Spor for et samlet skolevæsen i Odsherred Kommune Budgetseminar 20. April 2012.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
 indbyggere  elever  750 lærere og børnehaveklasseledere (-70)  Selvforvaltning  Center for uddannelse  Børneudvalg Næstved Kommune.
Advertisements

Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Assens Kommune 16. November 2012
R UGVÆNGETS SKOLE - F REMTIDENS SKOLE ! Helhedsskole – et udviklingsskoleprojekt 2012/13.
Ungdomsskole – mellem reform af folkeskolen, erhvervsuddannelserne og vejledningsindsatsen Storbynetværk den 12. september 2013 Direktør Per B. Christensen,
Introduktion til NY SUNDHEDSPOLITIK 28. Februar 2012 kl –
Udvikling og implementering af en kommunal model for
PPRs roller og kunsten at inkludere
Tværprofessionelt samarbejde om børn og forældre
Lovgivning og etik i forhold til unge og deres retsstilling
Helhed og sammenhæng i arbejdet med børn og unge Fra ord til handling
Hvem er vi?. En ganske almindelig folkeskole i Halsnæs Kommune, der ligger i et socialt belastet område 480 elever fra Bh-klasse til 10. Klasse Vi er.
Strategi som forandrings- skabende dialog
Velkommen til pædagogisk dag!
Inklusion i folkeskolen: Vision og byggesten
Kampen om skolestruktur Ledelse af forandring og læreprocesser Mariagerfjord Kommune 8. februar Klaus Majgaard.
Udfordringen - faglighed - fællesskab i en ikke ekskluderende folkeskole Århus d. 23. maj 2011 Flemming Olsen.
De mange muligheders skole Oplæg for skoleledere i Nordjylland 29. sept 2010 Klaus Majgaard.
Lokalsamfundet som læringsrum Ledelsesseminar i Gribskov Kommune 10. oktober 2012.
Kvalitet i styringsdialog
30. maj 2013Ordrup skolebestyrelse - Årsberetning1 Årsberetning Ordrup Skole V/ Pierre Vernet, Bestyrelsesformand.
Gentofte Kommunes skolevision
Strategier for uddannelsesparathed Dialogmøde for UUO Tirsdag 11. januar Klaus Majgaard.
Synergi og samarbejde mellem kommuner og frivillige organisationer Center for frivlligt socialt arbejde 6. Juni 2012.
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Nye strukturer i ledelse: Pædagogisk ledelse som holdsport Ungdomsringen 25. oktober 2012.
Uddannelsesparathed som målestok for skolens resultater EVA’s repræsentantskab 24. januar Klaus Majgaard.
Effektivitet, kvalitet og udvikling i daglig drift Konference om tværprofessionelle uddannelsesperspektiver Professionshøjskolerne, Aarhus 22. maj 2012.
Er den ikke-ekskluderende skole en mulighed ?
Uddannelsesparathed og vejen til de 95 pct. UU Københavns Kommune 29. september 2010 – Lis Rom Andersen.
Et fagligt løft af folkeskolen.
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Syddanmark 18. marts 2010 Klaus Majgaard.
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Det gode børneliv - og det tværprofessionelle samarbejde Børn og Kultur Internt seminar 22. Juni 2012.
Børne- og ungepolitik i Fredensborg Kommune Inspirationsoplæg 21
Rejseholdets anbefalinger - overblik Tema 1 Kompetenceløft til lærere og ledere Anbefaling 1: Lærernes kompetencer skal styrkes Anbefaling 2: Hæv kompetencen.
Hvordan får vi de sidste med? Professionshøjskolen UCC 7. maj 2010 – Anna Marie Illum.
24. april 2012 INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) AARHUS UNIVERSITET Nye veje i folkeskolens overbygning – kommuner er i fuld gang Hotel Pejsegården.
Forandringsstrategier på børne- og undervisningsområdet Koncernfælles ledelsesseminar I Ministeriet for Børn og Undervisning 24. September 2012.
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Midtjylland 5. marts 2010 Klaus Majgaard.
Den koordinerede ungeindsats Silkeborg Kommune 21. marts Klaus Majgaard.
Rammesætning og frihed under krydspres Rebildkonferencen 2012 Skolelederforeningen.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
UU’s strategiske rolle UU Lederforeningens årsmøde 22. januar Klaus Majgaard.
Lokalsamfundet som læringsmiljø Klog på den fede måde Horsens 24. november 2010 Klaus Majgaard.
Vi slipper ikke nogen! Om at få alle med gennem skolen og ind i ungdomsuddannelserne Task Force, Frederikshavns Kommune 24. januar Klaus Majgaard.
Uddannelse som livschance og som krav Second Chance netværket 1. september 2010 – Lis Rom Andersen.
Inklusionens arkitekter PPR i en ny kontekst Århus 20. juni 2012.
Ledelse af inkluderende læringsmiljøer Nyborg Strand 8. juni 2012
Fremtidens folkeskole i et ledelsesperspektiv Forum Anders-Peter Østergaard Børne- og ungedirektør Lolland Kommune
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
På vej mod de 95% UURS Kongres 4. maj Klaus Majgaard.
Dialogmøde – VIA University College - den 16. juni.
Fornyet styringsdialog mellem stat, kommuner og institutioner BKF Region Syd 26. oktober 2012.
BUPL’s syn på små og store institutioner
Program for læringsledelse Ved Birgit Lindberg, Sekretariats- og dagtilbudschef 12. januar 2016.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
Samspillet mellem folkeskoler, UU-vejledning og ungdomsuddannelserne UU-reform med fokus på erhvervsuddannelserne Kommunesamarbejde om udskolingen, UU-vejledning.
Lige muligheder i livet Strategi for børn og unge i udsatte positioner.
Det forpligtende fællesskab – inklusion i efterskolen – Velkomst v. Lone Greve Petersen, Formand for pædagogisk enhed, Efterskoleforeningen.
Sammenhæng mellem indsatsområder på Dagtilbud v/Birgit Lindberg Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
Skoledagens indhold: Helstøbt kompetencebegreb, mange læringsrum SFO Tænketank Danmark Landsmøde 5. april 2013.
UU Danmarks perspektiver på anbefalingerne
Regionsprojekt på Campus Køge
Uddannelses- og erhvervsvejledning i lyset af store reformer på folkeskole-, erhvervsuddannelses- og gymnasieområdet Vejledning og overgange, UCC 10.
Investering i efterværn
KLF - konference om chancelighed
Gladsaxestrategien omfatter også erhvervslivet
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Vision Børn og unge oplever glæden ved at deltage i fællesskaber   Værdigrundlag Fællesskaber er en styrke – Forskellighed er et potentiale Målsætning.
Præsentationens transcript:

Spor for et samlet skolevæsen i Odsherred Kommune Budgetseminar 20. April 2012

Indhold Udfordringer Mål: Deltagelse og kompetencer Indhold: Kvalitet i læringsmiljøer Målrettet skoleudvikling Struktur: Understøttende scenarier Økonomi: Ondartede og godartede midler

Udfordringer Polarisering blandt børn og unge Flere muligheder Bedre sundhed Lavere kriminalitet Flere muligheder Bedre sundhed Lavere kriminalitet Udskillelse Dårlig trivsel Hård kriminalitet Udskillelse Dårlig trivsel Hård kriminalitet Stram økonomi Demografi: 40% af lærere over 50 år Stram økonomi Demografi: 40% af lærere over 50 år Skoletilknytning og kundskaber afgørende

Udfordringer Med det dalende elevtal og stram økonomi -er der fare for, at kvaliteten og indholdet I læringsmiljøerne udhules? Skolestruktur har ikke en stor selvstændig betydning elevernes resultater. Men det har den for de økonomiske handlemuligheder.

Mål: Deltagelse og kompetencer Faglige kompetencer Relationelle og innovative kompetencer Eksistentielle og etiske kompetencer Eksistentielle og etiske kompetencer Brug for et helstøbt kompetenceideal

Mål: Deltagelse og kompetencer Dagtilbud Grundskole Ungdomsudd. Deltagelse i fritidsliv og fællesskaber Sundhedsfremme, forebyggelse og sikkerhed Effekt- mål Effekt- mål

Mål: Progression og effekter Progression Gennemførelse af 1. år af ungdomsuddannelse Start på ungdomsuddannelse Tilmelding til ungdomsuddannelse Uddannelsesparathed og afgangsprøveresultat Overgang mellem indskoling, mellemtrin og overbygning Overgang fra dagtilbud Gennemførelse af ungdomsuddannelse

Indhold: Kvalitet af læringsmiljøer - sammenhæng i forløb? Nærhed Kontinuitet Fokus på grund- kompetencer Glidende overgange Børnemiljøer Ungemiljøer Dagtilbud Grundskole Ungdomsudd. Netværk Valgmuligheder Fokus på uddannelsesplan Rullende udskoling?

Indhold: Kvalitet af læringsmiljøer - indivdualisering? Vægt på fællesskab Vægt på fællesskab Individua- lisering Individua- lisering Kunnskapsskolen, Lund Essunga Bør ikke være en religionskrig Børn lærer i fællesskaber, men det kan være forskelligt, hvilke fællesskaber der er meningsfulde og befordrende

Indhold: Kvalitet af læringsmiljøer - organisering af specialressourcer Almenområdet bør have en let og ubureaukratisk adgang til specialressourcer Viden og rådgivning (videnscentre og konsultationsmodeller) Målrettede tilbud (tidlig indsats, re-integration…) Samspil med psykiatri etc. Budgetter (udlægning af specialmidler) Pas på med pseudo-integration af almen- og specialmiljøer Pas på med afspecialisering af PPR og andre specialfunktioner

Målrettet skoleudvikling - partnerskab om skolen Elever Foræl- dre Professio- nelle Ledelse Skoleledergruppen som strategisk forum I samspil med forvaltningen Skal understøtte partnerskaber mellem skolens interessenter Byråd og forvaltning skal styre på rammer og støtte på indhold

Struktur: Understøttende scenarier Stordrift: Bæredygtige helhedskoler Stordrift: Bæredygtige helhedskoler Netværk: Fællesskaber Netværk: Fællesskaber Differentieret efter alder Differentieret efter alder Synergi ligger ikke i mursten (fysisk struktur spiller dog en rolle)

Økonomiske løftestænger Klasseoptimering Bedre inklusion og tidlig indsats Læringsteknologi Fælles ledelse og administration Klasseoptimering Bedre inklusion og tidlig indsats Læringsteknologi Fælles ledelse og administration + + Grønthøstere –og generelle “effektiviseringer” Spare på faglige og pædagogiske investeringer “Forbud” mod at bruge specialfunktioner Grønthøstere –og generelle “effektiviseringer” Spare på faglige og pædagogiske investeringer “Forbud” mod at bruge specialfunktioner - -

Opsamling