Tværfagligt projekt 4.G på Maglegårdsskolen Forår 2006

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Byggetilladelse - Pippi Langstrømpe
Advertisements

EGAA GYMNASIUM 2014 DIGITALE DELINGSVÆRKTØJER. INDHOLD • Organisation • Samarbejde, Gruppeskrivning og grupperapporter, projektarbejde • Feedback: lærer-elev.
Kompetencedokumentation
Hvordan håndterer vi frikvartererne?
Præsentation af materialer på personalemøde
5 IT-didaktiske principper
Velkommen til workshoppen
Middelalderaften på Ikast Nordre Skole Skrevet af eleverne: Pernille Bjerg Iversen 5A og Mia Søndergaard Jepsen 5B.
Handler om naturvidenskab
Design på Sdr. Vang Skole
Forskellige traditioner
SEO (Search Engine Optimization) - Hvordan bliver du mere synlig på nettet?
Readymades / genbrugskunst
3 Historier fra det virkelige liv
Elevplaner: Lov f.o.m. 2007/08 Grundlaget nævnes også i ”En guide til arbejdet med elevplaner”, Aalborg Kommune. Brev til forældrene er undervejs, men.
Udarbejdelse af poster
Fælles Mål 2009 – konklusioner
Broer for vindmøller Bahrain World Trade Center Lars T. Thorbek, Projektleder, broer.
KappAbel en matematikkonkurrence for folkeskolens 8.klasser
Tagformer i forskellige lande
Klik på Aktivér redigering i meddelelseslinjen,
Bytte   PowerPoint  .
- fortsat midt i en flekstid?
Landsprøver Hvert forår på 4. og 6. klassetrin
International? Ja tak! Skolelederkursus Herning, 21. September 2005
Portfolio -hvordan man arbejder med portfolio i billedkunstundervisningen og til eksamen.
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Kommunikation / it.
Denne præsentation er specielt for begyndere. Se hele serien igennem før start. Hav værktøj og ler klart. GOD FORNØJELSE.
Hjælp mig med at finde den !!! En stor belønning til dem, der SER bedst! Præsenterer Klik her for at starte JEG HARMISTET MIN MIS !! Red Bulls.
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Hanne og Marianne siger tak for et par gode uger. Vi glæder os til resten af året sammen med jer! Opstartsugerne på Sønderholm Skole På de følgende sider.
SEO PÅ AU.
Matematik i 4 klasse.
Præsentation af materialer på personalemøde
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
Vejledning i testfunktionen på Absalon Testfunktionen er et værktøj som kan bruges til eksamen, status af de studerendes standspunkt eller som de studerende.
Min præsentation Varighed – ca. 3 minutter Vurdering af blog i 8 faser I dybden med 5 af faserne Formål.
Videregående pc-vejledning 60+Bornholm Velkommen til.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Hest. Legetøj i sortbrændt ler. Brænding som jydepotterne.
Processen J.Lövgren & E. Stolterman
Bliver din gruppe Årets Brobyggere?. Konkurrenceregler. Højest 4 i gruppen. Der må kun anvendes det udleverede materiale: –Bindetråd og 10x 10 mm trælister.
Iselingeskolen Elevevaluering 25. og 26. oktober årgang 87 elever.
Delphi-evaluering og Green Field Evaluering af event Som start på Green Field.
Grafisk tryk Malene Brun Sabransky (LH230558). Min opgave  Optegning af skitse/mit rum på alm. Hvid papir  Optegning af skitse/mit rum på sort kardus.
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Modellering og digitale værktøjer i matematik oktober 2015Niels Jacob Hansen - UCSJ1.
Nyt om test og prøver Matematik i marts Sorø Den 26. marts 2015 Marts 2015 Niels Jacob Hansen - Læreruddannelsen UCSJ 1.
Forside uden yderligere tekst. Du kan vælge andre forsider ved at højreklikke på slidet og vælge ”Formatér baggrund”. I boksen, der dukker op, vælger du.
Intro til Back Office Efterår 2016 Tilst
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
Organisering af procesarbejde
(s. 1) Præcise udbud giver bedre tilbud og færre konflikter
Matematikkens dag Andreas mogensen.
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Videnskabeligt projekt
Beregning af trekantsmodel (TIN-model)
WORKSHOP 2, Gribskov Kommune, 2017
Målestok forhold Lars Alexander Clark.
Tagformer i forskellige lande
Madkoloni Bornholm Klassepræsentation.
Velkommen til fagligt samspil
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2019
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Præsentationens transcript:

Tværfagligt projekt 4.G på Maglegårdsskolen Forår 2006 Brobyggeri Tværfagligt projekt 4.G på Maglegårdsskolen Forår 2006

Klassen blev delt op i 5 entreprenørgrupper med 5 elever i hver: 3 drenge- og 2 pigegrupper

Grupperne skulle sørge for Udforske konstruktioners bæredygtighed Designe en bro Konstruere den designede bro - Udfærdige en rapport over projektforløbet

A4-broen Den første udfor-dring var en kon-kurrence mellem de 5 entreprenør-grupper om at til-danne et ark A4-papir til at bære mest muligt over et spand på 25 cm

Efter et rum tid skulle de første bromodellers bæreevne testes Vægtskålen blev lastet med søm indtil bristepunktet

Sikken diversitet såvel i udformning som i bæreevne Forsøgsobservationerne havde alle mulighed for at benytte i endnu et A4-bro

Så kom der fornyet gang i udformningen af stærkere konstruktioner som resulterede i øget bæreevne.

Den nyerhvervede indsigt skulle nu bruges på en større bro. Papirbro over 50 cm Den nyerhvervede indsigt skulle nu bruges på en større bro. Materialet var stadigvæk A4-ark – lige så mange det skulle være, men bæreevnen skulle måles i forhold til antallet af ark

Broernes maximale bæreevne blev målt på vægten Nu var det ikke nok med småsøm til at belaste broerne til bristepunktet Broernes maximale bæreevne blev målt på vægten

og bogført. Derefter blev hver enkelt bros bæreevne pr og bogført. Derefter blev hver enkelt bros bæreevne pr. ark papir beregnet for at finde vinderen. Alle har udarbejdet en rapport over deres konstruktionsmetoder og forsøgsberegningerne. Siden har enkelte gentaget beregningerne i regnearket Excel.

Yderligere eksperimenter med Technolego blev gjort for at bestyrke forestillingerne om bæredygtige konstruktioner. Herefter var der ingen tvivl om trekantskonstruktioner er de stærkeste.

samt øvelser i korrekt udmåling af vinkler. Trekantskonstruktionens nødvendighed gjorde det påkrævet at gennemføre et lynkursus i cirklens graddeling samt øvelser i korrekt udmåling af vinkler.

Nu gjaldt det om at finde lidt inspiration til brodesignet, og hvad kunne være bedre end at google sig frem til alskens billeder af bro’er, Brügge og bridge’s?

Og en præsentation på Smartboard’et af de mest gængse spærrefagsbroer underbyggede forestillingerne om en mulig brokonstruktion.

Design Inspirationsbillederne kunne blæses op den interaktive tavle som baggrund for skitsering af bromodellen i nogenlunde naturlig størrelse.

Derefter kunne skitserne pudses bedre af med mere nøjagtige proportioner og vinkler

Undervejs nærmede skitserne sig mere og mere en brugbar konstruktionstegning

En målfast pindeskitse er et godt grundlag for konstruktionstegningen

Vejen fra skitse over konstruktionstegning til konstruktion er lang men lærerigt

Vinkelmålene indstilles på smigvinklen og aftegnes på de udmålte byggematerialer

For siden at saves og stemmes ud. Hvor bliver Arbejdstilsynet dog af?

Langt om længe ligger spærfagenes dele klar til samling

Søm stukkes samt forhamres og samlingerne limes

og omsider er en af broens spærrefag færdig

takket være gode hoveder, mange hænder og en række værktøj

Tilsidst samles spærrefagene til en gangbar bro