Lidt om ham Austin Performativer der virker…. Opgør med den klassiske forståelse af sproget: Klassisk: Udsagn kan være beskrivende eller erklærende Disse.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Overordnet målsætning:
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Oplæg om Habermas og demokrati
Kundebetjening Opgave med salgstrappen.
Projekt - Litteratursøgning og skriftlighed
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Afrejsebriefing 2013 Mødet med det fremmede
Erfaringer fra netværkssamarbejde
Coaching - det handler om at stille de rigtige spørgsmål…
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Pligtetik.
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Narrativitet: Organisationen som myriader af historier
Narrativ terapi Bedre Psykiatri, Slagelse 26/ Jacob Mosgaard
Kommunikation og relationer 9. januar v. Gitte Schrøder
Du kender det… man vil prøve dette eller hint, man vil prøve dette eller hint, for at opdage - lige midt i - for at opdage - lige midt i - at det skulle.
Sprog/billeder på Internettet
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Velkommen Teknologi historie – 5. Øvelsesgang …Også til Langdon Winner.
Hvad er et problem ? Et problem er i sin negativt ladede betydning en for nogle utilfredsstillende situation. Et problem er i sin positivt ladede betydning.
Kommunikation.
Mindre grimt, tak.
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Titeldias (uden baggrundsfarve) Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg.
Sociolingvistik.
Kursusgang 6: Hvad er humaniora?
Etiske problemer i klinisk kontrollerede forsøg
Kommunikation mellem mennesker
Relationer – børn og voksne
Appelformer Logos, etos og patos.
Personlighedsforstyrrelser hos stofmisbrugere
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
Forventede ændringer i ordninger efter nyt Landdistriktprogram Louise Ilum Sørensen NaturErhvervstyrelsen.
Birgitte Ravn Olesen, Kommunikation/RUC Hvorfor gør de ikke som vi siger?
Preben Brandt Psykiater, dr.med.
Vejlederens kommunikation
Kommunikativ sprogfærdighed
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Argumentationsteori.
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
ved læsevejleder Dorthe Clausen
Myten om den retoriske situation
Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til.
Sprogfagenes metoder Rungstedgaard den 3. maj 2010 Dorte Fristrup, tlf
Ipk-model.2 idé Ideen med at modellere en interpersonel kommunikationssituation – set med videnskabsteoretiske øjne er at vise og give overblik over :
Videnskabsteori & metode
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Medierne og den politiske kommunikation
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
SKABELON.
Sproghandlinger ”How to Do Things With Words” Titel på bog af John L. Austin.
Metoder og argumentation.  1. Hvilket spørgsmål? 2. Hvordan gå til det? 3. Hvorfor gøre det sådan? 4. Hvad kan gå galt? Videnskabsteoretisk køreplan.
Tekniske hjælpemidler Bekendtgørelse Anvendelse af tekniske hjælpemidler § 1. Bekendtgørelsen omfatter: anvendelsen af tekniske hjælpemidler ved.
Meningen med dit budskab er det svar som du får. Kommunikation Hvordan har du det Fakta Følelser Behov Hvad vil du gerne have Handling.
”Jeg kommer ud med mine følelser hos nogen, der ved, hvordan det er” - Gruppetilbud til unge, hvis forældre eller søskende har en psykisk sygdom.
Sansning, sprog, mening Talens sanselige medium er lyden (…) allerede med det bliver den til tone, der stemmer sindet.
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
Kommunikation og skabelsen af sociale verdener
Naturvidenskabelig metode
Lise Lyngbye 5. november, 12. november, 19. november
Talehandling og Tekst.
Kan man få indflydelse på en lov?
Hvordan kommer vi ind ad døren?
Hvordan kommer vi ind ad døren?
Præsentationens transcript:

Lidt om ham Austin Performativer der virker…

Opgør med den klassiske forståelse af sproget: Klassisk: Udsagn kan være beskrivende eller erklærende Disse har en sandhedsværdi af enten sand eller falsk Austin vil vise os at der er andre typer udsagn

Performative udsagn ikke beskriver, refererer eller konstater noget som helst, og som ikke er “sande” eller “falske” enten er, eller er en del af, det at udføre en handling, som vi normalt ikke beskriver som eller “bare som” det at sige noget.

Mange performativer er: Kontraktive forpligtelser: “jeg vædder”. Deklaratoriske: “jeg erklærer krig”. “Udsigelsen af ordene er faktisk normalt en eller snarere den vigtigste del af at udføre en handling, hvad enten det er at vædde eller noget helt andet, hvis realisation er målet for ytringen” (s. 39). Konteksten i hvilken ordene ytres skal være passende.

Betingelser for vellykkede performativer: “Man kan ikke sige, at ytringen er falsk, men snarere at den ikke er vellykket. Af den grund kalder vi reglen om hvad der kan være galt og gå galt i forbindelse med sådanne ytringer for reglen om mislykkede handlinger” (s. 45).

A.1.: “Der må eksistere et alment accepteret konventionelt sæt af regler med en bestemt konventionel virkning der foreskriver hvordan særlige ord ytres af bestemte personer i bestemte situationer”. A.2.: “Personer og omstændigheder i en bestemt situation må opfylde kravene i forhold til det valgte sæt af regler”. B.1.: “Proceduren skal følges af alle involverede, både korrekt og” B.2.: “fuldstændigt”. Γ (gamma).1.: “Når som helst reglerne foreskriver at de involverede skal tænke og føle på en bestemt måde, og når det fremgår af at ytringen skal have bestemte følgevirkninger, så må de involverede også tænke og føle som foreskrevet, og de må have til hensigt at opføre sig som reglerne påbyder”. Γ.2.: De involverede skal i praksis efterleve reglernes krav.

A og B: Hvis en af reglerne herunder bliver brudt, så er den pågældende handling slet ikke vellykket udført, dvs. den er ikke blevet til noget. De mislykkedes handlingsforsøg kaldes FEJLSKUD

A: I begge tilfælde forekommer der en fejlpåkaldelse af en procedure, enten fordi der ikke findes en sådan procedure, eller fordi den pågældende procedure ikke kan bruges på den måde, man forsøger. Fejlpåkaldelser, hvor proceduren findes men ikke kan bruges i situationen, kaldes fejlanvendelser.

B: Proceduren både findes og fungerer, men vi udfører ritualet forkert med mere eller mindre skæbnesvangre konsekvenser. Disse kaldes derfor fejludførelser.  B.1.-gruppen kaldes fejl.  B.2.-gruppen kaldes uheld

Γ: I begge disse tilfælde er handlingen udført, men det at udføre den uoprigtigt er misbrug på reglerne.  De mislykkedes handlinger, der faktisk udføres, kaldes MISBRUG.  Γ.1.: Uvederhæftigheder.

Hvordan virker teksten retorisk? Logos: Argumenterer sagligt. Fremstiller præmisser og drager derefter konklusioner. Benytter sig af let forståelige eksempler fra “hverdagen”. (S. 39) Etos: Intim, personlig. Taler nogle steder direkte til læseren (i øjenhøjde). Patos: Bruger humor til at afvæbne.

Hvad er forholdet mellem intentionalitet og talehandling? Krav om positiv intention –(Wittgenstien vil sige: det kan man ikke ‘vide’ noget om) Austin appellerer til et bredere sandhedsbegreb –Sand v falsk => vellykket v fejlskud og misbrug

Har ideen om talehandlinger relevans i forhold til digitale medier? Sprogets brug dikterer sandt/falskt & vellykket/forfejlet Al kommunikation er styret af konsensus/situation/kultur etc. ( man kan ikke kommunikere alene!!! ) Altså også digitale medier