Velkommen til orienteringsaften vedrørende Folkeskolereformen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvor er vi nu? En levende skole – hele dagen Viden og ikke vaner
Advertisements

Skolereform august 2014………………
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Forældreorientering Skolereformen.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Et fagligt løft af folkeskolen
Forældrearrangement om folkeskolereform
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Ny Skolereform Sådan gør vi i Vonsild
Skolereformen på Peder Syv Skolen
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen 11. november 2013.
Skolereformen - mål Ambitiøst løft af folkeskolen: •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder for at tage.
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Et væksthus for børn og voksne
Skolereform 2014.
Folkeskole-reformen August 2014.
Skolereformen 2014 Herningsholmskolen 8. August 2013
På vej mod folkeskolereformen
Information om den ændrede skoledag Komme- og gåtider m.m. for elever Juni 2014.
Ændringerne Understøttende undervisning Uge-struktur ??
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereform 3 overordnede mål:
Velkommen til valgmøde
Skolereformen kort fortalt - reformens mål
Et fagligt løft af folkeskolen
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Vestre Skole og Åløkkeskolen 2014
Invitation til skolebestyrelserne
Folkeskolereformen - generel information
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Folkeskolereformen - et overblik. Et fagligt løft af folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal.
Folkeskolereform Version 1.0
Vibeholmskolen august 2014 Den nye skolereform Udskolingen.
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Folkeskolereformen Malling Skole - så langt er vi nu 14. maj 2014.
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
Folkeskolereform 2014.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Folkeskolereform Forældremøde nr maj 2014.
Folkeskolereform 1.August Overordnede mål for folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever så de bliver så dygtige som de kan. Folkeskolen.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Skolereform – Fourfeldtskolen 2014 Steffen Lawaetz
Folkeskolereform Politiske mål
Program Velkomst Digital indskrivning Forårssfo på Holluf Pile Skole
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
Folkeskolereform Politiske mål at udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan at mindske betydningen af social baggrund at øge elevernes trivsel.
Præsentationens transcript:

Velkommen til orienteringsaften vedrørende Folkeskolereformen

Program Overordnede mål/ indsatsområder Skoledagens længde Nye fag på årgangene Timefordeling Understøttende undervisning Lektier/lektiehjælp Bevægelse i undervisningen M.m. SFO Skolebestyrelsen

Folkeskolereformen De tre overordnede mål: 1. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2. Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater. 3. Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis.

Fra og med august 2014 indføres En længere og varieret skoledag: 30 klokketimer for børnehaveklassen til 3. klasse 33 klokketimer for 4. til 6. klasse 35 klokketimer for 7. til 9. klasse. Fagopdelt undervisning: klasse:25 lektioner 3. klasse:26 lektioner 4. klasse: 30 lektioner 5. – 6. klasse: 31 lektioner 7. – 8. klasse: 32 lektioner 9. klasse: 31 lektioner Frikvarter Understøttende undervisning Differencen mellem skoledagens længde og den tid skolen bruger på de fagopdelte timer(incl. frikvarter) = understøttende undervisning

Den understøttende undervisning skal supplere og understøtte den fagopdelte undervisning ved: Faglig fordybelse Motion og bevægelse Samarbejde med foreningsliv Samarbejde med kommunale musik- og billedskoler Lektiehjælp (skal lægges i ydertimer, så elever, der fravælger den, kan gå hjem): – 0. – 3. klasse: 2 klokketimer ugentligt ( 24 min. pr. dag ) – 4. – 6. klasse: 3 klokketimer ugentligt ( 36 min. pr. dag ) – 7. – 9. klasse: 2 klokketimer ugentligt ( 24 min. pr. dag ) Der skal skabes sammenhæng mellem de fagopdelte timer og den nye tid til understøttende undervisning. Den understøttende undervisning kan varetages af: En lærer En pædagog En anden fagperson

Ændringer Med den længere og varierede skoledag indføres følgende ændringer af timefordelingen i de fagopdelte lektioner: Forhøjelse af dansk i klasse med én lektion om ugen. Forhøjelse af matematik i klasse med én lektion om ugen. Indførelse af engelsk i 1. og 2. klasse med én lektion om ugen. Forhøjelse af idræt i 1. klasse med én lektion om ugen. - Der indføres desuden en afsluttende prøve i idræt. Idrætsfaget vil på 9. klassetrin indgå i rækken af prøvefag til udtræk Forhøjelse af musik i 1. og 5. klasse med én lektion om ugen. Forhøjelse af håndarbejde/sløjd/hjemkundskab i 4. klasse med én lektion om ugen. + Reduktion af Håndarbejde/sløjd/hjemkundskab i 7. klasse med én lektion om ugen. Håndarbejde og sløjd vil senere blive slået sammen til faget håndværk og design, og hjemkundskab omdøbes til madkundskab.

Ændringer Indførelse af 2. fremmedsprog i 5. klasse med én lektion om ugen og i 6. klasse med to lektioner om ugen. Forhøjelse af timetallet i natur/teknik i 2. og 4. klasse med én lektion om ugen. Indførelse af valgfag fra 7. klasse med to lektioner om ugen. – Valgfag bliver obligatoriske. – valgfag, der ikke indgår i prøverækken, men som eleven undervises i, skal indgå i projektopgaven. En ugentlig lektion fra 8. klasse i geografi flyttes til 7. klasse, således at der sker en udjævning af timerne mellem de to klassetrin. Klassens time bortfalder

Længere skoledag I den længere og varierede skoledag skal der arbejdes med: varierede og differentierede undervisningsformer praktiske undervisningsformer alsidige læringsstrategier for eleverne elevernes kreativitet, motivation, refleksion elevernes alsidige udvikling elevernes tilegnelse af viden bevægelse og motion De overordnede Fælles Mål præciseres og forenkles. Elever og lærere skal i fællesskab opstille læringsmål for eleverne, og undervisningen skal hjælpe eleverne med at nå disse mål. De tydelige mål for elevernes læring skal bidrage til at øge det faglige niveau for både fagligt stærke og svage elever.

Lektioner pr. uge - Vejledende Fag1. kl.2. kl.3. kl.4. kl.5. kl.6. kl.7. kl.8. kl.9. kl. Dansk111097* Eng.1* fr.spr. 1*2*33* Hist Krist Samf. 22 Mat.5555* N/T12*23*22 Geo. 2*1*1 Bio. 221 Fy/ke 223 Idr.2* Mus.2*222 1 Bil Hå/Sl/Hj 3*442* Valgfag 2*22 I alt Klokketimer pr. uge: Underst. underv. heraf Bev./mot. Lektiehj. 7, ,75 3 6, , , , , ,2 3 2 Skoleuge

klasse 0. kl.1. kl.2. kl.3. kl. MANTIRSONSTORSFREMANTIRSONSTORSFREMANTIRSONSTORSFREMANTIRSONSTORSFRE Faglektion Understøttende undervisning Lektiecafé

klasse 4. kl.5.kl.6.kl. MANTIRSONSTORSFREMANTIRSONSTORSFREMANTIRSONSTORSFRE fri Faglektion Understøttende undervisning Lektiecafé

Mødetider kl. Hver dag: – kl. Mandag – torsdag: Fredag:

Specielle dage Alle klasser har fri kl på følgende dage Skolestart Motionsdag Juleafslutning Sidste skoledag

Og så alt det andet…… Forældremøder om aftenen Skole/hjem samtaler inden kl. 17 Telefontid kan ikke angives – skriv evt. på Intra, hvis I vil ringes op – AKUT: ring på kontoret Emneuger, Rullende dage Lejrskoler, skolerejser Kommunale elevaktiviteter

Og så alt det andet…… Lærernes efteruddannelse ( vikar ) 1. august 2014 skal vi være klar på skolen………… Men vi har brug for……

Samarbejde skole/hjem Et godt skoleliv på Klokkerholm og Flauenskjold skoler – begynder med et godt samarbejde mellem skole og forældre. Vi vil gøre alt, hvad vi kan for, at Flauenskjold Skole og Klokkerholm Skole har et optimalt læringsmiljø, hvor eleverne trives og bliver dygtige. Vi arbejder for, at ALLE børn får et trygt skoleliv samt en god faglig og engageret undervisning. Den opgave kan vi kun løfte i kraft af et tillidsfuldt og positivt samarbejde med jer forældre: Sammen skaber vi alle de væsentligste betingelser for, at børnene får et godt skoleliv. Vi vægter derfor samarbejdet mellem skole og hjem højt, og vi sætter stor pris på, at I møder op til forældremøder og andre arrangementer. I kan forvente at blive lyttet til og taget alvorligt i en gensidig dialog. En af de vigtigste forudsætninger for vores samarbejde og børnenes trivsel er, at der er en god omgangstone på skolen. Vi tolererer ikke mobning! Skole og hjem samarbejder aktivt om at fremme trivsel og bekæmpe mobning – og klassens sociale liv er et fælles anliggende. Derfor forventer vi også, at forældre og skolens personale omtaler hinanden loyalt i børnenes nærvær. Det er godt for jeres barn, at I som forældre bakker op om skolen og omtaler lærerne med respekt, for når I gør det, er I med til at give barnet en positiv indstilling, og det gør skoledagen god. Skolen, lærere og pædagoger vil regelmæssigt informere om dit barns udvikling i skolen – både fagligt og socialt – og væsentlige aftaler ved skolehjem-samtaler skrives ned i elevplanen. I vil også jævnligt blive informeret om skolens hverdag og planlagte arrangementer på skoleintra/forældreintra, og fælles aftaler for klassen skrives ned og justeres årligt på forældremødet. Skolen sørger for at kontakte hjemmet, hvis der er behov for det, men opstår der problemer kan det være både forældre, lærere og pædagoger, der tager kontakt. Det er f.eks. altid en god ide at informere skolen om relevante personlige og familieære forhold som dødsfald, sygdom og skilsmisse, så vi kan tage del i barnets hverdag og dermed være medvirkende til, at jeres barn bedre kommer over en trist begivenhed. Uanset hvad, er I altid velkomne til at henvende jer til skolen, hvis I er i tvivl om noget eller blot ønsker at drøfte et emne.

Samarbejde skole/hjem

Skolebestyrelsen

Tak for i aften