Introduktion til projektet Opstartsworkshop den 23. juni 2009 Teknologisk Institut
Projektet kort Baggrunden Målet Vejen Folkene Praktik og det med småt
Baggrunden – hvem er de aktive brugere og hvad skal vi med dem? Virksomheder har ”opdaget” brugerne – og at: Der er forskel på innovation og markedsføring. Nye kommunikationsplatforme giver nye muligheder for at møde brugerne – kunderne. De aktive brugere Opfinderordningen på Teknologisk fortæller noget, men ikke alt. Lead-user teori og tilgange kan også vise vej.
Eksperimenter med brugere Brugerdreven innovation - et bevidst miks af brugerinvolvering & brugerbehov Lead user Direkte Eksperimenter med brugere Communities BRUGERINVOLVERING Fokusgrupper Observation Test Antropologiske metoder Markedsanalyser Indirekte Erkendte Ikke erkendte BEHOV Dimensioner af brugerdreven innovation og projektfokus jf. FORA (2008)
Veje til dialog med aktive brugerne Social arkitektur IKT- arkitektur Brugeraktiviteter Brugeren som co-creator Fokus på idéudvikling i samspil med andre Brugerbehov Fokus på brugernes idéer til at opfylde egne behov Innovation via co-creation Brugsmønstre Fokus på brugernes Preferencer og adfærd Innovation via test og tilkendegivelse af behov Innovation via brugerdata Forretningsproces
Målet med projektet At udvikle værktøjer, der effektivt understøtter mødet mellem virksomheder og deres aktive brugere i innovationsprocessen: Typologi over aktive brugere, der sikrer at aktive brugere indgår hensigtsmæssigt i virksomhedens innovationsproces. Brugerdrevne innovationsmetoder til at understøtte mødet mellem virksomhed og brugeren.
Vejen kan forekomme snoet… HVEM kan udvikle HVORNÅR? Kurt Erna Lone Arne !_____ ?_____ Hvad__ Hvem__ Hvor__ TypoIogi HVORDAN kan I udvikle sammen? Innovativ fra A-Z Aktive brugere Metodik HVAD er jeres virksomhedsprojekt? Fase 1 Fase 2 Fase 3 Fase 4 Innovationsprojekt Virksomhed
Nok er vejen snoet, men der er en plan Innovationsspor Projektopstart maj –september 2009 Udvikling oktober 2009 – august 2010 Formidling august 2010 – december 2010 Viden opbygning Virksomheds- projekter Netværk Uddannelser Virtuel videndeling AUTO-typologi AUTO-metoder Krea Statens Museum for Kunst Grønttorvet H-H Ferries Schur Inventure Kailow Graphics Advice Digital 1. match Auto- camp 2. match Studerende Undervisningsmateriale Projektplatform Open review platform
Første indtryk på tværs I vil sparre med de andre virksomheder. Erfaringerne med brugerinddragelse i udvikling er beskeden… I ønsker ikke for meget akademisk pjank. Der tegner sig platforme for brugerdialog på tværs af virksomheder – matchmaking ver. 0.1. 1. ”rigtige” matchmaking til september.
På den korte bane, fase 1 Hovedaktiviteter til ultimo september HA1 Typologi - ver. 1.0 Survey, interviews med jeres aktive brugere HA2 Metoder - ver. 2.0 Dialog med andre BDI-projekter, desk research HA3-4 Online projekt platform og open review platform HA 5 1. Matchmaking Virksomhedsprojekter besluttet Matchmaking i virksomhedsgrupper HA 6 AUTO Camp og Studietur
Folkene fra Teknologisk Signe Skov-Hansen Riem Zouzou Louise Hvid-Jensen Mette Abrahamsen
Praktik, formalia & TODO Projektaftale - rettigheder &hemmeligholdelse Kommenterer, godkende og returnere underskrift Styregruppe Beslutte hvilke tre virksomheder, der deltager Kommunikation på Projektplatform Oprette sig som bruger Det med småt Timeregistrering – notere alle timer brugt på AUTO Spørgeskemaer fra Program for Brugerdreven Innovation