Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Brugerdreven innovation Hvordan kan vi anvende brugernes behov som udgangspunkt for innovation? Og dermed blive mere konkurrencedygtige? Lene Feldthus.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Brugerdreven innovation Hvordan kan vi anvende brugernes behov som udgangspunkt for innovation? Og dermed blive mere konkurrencedygtige? Lene Feldthus."— Præsentationens transcript:

1 Brugerdreven innovation Hvordan kan vi anvende brugernes behov som udgangspunkt for innovation? Og dermed blive mere konkurrencedygtige? Lene Feldthus Andersen Specialkonsulent Tel.: 1

2 Hvad er brugerdreven innovation? Brugerdreven innovation i praksis
Oversigt Hvad er innovation? Hvad er brugerdreven innovation? Brugerdreven innovation i praksis 2

3 Hvad er innovation? Innovation drives af konkurrence
3 kilder til innovation: Priskonkurrence Organisation Logistik Købmandskab Making things cheaper • Ny forskning og teknologi Teknologisk forspring Producere billigere Form og funktion Making things better Udækkede brugerbehov Forståelse af kundebehov Omsætte viden til unikke produkter Making better things Innovation drives af konkurrence Om at levere produkter eller ydelser, som er anderledes og ikke let kan kopieres. En proces hvorved der skabes noget nyt Ikke bare i produkter eller ydelser, men også i relationer, organisation, forretningsmodeller og processer. 3

4 Hvad er brugerdreven innovation?
Har innovation ikke altid handlet om forbedring for kunden? Fokus på kunderne er ikke brugerdreven innovation Systematisk indsamling af viden om brugerbehov Specielt fokus på ikke-erkendte behov Kompetence til at omsætte til innovation Kræver nærkontakt af tredje grad

5 Brugerdreven Forsknings- /Teknologidreven
Fra Jørgen Rosted, Brugerdreven innovation - Resultater og anbefalinger. FORA 2005

6 Særlige karakteristika ved brugerdreven innovation
Strategisk fokus på “consumer pull” (frem for ”technology push” – at producere, hvad der sælger frem for at sælge, hvad der produceres Indtægtsfremmende aktiviteter (frem for omkostningsreducerende aktiviteter) ved at udvikle løsninger der bedre opfylder brugerbehov – at investere flere kompetencer og ressourcer, mere energi i at forstå brugerbehov og at udvikle løsninger der mere specifikt er målrettet at opfylde de behov. Brug af flerfaglighed i innovationsprocessen, f.eks. føje etnologer, antropologer og designere til ingeniørerne og forretningsfolkene. Mere direkte inddragelse af brugeren i innovationsprocessen – enten gennem observationer, paneler eller ved at lave dem lave det selv. Et forretningsmiljø præget af åbenhed og samarbejde

7 Nordisk Ministerråd, Understanding User-Driven Innovation
Nordisk Ministerråd, Understanding User-Driven Innovation. TemaNord 2006:522

8 Brugerdreven innovation i praksis
Tre svagheder i DK Mangler kompetencer til at arbejde med kundebehov og kundeforståelse Begrænset samarbejde med videncentre om kundebehov og kundeforståelse Mangler kompetenceklynger med stærke netværk der giver adgang til specialiseret viden om både teknologi og kundeforståelse Hvordan ser det ud på Bornholm? 8

9 Brugerdreven innovation i praksis
Og Gnistan We have returned to a consumer focus – meaning that rather than selling what we produce, we produce what sells. There is an important distinction. Hans Stråberg, CEO Electrolux 10 The Customer Insight Group er et team på 15 personer der har til opgave at hjælpe hele organisationen med at bruge kundeindsigtmetoderne. Har identificeret 268 tøjvaskproblemer og 342 problemer med opbevaring af mad. Lego og lead user metoden 9

10 Brugerdreven innovation i praksis
Design af borgerservice: to designvirksomheder anvendte en brugercentreret tilgang, der involverede både interne og eksterne brugere af Borgerservice. Analyserede målgruppens behov og sammenholdt oplysningerne med eksisterende erfaringer fra borgerbetjening. Udviklede 10 personligheder, der repræsenterede typiske brugere af Borgerservice. De blev brugt i fokusgrupper og rollespil, hvor man gennemspillede sagsbehandlingssituationer for at finde frem til den optimale fysiske indretning Bikva Brugerinddragelse i kvalitetsvurdering Evalueringsmetode der kan anvendes til brugerdreven innovation i forhold til offentlige ydelser 10

11 Brugerdreven innovation i praksis
Århus, den 31. juli 2007 PRESSEMEDDELELSE Århus med i nyt internationalt turismeprojekt Sammen med 13 andre byer fra 8 lande i Norden og Baltikum deltager Århus i projektet ”Experience Design in City Tourism”, der er finansieret med 2,12 mio. NOK fra Nordisk Innovations Center i Oslo og ledes af Wonderful Copenhagen. Projektet skal skabe ny viden om, hvordan turisterne både forbruger turismeoplevelser og producerer egne oplevelser i de respektive byer og indebærer bl.a., at turister i Århus i august skal svare på en lang række spørgsmål om deres ferie. Bornholms overnatningskapacitet – hvordan bør den udvikles? 11

12 Husk regler for brainstorm!
Og så til workshoppen Formålet er at finde frem til ideer til projekter om brugerdreven innovation Fremgangsmåden er Brainstorm om forhindringer Brainstorm om løsninger Prioritering om nødvendigt Gruppering om nødvendigt Kan løsningerne samles i et eller flere projekter? Husk regler for brainstorm!


Download ppt "Brugerdreven innovation Hvordan kan vi anvende brugernes behov som udgangspunkt for innovation? Og dermed blive mere konkurrencedygtige? Lene Feldthus."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google