Introduktion (Steen) Mål (Steen) Læring contra gameplay (Helle) Playtests (Steen) Dialogen (Helle) Konklusion (Steen + Helle) Fremtidsperspektiver (Steen)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
1 Børnehuset Troldehøj Kreativitet i leg og bevægelse som udviklings potentiale. Helle Rømer.
Advertisements

PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Psykisk arbejdsmiljø.
Refleksion i kommunikationen
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Introduktion Values Interweave ™. Når ledelsen sætter fokus på et område, så er ord sjældent nok til at få medarbejderne til følge med.
I dag er temaet Visualisering
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
E-Læring Gruppe #3. Definition af E-læring Udgangspunktet med E-læring er, at læringsprocessen bliver individuel og der bliver taget højde for den enkeltes.
Indhold Problemstilling Virkemidler Hvem stoler vi på?
Undervisningsplanlægning
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Modul 1 - Processer.
De sidste undervisningstimer
Undervisers hjemmeside som læringsplatform Presenteret af Johnni Olsen, underviser i samfundsvidenskab på socialrådgiveruddannelsen i UCSJ, Nykøbing F.,
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
Diagnosing © 2000 The Ken Blanchard Companies • Do not duplicate • Item# • V
Sigrid .
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Kompetenceevaluering Forelæser: Hanne Kathrine Krogstrup
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Usability på Her fungerer det godt 1.Sitet imødekommer ifølge vores testpersoner et informationsbehov hos målgruppen. 2.Sprogbrug.
Præsentation af teorien transfer
Gruppen der har arbejdet med transfer på SSA-uddannelsen
Vejledningsforløb med læringskontrakt
Projektlederens rolle(r)
At udforske sin egen praksis
Program Opfriske de centrale værktøjer i Den motiverende samtale
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Per Gravgaard Hansen Per Gravgaard Hansen Faglig sekretær Søfartens Ledere Forhandlingsteknik samarbejde og gode råd.
Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard
Den anerkendende interviewform
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Vejlederens kommunikation
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Lægedage Uhensigtsmæssige forløb Identifikation Handling.
Refleksioner og opsamling ift. i går
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
Tests Prototype Åbent spørgeskema Test i usability laboratorium
Usability – øvelse 1: Kortsortering
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
- Et samarbejdsprojekt om praksislæring
Øvelse 1: First Impressions
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
Synliggør dit lederskab med et nyhedsbrev. Dette er værktøjet for dig, der vil Sikre at dine medarbejdere har fokus på de vigtigste emner eller udfordringer.
Scandic Silkeborg, 23. marts 2012 Ved direktør Hans Bach Indsatsen for jobklare ledige mellem 25 og 29 år i Beskæftigelsesregion Midtjylland Kvalitativ.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
I mentor ordningen på elevmentor.dk
Introduktion til ”Sæt kerneopgaven i spil”
Hvordan laver man gode aftaler omkring skriftelige opgaver og logbog?
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Kommunikationsbøger i Phrase-it
Motivation af frivillige
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Introduktion (Steen) Mål (Steen) Læring contra gameplay (Helle) Playtests (Steen) Dialogen (Helle) Konklusion (Steen + Helle) Fremtidsperspektiver (Steen) Samarbejde med kunden om udvikling af spillet (Helle) Disposition

Introduktion Definition på læringsspil: Jf. Prensky: ”Læringsspil er spil, hvor både engagement og læring er vægtet højt” Målgruppe: Forhandlere i politiets forhandlergruppe, som allerede har kompetencer inden for forhandling Spillet giver forhandlerne mulighed for at træne og vedligeholde deres færdigheder i forhandlingsteknik.

Mål Mål for projekt: At undersøge, i hvor høj grad det er muligt at skabe et læringssoftware med en spændende og indlevende spiloplevelse, samtidig med at læringsaspektet bibeholdes Mål for læring i spillet: Forhandleren skal træne de 5 trin i en forhandling Forhandleren skal træne aktiv lytning Mål for forhandleren: Forhandleren skal ”tale gidseltageren ned” Forhandleren skal indhente informationer, der er væsentlige for at forhandlingen kan lykkes.

Elementer i spillet Mål for spillerLæringComputerspildesign Engagement DialogAktiv lytning - gennem flydende dialog - lytte sig frem til gidseltagerens følelsesmæssige tilstand Assimilation Praktik - Lære af sine fejl og succeser Emotioneering Følelsesmæssig dybde – indlevelse EmneordsfeltSpilleren kan selv lægge strategi Akkomodation Selvstændigt initiativ Multipath Flere veje til målet IndsatslederSpilleren skal lære at indsamle og tage stilling til relevant information Akkomodation Forholde sig kritisk til information Puzzle - Spiller skal indhente oplysninger for at kunne besvare indsatsleders spørgsmål Forventning og overraskelse - spiller ved ikke hvornår indsatslederen dukker op Feedback - gidseltagers reaktion - dialogboksegidseltagers reaktion - gidseltagers overgivelse - afsluttende evaluering Loggen Få status for egen indsats Lære at identificere hvor på de 5 trin, gidseltager befinder sig, og lede ham mod en afslutning Refleksion Give mulighed for at justere sin forhandlingsteknik Belønning / straf Rosende ord i dialogboks efter hvert level Tabe/ Vinde Memorable moments Gidseltager overgiver sig NotefunktionBevidstgørelse om brug af noter til planlægning af forhandlingsstrategi Assimilation og (refleksion) Selvstændigt initiativ Hjælpefunktion - vejledning i forhandlingsteknik Støtte til forhandlingsteknik Assimilation Læsning af teori Læring contra gameplay

Playtests 1. playtest: Forventningsafstemning med kunde Øvrige playtests: Gradvis skift fra fokus på brugergrænseflade til læring Metode: Tænke-højt test under gennemspilning af prototype Efterfølgende interview vedr. fokusområder Projektgruppen fungerede som henholdsvis testleder og referent / observatør Testpersoner: 1. testperson = kontaktperson 2. testperson = nyuddannet forhandler 3. testperson = utrænet forhandler

Dialogen - den centrale del af en kriseforhandling Oprindeligt mål med dialogen: Afspejle principperne i forhandlingsteknik og aktiv lytning Gøre dialogen mere interessant med udgangspunkt i emotioneering-teknikker Erfaringer fra projektforløb: Første playtest: dialogen virkede for kedelig - derfor opsplitning fra lineære dialog til nonlineær Tilbagemeldinger fra øvrige playtests: - dialogen virker motiverende og engagerende - testpersoner kan efter lidt træning finde ud af at bruge emneordsfeltet Dialogen var meget arbejdskrævende fordi den er kontekstafhængig - den tredelte dialog skal kunne hænge sammen uden at dialogen blev udvandet - spring i dialogen resulterer let i, at dialogen bliver usammenhængende og ikke giver mening.

Konklusion Forhandlingsspillet: God balance mellem spiloplevelse og læringsmæssigt indhold - læringsmæssigt indhold er en integreret del af gameplay Vi bryder dog gameplayet med hjælpebeskeder og beskeder efter endt level Generelt mere fokus på belønning end på straf Høj motivation hos testpersoner Høj indlevelse hos testpersoner Ikke ubetinget tilfredshed med prædefinerede sætningerprædefinerede sætninger Den virkelighedstro ramme, vi har lagt spillet i, lægger nogle begrænsninger for gameplayet Lærer man noget af spillet? Konklusion på læring Projektforløbet: Udvikling af dialog mere tidskrævende end forventet  programmering først målrettes sent i forløb Erfaring: fokus på udvikling af en lille delmængde af dialogen i stedet Stort arbejdspres pga. lille projektgruppe.

Fremtidsperspektiver Videreudvikling af spillet Kontekstafhængig hjælp Valg af sværhedsgrad Spørgsmål og feedback bedre integreret i gameplay Udvikling af forskellige krisesituationer Flere veje til målet Dilemmaer: køb af informationer koster tidsmæssigt Vedligeholdelse af spillet De fleste elementer i spillet er nemme at vedligeholde Kode modulært opbygget Udviklet en gameengine, der kan genbruges i andre scenarier Den skrevne dialog kan nemt ændres Grafik kan hurtigt laves om Audio-dialog kan også ændres.

Samarbejde med kunden - om udvikling af spillet Fordele Realistisk kontekst Viden om behov hos målgruppen Viden om domainet Ekstra arbejdskraft Kompetent feedback gennem udviklingsprocessen Større motivation hos målgruppen Ulemper Udviklingen af spillet skal passes ind, når kunden har tid Frygt for afsløring af politiets strategier Yderligere erfaringer For meget involveret i udviklingen af det faglige læringsmateriale Hvordan kommer vi videre Justering af dialog samt feedback Evt. aftale med politiet om videreudvikling af spillet Introduktion af spillet på kursus for forhandlere – hvor spildesignerne er til stede sammen med instruktøren.

Dialog

Emneordsfelt

Indsatsleder

Noter

Kommunikation - også styret i en virkelig forhandlingssituation Virkelig forhandling Spillet Kommunikation inden for rammerne af aktiv lytning Kommunikation efter prædefinerede sætninger Mulighed for selv at styre dialog gennem valg af emne Forhandling går frem efter 5 trin Kriseforhandling:

Lærer man noget af spillet? Hvad lærer man af spillet? Playtest (17. marts) udført efter aflevering af projekt: - testperson gav udtryk for, at han havde lært noget af spillet - kunne nogenlunde huske de gode sætninger, men primært der, hvor han var uenig (det kan være en ulempe i spilsammenhæng, men en fordel i praksis) - testperson havde reflekteret over evalueringen/svarene og gav udtryk for, at han kunne bruge de gode sætning aktivt i en virkelig forhandlingssituation Mulighed for metalæring Playtest (17. marts) udført efter aflevering af projekt: - klart bedre evaluering fra 7-8 sider til 1 side med dårlige og mellemgode svar - ny orientering - skiftede fokus fra løsningsorientering til aktiv lytning Transferværdi Ovenstående indikerer, at læring opnået i spillet kan overføres til virkelige forhandlingssituationer.