"temadag om socialt udsatte børn" i projekt livsglæde og læring

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
Elevtilfredshedsundersøgelsen 2006 ESB-netværket Efteråret 2006.
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Informationsmøde tirsdag den 4. december 2012
Preben Brandt Psykiater, dr.med.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Et væksthus for børn og voksne
Nabe marts Organdonation Hospitalspræstens funktion Ritualer – ved afsked med en hjernedød v. Henning Nabe-Nielsen, præst, RH.
Fra integration til inklusion
Udsatte familiers bosætnings- mønstre
Handicap, idræt og social deltagelse
Kommunernes beskæftigelsesindsats for arbejdsmarkedsparate ledige
Forældrenetværk Hvorfor – Hvordan? Line Buchholt
Fattigdom i Danmark og EU Afslutningsevent for fattigdomsåret National Implementing Body Den 30. november 2010 Scandic Copenhagen Paneldebat: Fattigdom.
Vi stiller skarpt på skole-hjem samarbejdet
Pædagogers identifikation af socialt udsatte børn i dagtilbud
Kvalitet i arbejdet med anbragte børn og unge
Odder-modellen. En ændring af praksis
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Eigtveds Pakhus mandag den 28. november 2005 Velkommen Præsentation og diskussion af resultater fra forskningsprogrammet om social arv.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
At inddrage studerende i udviklingsarbejde
Teori og metode Stine Heger, cand. mag
UUUC Årskonference 2011 Hvad ved vi om social arv?
Forskningschef Niels Ploug, Socialforskningsinstituttet Forskningsprogrammets hovedresultater – hvad kan man lære af det? ► Lidt om programmet ► Kultur.
Betydningen af Pædagogisk engagement og relationsprofessionerne
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Social- og sundhedsuddannelsen - et kvalitetsløft til velfærdsområdet Kjeld Martinussen Vicesundhedsdirektør, Region Midtjylland.
Undervisningsplan for 7. semester 40S Specialisering Linjefag tidsplan
Forskningschef Niels Ploug, SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd Socialpolitisk årsmøde 2007 Lige muligheder for udsatte børn og unge.
Oplæg til koordinerings- gruppen Transfer
O RIENTERINGSMØDE FOR KOMMENDE 0. KLASSE. D AGSORDEN Præsentation af Langsøskolen Fra børnehave til skole Ny på en skole Forventninger til forældresamarbejdet.
Social kompetence Oplæg den 28. Oktober 2008 Kildevældsskolen Per Schultz Jørgensen.
OPERATE A/S – JESPER BROCHMANDS GADE 10 – 2200 KØBENHAVN N – TLF – Forandringer i kommunerne KL kommunikationsdøgn 2013.
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Skolen og den sociale arv
FORSA Temadag Helhedssyn – livsmønstre og alkoholmisbrug
Et kritisk perspektiv på helhedssyn Lars Uggerhøj, Aalborg Universitet
Livsstilsanalyse i Danmark
Matematik B 1.
Social mobilitet Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
Socialgrupper og social klasser
Grunde til at jeg elsker dig
Temadag om socialt udsatte børn i projekt Livsglæde og Læring Formål: At forbedre udsatte børns vilkår og muligheder i Køge Kommune At pege på metoder.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Inge M. Bryderup SSIP konference DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET DPU 2010 Dansk socialforskning – modsvarer forskningen i højere.
1 Social skævrekruttering til uddannelse – læreres og vejlederes betydning for ’mønsterbrud’. Trond Beldo Klausen, lektor, ph.d., Aalborg Universitet.
Evaluering på dagtilbuds- og skoleområdet BKF Regionsformandsmøde 23. Maj 08.
Kristine Kousholt, post doc, ph.d. Evalueringer i Danmark Præsentation af skole – og evalueringsudvikling i DK.
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
Forskningschef Niels Ploug, SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd Tidlig indsats over for udsatte børn Handleplaner fra ministerium og kommuner.
Dagtilbudskonference i Bella Center d. 13. september Tale ved Per B. Christensen, formand for Børne- og Kulturchefforeningen Kommunale udfordringer på.
1 Status og muligheder for en højere uddannelsesfrekvens blandt unge fra uddannelsesfremmede miljøer Trond Beldo Klausen, lektor, ph.d., Aalborg Universitet.
Pulje: udbredelse af erfaringer fra forsøg med fritidspas
Tidlig indsats over for udsatte børn
Oplæg om lektier Data og overvejelser.
Forløb om levekår og social arv 1l Formål At forstå og forklare måling af levekår, livsstil og livsformer Indblik i social arv og ulighed – hvilke.
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT & HIOA Ida Schwartz, lektor, cand. psych., ph.d. Bosat udenfor eget hjem Børn og unges skolegang og fritidsliv – set fra børnenes.
Inklusion ET SKOLE OG LÆRER SYN.. Skolens perspektiv  Børnene hører til hos os.  Indtil andet er bevist – børnenes trivsel og udvikling er centrum.
Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Udsatte børn i dagtilbud Hvad ved vi, hvad gør vi - og hvordan kan kvalitet fremmes? Oplæg på FOA Landskonference,
Hvem er de belastede, de sårbare og de udsatte familier i dagens Danmark? Og hvordan er børnene i disse familier stillet med hensyn til chancen for at.
© Pædagogik og skoleledelse. Anders Balle (red. )
Marianne Skytte RIFT konference 13. November 2017
Den pædagogiske læreplan
Inspirationsworkshop med fokus på
Marianne Skytte RIFT konference 13. November 2017
Præsentationens transcript:

"temadag om socialt udsatte børn" i projekt livsglæde og læring Formål og Midler: Formål: At forbedre udsatte børns vilkår og muligheder i Køge Kommune At pege på metoder der kan være med til at sikre, at udsatte børn får en solid faglig og alsidig udvikling At styrke inklusion af udsatte børn i skolerne Midler til at opnå formålet: Begrebsafklaring Omfang Risiko og chance (Beskyttelsesfaktorer) Køge den 28.10.2008 oplæg v. Morten Ejrnæs "temadag om socialt udsatte børn" i projekt livsglæde og læring

Begrebsafklaring Social arv – uklart begreb Hvad der arves? Hvordan eller hvorfor der arves? (Hvilke faktorer eller processer er afgørende for hvordan arven foregår? Hvilken teori forklarer arven?) Køge den 28.10.2008 oplæg v. Morten Ejrnæs "temadag om socialt udsatte børn" i projekt livsglæde og læring

"temadag om socialt udsatte børn" i projekt livsglæde og læring Begrebsafklaring og Omfang: Social arv i to væsensforskellige forskellige betydninger: Social arv af relativt uddannelsesniveau Realitet (majoritet forbliver på samme relative uddannelsesniveau) Bedre betegnelse: ”strukturelt betinget chanceulighed” betinget af Økonomisk kulturel social kapital Social arv = ”overførsel af sociale problemer fra forældre til børn” Myte Børn arver ikke deres forældres problemer Køge den 28.10.2008 oplæg v. Morten Ejrnæs "temadag om socialt udsatte børn" i projekt livsglæde og læring

"temadag om socialt udsatte børn" i projekt livsglæde og læring Begrebsafklaring og omfang og anvendelse af begrebet: Den altdominerende opfattelse af social arv overførsel af problemer fra forældre til børn 94% (80%) af socialarbejderne mener, at social arv (mest) dækkende betegner ”sociale problemer, der overføres fra forældre til børn” 61% (10%) af socialarbejderne mener, at social arv (mest) dækkende betegner ”at børnene har en stor risiko for at få sociale problemer” 45% (8%) af socialarbejderne mener, at social arv (mest) dækkende betegner ”reproduktion af uligheden i samfundet” 41% (2%) af socialarbejderne mener, at social arv (mest) dækkende betegner ”at børnenes uddannelsesniveau ligner forældrenes” 27% (0%) af socialarbejderne frontmedarbejdere mener, at social arv (mest) dækkende betegner ”hvordan fattigdom påvirker børn” Køge den 28.10.2008 oplæg v. Morten Ejrnæs "temadag om socialt udsatte børn" i projekt livsglæde og læring

Begrebsafklaring Social arv anvendes som et fagligt begreb 97% ( 89%) anvender (hyppigst) begrebet social arv i faglige diskussioner 62% (12%) anvender (hyppigst) begrebet social arv i almindelige samtaler 37% (2%) anvender (hyppigst) begrebet social arv i samtaler med klienter, brugere eller familier Køge den 28.10.2008 oplæg v. Morten Ejrnæs "temadag om socialt udsatte børn" i projekt livsglæde og læring

"temadag om socialt udsatte børn" i projekt livsglæde og læring Begrebsafklaring og anvendelse af begrebet: Social arv et dårligt redskab til at forstå og forklare udsatte børns problemer Overdrevne risikovurderinger, Dårlige muligheder for prioritering af forebyggende indsatser, Stempling. Stigmatisering. Urealistisk lave forventninger til børn (og forældre), der er ramt af den sociale arv. Mangel på præcision uegnet som fagligt begreb til beskrivelse og analyse Teoriløshed umuliggør handlingsanvisning Modarbejdelse af respekterende og anerkendende pædagogik Umuliggør dialog Køge den 28.10.2008 oplæg v. Morten Ejrnæs "temadag om socialt udsatte børn" i projekt livsglæde og læring

"temadag om socialt udsatte børn" i projekt livsglæde og læring Chance og risiko inden for socialforskning og inden for pædagogisk, socialt og sundhedsmæssigt arbejde som alternativ til social arv Chance dvs. sandsynlighed for i fremtiden at opnå det gode liv Risiko dvs. sandsynlighed for i fremtiden at få alvorlige sociale problemer Køge den 28.10.2008 oplæg v. Morten Ejrnæs "temadag om socialt udsatte børn" i projekt livsglæde og læring

Chance og risiko kombineret med helhedssyn og teori Bedre mulighed for: Anerkendelse Dialog Empowerment udvikling og forandring på klienternes betingelser mobilisering af ressourcer. Køge den 28.10.2008 oplæg v. Morten Ejrnæs "temadag om socialt udsatte børn" i projekt livsglæde og læring

Mere kritisk litteratur om begrebet social arv Ejrnæs, M. og Guldager, Helhedssyn og forklaring – i sociologisk, socialt, sundhedsfagligt og pædagogisk arbejde København, Akademisk Forlag Ejrnæs, Morten (2007).: Social arv et skadeligt begreb for både forskningen og det praktiske arbejde i skolen, I: Skoleledelse og læringsmiljø (Hansen, Ole red.) , Dafolo Ejrnæs, Morten (2007).: Negativ social arv – den ideelle fjende I Samfundsfagnyt Nummer 166, Maj 2007 p. 16-21 Ejrnæs, Morten (2007).: En replik til Benny Lihmes artikel Den sociale arv som fagligt fyord In: Vera - Tidsskrift for pædagoger. 2007 ; No. 38, 19.01.2007. p. 52-55 Ejrnæs, Morten (2007): Lihme og den sociale arv : En replik til Benny Lihmes artikel Den sociale arv som fagligt fyord, bragt i Vera - Tidsskrift for pædagoger I: "Social arvs hjemmeside". 2007 http://www.dsh-k.dk/fileadmin/mortenejrnaes/Lihme_og_den_sociale_arv.pdf Ejrnæs, Morten (2006): Chanceulighed og risikofaktorer relevante begreber for vejledere – Faglige alternativer til begrebet social arv i pædagogisk arbejde og vejledning i: Andreasen og Giehm-Reese (red.) Perspektiver på vejledning, Forlaget PUC og Udviklings- og vodencenter for vejledning, CVU Midt-Vest Ejrnæs, Morten (2006): Social arv – et begreb, der skader både forskning og pædagogik, Vera – Tidsskrift for pædagoger, no 37, 2006 Ejrnæs, Morten (2006): Forskningsperspektiver uden pointer : En kritisk vurdering af forskningsprogrammet om social arv Dansk pædagogisk Tidsskrift. 2006 ; årg. 2006, nr. 1, 15.02.2006. s. 58-65. Ejrnæs, Morten, Gabrielsen, Gorm og Nørrung, Per: Social opdrift – social arv, 2. udgave, 2. oplag, Akademisk Forlag 2006 Ejrnæs, Morten: Opgør med negativ social arv Negativ social arv er et farligt begreb, fordi det individualiserer ansvaret for de sociale problemer og dermed fjerner opmærksomheden fra de strukturelle forhold, Korshærsbladet maj 2005, http://www.kirkenskorshaer.dk/korshaersbladet/artikler/050502.html Social arv i pædagogisk arbejde – et relevant fagligt begreb eller en skadelig myte?. / Ejrnæs Morten ; Birch Tina. BUPL Nordjylland. 2005 ; s. 17. http://www.bupl.dk/web/web053.nsf/(DokOversigt)/FE480C770D1852C3C1257099004B1A72!OpenDocument Ejrnæs, Morten (2003): Social arv – et upræcist og skadeligt begreb, Uddannelse 08/2003, http://udd.uvm.dk/200308/udd200308-04.htm?menuid=4515 Ejrnæs, Morten (2003): Social arv – Myte eller realitet, Dansk Pædagogisk Tidsskrift Ejrnæs, Morten (1999): Social arv – et populært, men tvivlsomt begreb, Arbejdspapir nr. 12 om social arv, Socialforskningsinstituttet, 1999 http://www.sfi.dk/sw1147.asp Ejrnæs, Morten (1999): Afskaf begrebet social arv, Socialforskning 1999, 2, Socialforskningsinstituttet http://www.sfi.dk/graphics/SFI/Pdf/Social_Forskning/Social_Forskning/SocialForskning1999_2.pdf Køge den 28.10.2008 oplæg v. Morten Ejrnæs "temadag om socialt udsatte børn" i projekt livsglæde og læring