Workshop 3 Kriterier til autentiske opgaver.  Valgfag - efterårssemester  Start uge 43  Mål med valgfag er udarbejdelse af produkt med udgangspunkt.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Køge Handelsskole Thomas Nielsen og Anders Klosterman
Advertisements

Velkommen til Handelsskolernes Grundforløb hg
LinkedIn Intro.
Folkeskolereformen på Dronninggårdskolen Version 1 Skoleåret
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
”Find talentet” - introduktion
Talentvejen, hvad? Før start på ungdomsuddannelsen – prioritere brobygning og introforløb endnu højere. Styrket samarbejde med UU og folkeskole. Undervejs.
Talentvejen Selandia CEU, Mercantec, Aalborg Tech i samarbejde med
Historie 9. kl. uge 6 1.Intro 2.Sang 3.Samtale 4.Opgave 5.Opsamling Mål: At blive fanget af undervisningen mindst én gang!
Unge & IT. Kampagne og rekruttering af rollemodeller.
Velkommen. Agenda •Hvorfor informationsmøde nu? •Hvad er der sket de sidste 3 måneder? •Hvor vil vi gerne hen? •Aktiviteter frem til 31. december •Hvordan.
Læring om PV bremser Projektstyret Opgavestyret Talentforløb
Virksomhedstilgangen. Research omkring virksomheden Virksomhedsresearch Vælge kendte virksomheder (Brands, renommé) 1.Hvad Vil være de bedste i branchen,
Hvad siger virksomhederne (nogle af dem)? En survey udført af projekt Talentvejen.nu ved konsulent fra HVR og Finn Lundorff + flere fra skolerne. 24 virksomheder/15.
Læring og videndeling om god arbejdsmiljøpraksis Oplæg på AM 2006 ved: Brian Knudsen, Arbejdsmiljøinstituttet Sune Netterstrøm og Peter Frimer, Bymusen.
Digital jobklub Velkommen til Digital Jobklub 2. dag.
Opgave: Handel, detail, kontor Ungdomscamp i forbindelse med maraton
 ELEVERNE SKAL UDVIKLE SIG INDEN FOR DE 6 KARAKTERISTIKA – ELLE DE UDVALGTE KARAKTERISTIKA DER ER FOKUS PÅ.
Tillykke, du er et talent!
Talent Tietgenskolen Deltagende indgang er merkantil Hvor mange undervisere er involveret? – På daglig basis 5 undervisere og 1 fuldtids talentmedarbejder.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Lean Netværk AAU.
Velkommen til Projekt Frivillig Infomøde og workshop d. 23. maj 2013 Maj 2013 | Projekt Frivillig | Foreninger i Aarhus Kommune.
Uddannelsesvejledning – hvorfor og hvordan? Alle unge gennemfører en uddannelse Vejledningen skal differentieres eVejledning for unge med alm. vejledningsbehov.
Talentvejen Tietgenskolen. Hvorfor et talentprojekt? Talentudvikling på erhvervsskoler er stadig relativ ny 95% målsætning – nedprioritering af talenter.
Talent i ledelsesperspektiv Oplæg under temaet: ”Bedre resultater på elevniveau” – med fokus på ledelsesrolle, -motiv og kompetence v/ John Vinsbøl Udviklings-
Projekt It for alle Hanne Bjørn Susanne Kierkegaard -
Folkeskolereform 2014.
EUD-reformkonference 17 sep Talentarbejde i Praksis.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Generel introduktion til EC
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Iværksætteri og Finans global. HHX-uddannelsens struktur Grundforløb (1. halvår) Studieretningsforløb (de sidste 2½ år) Obligatoriske fag - ens for alle.
Udvidet problemformulering
Produktudvikling Talentvejen Opgaven skal udfylde følgende karakteristika Social kompetencer ViljeEngagement Nysgerrighed InnovativOverblik.
Obligatorisk selvvalgt opgave
Vilje, Engagement, Nysgerrighed, Innovativ. Overblik, Social Kompetent Mad til mennesker Talenttræning.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Udfordrer talenterne igennem. Mercantec 2 Udfordrer talenterne igennem Talentvejen.nu Talentaktiviteter på Mercantec.
MUS 2012/2013 Medarbejderplan. Hvorfor? Mere og bedre fokus på trivsel og kompetenceudvikling for alle medarbejdere.
Hvad siger virksomhederne (nogle af dem)? En survey udført af projekt Talentvejen.nu ved konsulent fra HVR og Finn Lundorff + flere fra skolerne. Efteråret.
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
Obligatorisk selvvalgt opgave
Selandia CEU, Mercantec, Aalborg Tech i samarbejde med Aalborg Handelsskole, EUC Vest, EUC Syd, IBC, Tietgenskolen, EUC Sjælland, ZBC, Køge Handelsskole,
TALENTUDVIKLING I GYMNASIET MATEMATIK-ØKONOMI-SAMFUNDSFAG  Hvad er talent?  Metoder  Organisation og motivation  Konkrete eksempler  Hvad er talent?
8.CD Erritsø Centralskole Efterår 2012 MOBICATION.
Innovation Fredericia Gymnasium. De to spor:  Innovation i AT frem mod årsprøve i maj  Muligheder for innovation i studieretninger og afdækning.
Underviserens evaluering af eleven Forståelse af fagligheden: 0____________________________________________________________10 Vilje: 0____________________________________________________________10.
W ORKSHOP 2 Samtalemodel til virksomheder. F ØRSTE KONTAKT : Vække virksomhedens interesse for at få besøg af skolen. Virksomheden har historik for at.
Netværksmøde for teamledere 11. september 2013, Roskilde Erfaringer med akutindsatsen i Jobcenter Lyngby-Taarbæk.
Talentudvikling i Integrationsministeriet 2008 Hvad er et talent? Hvorfor vil vi det her? Hvad indeholder vores talentprogram? Hvilke udfordringer og muligheder.
UU-Vestegnen Kongsholmcentret Vognporten Albertslund Tlf Facebook Albertslund * Ballerup * Glostrup * Høje-Taastrup.
I mentor ordningen på elevmentor.dk
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave
Tillykke, du er et talent!
DTHS Synsfaglige Netværksdage 2017
Forbered dit oplæg for en folkeskoleklasse eller andet uddannelsesarrangement De næste slides er inspiration til præsentation af dig og din virksomhed.
Forbered dit oplæg for en folkeskoleklasse eller andet uddannelsesarrangement De næste slides er inspiration til præsentation af dig og din virksomhed.
Simpel Markedsføring Af mindre virksomheder og projekter
1. kontaktmøde Velkommen til Workshop om afkodning af jobopslag og telefonisk kontakt Hils på hinanden  Husk at bestille drikkevarer Præsentér dig.
Talentudvikling SOSU elever.
Digital dannelse i gymnasiet
Ændring i praktikmål 6 for SSH
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave (IBO)
Vækst og højtuddannet arbejdskraft
Kære lærer Her har du undervisningsmaterialet til CAMPUS+ Denne vejledning er din guide til undervisningen til at få mest muligt ud af CAMPUS +. Opgaverne.
Overordnet fokus forløbet
Præsentationens transcript:

Workshop 3 Kriterier til autentiske opgaver

 Valgfag - efterårssemester  Start uge 43  Mål med valgfag er udarbejdelse af produkt med udgangspunkt i autentisk virksomhedsstillet opgave Kreativ tilgang til produkt– ikke fokus på skriftlighed  Indhold valgfag:  3 timer (uge 43 samlet)  Intro, talentkarakteristika, forventninger begge veje, mentorfunktion, elevforslag til indhold og virksomhed, præsentation hvad der forventes af produkt, vælge virksomhed)  3 timer (uge 44 samlet)  Besøge virksomhed – undervisere tager evt. med  18 timer (uge 45-48)  Udarbejdelse af produkt og portfolio  Undervisere er konsulenter  1/2 time elev – 10 timer undervisere (uge 49)  Fremlægge produkt  Undervisere forfatter brev til virksomheder, døråbner  Sidste uge – Produkt fremlægges for undervisere og virksomhed  Reception for elever, virksomheder, pressen. Elever er klædt i ”Talent-tøj” – talenter definerer hvad det er Talent Tietgenskolen

 Forårssemester – 40 timer  Talent fra sportens verden  Besøg fra virksomheder med fokus på talent – samarbejde med hovedforløb  Personlig udvikling  International vinkel  Ansøgning og CV  Forberede samtale/filme  Hjemmesiden – Vejen til jobbet.dk  Besøge virksomhed f.eks. Tyskland  Byt-en-elev (merkantil/tømrer?) – hører måske til på hovedforløb  Camp fælles med andre skoler med merkantil og andre profiler – Rugårdsvej, Odense. Incl. hovedforløbselever  Præsentere VFU forløb i forlængelse af talentprojekt  Ind- eller udland, søge legater  Elevplads??  2. årselever planlægger og afholder talentdag/timer for 1. årselever/folkeskolen Talent Tietgenskolen

 Uge 49 eller 50 eller ?  Camp  Hovedforløb – Outdoor (idé Hanne)  Talent fra sportens verden  Personlig udvikling  Teambuilding  Netværk – FB, Linked-in  Invitere virksomhederne – udvikling af talentet Talent Tietgenskolen

 Hovedforløb  Talenter planlægger indhold i ugeprojekt  Ugeprojekt – udarbejdelse af talentopgave for én virksomhed – tænketank / boot camp  Blande detail / kontor osv.  Netværk Talenter – evt. via Linked-In  Mulighed for skills i fremtiden Talent Tietgenskolen

 Facebook side / gruppe der markedsfører virksomheden (evt. bestemt emne)  Linked-In side for virksomheden, den skal bruges til markedsføring / netværk/ rekruttering  Markedsføring af virksomheden (evt. bestemt emne) via Instagram  Event for virksomheden (evt. markedsføring af bestemt emne)  Oprette og udvikle en Blog for virksomheden, hvor der blogges enten om virksomheden eller løbende om et bestemt emne  Markedsføringsproblematik – markedsanalyse af konkret problemstilling Autentiske opgaver

 Hvilke virksomheder, vil være interesseret?  SMV virksomheder, der ønsker at profilere sig på Facebook. Store virksomheder, der gerne vil forbedre deres markedsføring på de sociale medier.  Hvorfor er opgaven interessant for talenter?  Unge kan bidrage med en anden tilgang til opgaven. F.eks. En mere intuitiv tilgang til IT. De er endnu ikke så låst i deres opfattelse af hvordan opgaven skal løses. HG-elev ”håndværker”, bedre end hhx-eleven? Autentisk opgave, udfordrende  Mål  Profilere talenter  Branding af hg-elever  Synliggøre talent/potentiale – udvikle individet  Udvikle fremtidens medarbejdere Facebook

 Hvordan udvikler vi en didaktik som udvikler talenter?  Projektorienteret undervisning – underviser indtræder i mentorrollen  Fokus på talentet i dagligdagen – af alle undervisere. ”Ringene spreder sig”  Bruge talenterne som ”hjælpelærer” / inspirator i den ordinære undervisning – hjælper ordinære elever med at tænke nye løsninger  Uddannelse til mentorer og tid  Ledelsesmæssig opbakning  Hvor  Skole og virksomhed og ?? – Facebook

 Talentkarakteristika  Vilje og engagement  Viljen og engagementet til selv at opsøge den viden og det input man har brug for, for at løse opgaven  Eleven har selv været med til at definere opgaven i samarbejde med virksomheden  Viljen og engagementet til selv at opsøge den læring man går glip af, når man er væk fra den ordinære undervisning  Nysgerrighed  Eleven undersøger måske hvad andre virksomheder gjort i forhold til et lignende emne, hvad kan bruges, hvad kan ikke bruges – eleven skal selv træffe disse beslutninger i samarbejde med virksomheden  Social kompetent  Selv være opsøgende i forhold til etablerende kontakt til virksomheden  Selv være opsøgende i forhold til at søge den information i virksomheden som skal bruges på FB-siden / gruppen  Innovativ  Bryde branchenormen – hvad gør andre virksomheder i og uden for branchen – få nye ideer evt. ud fra de eksisterende tiltag på FB sider / grupper  Overblik  Hvordan skal FB-siden / gruppen fremover opdateres?  Hvor skal opgaven organisatorisk placeres i virksomheden fremover?  Hvordan skal FB- siden / gruppen indgå i virksomhedens markedsføring? – rød tråd Facebook

 Huske  Kontakte pressen – projekt pressemedarbejder  Evaluering  Lave oplæg til produkt  Overgive talenter til hovedforløb og virksomhed  Skema:  Bookes ind sammen med k-lærer til samtaler inden uge 40  Valgfag fra uge 43 – gerne dobbeltlærer  2 første timer på valgfag – alle tre på  Lave FB side for talentgruppen  Talentnetværk  Synliggøres på eksamensbevis  Udtalelse fra skole og virksomhed  Diplom udleveres som kan vedlægges ansøgning  Booke iværksætterrum til talentforløb  ½ årligt? ”Er du stadig talent?- samtale” måling på talentkarakteristika  Talent tages fra Talentvejen hvis ikke talent mere? Talent Tietgenskolen