Introduktion til projektet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kunder og marked Den primære årsag til, at virksomheder fejler med deres Innovationer, skyldes manglende indsigt i markedet og kundernes behov Lindholm.
Advertisements

Målgruppen, Konceptet og Kommunikationsplatformen af:
Introduktion til eBusiness
Brugerdreven innovation Hvordan kan vi anvende brugernes behov som udgangspunkt for innovation? Og dermed blive mere konkurrencedygtige? Lene Feldthus.
REG LAB EFTERÅRSKONFERENCE En øvelse for livet. REG LAB EFTERÅRSKONFERENCE 2010.
Design på Sdr. Vang Skole
Hvad er VIP for noget? Projekt-VIP (Viden- og InnovationsPartnerskaber) handler om at skabe tværprofessionelle partnerskaber, der baner vejen for udvikling.
Rykker vi? Eller er alt ved det gamle?
Arendalkonferancen Arendal 21.juni 2011
Konflikter på nettet. Og hvordan du løser dem.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Peder Ohrt Uddannelsesnetværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion,
Projekt - mobil interaktion i det fysiske og virtuelle biblioteksrum.
Markedsvurdering.
Statens Museum for Kunst Præsentation på AUTO seminar d Helene Brøndholt Nielsen, SMK digital Louise Bugge Jacobsen, u.l.k.
Visionsproces Fra ord til handling.
1 Sundhedsprojektet. 2 Sundhedsprojekt •Projektansøgning 2006 udarbejdet i samarbejde med CVU 2.8mio. fra Familieministeriets pulje til kvalitetsudvikling.
Læring og videndeling om god arbejdsmiljøpraksis Oplæg på AM 2006 ved: Brian Knudsen, Arbejdsmiljøinstituttet Sune Netterstrøm og Peter Frimer, Bymusen.
Date :31 1.
InnovationsAgenterne Innovationstjek præsenteret af Innovationsagent Kai Ormstrup Jensen DELTA.
Aarhus School of Business. Trends i Europa 2010 – 2020 i universitetsverdenen Europa 2020 strategien (EU Commissionen 2010) Mål: Europa skal være verdensleder.
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Baggrund Mål Fremtidsperspektiver Lidt historie ApEx – Center for anvendt oplevelsesøkonomi – Dansk videncenter for oplevelsesøkonomi.
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
# DUA SEMINAR 2010 BRUGERINVOLVERING - hvordan? Ole Nielsen, COWI 5. oktober okt 2010 DUA SEMINAR 2010.
MedTech Innovation Center – effektiv kommercialisering af innovationer.
Billedkommunikation i elektroniske journaler Introduktion til projektet Projektets mål er at teste og udvikle billedbaseret kommunikation som et tværfagligt.
Teori og metode Stine Heger, cand. mag
Brugerne i centrum for træfsikre løsninger
Kick off Kursus i Innovation og brugerinddragelse Den 18 marts 2013
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
INNOVATIONSFORUM # 3 VIDENSBEARBEJDNING EKSPERIMENTER OG METODER.
Brugerdreven Innovation Brugerdreven innovation eller ”åben innovation” er et for- holdsvis nyt begreb. Et begreb Danmark, som det første land, har sat.
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.) Præsentation.
Nu er sitet jeres og hvad vil I gøre ved det?
Undervisningsorganisering,-former og -medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser Slutkonference for 3. runde af Forsknings-, udviklings-
Hvorfor Digital Post? - og vejen dertil
Struktur og processer Faseopdelt innovationsproces.
Diigital læring - Den Digitale Erhvervsskole
Projekt - mobil interaktion i det fysiske og virtuelle biblioteksrum.
Udviklingspuljen for folke- og skolebiblioteker Workshop Roskilde 29.august 2013 Jonna Holmgaard Larsen chefkonsulent.
Tine Jerris, projektleder i Kronikerprogrammet
IMODUS – IHK Workshop om Blended Learning Workshopintroduktion.
Camp IB sept sept VELKOMMEN TIL CAMP IB37.
Univeristy College Syddanmark, 23. marts 2015 – set fra evaluators perspektiv Dorthe Carlsen. Odense,
Æstetisk Kommunikation Keramiker og IT-studerende Vigdis Petersen
Udkast til nye tekniske bestemmelser for BVT´s kontrolordning.
”… hvis du kigger på de personer der arbejder i virksomheden, så er der en overrepræsentation af selvgjorde, selvmotiverede, selvdrevne mennesker med et.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Vejledning og undervisning i Uddannelse og Job, samt arbejdet med UPV - et samarbejde.
Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.
Kunsten at give god feedback
Hvem er vi?.
Matchmaking i Skive Kommune
Plan for det videre arbejde med uddannelsesprogrammer
TEMA: Digitalisering 27. februar 2017.
Hvem og hvad bestemmer, hvad der udvikles?
Academic Information Seeking
Patientens rejse i sundhedssektoren -
- Vi skaber iværksættere
Januar 2010 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Academic Information Seeking
Januar 2010 SØNDAG MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG
Januar 2010 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
August 2009 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Præsentationens transcript:

Introduktion til projektet Opstartsworkshop den 23. juni 2009 Teknologisk Institut

Projektet kort Baggrunden Målet Vejen Folkene Praktik og det med småt

Baggrunden – hvem er de aktive brugere og hvad skal vi med dem? Virksomheder har ”opdaget” brugerne – og at: Der er forskel på innovation og markedsføring. Nye kommunikationsplatforme giver nye muligheder for at møde brugerne – kunderne. De aktive brugere Opfinderordningen på Teknologisk fortæller noget, men ikke alt. Lead-user teori og tilgange kan også vise vej.

Eksperimenter med brugere Brugerdreven innovation - et bevidst miks af brugerinvolvering & brugerbehov Lead user Direkte Eksperimenter med brugere Communities BRUGERINVOLVERING Fokusgrupper Observation Test Antropologiske metoder Markedsanalyser Indirekte Erkendte Ikke erkendte BEHOV Dimensioner af brugerdreven innovation og projektfokus jf. FORA (2008)

Veje til dialog med aktive brugerne Social arkitektur IKT- arkitektur Brugeraktiviteter Brugeren som co-creator Fokus på idéudvikling i samspil med andre Brugerbehov Fokus på brugernes idéer til at opfylde egne behov Innovation via co-creation Brugsmønstre Fokus på brugernes Preferencer og adfærd Innovation via test og tilkendegivelse af behov Innovation via brugerdata Forretningsproces

Målet med projektet At udvikle værktøjer, der effektivt understøtter mødet mellem virksomheder og deres aktive brugere i innovationsprocessen: Typologi over aktive brugere, der sikrer at aktive brugere indgår hensigtsmæssigt i virksomhedens innovationsproces. Brugerdrevne innovationsmetoder til at understøtte mødet mellem virksomhed og brugeren.

Vejen kan forekomme snoet… HVEM kan udvikle HVORNÅR? Kurt Erna Lone Arne !_____ ?_____ Hvad__ Hvem__ Hvor__ TypoIogi HVORDAN kan I udvikle sammen? Innovativ fra A-Z Aktive brugere Metodik HVAD er jeres virksomhedsprojekt? Fase 1 Fase 2 Fase 3 Fase 4 Innovationsprojekt Virksomhed

Nok er vejen snoet, men der er en plan Innovationsspor Projektopstart maj –september 2009 Udvikling oktober 2009 – august 2010 Formidling august 2010 – december 2010 Viden opbygning Virksomheds- projekter Netværk Uddannelser Virtuel videndeling AUTO-typologi AUTO-metoder Krea Statens Museum for Kunst Grønttorvet H-H Ferries Schur Inventure Kailow Graphics Advice Digital 1. match Auto- camp 2. match Studerende Undervisningsmateriale Projektplatform Open review platform

Første indtryk på tværs I vil sparre med de andre virksomheder. Erfaringerne med brugerinddragelse i udvikling er beskeden… I ønsker ikke for meget akademisk pjank. Der tegner sig platforme for brugerdialog på tværs af virksomheder – matchmaking ver. 0.1. 1. ”rigtige” matchmaking til september.

På den korte bane, fase 1 Hovedaktiviteter til ultimo september HA1 Typologi - ver. 1.0  Survey, interviews med jeres aktive brugere HA2 Metoder - ver. 2.0  Dialog med andre BDI-projekter, desk research HA3-4 Online projekt platform og open review platform HA 5 1. Matchmaking  Virksomhedsprojekter besluttet  Matchmaking i virksomhedsgrupper HA 6 AUTO Camp og Studietur

Folkene fra Teknologisk Signe Skov-Hansen Riem Zouzou Louise Hvid-Jensen Mette Abrahamsen

Praktik, formalia & TODO Projektaftale - rettigheder &hemmeligholdelse  Kommenterer, godkende og returnere underskrift Styregruppe  Beslutte hvilke tre virksomheder, der deltager Kommunikation på Projektplatform  Oprette sig som bruger Det med småt  Timeregistrering – notere alle timer brugt på AUTO  Spørgeskemaer fra Program for Brugerdreven Innovation