THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Kompetanseutvikling av voksenlæreren 1 Nye tanker gjennom erfaringsdeling og gjensidig inspirasjon.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kollegavejledning i teori og praksis
Advertisements

Inddrag nu Kick-off møde
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
En anderledes skoledag for de yngste elever. Temamøde for skolebestyrelser.
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Modstand som forandringspotentiale
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Undervisers hjemmeside som læringsplatform Presenteret af Johnni Olsen, underviser i samfundsvidenskab på socialrådgiveruddannelsen i UCSJ, Nykøbing F.,
Internationalisering i grundskolen
Voksnes læreprocesser – hvad er vigtigt i tilrettelæggelse af kompetenceudvikling for voksne? Norskkonferencen 2013 VOX 24. april 2013 Bjarne Wahlgren.
Forsvarets temadag, 14. november 2012 Foto: GettyImages.
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Slutkonferencen Vartov d ved Anders Bech Thøgersen, UC Syd
Skolen i Verden november 2006 Tove Heidemann CVU Sønderjylland.
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Innovativ undervisning med it Rasmus Fink Lorentzen, cand.pæd.
Innovation i med og modvind – historien om at ville og være på vej
Præsentation af teorien transfer
Gruppen der har arbejdet med transfer på SSA-uddannelsen
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
Folkeskolereform Version 1.0
Forskningsperspektiver på læremidler
Inklusion i teori og praksis Inddragelse af studerende i FoU projekter
Udfordringen - faglighed - fællesskab i en ikke ekskluderende folkeskole Århus d. 23. maj 2011 Flemming Olsen.
Hvad kræver det? Parat til erhvervsuddannelse. Parat til… Erhvervsuddannelser? En konkret erhvervsuddannelse? Grundforløb? En bestemt indgang? En konkret.
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Læring i et vejledningsperspektiv
VISL – begrænsninger og styrker
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Etterutdanningskurs for lærere og ledere Kristiansand.
VEJLEDERNES FORHÅBNINGER FRA BRANDMAND TIL ARKITEKT AFKLARING AF EGEN VIDEN: HVAD KAN JEG? AFKLARING OG AFGRÆNSNING AF ROLLEN KONTRAKT : DIALOG OMKRING.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Oplæg til koordinerings- gruppen Transfer
Lærerprofessionen.
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
BrittL Lind Myrup, UKK, nefrologisk afdeling Sygeplejesymposiet 2010 Nefrologisk efteruddannelse – et regionalt samarbejde Hvordan ser vi et udbytte i.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
1. April 2014.
ELEV-RELATIONER OG KROPPEN I LÆRINGSRUMMET. HVAD HAR VI GJORT?
Transfer Mellem efter/videreuddannelse og praksis.
Peer learning i Ortopædkirurgisk afdeling
Transfer sammenhæng mellem uddannelse og anvendelse 31. januar 2013 FSUS temadag for kliniske vejledere Bjarne Wahlgren.
Projekt Professionsløftskole Sølystskolen Lektor Rasmus Fink Lorentzen VIA University College.
- Et samarbejdsprojekt om praksislæring
Bg · Udvikling af MUS 2. Netværksmøde 3. Sept
Transfer mellem uddannelse og arbejde Temadag om transfer Center for Strategi og Innovation 5. maj 201 Bjarne Wahlgren.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Voksne i videregående opplæring – tilrettelegging,
Internationalisering på SUND - strategi At styrke den internationale dimension i fakultetets uddannelser. Studerende skal tilegne sig et globalt perspektiv,
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
DPU – Aarhus Universitet
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Hvad ved vi om voksnes læring? Stavanger, 5. Marts.
Læring mellem uddannelse og arbejdsliv Voksenpædagogisk Forums konference 2015 Transfer mellem uddannelse og arbejde 5. maj 2015 Bjarne Wahlgren.
Rikke Teglskov UCL og Lise D. Møller UCC
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 1.3 – Ressourcer i et læringsperspektiv Anders.
Styrk robustheden - forebyg stress Hvorfor og hvordan? Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse. Syd Nynne Lykke Christensen Chefkonsulent Yngre Læger.
Den 3. februar 2011, Viborg ved /Annette Ernst Lauridsen, direktør AARHUS TECH og formand for National Dialogforum for Uddannelses- og Erhvervsvejledning.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
De syv skolehistorier- hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi? Hvis integreret vejledning er svaret, hvad er så spørgsmålet? Integreret vejledning:
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
OPLÆG TIL PRAKTIKVEJLEDERTRÆF SOSU NORD, EFTERÅR 2016.
Den gode børnesamtale -handler om mere end barnets ret til at blive hørt Det handler om hvordan barnet bliver hørt.
De syv fortællinger - hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi?
Bjarne Wahlgrens definition
©Evaluering. Af læring, undervisning og uddannelse
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Præsentationens transcript:

THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Kompetanseutvikling av voksenlæreren 1 Nye tanker gjennom erfaringsdeling og gjensidig inspirasjon Oslo Militære Samfund 7. september 2011 Bjarne Wahlgren

THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæreren – hvem er det? 2 › Folkeoplyseren › KOMVUX-læreren › Læreren i erhvervsrettet undervisning › Indvandrerlærer og specialundervisningslærer › Læreren i professionsuddannelserne › Underviseren i personaleudvikling

THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæreren – hvilke funktioner har han? 3 › Underviser › Koordinator › Vejleder › Uddannelsesplanlægger › Uddannelsesudvikler Her fokuserer jeg på rollen som underviser

THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Hvad skal voksenlæreren vide noget om (1978)? 4 Mest vigtigt › Viden om voksenpsykologi › Viden om den voksnes behov › Viden om underviserens opgaver Mindst vigtigt › Viden om gruppedynamik › Viden om undervisningsmetoder › Viden om praksisbaseret læring

THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Hvad skal voksenlæreren kunne (1978)? 5 Mest vigtigt › Kommunikative færdigheder › Tilrettelægge erfaringspædagogik › Støtte den enkeltes selv-aktualisering Mindst vigtigt › Kunne udvikle sociale relationer › Kunne involvere sig › Kunne anvende uddannelsesteknologi

THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Hvad skal voksenlæreren kunne (2010)? 6 40 del-kompetencer, herunder: › At kunne kommunikere – især at kunne lytte › At kunne motivere, også til fremtidig læring › At være følelsesmæssig stabil, at være stress-resistent › At være empatisk, at være engageret, at være tålmodig › At (selv)være udviklingsorienteret › At kunne inspirere til kollektiv læring › Analysere barrierer hos den lærende › At være autentisk › At anvende undervisningsteknologi

THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Hvad er lidt mindre vigtigt (2010)? 7 › Analysere den lærende læringsstil og læringskapacitet › At kunne se eget fag-domæne i en bredere samfundskontekst › At anvende et passende kropssprog › At kunne vejlede til yderligere uddannelse › At være humoristisk › At være ekstrovert

THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Hvad er det vigtigste? 8 Nye perspektiver: Vide for at kunne › Kunne formidle sit fag › Kortlægge den voksnes behov for læring › Skabe et trygt læringsmiljø › Sætte den lærende i stand til at anvende det der læres

THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Kunne formidle sit fag 9 › Fagdidaktik › Engagement › Tilknytte viden til erfaringer › Differentiering

THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Trygt læringsmiljø 10 › Tolerance › Social ansvarlighed › Styrke selvtilliden

THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Behov for læring 11 › Hvad skal jeg gøre bedre? › Hvad skal jeg lære? › Skabe mening › Undgå modstand mod læring

THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * At anvende det lærte - transfer 12 › At skabe identiske elementer › At træne transfer › At følge læringen ud i praksis › At sikre et transfermiljø

THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Hvordan skal det læres? 13 › Som en del af praksis (læreren som reflekterende praktiker) › Gennem supervision og erfaringsudveksling

THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Referencer: 14 Van Dellen, T., Greveling, L. (2010). National Report on the outcomes of the Qualified to Teach Delphi study. University of Groningen. Rossman, M.H., Bunning, R.L. (1978). Knowledge and Skills for adult educator: A Delphi study. London: Routledge. Wahlgren, B. (2010). Voksnes læreprocesser. København: Akademinsk Forlag.

THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Mere viden 15 På NCKs hjemmeside:

THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Teser om kompetenceudvikling 16 › Læring skal føre til ændring › Kræver ændring i holdning og tankesæt › Fordrer anvendelse af det som læres › Møder modstand – kræver mestring › Kræver viden om transfer › Fremmes af vejledning og coaching › Kvalitetssikres af systematisk evaluering › Videreføres af den reflekterede praktiker › Voksenpædagogisk uddannelse er af høj strukturel kvalitet › Der er behov for udveksling af konkret kvalificeret praksis