktører, så det bliver ”selvkørende”