Vidensmedier i kultur og samfund Konstituerende modul 2013 Hans Jørn Nielsen Lars Konzack.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dias 1 D E P A R T M E N T O F M E D I A, C O G N I T I O N A N D C O M M U N I C A T I O N Kulturens medialisering Danmarks Biblioteksforening Årsmøde.
Advertisements

Multimodalitet i danskfaget med hjemmesider som eksempel
Læring i Multikulturelle Kontekster
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Funktionelle perspektiver på mediebrug
Digitalisering og medialisering
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Læringscentret og nye vejledningsformer
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Ny mediepædagogik - med fokus på levende billeder
Introduktion til forårets kandidatmoduler d Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Mediepædagogik og didaktik
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Ny mediepædagogik - med fokus på levende billeder 9.september 2012.
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH FORSKNINGEN I BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL Ved.
Bibliotek og uddannelse, Hindsgavl, 2005 Udvikling af videnfællesskaber i en uddannelsesinstitution.
Mediepædagogik – i et vejlederperspektiv
DIGITAL DESIGN OG KOMMUNIKATION Åbent hus, 31/
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Udgangspunkt Vibeholmskolen, Digitalisering og medialisering • Digitalisering vedrører teknologi og tekniske løsninger • Medialisering rummer.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Introduktion til fagligheden på kandidatuddannelsen ved IVA
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Kulturteori og videns- og oplevelsessamfundets kulturinstitutioner Præsentation d Underviser: Jan Graulund (og evt. NN)
Mediecentret som rum og funktion Skoleudvikling og skolebiblioteksudvikling – to sider af samme sag.
Vejledning i projektarbejde
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
MÅL OG METODER I MEDIEPÆDAGOGISK ARBEJDE Kultur og mediekultur Medialisering: mediepædagogik og didaktik Receptionsteori: tekst og kontekst Æstetik og.
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
”Hvad skal man gøre. Hvordan skal man handle. Hvem skal man være
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Udvikling af det mediepædagogisk håndværk
Mediepædagogiske værktøjer i teori og i praksis
Adgang til lyd: om informationsadfærd i relation til radioarkiver Præsentation af frit modul på kandidatuddannelsen, forår 2013 Mette Skov Sådan ændres.
Digitalisering og medialisering
Workshop 2: Amerikanske problemstillinger
Akademiuddannelse i Ledelse Februar 2010
Status Udviklingsprojekt ”Ord til billede” Ole Christensen og Merete Skjødt Jørgensen.
Innovation i AT/SO.
Digitale biblioteker og web 2.0
Introduktion til 2. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET Institut for Folkesundhedcand.cur. Afdeling for Sygeplejevidenskab MASTERUDDANNELSEN I KLINISK I SYGEPLEJE VELKOMST TIL.
Introduktion til 6. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
Det 21. århundredes informations- og kulturformidlere Undervisere: Jan Graulund & Hans Jørn Nielsen  Kurset introducerer til nogle faglige problemstillinger.
Udviklingspuljen for folke- og skolebiblioteker Workshop Roskilde 29.august 2013 Jonna Holmgaard Larsen chefkonsulent.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Velkommen til valgfaget: ”Kliniske retningslinjer – kvalitetsudvikling herunder implementering, sundhedsinformatik og evidens Udarbejdet af Lea D. Nielsen,
Mediepædagogik og didaktik – i teori og i en pædagogisk praksis 13. marts 2012.
Udvikling af det mediepædagogiske håndværk 13. marts 2012.
2. sem. Valgkursus Formidling af faglig viden – om at forstå og formidle faglige tekster v./ Bo Gerner Nielsen & Martin Thellefsen.
6. sem. valgkursus Informationsvidenskabens teorier og metoder v./ Martin Thellefsen.
Kulturformidlende institutioner Konstituerende valgfag.
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 FORMÅL FORVENTNINGER FORMALIA 6/
Specialisering 271 UMD.
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH FORSKNINGEN I BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL Ved.
Bypolitik, kulturplanlægning og design af kulturelle læreprocesser Præsentation d Underviser: Jan Graulund (og evt. NN)
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
A) Professionens arbejdsområder og opgavefelt Hvad, hvorfor og hvordan: Hvad: Vi forventer den studerende får indblik i misbruger/ socialt udsatte, og.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Fra praktik til universitetsopgave Kapitel 12. Agenda At koble teori og praksis Mål for praktikopgaven Typiske krav til praktikopgaven Hierarkiet for.
Brugerinddragelse i Kulturhusene af 80 medlemmer har besvaret undersøgelsen Vi ved ikke hvor repræsentative, de er (org.form m.m.) Der findes 3.
”Global sundhed, civilsamfundsstøtte og bæredygtig udvikling”
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
”Global sundhed, civilsamfundsstøtte og bæredygtig udvikling”
It i folkeskolens matematikundervisning
Præsentationens transcript:

Vidensmedier i kultur og samfund Konstituerende modul 2013 Hans Jørn Nielsen Lars Konzack

Elementer i modulet Medieteori Mediers funktion og brug i sociale og kulturelle rum (forskellige brugergrupper) Medialiseringen af samfundet Mediekompetencer Eksempler på medieformer og medier Mediering / formidling af viden og kultur

Specifikke aspekter i punktform Medievaner, medieforbrug, kulturvaner. Danske og amerikanske undersøgelser Mediehistorie. De lange linjer Remediation / remediering Medialisering (Hjarvard: mediatization) Brugerdeltagelse: ”Produsage” (Axel Bruns) – Mediebrug som ”small talk” og dialogisk kommunikation i f.eks. forskningskommunikation Medier i videnkonstruktion Sociale medier og videndeling

Punkter fortsat De forskellige medier i / som videnformidling: Bogen, tegneserier, spil (rolle- og strategispil) Smart phones, tablets og dynamisk videndeling Det interaktive museum Hvad betyder det digitale paradigme for litteraturen? ”Literacies across media” Wikileaks som videnformidling Videnbeskyttelse og hacking

Målbeskrivelse Viden have viden om mediers rolle i kommunikation af viden i kultur og samfund og om brugeres mediering af viden via medier kunne forstå og på et videnskabeligt grundlag kunne reflektere over medieformer, medieteori og mediehistorie samt kunne identificere videnskabelige problemstillinger Færdigheder kunne identificere, analysere og vurdere mediespecificitet og medieegnethed i forhold til viden, meningsdannelse og oplevelse analysere, sammenligne og problematisere mediekommunikation på et historisk og teoretisk grundlag, herunder mediers form og funktionalitet samt kompetencer i forhold til skabelse, organisering og tilegnelse af viden Kompetencer konkret kunne analysere og evaluere medier i forhold til specifikke brugergruppers videns-, lærings- og oplevelsesbehov kunne planlægge konkrete formidlingsaktiviteter med inddragelse af forskellige medier

Arbejdsform Holdundervisning, workshops, oplæg, fore­læsninger. De studerendes projektarbejde inddrages i kurset i form af workshops – hvor projektet fremlægges og diskuteres i forskellige modningsfaser. Projektarbejdet indebærer supplerende læsning og selvstudium inden for det valgte problem og emneområde. – Der ”læses” mellem 1500 og 2000 sider (Pensum). Op til halvdelen kan være selvvalgt litteratur knyttet til modulopgaven